Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spö, Rulle och Lina till HÖ

Featured Replies

Publicerat

Av ren nyfikenhet så startar jag denna tråden.

Jag skulle vilja veta vilken utrustning (spö, rulle och lina) ni fiskar havsöring med.

När ni avänder den ena och när ni använder en annan och varför ni valt just denna.

Skriv gärna vart ni fiskar (Västkust, Gotland, Sthlm o.s.v)

//Marcus

Redigerad med L0ranga

//Marcus

Publicerat
  • Författare

Själv är jag helt fast i sageträsket, därför består mina utrustningar av förljande:

Spö: Z-axis 590.

Lina: till den är en Snowbee XS-ED #5 eller Coastal #5.

Rulle: Danielsson dryfly

Varför: Lätt utrustning som är mysig att kasta med. Gillar denna framför allt när jag fiskar med små imitationer (cammarus mysis o.s.v) Bra då försiktiga presentationer krävs.

Spö: Z-axis 691 eller TCR 691

Lina Coastal flyt#6, Rio Outbound slow int. #6 eller Vibe 85 int.

Rulle: Loop classic 5-8 eller danielsson dryfly

Varför: Vid dagar med lite mer vind och då fisket kan bedrivas med små till medelstora flugor från båt eller vad. Axis är mer mys å TCR är det mer tryck i, men inte lika kul att drilla med.

Spö: Z-axis 796 eller Xi3 790

Lina: Coastal slow och fast int. eller Coastal klumpen med slickshooter #7

Rulle: XLW 6-9

Varför: Fiskar med denna utrustning när det blåser lite friskare eller då jag fiskar med större flugor. Xi3 790 är mitt första val då det blåser riktigt friskt. Axis är skönt att vada med om det går lite sjö. Presentationerna blir kanske inte så diskreta

Fiskar i Sthlms skärgård och då mest från båt. Det blir även en del fiske på Gotland.

//Marcus

//Marcus

Publicerat

pinne TFO BVK #7

lina RIO Outbound (långa klumpen) Flyt

Rulle Vision Deep (jaja, billig, jag bromsar mest med handen ändå. ångrar mej väl när drömfirren sliter av tafsen ) :)

Vad ska man säga, på gotlandskusten fixar BVK #7 allt utom stormstyrka och då sitter jag heldre framför brasan med en whisky

Pinne vindstilla

Hardy Zenith #5 :wub: :wub:

lina Rio Grand flyt

Rulle Deep igen

Hardy e sjukt skön att gå med när vinden håller sig under 7m/s, tyvärr inte så jättevanligt på ön

Detta för Gotlandsfisket. har provat SI linor, funkar inte för mej om jag inte tar hem i racer fart men får jag koll på sthlm fisket blir det nog en SI lina där, verkar som sthlm kräver helt andra djup och helt andra flugor...

Publicerat

Sage RPL+ 590-2

Loop OptiStream #6

Loop CLW 5-8

Harvest Harrier 9'6" #8

Vision Vibe 85 #8/9

Zpey Zero 7/9

Fiskar i Stockholm, #5:an är sjukt skön när det råder lite mindre vind och kastar otroligt bra, riktigt skönt att drilla på med. #8:an lite jobbig, men fungerar vid vind. Kör oftast sjuktafs på allt.

GL Coastal verkar vara rätt vanlig bland stockholmarna dock :D

//JM!

Redigerad med JM!

Publicerat

Mina grejer för Stockholms skärgård.

Spö: Vision Gt four sw # 7 vid streamerfiske. Vid ev försök med torrfluga har jag kört strömsländan 5/6spö.

Rulle: Moddad loop evotec rulle. Tagit spolen från vanliga clw rullen och själva huset från clwc. Väger minimalt samtidigt som det inte ser för plastigt ut.

Lina: Airflo sixth sense slow intermediate 7/8#. Alternativt flat nylon + GL coastal flytklump.

Tafs: Intermediate polytafs + nylon/fluorcarbon.

/ John

Redigerad med karki

Ett bompass är ingenting!

Publicerat
  • Författare

Kul å läsa!

@Swarte: hur är isläget på Gotland just nu? Tänkte dra över någon helg med mildare väder:)

Intressant att du nämner flytlinor, dom känns som sagt inte lika vanliga i sthlms skärgård. Jag har ett par flyt, men är mest inne på int-linor. Fiskat en del på Gotland och kan verkligen tänka mig att flyt ibland kan vara ett måste.

