Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ösan - Skaraborg

Featured Replies

Publicerat

Idag tänkte jag gå på upptäcktsfärd i ån Ösan (Skaraborg - Västra Götaland) Bla en sträcka som jag och Martin L inventerade förra året besöktes. Då var det Danica-frenzy och chokladbrunt vatten á la Amazonas som rådde. Idag visade det sig att vårfloden runnit iväg och nivån var perfekt. 8 grader varmt i ytvattnet och fjärilar, bäcksländor, grodor och spindlar mådde bra i vårsolen som nådde 16 grader på eftermiddagen. Efter att krånglat runt lite för att få tag i en herre att köpa kort av styrdes kosan mot FVOF´ets början.

Väl på plats och upptacklad möttes jag av en fin å som annars brukar ha det tufft med för mycket vatten och brunt dito då det rinner igenom ett jordbruksområde.

Publicerat

Några kast gjordes och ingen öring verkade hemma. Då det låg lite hus invid vattnet ville jag inte genera dem genom att kliva i kanten på tomten så jag styrde kosan mot förra årets besökta sträcka.

Uppströms uppenbarade sig en perfekt öringström...tyvärr var det ingen hemma.

Publicerat

Inga prickiga här heller. Jag satte mig ner och drack lite kaffe och käka upp ostmackorna.

Publicerat

Inte bara jag var hungrig.

Publicerat

Efter att kastat, vadat och druckit upp resten av kaffet tänkte jag bege mig till bilen för hemfärd. Jag klampar ner i vattnet för att göra rent vadarskorna. En liten firre som tryckt under gräset flydde i panik. Jag han inte se vad det var men nog var det en öring...då smäller det till 10 meter bort...kan det stämma? Den måste vara över kilot...

Publicerat

Nog var det en fin öring...

Publicerat

Jag smyger försiktigt försiktigt...hasar mig fram sista biten. Knyter på en Wolly Bugger och förbereder mig för att "meta" på fisken. När jag är två meter ifrån ser jag storöringen.

Publicerat

Så kan det gå ibland men vilket spektakel som uppenbarar sig...När jag kommer precis över fisken skrämmer jag den...tror jag...men vips uppenbarar sig två hanar...jag har nog hamnat mitt i ett kärleksgnabb. Jag gör ett försök på en av dem men avbryter. Med min nylon på 0.14 hade det ändå bara slutat med en fluga mindre.

Publicerat

Fina bilder :)

Det ser ut att ha varit en trevlig fisketur! Fiskar du ofta där?

Med viss risk för att göra bort mig totalt, men fisken ser nästan ut att påminna mer om en gädda. Åtminstone i mina otränade ögon  ::)

Stenman

Publicerat

Tror/hoppas att Mikael såg att det var en gädda ;D.

En anings piggare samt några hg lättare

Publicerat
Tror/hoppas att Mikael såg att det var en gädda ;D.

Så jag kanske inte är helt ute och cyklar, om jag trots allt är det är jag i alla fall inte ensam. Tack! 8)

Publicerat

Kanske var lite otydlig i skrift ;D

Flera gäddor var det...på...låt oss säga 3-4 pounds  ;D

Brukar inte fiska där. Har fortfarande inte hittat mer koncentrerade öringbestånd men det finns många ställen där Kommunen (med rätta) inte tar betalt för fiske vilket kommer besökas inom kort. Får se vad det kan leda till.

Publicerat

Brukar inte fiska där. Har fortfarande inte hittat mer koncentrerade öringbestånd men det finns många ställen där Kommunen (med rätta) inte tar betalt för fiske vilket kommer besökas inom kort. Får se vad det kan leda till.

Sånt som händer ;)

Okej, det ser fint ut i alla fall. Rapportera gärna också efter nästa besök!

Stenman

Publicerat

Trevliga bilder  :)

"Det handlar inte om att kasta långt, utan att presentera flugan för fisken så den nappar."

IMAGO Flyfishing

Flugor.se

Publicerat
Trevlig bilder Mikael...

Vart ar du?

Ån är på tok för vacker för att ha så lite öring... :( :( :(;)

Strax nerströms bron vid Fjället (bron över väg 200 mot Töreboda) och någon knapp kilometer nerströms. Mycket fina öringvatten rent utseendemässigt i alla fall. Som jag har fått det berättat för mig så har Ösan ett "bra" bestånd av kräftor som går åt öringromen. Dessutom görs ingenting i syfte att försöka förbättra för öringen i ån. Jag har sökt igenom Kommunens rapporter och ingenting handlar om något som kan kallas fiskvård. Det verkar också som att det finns höga halter av olika kemikalier som kanske ställer till det...hur det verkligen ligger till vet jag inte.

Men skam den som ger sig  :)

Publicerat

Ny tur idag i detta vild-fisk vatten. En öring blev det och Micke var den som knep den. Nice work !

***** Reklamplats till salu *****

Stöd Fiskejournalen

Publicerat
Ny tur idag i detta vild-fisk vatten. En öring blev det och Micke var den som knep den. Nice work !

Fin fisk, hoppas ni får fortsatt bra utdelning! Vill ju se fler härliga bilder :)

Stenman

Publicerat

Ja det var trevligt. Nästa gång blir det fler och större  :D;)

Publicerat
Ja det var trevligt. Nästa gång blir det fler och större  :D;)
Kanonbilder Mikael!! :D Jag har fiskat mycket där men det var mer än 30 år sedan -

och det var en damm liknande hölja där som man kunde få hur mycket gädda man ville!!

