Hoppa till innehåll

Feltänkt med minimimått!!!!!


Fore

Recommended Posts

Vilken fart det blev på den här tråden ;D

Sitter och funderar på Ditt första inlägg Betis du verkar vara en attans förstådigpåare och väldigt påläst.

När det gäller Harren så har jag för mig att en förstagångslekande hona sällan är under 45cm och dessutom är hon "dålig" på att leka första gången så hon måste få leka både 2 & 3 gånger inna hon blir en "bra morsa".

Min amatörmässiga tanke när jag startade den här tråden var att försöka hitta, med hjälp av di lärde, ett spann där populationen storleksmässig är som talrikast, där kan vi bonka fisk till mackan om vi nödvändigtvis skall bonka fisk.

Min bestämda åsikt är att det år upp till oss själva att, efter förstånd, och med lite sunt förnuft vårda våra sultronställen för framtida fiskeupplevelser.

En lite reflektion

Vi måste ha karaktären att släppa tillbaka en trofé, det är inte nödvändigt att bära hem dom största för att få dom "bevittnade".

En trofé är alldeles för vacker för att fångas bara en gång.

Jag hoppas att jag har lite försök till svar på dina frågeställningar på måndag häng på då.

MVH

Fore

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vilken fart det blev på den här tråden ;D

Sitter och funderar på Ditt första inlägg Betis du verkar vara en attans förstådigpåare och väldigt påläst.

När det gäller Harren så har jag för mig att en förstagångslekande hona sällan är under 45cm och dessutom är hon "dålig" på att leka första gången så hon måste få leka både 2 & 3 gånger inna hon blir en "bra morsa".

Min amatörmässiga tanke när jag startade den här tråden var att försöka hitta, med hjälp av di lärde, ett spann där populationen storleksmässig är som talrikast, där kan vi bonka fisk till mackan om vi nödvändigtvis skall bonka fisk.

Min bestämda åsikt är att det år upp till oss själva att, efter förstånd, och med lite sunt förnuft vårda våra sultronställen för framtida fiskeupplevelser.

En lite reflektion

Vi måste ha karaktären att släppa tillbaka en trofé, det är inte nödvändigt att bära hem dom största för att få dom "bevittnade".

En trofé är alldeles för vacker för att fångas bara en gång.

Jag hoppas att jag har lite försök till svar på dina frågeställningar på måndag häng på då.

MVH

Fore

Helt rätt Fore, du har här hittat en av nycklarna.

Just exakt, 45 cm är en vanlig storlek för en förstagångslekande harrhona..........

60 cm är en väldigt stor harr......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vilka mått som är bra eller inte beror ju helt på vattnets kvaliteter och i vilka storleksklasser de flesta fiskar befinner sig i.

Den bästa regeln borde iallafall vara fönsteruttag. Alltså att man bara får lov att ta upp fisk inom en viss gräns åt båda hållen.

Tex: Min: 35 cm och Max: 50

Då sparar man både små individer samt de stora lekfiskarna som har värde, inte bara som lekfiskar utan även som troféfiskar som faktiskt lockar fler fiskare dit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Flug_Tobbe

Jag har alltid hört att harren är lekmogen vid runt 35 cm så jag reagerade lite på att den ska vara lekmogen vid först 45 cm. Harren blir lekmogen vid ca 5-7 år och då är den normalt 30-40 cm. Men en harr kanske inte kan vara en "bra morsa" (som fore skrev) förän den är runt 45 cm. Jag lägger in en tabell på harrens längt och ålder. Och som ni ser så finns det fall som visar att vissa harrar kan vara runt 45 när den är lekmogen. Men vanligast är det när dom är runt 35. Men det beror nog på från vilket vatten harren kommer ifrån när det gäller storleken för i vissa vatten är harren mer storväxt än i andra.

Image41.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest trehjulingen

Jag har ingen aning om sånt här.  :D Jag tar upp en fisk åt gången, och då SKA fisken vara större än minimimåttet.. Och för dom fiskar som inte har nåt minimimått kör jag oftast C&R mellan 35-40 cm..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

God kväll Betis

Jag vet inte om du ville ha svar på Dina frågor eller?