Bvk känns som ett redigt prisvärt alternativ.

Gt four med, har två till gäddfisket och dom är det tryck i.

Rpl+ är ju en riktigt kanon!

Har du någon bild på din moddade rulle John? Lät intressant.

//Marcus

Redigerad med L0ranga

//Marcus

Publicerat

En ytterst dålig bild, men iallafall en bild som ger ett hum.

post-7189-0-64440900-1328538704_thumb.jp

Publicerat

GBG-trakten

Scierra HM3 #7 (blir BVK #7 från premiären i April)

Danielsson LW 4seven

Coastal

Flourcarbon

Riktigt fina dagar kör jag med Sameo Classic #6 och coastal

Redigerad med Generalen

Publicerat

Spö: Scott Heliply 6´9" #6

Rulle: Waterworks ULA Force 2x

Lina: Rio Outbound short WF5F

Varför: För att det är så j-vla roligt ;) Underbar combo när man fiskar av kända ståndplatser eller sightfishing med märlor och mindre kreationer.

Spö: Sage RPLXi 690

Rulle: Som ovan eller Danielsson Dryfly

Lina: Airflo distance WF6F, Airflo Sixth Sense SI 6/7, GL Tricast WF7 F/I

Varför: Allrounduppsättning

Spö: Scierra HM2SW 9´3" #7

Rulle: Danielsson LW 6Nine

Lina: Airflo distance WF7F, GL Coastal WF7SI

Varför: När man känner för det tyngre artilleriet helt enkelt. Är nog likvärdigt med de flesta #8 utrustningarna. Tyngre flugor, längre kast, tuffare förhållanden.

Har en CTS affinity x klinga 8´6" i klass 5 som ska saltvattensmonteras och invigas snart. Kommer bli mumma :wub:

Skånekusten med enstaka Gotlandsturer är lokalerna

Redigerad med tazza

“Many men go fishing all of their lives without knowing it is not fish they are after.”- Thoreau

Publicerat

ingen is än! men det är kallt på kalkatraz nu....

Tror alla jag känner på ön kör flytlinor, dom flesta provar lite SI i början men som nån sa "är det vågor så du behöver dom så får du ändå ingen fisk"

Det är ju grymt långgrunt, jag samlar bara tång med SI. Om man förlängde säsongen med flytring vid pallen skulle nog nån intermidiate lina vara bra men jag och alla jag känner kör med vadare (tar ju en halvtimme att ta sig ut till flytringsdjup)

om jag skaffar ring i vår kanske jag provar nattfiske från ring i sommar/tidig höst

Publicerat

Mestadels Bråviken, ibland även västervik, västkusten,bornholm, gotland och andra spännade resmål där silvret huserar...

Spö: Vision 3 zone #8 el 5-6 vid mindre vind och framförallt på västkusten.

Rulle: Sameo pellegrin

Lina: Antingen Coastal slow intermediate vid brokigt väder och vågor el någon flytlina till lugnare omständigheter.

Tafs: Hemmagjorda flourcarbon tafsar eller Sameos färdigtaperade kit med förlängd spets. Helst 0.27 (flourcarbon) när chans finns på storfisk i hårt väder eller 0.24, 0.23. 0.21(flourcarbon) vid lugnare väder

Att folk kan leva ett helt liv utan fiske måste vara en folksjukdom...

http://www.alvraddarna.se/

Publicerat

Det är olika, det som fått följa med ut mest senaste året är dock danielsson lw4seven, guideline coastal slow intermediate klass sex och ett sjuttiotals brunt custombyggt no name glasfiberspö på ca 8,6 fot. Det laddar och sjussar iväg linan riktigt gott. Fiskar västkusten och några danmarksturer per år. Nu längtar man...

Publicerat
  • Författare

Kul att se att vi ändå har otroligt olika utrustningar. Allt från glas- till kolfiber, klass 5 till 8, 6,9' till 9,6'.

Men samtidigt så verkar coastal vara den populäraste kustlinan (kan ju bero på namnet?)

Okej då förstår jag dig bättre John, smart!

Swarte: ja man kanske får spola på flytlinorna när man ska över:) eller kanske ta med ringen å köra pallkanterna.

//Marcus

//Marcus

Publicerat

Använder i princip samma utrustning vid fiske på sydkusten som på västkusten.

