Hoppa till innehåll

Era topp 5


Recommended Posts

Jag har nyligen börjat med flugfiske efter havsöring och lax, därför behöver jag lite tipps om vilka flugmöster jag ska binda. Och det finns inget bätre sätt att ta reda på saker än att fråga någon som kan  ;), därför skulle jag vilja veta vilka som är era topp 5 mönster för lax i strömmande vatten, havsöring i strömmande vatten och havsöring längs östkusten ser ut?

Här ska det bindas.  ;)

// Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade i min fiskebok över fångade fiskar, de flesta fiskar är laxar och någon enstaka havsöring, alla fångade i älv.

2 mönster stog för de flesta fångade fiskar, men de andra mönstrena var i stort sett samma sak, antingen temat svart eller mer orangea flugor.

1. Sunray Shadow, flest fiskar.

2. Svart/Orange, orange undervinge, svart övervinge antingen svart eller orange hackel och guld kropp.

3.Grön/Svart, grön undervinge, svart övervinge, gröntsvart hackel och 2/3 delar silver kropp och 1/3 grön kropp.

Till nästa säsong kommer jag binda upp MAX 7 mönster.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som favoriter för lax/hö i älv så får de bli svart kanske med någon färgad undervinge eller silverkropp med lysande butt

men i regel så är svart vinge en klar favorit! inte för jag har haftså mycket fisk på genom åren (för lite fluga i vattnet) men de som har huggit har då varit på svart

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig när E.T svarar.

Fiskar:

Svart övervinge, orange undervinge vid klart väder.

Helt orange vid mulet väder.

Glödhäck, phatakorva och den vanlige kan man testa när man inte får något på de andra.

Funkar hur bra som helst för mig. Jag tycker iofs inte det är så kul att binda flugor utan jag binder endast av praktiska skäl. (Det syns på flugorna  :P)

Detta är så klart i humusfärgade älvar/åar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har väl sett min ask Johan? ;)

6st mönster i olika storlekar och färger, dessa täcker i mina ögon mer eller mindre alla förhållanden.

Jag känner många som bara helsvarta flugor i olika storleker och utföranden.

Dem flesta håller väl med om att en helsvart fluga fungerar överallt? :)

Så ser min/mina askar ut för lax och havsöring i strömmande vatten:

Svarten - Helsvart vinge, svart fronthackel med röd eller silver kropp

Black Kryptonite - Svart övervinge med grön undervinge, svart fronthackel och silverkropp

Lill skiten - Brun vinge, svart fronthackel med guldkropp

Lucky Bastard - Svart övervinge med brun/kanel och orange undervinge, svart fronthackel samt guldkropp

Oliven - Kanelfärgad övervinge, oliv ovh gul undervinge med guldkropp

Rapalaflugan - Knallorange färgad vinge, orange fronthackel med guldkropp

Till kusten är du ganska bra garderad med olika zonkers, wolly buggers samt lite räkimitationer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart att jag kommer ihåg din ask Tellis. Jag vill bara veta vad alla andra brukat ta lax & hö på, Det finns lika många åsikter om vilka som är de bästa flugorna som det finns fiskare. Men genom att fråga så brukar man se vilka flugor som ger fisk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart att jag kommer ihåg din ask Tellis. Jag vill bara veta vad alla andra brukat ta lax & hö på, Det finns lika många åsikter om vilka som är de bästa flugorna som det finns fiskare. Men genom att fråga så brukar man se vilka flugor som ger fisk.

Absolut, visst ä det så! :) Alla tycker olika och alla har olika teorier.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har väl sett min ask Johan? ;)

6st mönster i olika storlekar och färger, dessa täcker i mina ögon mer eller mindre alla förhållanden.

Jag känner många som bara helsvarta flugor i olika storleker och utföranden.

Dem flesta håller väl med om att en helsvart fluga fungerar överallt? :)

Så ser min/mina askar ut för lax och havsöring i strömmande vatten:

Svarten - Helsvart vinge, svart fronthackel med röd eller silver kropp

Black Kryptonite - Svart övervinge med grön undervinge, svart fronthackel och silverkropp

Lill skiten - Brun vinge, svart fronthackel med guldkropp

Lucky Bastard - Svart övervinge med brun/kanel och orange undervinge, svart fronthackel samt guldkropp

Oliven - Kanelfärgad övervinge, oliv ovh gul undervinge med guldkropp

Rapalaflugan - Knallorange färgad vinge, orange fronthackel med guldkropp

Till kusten är du ganska bra garderad med olika zonkers, wolly buggers samt lite räkimitationer.

Hej Tellis,

en liten kompletterings fråga bara. Under vilka förhållande brukar du välja respektive fluga?

Eller rättare sagt under vilka förhållande tycker respektive fluga funkar bäst. Varm/Kallt, Humus/Klart, mycket/lite -vatten i älven?

Ps. Väldigt tacksam för dina svar. Skall lägga några dagar i Örekil i sept. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Tellis,

en liten kompletterings fråga bara. Under vilka förhållande brukar du välja respektive fluga?

