Hoppa till innehåll

Namn?


Fjälltoken

Recommended Posts

kanske liten simslända..  ???

Jo det är kan det nog vara. Den översta bilden på sländan,sökte på det namnet och fann en bild på den större. Den mindre skulle vara ca:15mm och det kan nog stämma Liten simslända, Siphlonorus lacustris. Men den undre har tre stjärtspröt, är det någon som har förslag på den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att avgöra storleken på bilderna, det som är intressant är kroppens storlek i mm.

Jag tror ändå att den övre är en simslända, vilken art kan jag inte avgöra utan att veta kroppslängd.

Den undre är, om man tittar på bakre vingar, tre stjärtspröt, färg (även om den är svår att se riktigt) och kroppsform, en Vassslända, jag skulle gissa på Liten Vasslända Leptophlebia vespertina

Detta är något av en gissning eftersom bilden lämnar lite åt slumpen.

Båda är för övrigt hanar.

Ulf

Tar  du att dom är hanar på turbanögonen Ulf?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är kan det nog vara. Den översta bilden på sländan,sökte på det namnet och fann en bild på den större. Den mindre skulle vara ca:15mm och det kan nog stämma Liten simslända, Siphlonorus lacustris. Men den undre har tre stjärtspröt, är det någon som har förslag på den?

skulle kanske kunna dra till på en gissning, Selslända?

men som sagt.. svårt att veta.. :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tar  du att dom är hanar på turbanögonen Ulf?.

Stora ögon kan vara ett tecken på hanar, men även långa stjärtspröt och långa slanka framben. I det här fallet är det ingen tvekan om att dom är hanar. Kolla in dom två "klorna" som sticker ut längst bak på bakkroppen (under stjärtspröten). Dom två är hanens hjälp till att hålla fast honan under parningen.

/Niclas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att avgöra storleken på bilderna, det som är intressant är kroppens storlek i mm.

Jag tror ändå att den övre är en simslända, vilken art kan jag inte avgöra utan att veta kroppslängd.

Den undre är, om man tittar på bakre vingar, tre stjärtspröt, färg (även om den är svår att se riktigt) och kroppsform, en Vassslända, jag skulle gissa på Liten Vasslända Leptophlebia vespertina

Detta är något av en gissning eftersom bilden lämnar lite åt slumpen.

Båda är för övrigt hanar.

Ulf

Jag visste väll att det fanns experter här, roligt att ni även kunde säga kön. Båda dessa var ca: 15-20mm i hela sin kroppslängd. Selsländan har väll bara två spröt. Vasslända tänkte jag också på, men dom jag sett här i 08 området har ofta gråaktiga vingar men det kanske ändras efter ett hudbyte? Hur högt upp är vassländan spridd?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fjällåsländan är bara runt 6-7mm lång (kroppen), så storleken stämmer inte.

U

Fjällåsländan, Jo dessa ser jag ofta, dom har gråaktig ton över sig och speciellt vingarna.

måttet: 15-20mm är endast kroppen, men det kan nog vara någon milli hit eller dit. Denna fjällsommar vistelse har jag tänkt lägga lite tid på dagarna till att ta lite mer bilder på dag o nattsländorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag visste väll att det fanns experter här, roligt att ni även kunde säga kön. Båda dessa var ca: 15-20mm i hela sin kroppslängd. Selsländan har väll bara två spröt. Vasslända tänkte jag också på, men dom jag sett här i 08 området har ofta gråaktiga vingar men det kanske ändras efter ett hudbyte? Hur högt upp är vassländan spridd?

Nä'ru grabben... någon "expert" är jag inte. Hade jag varit det hade arten inte varit ett frågetecken längre. Men när man ser skillnader blir man ju nyfiken på VARFÖR dessa skillnader finns. Naturen utvecklar (i regel) inget som egentligen inte behövs.

Så, eftersom man en gång var nyfiken, kan jag idag dela med mig av lite "kul att veta"...

Varför har hannarna större ögon?

Det är dom övre ögonen som är förstorade och anledningen är att den ska se bättre UPPÅT... eftersom den i dansen kommer UNDERIFRÅN mot honan.

Varför har hannarna längre framben?

När dom närmat sig använder dom sig av frambenen till att grabba tag runt honan.

VARFÖR dom har stjärtspröt som är 2x kroppslängden hittade jag aldrig något om. Kanske är det så att det förlåtande "storleken har ingen betydelse" inte är något som dagsländehonan håller med om. ;D

/Niclas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...