Alternativ 1: GL Lpxe RS klass 7 med snowbee xs klass 8 i flyt eller "non density"

Alternativ 2: GL Lpxe klass 6 (2-delade varianten) med en Rio Grand klass 6 el Airflo sixth sense SI klass 6/7.

Llite olika rullar från Loop och Danielsson.

Använder alltid heldragna fl. Carbon tafsar som jag förlänger efter behov.

Publicerat

Har oftast med mig två stycken Vision 3 zone # 6 9 fot.

Rulle. GL reelmaster LA 6-8. På den nån form av intermediate lina. Iår blir det barrio gt 90. Förra året 2handslina dan tackel.

Rulle2. Billig grafit LA rulle ron thomson. Med superfastsink för djupbrant eller flytlina för nattfisket. 2hands dan tackel. Köpte en Barrio gt 140 # 5 som ska prövas iår...

Fiskar runt GBG

Dan tackel linor pga pris, har funkat bra hittills. Barrio kommande sässong eftersom de går långt. Åtminstone på gräsmattan(köpte en #5 för o se hur långt jag kastar trout distance).

...Fiskar gärna flyt när jag kör över ålgräsängar, allt för att slippa fastna.

Redigerad med Tiger

Publicerat

ring på Ön kan nog vara kul men då ska det nog vara badbart i vattnet. kan bli rätt mycket sjö och när snabbfärjan drar förbi kan det bli riktigt spännande :P

ta med nån som kan vattnet om du provar ring vid pallen, kan gå en del riktigt spännande strömmar precis vid pallen.... långt o gå från estland :blink:

Publicerat

sage one 796, waterworks ula3, gl slowint#7 sameo 10 fot nylon + 1 meter 0,26, vid fin väder förlänger ja med ytterligare 1 meter 0,22 fc

Redigerad med paloma

Publicerat

1. CTS affinity mx 907-4, Danielsson l5w 4-7 och antingen coastal #6 eller airflo si sixt sense 6/7, Heldragen 12´nylon och fc tafs med längd efter omständigheterna.

2. (Under uppbyggnad) SAGE one 907-4, Danielsson lw 6-9 och coastal #7, I övrigt samma.

Skåne.

www.medfluga.se

Publicerat

Sage RPL+ 7100

Danielsson F3W4-seven

Coastal Slow Int #7

15 fot heldragen flourcarbon, 0,28 spets

Publicerat

Sage RPL+ 7100

Danielsson F3W4-seven

Coastal Slow Int #7

15 fot heldragen flourcarbon, 0,28 spets

Är det inte bökigt att köra med så lång tafs när vinden är annat än snäll?

Publicerat

Är det inte bökigt att köra med så lång tafs när vinden är annat än snäll?

Misstänker flytring > vinden i ryggen > lobba innanför tre meterskurvan typ?

Publicerat

Misstänker flytring > vinden i ryggen > lobba innanför tre meterskurvan typ?

Så skulle det ju kunna va. Äger själv ingen flytring och är inte heller i behov av det i bråviken där öringen i hård vind faktiskt nästan utan att skämta står på land. Älskar att fiska då, för det brukar kunna betyda fin och stor blanköring. Men kör alltid då med max 9 fots tafs.

Publicerat

Sage One 690-4

Lamson Ula Force 3x

Guideline Coastal 6 shootinghead + loop runnngline 029

15-18fots tafs 025-028 beroende på vattendjup flourcarbon eller nylon.

Set 2 för lugnare dagar

Loop LTS X1 Packlite 690-4

Lamson litespeed 3.5

Rio outbound klass 5

Ölandsguide HÖ http://www.goflyfishing.se/

Publicerat

LOOP AEG klass 6

Rulle vision deep med 2 st extraspolar

LInor: Coastal slow , fast , flytande

Fiskar västkust mellan varberg o norra Orust

Inte bara fisket/fisken som är viktig, lika viktigt o träffa o tjöta med nya människor.kastar kassst men njuter o får fisk ändå(ibland iaf:))

presentation av mej

Publicerat

Z-axis 9,5 f klass 6

Linor är oftast hemmagjorda klumpar och flytande runningline.

Hardy Elite 9,5 f klass 7 också med klumpar och flytande runningline.

Fint väder och i flytring blir det också CD-rod och Lommis max line speed klass 5

Inte nominerad till årets Edge-medlem 2012. Varken som fysisk person eller som begrepp