Här kommer i alla fall ett försök.

Tillväxten på harr beror först och främst miljön varmt vatten och gott om mat är a & o.

I strömmande vatten, om den får vara i fred, kan Du ta harr upp mot 60 cm (Österdalälven) skall Du hitta större harr för Du söka Dig bort från sammanhängande strömsträckor och ut i sjömiljö.

Det är både fråga 1 & 3

Skillnaden på rommängd är ganska stor över storleksspannet, fekunditeten relateras helt och hället till längden.

Stor fisk mkt rom osv.

Förstagångslekare: vanligtvis 32 - 35 cm. I Polen finns uppgifter om könsmogen harr vid 20 cm.

Harr hävdar revis endast under leken, annars går den gärna i stim. Det har Du väl märkt när Du "harrar".

En social typ alltså.

Mängden harr: Det finns inga belägg för att harren skulle bilda något som liknar "tusenbrödrabestånd".

Vilka fördelar: Det mest possitiva med storleken under leken är att hon är mer erfaren och lyckas bättre med sin lek.

Förvalta ett harrbestånd: Ett väl tilltaget min.mått t.ex 35 cm(om fiskarna respekterar det) ger alla chansen att bli könsmogna MEN DET BEHÖVS SANNOLIKT ETT BETYDLIGT STÖRRE MIN.MÅTT FÖR ATT VI SKALL FÅ BRA HARRMORSOR. Nytt grep är fönsteruttag och det är till för att fiskaren skall få en harr till stekpannan, ett fönsteruttag på 25 - 30 cm är possitivt i akt och mening att man inte dräper större och mer värdefull fisk.

Bottomline: Det är upp till oss som fiskar som avgör hur fin fisk vi kommer att fiska på i framtiden.

Vi får de fiskevatten vi förtjänar.

Hoppas att skitstövlarna ("minkarna") inte hittar till mina smultronställen men alla ni andra är välkommna dit.

Ha det

Fore ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Flug_Tobbe

Här som jag bor har dom just satt ett fångstfönster på 25 till 30 cm. Det kryllar av små harr ( 20-30 cm)  här nu och FVO här vill ha undan lite småfisk så att lekmogen fisk kan få mer föda. Det ska bli kul att se hur det blir. Men det tar många år kan jag tro innan man ser något resultat. Jag har hört andra områden som har provat samma sak men där fungerade det inte alls.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

God kväll Betis

Jag vet inte om du ville ha svar på Dina frågor eller?

Här kommer i alla fall ett försök.

Tillväxten på harr beror först och främst miljön varmt vatten och gott om mat är a & o.

I strömmande vatten, om den får vara i fred, kan Du ta harr upp mot 60 cm (Österdalälven) skall Du hitta större harr för Du söka Dig bort från sammanhängande strömsträckor och ut i sjömiljö.

Det är både fråga 1 & 3

Skillnaden på rommängd är ganska stor över storleksspannet, fekunditeten relateras helt och hället till längden.

Stor fisk mkt rom osv.

Förstagångslekare: vanligtvis 32 - 35 cm. I Polen finns uppgifter om könsmogen harr vid 20 cm.

Harr hävdar revis endast under leken, annars går den gärna i stim. Det har Du väl märkt när Du "harrar".

En social typ alltså.

Mängden harr: Det finns inga belägg för att harren skulle bilda något som liknar "tusenbrödrabestånd".

Vilka fördelar: Det mest possitiva med storleken under leken är att hon är mer erfaren och lyckas bättre med sin lek.

Förvalta ett harrbestånd: Ett väl tilltaget min.mått t.ex 35 cm(om fiskarna respekterar det) ger alla chansen att bli könsmogna MEN DET BEHÖVS SANNOLIKT ETT BETYDLIGT STÖRRE MIN.MÅTT FÖR ATT VI SKALL FÅ BRA HARRMORSOR. Nytt grep är fönsteruttag och det är till för att fiskaren skall få en harr till stekpannan, ett fönsteruttag på 25 - 30 cm är possitivt i akt och mening att man inte dräper större och mer värdefull fisk.

