Hoppa till innehåll

Squirmy wormy


Simon86

Recommended Posts

Bind inte för hårt, då går materialet av. Två lösa varv sen spänner du åt genom linda över öglan med tråden mot kroken. Tjock tråd. Annars är det väl inte så mycket att orda om. Vissa dubbar kroppen jag har ofta kört lite blytråd bara. Låt sticka ut material fram och bak. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Lill-Niklas sa:

Bind inte för hårt, då går materialet av. Två lösa varv sen spänner du åt genom linda över öglan med tråden mot kroken. Tjock tråd. Annars är det väl inte så mycket att orda om. Vissa dubbar kroppen jag har ofta kört lite blytråd bara. Låt sticka ut material fram och bak. 

Vilken krokstorlek är bra att köra tycker du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den flungan hade ett annat namn när jag såg den först om jag inte minns fel? Spermatåget 😅😁

Oavsett är det en väldigt bra havsörings och regnbågsfluga 👌🏻

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag själv har skissat lite på en variant som jag ska testa. Det går ut lite på att man binder in två öglor av nylon och gör en liten kropp emellan med rosa bindtråd och lackar över. 

Sedan kan man trä igenom maskmaterialet genom öglorna och byta ut när den blivit utsliten, vilket i regel brukar gå rätt så snabbt. :) 

 

image.png.471c48f2d03cacd929b53baf9923adad.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago leijonflies sa:

Jag själv har skissat lite på en variant som jag ska testa. Det går ut lite på att man binder in två öglor av nylon och gör en liten kropp emellan med rosa bindtråd och lackar över. 

Sedan kan man trä igenom maskmaterialet genom öglorna och byta ut när den blivit utsliten, vilket i regel brukar gå rätt så snabbt. :) 

 

image.png.471c48f2d03cacd929b53baf9923adad.png

Smart tanke! Men blir det inte svårt och pilligt att trä igenom gummit genom öglorna? Eller har du någon smart ide där? Tänker att det blir ju riktigt små öglor att greja med? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Rob01bjo sa:

Smart tanke! Men blir det inte svårt och pilligt att trä igenom gummit genom öglorna? Eller har du någon smart ide där? Tänker att det blir ju riktigt små öglor att greja med? 

 

Det kan vara lite pilligt men bör vara enklare i längden än att behöva binda nya hela tiden.. ska testa under jämlandsveckan och återkomma! :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago leijonflies sa:

Det kan vara lite pilligt men bör vara enklare i längden än att behöva binda nya hela tiden.. ska testa under jämlandsveckan och återkomma! :) 

Sant! Återkom gärna med en utvärdering efter din tripp 🎣

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago, Simon86 said:

Har aldrig bundit eller sett flugan innan. Men ser den rätt ut må tro?

20230706_182456.jpg

Den där kommer att funka fint!

Ett enkelt sätt att binda dem utan att behöva linda gummit runt kroken och riskera att tråden skär in i gummit är att säkra med tråd på kroken och den dubba tråden med någon lämplig dubbing (gör att tråden blir tjockare och inte skär in i gummit och håller gummit bättre).

Lägg gummit längs med kroken och linda sen på den dubbade tråden precis som med en vanlig fluga.

  • Like 1
  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...