Eller rättare sagt under vilka förhållande tycker respektive fluga funkar bäst. Varm/Kallt, Humus/Klart, mycket/lite -vatten i älven?

Ps. Väldigt tacksam för dina svar. Skall lägga några dagar i Örekil i sept. ;)

Svarten - Helsvart vinge, svart fronthackel med röd eller silver kropp

Den här flugan fungerar mer eller mindre överallt under alla förhållanden, svart är verkligen en universal färg.

Men jag använder den oftast i skymningen eller vi nattfiske.

Black Kryptonite - Svart övervinge med grön undervinge, svart fronthackel och silverkropp

Lite av en norgefluga, klart vatten med en del grönska runt älven. Använder den gärna när solen lyser som starkast, även i västkuståarna.

Lill skiten - Brun vinge, svart fronthackel med guldkropp

Även detta är en bra allroundfluga, ganska disktret som smälter in bra i de flesta förhållanden och vattenfärger.

Lucky Bastard - Svart övervinge med brun/kanel och orange undervinge, svart fronthackel samt guldkropp

Riktigt bra allroundfluga som passar riktigt bra till humusfärgade vatten. Jag brukar även använda den som en lite mer diskret attraktorfluga i klara vatten. Fin fluga som passar bra hela säsongen.

Oliven - Kanelfärgad övervinge, oliv ovh gul undervinge med guldkropp

En av mina verkliga favoriter! Fungerar kanon i gassande solsken, humusfärgade vatten, lätt flomfärgat, moln och ruskväder, klara vatten i norge m.m. Den syns där den ska synas men smälter in där den ska smälta in! Med andra ord, en grym allroundfluga!

Rapalaflugan - Knallorange färgad vinge, orange fronthackel med guldkropp

Kanonfluga till kallt vatten och trög fisk, flomfärgade älvar, mörka vatten med dålig sikt. Använder den mycket på våren och hösten.

Detta är hur jag ser på valet av färg på flugan. Inget är fel och inget är heller rätt anser jag när man väljer fluga vid laxfisket. Allt handlar om att vid rätt tillfälle välja rätt fluga och det är inte vi som fiskare som egentligen styr vad som är rätt, utan det är i slutändan laxen som bestämmer! Helt plötsligt tar laxen, och hade någon vetat varför den egentligen tar hade den personen varit rik! ;D

Som sagt, detta är min personliga uppfattning.. Det finns säkert folk som delar samma teorier som mig, samtidigt som andra har egna teorier. :)

Det viktigaste är nog att man själv tror på det man gör, då fiskar man mer effektivt och det ger i mina ögon mer utdelning än att endast lyssna på vad andra rekomenderar. Så med andra ord, fiska med det du tror på! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svart, brun och orange är till 99% de enda färger jag använder - var för sig eller i olika kombinationer. Inga konstigheter med andra ord! Inga konstiga mönster med en massa lull lull utan en enkel uppbyggnad - kropp, vinge och hackel.

Som Tellis skriver - TRO, TRO OCH ÅTER TRO på vad man gör och har på tafsen är det viktiga, själva mönstret är av underordnad betydelse! Det är min övertygelse!

Detta är mina funderingar gällande lekvandrande fisk - kustfisket är en helt annan 5:a  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och tips. Jag tror att jag har bilden klar för mej nu när det kommer till lekvandrande fisk.

Men hur ser era favoriter ut på kusten efter havsöring? svara gärna med bilder!

Flera har nämt en fluga som "Den Vanlige" hur ser den ut?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

är det ingen som fiskar med beissflugan eller en ullsock???????

det e ju dom enda flugorna du behöver ;D ;D ;D

Hehe, sant! ;) Till mitt försvar ;D ,så är den flugan ja kallar för "oliven" lite åt beissfärgad när vingen simmar ihop i vattnet.

Johst - Jag kan lägga in lite bilder i helgen! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och tips. Jag tror att jag har bilden klar för mej nu när det kommer till lekvandrande fisk.

Men hur ser era favoriter ut på kusten efter havsöring? svara gärna med bilder!

Flera har nämt en fluga som "Den Vanlige" hur ser den ut?

En bra början är ju att gå igenom följande tråd!  :)

Här hittar du en hel del matnyttigt!

http://edgeforum.com/index.php?topic=4004.0

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe, sant! ;) Till mitt försvar ;D ,så är den flugan ja kallar för "oliven" lite åt beissfärgad när vingen simmar ihop i vattnet.

Johst - Jag kan lägga in lite bilder i helgen! :)

Tellis om du har en stund över hade jag och säkert andra uppskattat det enormt om

du kunde lägga upp lite bilder på dina flugor :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Prickar du fisken och den är sugen så tar laxen på vadfan som helst bara det är i vägen... alla har sin favorit men jag tror bara det sitter psykiskt i vad man fiskar mest effektivt med och hör om.. efter som då öring vid kust fisket äter nått som är energi rikt etc så är det ju en annan femma om vad den är sugen på men det är hur jag resonerar.

Mvh Viktor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...