Bottomline: Det är upp till oss som fiskar som avgör hur fin fisk vi kommer att fiska på i framtiden.

Vi får de fiskevatten vi förtjänar.

Hoppas att skitstövlarna ("minkarna") inte hittar till mina smultronställen men alla ni andra är välkommna dit.

Ha det

Fore ;D

Bra funderande Fore.

Men hur har du tänkt dig att det skall bli många fiskar över 30 cm om där finns ett uttag?

Den största förlusten i beståndet kommer ju att ske innan fisken nått lämplig reproduktionsstorlek.

Jämför med ett minimimått på låt oss säga 45 cm istället. Kombinerat med en restriktiv Bag-limmit på max en fisk om dagen eller mindre.

Sedan skiljer det inte särskilt mycket mellan rommängden hos en förstagångslekare och en fullvuxen. Spannet är ju väldigt smalt jämfört med exempelvis öring. Där ligger spannet mellan ett hekto och upp till fem-sex kilo.

Däremot är det vanligt att harrhonor väntar med att bli lekmogna tills de bli upp mot 45 cm.

Har de då blivit ihjälslagna redan vid 30-35 so spelar det ju ingen roll.

Det är viktigt att vara rädd om de som blir lekmogna sent därför att så fort en fisk lekt en gång minskar tillväxten drastiskt.

En stor mängd energi går åt till att producera lekprodukter. Får man ett bestånd som leker vid liten storlek kommer även tillväxten på hela beståndet hämmas.

En sådan förändring går fort i ett fiskbestånd.

Nä , jag vidhåller att ett HÖGT minimimått på minst 45 helst över 50 cm är det bästa för ett harrbestånd.

Vill även tillägga att ett gallrande i ett harrbestånd inte vid någon undersökning givit någon positiv effekt på de resterande överlevarna.

Fundera vidare. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En intressant detalj med den här tråden är avsaknaden av alla utbildade vi har här på EDGEn.

Var är alla ni som gått i Forshaga, Älvdalen, Bräkne Hoby och alla andra ställen med fiskevårdsutbildning?

Där har ni naturligtvis fått lära er det här?

Lr? ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ena x-perten påstår, förkastas ju av den andra.!  :- :-

Så det är väl tur om skolorna inte lär ut HUR det skall vara?? Man får helt enkelt skaffa en egen uppfattning.

Teori är en sak,,mångårig erfarenhet en annan.!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Flug_Tobbe
jag är absolut inte skolad i ämnet men tycker de Betis skriver verkar vettigt! höga minimimått och låg Bag-limmit. här har vi ett kasst harrbestånd och låg medelvikt. de kan man tacka de låga minimimåttet och stora uttaget av småharr.

Det är nog därför det är så myckets måfisk här oxå kan jag tro. Har var minimemåtten 25 cm i väldigt många år. Men i slutet av 90 talet så höjde dom det till 35. I början var det ingen skilnad men nu på slutet märkte man att medelmåttet på fisken hadde blivit större. Men nu har dom satt ett fångstfönster ist. som jag skrev förut. Hadde dom väntat några år till med att fortfarande ha 35 cm så hadde det nog blivit mycket bättre. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen Betis

Om tittar på mitt första inlägg när jag tog upp den här tråden så ser Du säkert att jag tycker att det är åt helvete att vi avlivar "Lekfisken" men eftersom man kanske vill äta en harr (den absolut godaste av våra laxartade fiskar) så är det väl bättre att vi tar en yngling ibland i stället för att avliva morsorna och farsorna.

I dina inlägg låter det nästan som att om man avlivar fisk i ett fönsteruttag så utrotar man hela det beståndet, jag förstår att du inte menar det, harrarna är skitmånga och tål ett försiktigt ränteuttag. Vi rör inte kapitalet vi tar bara ut räntan på kapitalet ;)

Försöket med fösteruttaget i Österdalälven utanför mig är precis vad det låter som......ett försök vi får vänta på utväederingen.

