Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Är på jakt efter en ulltröja som är lätt och tunn....fast fortfarande varm... + hög hals med dragkedja 

Har för tillfället en Bergans Alvldal.... gillar den men den känns alldeles tungt för att den ändå är ganska tunn..  

Något i samma stuk men lättare vikt skulle smaka bra... 

Någon som har förslag?

SAVE_20241013_203555.jpg

Edited by Paltnakke
Posted

Det beror ju på vad man söker. Jag är exempelvis extremt svag för aclimas produkter. Sitter just nu och myser i den här tröjan som är en favorit:

https://www.aclima.se/aclima/107598/lars-monsen-femunden-polo-m-s-jet-black-marengo-femunden-dark-l

Samt de här byxorna:

https://www.aclima.se/aclima/109255/lars-monsen-femunden-pants-m-s-jet-black-l

Det är två ruggigt bra och sköna produkter👌

Posted (edited)
2 hours ago Jonas sa:

Det beror ju på vad man söker. Jag är exempelvis extremt svag för aclimas produkter. Sitter just nu och myser i den här tröjan som är en favorit:

https://www.aclima.se/aclima/107598/lars-monsen-femunden-polo-m-s-jet-black-marengo-femunden-dark-l

Samt de här byxorna:

https://www.aclima.se/aclima/109255/lars-monsen-femunden-pants-m-s-jet-black-l

Det är två ruggigt bra och sköna produkter👌

Brallorna ser väldigt bra ut!..sådan typ!..har jag letat efter..dom gamla vart utjänta..det var typ av nått strecht material på dom gav upp efter rätt många år.....Hela brallan vart 2,5ggr större..å jag vägrar att gå upp i vikt..för denskull..Nä Nä..

Se bild!..jag te vänster..men brallor..som var både sköna å slitstarka.

Förresten!  Jag å en Niklas på fotot..Han kallar sig RIFLE ..i detta forum. Rolig tid vara det.

Jag. Lax.jpg

Edited by Ismo
Posted

Jag är kanske gammaldags, föredrar en ulltröja mer åt stickade hållet.. 

Har två som är glest stickade men ändå väldigt varm o ganska lätt....det jag hatar med dom e när man behöver ta av sig skaljackan så blåser det direkt igenom isande kallt... 

Gillar luftiga material med volym som isolering...    

Ärvde pappas gamla ulltröja som jag har svårt att hitta något liknande att köpa...men den blev helt utsliten tillslut..

Gissar att den var handstickad i Saivomuotka 80år sedan...

Posted

Nu svär jag i kyrkan men du ska inte testa nåt i syntet då? :) Själv är jag väldigt glad för merinoull närmast kroppen men sedan ett mellanplagg i ”puffig” syntet. Vår/höst räcker det ofta långt så och när det blir kallare kör man en jacka utanpå. 

Mer vindtätt och lättare än ull, värmer likt ullen även om det blir blött och finns i olika varianter med fokus på mer aktivitet eller isolering/värme. 

• Like 1
Posted
2 hours ago M.Thors sa:

Nu svär jag i kyrkan men du ska inte testa nåt i syntet då? :) Själv är jag väldigt glad för merinoull närmast kroppen men sedan ett mellanplagg i ”puffig” syntet. Vår/höst räcker det ofta långt så och när det blir kallare kör man en jacka utanpå. 

Mer vindtätt och lättare än ull, värmer likt ullen även om det blir blött och finns i olika varianter med fokus på mer aktivitet eller isolering/värme. 

Har testat syntet och även bambu....föredrar de under höst och vår.. 

Har Aclima coolnet...deras nätunderställ i syntet...kan användas under sommaren om det är myggtider...under skalkläder för att jag upplever ger lite svalkande luft under skalkläder..

Tycker även syntet kan passa i kallare klimat under mer ansträngande aktiviteter.. 

Vid kallare förhållanden fiske från land el båt...isfiske el snöskoter liknande bestyr så gillar jag mer ull...

Posted
2 hours ago Paltnakke sa:

Denna har jag under skaljackan...luftigt skönt 👌👌

original-20060928-1385878_1B8561CC1.jpg

En enkel brynja!

• 2 weeks later...
Posted

För sin vikt så är ju ull ett dåligt material för att hålla sig varm. Då är en lättviktsjacka att föredra. Sen har simms och patagonia tunna fleecetröjor med ett "våffelmönster" som är väldigt varma för sin tjocklek, och väger mindre än ull. Patagonias heter R1 och jag minns inte vad Simms variant heter. Jag har en från simms och det är det bästa satans plagget jag någonsin ägt tror jag. 

Om man måste ha ull så är ju försvarets klassiska ullfrotte genialisk, då den bygger in mängder med luft. Nu för tiden heter det Woolpower 200. Har deras 600, men har inte testat 400. 

Att bara ha ett slätt tyg är värdelöst ur värmesynpunkt, även om det är i merino. 

Posted
13 minutes ago SBG sa:

För sin vikt så är ju ull ett dåligt material för att hålla sig varm. Då är en lättviktsjacka att föredra. Sen har simms och patagonia tunna fleecetröjor med ett "våffelmönster" som är väldigt varma för sin tjocklek, och väger mindre än ull. Patagonias heter R1 och jag minns inte vad Simms variant heter. Jag har en från simms och det är det bästa satans plagget jag någonsin ägt tror jag. 

Om man måste ha ull så är ju försvarets klassiska ullfrotte genialisk, då den bygger in mängder med luft. Nu för tiden heter det Woolpower 200. Har deras 600, men har inte testat 400. 

Att bara ha ett slätt tyg är värdelöst ur värmesynpunkt, även om det är i merino. 

Även om ull är lite blött el fuktigt så håller den en del värme... 

Det bästa är ju kläder till alla olika tillfällen.. 👍😁

Posted

Vid aktivitet är ull absolut bäst. Rent värmemässigt vinner primaloft/dunplagg. Fast jag ser dem mer som förstärkningsplagg.

Ull är det man vill ha närmast kroppen och då helst Merinoull. Ska göra en separat tråd om några av mina favoriter från Aclima och hur jag tänker kring dem. 

• Like 1
Posted
11 hours ago GTfour sa:

Ivanhoe gör också mysiga ulltröjor i alla möjliga modeller: https://www.ivanhoe.se

De där är superfina, speciellt dammodellerna om man söker något som sitter snyggt

Posted
34 minutes ago, Jonas said:

De där är superfina, speciellt dammodellerna om man söker något som sitter snyggt

Vilken dammodell passar dig bäst?
Bild? 😁

• Haha 1