Men längre ner så tog jag lite öring och faktiskt en regnbåge på över två kilo!!

Åker du Hjovägen ut så passerar du ösan och där finns en gammal Kvarn och där en liten -

fördämning! Under den har jag fått öring ett antal gånger!! Nedanför tågbron och man kan faktiskt -

gå på kanten där med gummistövlar å fiska nere där! (Alltså rätt över hela ån)!

Lite längre upp där kommer det ut en liten å tell kallad sketåna! ;D Där finns det riktigt grov abborre-

jag har sett sådana tagna där på nästan två kilo!

Ha det! :) :)

Skitfiskare från Hålanda 5 mil norr Göteborg!

55 år ung!

Publicerat

Bara för att kommun äger marken betyder inte det att dom har fiskerätten.

Fiskekort för Ösans Övre F.V.O. kan du köpa i Varolas affär.

Fiskekort för Ösans Nedre F.V.O. där bla Fjället ingår kan du köpa i Ulvåkers affär.

Publicerat
Kanonbilder Mikael!! :D Jag har fiskat mycket där men det var mer än 30 år sedan -

och det var en damm liknande hölja där som man kunde få hur mycket gädda man ville!!

Men längre ner så tog jag lite öring och faktiskt en regnbåge på över två kilo!!

Åker du Hjovägen ut så passerar du ösan och där finns en gammal Kvarn och där en liten -

fördämning! Under den har jag fått öring ett antal gånger!! Nedanför tågbron och man kan faktiskt -

gå på kanten där med gummistövlar å fiska nere där! (Alltså rätt över hela ån)!

Lite längre upp där kommer det ut en liten å tell kallad sketåna! ;D Där finns det riktigt grov abborre-

jag har sett sådana tagna där på nästan två kilo!

Ha det! :) :)

Låter spännande. Oftast är det ju öring man letar efter men abborre och gädda är roliga dom också. Hade faktiskt ett mycket kraft påslag på ett lugnflyt som fick mitt klass 4:a att vika sig rejält i toppen. Tror att det var en rejäl gädda....men man vet ju aldrig... ;D

Fiskekort för Ösans Nedre F.V.O. där bla Fjället ingår kan du köpa i Ulvåkers affär.

Du har helt rätt. I detta fall var det ett missförstånd som låg till grund för att jag trodde det var Kommunen som hade rätten på en sträcka i Ösan. Faktum var, efter en inventering av Martin och mig, att ån som skulle vara Ösan i själva verket var en helt annan å där gratis fiske råder vid den aktuella biten.

Ifall fler letar sig fram till Ösans nedre FVO kan jag berätta att affären i Ulvåker har stängt igen men att det bara är att knacka på hos någon boende i närheten av affären och fråga efter han som hade affären så berättar dom vart han bor.

Publicerat

Har du provat fisket i Slafsan? (hornborgaån) Skälv har jag varit där mycke. Många fina pläjs. Oftast är det bara att fråga markägarna om lov. brukar inte vara några problem. Hörde att ni hade bra fiske på orust förra helgen. Influensan hade mig i ett järngrepp så jag fick kasta in handuken  :-[ bara att komma igen. vill du ha tipps om slafsan ordnar vi det.

Publicerat

Kort och gott, tack! Nu vet man vart man ska ta vägen om ett fiske där ska genomföras någon gång :)

Stenman

Publicerat
Har du provat fisket i Slafsan? (hornborgaån) Skälv har jag varit där mycke. Många fina pläjs. Oftast är det bara att fråga markägarna om lov. brukar inte vara några problem. Hörde att ni hade bra fiske på orust förra helgen. Influensan hade mig i ett järngrepp så jag fick kasta in handuken  :-[ bara att komma igen. vill du ha tipps om slafsan ordnar vi det.

Nej det har jag inte gjort. Har bara varit och kikat på ån men då var det chokladbrunt. IM:a gärna några fina platser om du vill  ;)

Jo det var bra ös på Orust. Trist på influensan men det är bara att ta nya tag.

Publicerat

Man kan nu oxå köpa fiskekort för ösans nedre FVO på nybofiske i skövde.

Om inte jag har förstått saken rätt gäller fiskekortet för Ösans nedre FVO från vägbron vid fjället och nedåt.

Ösan som ligger vid knistad på sträckan mellen hjovägen och fjället är väl skövde flugfiskeklubb, emphemera, som har hand om.

Blir man medlem där så får man även fiska på denna sträckan.

Dessutom får bara hullinglösa krokar användas och det är C&R för öring som gäller.

Jag pratade med föreståndarinnan på nybo fiske vars man i alla fall är medlem i emphemera och hon sa att fisket hade blivit mycket sämre på senare tid.

Är förresten någon som har fiskat i ösan vid tidaholm och vet vad som gäller där?

Jag har kikat runt lite på internet och hittat en intressant sträcka.

Någon med erfarenhet som känner att de vill dela med sig lite?

Om ni inte vill skriva här så kan ni ju PM:a eller IM:a mig eller vad det nu heter.

MVH Jesper

Redigerad med JesperP

There's never enough time to do all the fly fishing you need!