Svaren på Dina frågor kommer från den marinbiolog som restaurerar vattendragen i Dalarna och Härjedalen och leder inventeringen i flera av strömmarna i Älvdalens Orsa bespeingsskos FVO och ja lovar att han har på fötterna så det räcker.

Jag tror att Du och jag är rörande överens ;D

Ge fan i att avliva lekmogen fisk! Om Du är sugen på en fisk till middag ta upp den du tänker äta och släpp tillbaka dom andra men ta en ur "rätt spann".

"Njut av matchen"

Ha det snart är det premiär!

MVH

Fore

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen Betis

Om tittar på mitt första inlägg när jag tog upp den här tråden så ser Du säkert att jag tycker att det är åt helvete att vi avlivar "Lekfisken" men eftersom man kanske vill äta en harr (den absolut godaste av våra laxartade fiskar) så är det väl bättre att vi tar en yngling ibland i stället för att avliva morsorna och farsorna.

I dina inlägg låter det nästan som att om man avlivar fisk i ett fönsteruttag så utrotar man hela det beståndet, jag förstår att du inte menar det, harrarna är skitmånga och tål ett försiktigt ränteuttag. Vi rör inte kapitalet vi tar bara ut räntan på kapitalet ;)

Försöket med fösteruttaget i Österdalälven utanför mig är precis vad det låter som......ett försök vi får vänta på utväederingen.

Svaren på Dina frågor kommer från den marinbiolog som restaurerar vattendragen i Dalarna och Härjedalen och leder inventeringen i flera av strömmarna i Älvdalens Orsa bespeingsskos FVO och ja lovar att han har på fötterna så det räcker.

Jag tror att Du och jag är rörande överens ;D

Ge fan i att avliva lekmogen fisk! Om Du är sugen på en fisk till middag ta upp den du tänker äta och släpp tillbaka dom andra men ta en ur "rätt spann".

"Njut av matchen"

Ha det snart är det premiär!

MVH

Fore

Jag tycker med det är bra att vi är överens om hur det bör bli och hur det absolut inte får bli.

Det är ju självklart mycket viktigare än om du eller jag får rätt i frågan. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
vilka mått som är bra eller inte beror ju helt på vattnets kvaliteter och i vilka storleksklasser de flesta fiskar befinner sig i.

Den bästa regeln borde iallafall vara fönsteruttag. Alltså att man bara får lov att ta upp fisk inom en viss gräns åt båda hållen.

Tex: Min: 35 cm och Max: 50

Då sparar man både små individer samt de stora lekfiskarna som har värde, inte bara som lekfiskar utan även som troféfiskar som faktiskt lockar fler fiskare dit.

Denna metod så kallad "Slotlimit" är på prov i Miekak i en av strömsträckorna. Fisk mellan 35 och 55 ska återutsättas medan dom små och trofé fiskar som regel är tillbakagångare (gamla) får tas upp. På det sättet säkrar man en återväxt i vattnen, de mest produktiva och dom mest aktiva fiskarna sparas. Idén kommer från Canada där den tilllämpas med lyckade resultat.

Om jag ska gå till mitt egna tycke så finnar jag detta rätt logiskt att spara de starka individer som ska föra de nästa generationerna vidare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Fönstermått

Minimimått

Maxmått

Genetisk variation utgör grunden för all biologisk utveckling på jorden, och förekomst av sådan variation inom arter och populationer är en förutsättning för deras framtida överlevnad. Insikten om vikten av att bevara biologisk mångfald har ökat kraftigt under senare år och flera politiska ställningstaganden har markerat behovet av åtgärder inom detta område.

Biologisk mångfald betraktas ofta på tre nivåer: ekosystem-, art- respektive gennivå. Denna indelning är främst praktisk; det finns inga distinkta biologiska "gränser" mellan de tre nivåerna och all biologisk mångfald har sin grund i skillnader på gennivå.

Stoppa in arten harr i detta.

Bra att några är stora och några är små.

Bra att några är stimbildande och några är solitära.

Bra att några vandringsbenägna och att andra är hemmabundna.

Bra att några är aggressiva och att andra är mer toleranta.

Bra att några är nyfikna och att andra är mer försiktiga.

O.s.v....

Om vi pratar rent förvaltande av harrfisket är det andra faktorer som är viktiga.

Vad är vi sportfiskare beredda att betala för?

Vad tål den lokalens bestånd?

Vilken påverkan får de regler man bestämmer sig för att använda på lokalens arter och beståndsdynamik?

Vilken ekonomi är det i de regler som införs?

Hur ska man marknadsföra den vägen man bestämmer sig för att utöva sportfisket?

Ekologiskt sportfiske är kanske lättare att marknadsföra men det som är biologiskt rätt kan vara fisketräda.

Borde vara svårt att marknadsföra?

Många frågor blev det men världen är inte svart och vitt, det mesta är nog grått.

MVH Scanner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Denna metod så kallad "Slotlimit" är på prov i Miekak i en av strömsträckorna. Fisk mellan 35 och 55 ska återutsättas medan dom små och trofé fiskar som regel är tillbakagångare (gamla) får tas upp. På det sättet säkrar man en återväxt i vattnen, de mest produktiva och dom mest aktiva fiskarna sparas. Idén kommer från Canada där den tilllämpas med lyckade resultat.

Om jag ska gå till mitt egna tycke så finnar jag detta rätt logiskt att spara de starka individer som ska föra de nästa generationerna vidare.

Finner också detta mycket rimligt i alla avsenden

som ovan nämnts. Skall bli roligt att se hur detta

försök lyckas i svensk fjällmiljö.

Mvh P-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fönstermått

Minimimått

Maxmått

Genetisk variation utgör grunden för all biologisk utveckling på jorden, och förekomst av sådan variation inom arter och populationer är en förutsättning för deras framtida överlevnad. Insikten om vikten av att bevara biologisk mångfald har ökat kraftigt under senare år och flera politiska ställningstaganden har markerat behovet av åtgärder inom detta område.

Biologisk mångfald betraktas ofta på tre nivåer: ekosystem-, art- respektive gennivå. Denna indelning är främst praktisk; det finns inga distinkta biologiska "gränser" mellan de tre nivåerna och all biologisk mångfald har sin grund i skillnader på gennivå.

Stoppa in arten harr i detta.

Bra att några är stora och några är små.

Bra att några är stimbildande och några är solitära.

Bra att några vandringsbenägna och att andra är hemmabundna.

Bra att några är aggressiva och att andra är mer toleranta.

Bra att några är nyfikna och att andra är mer försiktiga.

O.s.v....

Om vi pratar rent förvaltande av harrfisket är det andra faktorer som är viktiga.

Vad är vi sportfiskare beredda att betala för?

Vad tål den lokalens bestånd?

Vilken påverkan får de regler man bestämmer sig för att använda på lokalens arter och beståndsdynamik?

Vilken ekonomi är det i de regler som införs?

Hur ska man marknadsföra den vägen man bestämmer sig för att utöva sportfisket?

Ekologiskt sportfiske är kanske lättare att marknadsföra men det som är biologiskt rätt kan vara fisketräda.

Borde vara svårt att marknadsföra?

Många frågor blev det men världen är inte svart och vitt, det mesta är nog grått.

MVH Scanner

Exakt.

Våra fiskbestånd förtjänar enligt mig ett lite bättre förvaltande än "jag tycker å resonerar så här, den iden borde vi pröva på Harren..."´

Grått och mycket mer komplicerat än vad vi självgoda människor anser.

Många är exemplen där vi misslyckas.

Jag brukar hävda att det viktigaste vid fiskevård (eller här förvaltande) är inte i första hand stor kunskap utan i stället stor visdom.

Det verkar du ha Scanner.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Oerhört intressant tråd detta....

Då ämnet tidigare tagits upp...vill jag bara klargöra exakt vad som gäller för Österdalälven, Älvdalens Fvo....

Fiskesträckan vi pratar om är ca 2 mil....den är "delad på mitten"...

På nedre delen är minimimåttet 35 cm...

På övre delen får du bara ta upp harr som är mellan 20-30 cm...allt annat skall återutsättas...

Fångstbegränsningen, hela sträckan, är 3 fiskar/dag...

Kan också tilläggas att en del harr är märkt...sådana harrar, som fångas, anmäls till Fiskecentret...även om dom återutsätts...

Detta för att kunna följa harrens "förehavanden" i älven....

Projektet ska, i första hand, pågå i 5 år....och förhoppningsvis ska detta "hjälpa oss att hjälpa harren"...

Vad tror ni om detta...?

Mvh Uigeadail, Älvdalens Fiskecenter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oerhört intressant tråd detta....

Då ämnet tidigare tagits upp...vill jag bara klargöra exakt vad som gäller för Österdalälven, Älvdalens Fvo....

Fiskesträckan vi pratar om är ca 2 mil....den är "delad på mitten"...

På nedre delen är minimimåttet 35 cm...

På övre delen får du bara ta upp harr som är mellan 20-30 cm...allt annat skall återutsättas...

Fångstbegränsningen, hela sträckan, är 3 fiskar/dag...

Kan också tilläggas att en del harr är märkt...sådana harrar, som fångas, anmäls till Fiskecentret...även om dom återutsätts...

Detta för att kunna följa harrens "förehavanden" i älven....

Projektet ska, i första hand, pågå i 5 år....och förhoppningsvis ska detta "hjälpa oss att hjälpa harren"...

Vad tror ni om detta...?

Mvh Uigeadail, Älvdalens Fiskecenter

Låter riktigt spännnade!

Och vettigt....

Är det nytt för i år eller har det pågått ett tag (det skulle ju pågå i åtminstone 5 år)?

Och är skälet/syftet med de olika reglerna på sträckorna att få en bättre spridning på beståndet och dess ålder/storlek?

Märkningen på fisken, är det Carlinmärkning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter riktigt spännnade!

Och vettigt....

Är det nytt för i år eller har det pågått ett tag (det skulle ju pågå i åtminstone 5 år)?

Och är skälet/syftet med de olika reglerna på sträckorna att få en bättre spridning på beståndet och dess ålder/storlek?

Märkningen på fisken, är det Carlinmärkning?

Det ÄR spännande...

Vi går nu in på andra året....

Fisketrycket har ju varit rätt högt stundtals, så...

Man har väl försökt se längre framåt, än näsan räcker....

Att rädda det framtida fisket och säkra reproduktionen...

Om den stora fisken får vara kvar, kan den ju fortsätta leka.....

Inga stora=inga små=inget alls.....

Man har i, projektet, även elfiskat....

För att få veta var fisken är, hur stor den är, hur fisken rör sig i älven, hur den växer, om det finns olika harrstammar...osv...

Det är väl en variant....en liten, smal, rund plast-tag med 4 siffror på.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oerhört intressant tråd detta....

Då ämnet tidigare tagits upp...vill jag bara klargöra exakt vad som gäller för Österdalälven, Älvdalens Fvo....

Fiskesträckan vi pratar om är ca 2 mil....den är "delad på mitten"...

På nedre delen är minimimåttet 35 cm...

På övre delen får du bara ta upp harr som är mellan 20-30 cm...allt annat skall återutsättas...

Fångstbegränsningen, hela sträckan, är 3 fiskar/dag...

Kan också tilläggas att en del harr är märkt...sådana harrar, som fångas, anmäls till Fiskecentret...även om dom återutsätts...

Detta för att kunna följa harrens "förehavanden" i älven....

Projektet ska, i första hand, pågå i 5 år....och förhoppningsvis ska detta "hjälpa oss att hjälpa harren"...

Vad tror ni om detta...?

Mvh Uigeadail, Älvdalens Fiskecenter

Hej Stefan

Låter som ett mycket trevligt projekt.

Hoppas att det kan hjälpa till att ljusa

upp i förvirringens totala mörker som

råder angående dessa frågor i Sverige.

Mvh P-A ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...