Hoppa till innehåll

Flugor för säsongen 2010


Beskman

Recommended Posts

Denna fluga är riktigt bra och en av mina personliga räkimitationsfavoriter.

Fiska den med en långsam handtvist följt utav 2-4 korta ryck.Göteborgs Räkan

Krok: Coastal streamer strl 6

Ögon: Bränd nylon, 0.60mm

Stjärt: Rävhår, naturgrå eller vit

Kroppshackel: Tupphackel, grå

Rib: Monoflbindtråd (nylon)

Kropp: Shrimpdub - Grey, blandat med Ice dub - Shrimp pink

Bind in materialen i den ordningen de står och bind därefter.

Jag har postat den tidigare men dan passar nog bar även i denna tråd :)

Två frågor:

Hur får du så snygg stjärt på din Dräparmask©? Den är liksom smal istället för fluffig. :huh:

Hur får du hacklet på din räka att ligga snyggt bakåt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 253
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Två frågor:

Hur får du så snygg stjärt på din Dräparmask©? Den är liksom smal istället för fluffig. :D

Hur får du hacklet på din räka att ligga snyggt bakåt?

Dräparmasken: För att få den "avtunnande" stjärten måste du binda in spetsarna på fjädern, dvs inte binda in en lång stjärt och sedan nypa. Hängder du med? :lol:

GBG-räkan: Hacklet är dubblerat, samt att jag pressar bak fibrerna mellan varje varv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har jag kommit igång lite med flugbinderiet här. Det har blivit en bra laddning med Wolly Buggers i olika färger, storlekar och med eller utan förtyngning. Jag har även bundit en del Magnusar i olika varianter + lite annat smått och gott.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha lite mönster för fiskimitationer. Trots att jag har googlat har jag inte hittat något som har fått mig att riktigt förstå hur man binder en baitfish. Sedan skulle jag hemskt gärna vilja ha mönster på smörbultsimitationer. De har ju någon på flugor.se som ser trevlig ut till exempel.

När våren nalkas undrar jag också vilka flugor som brukar vara bra under, låt oss säga, april. Gärna generellt, men också gärna mer specifika mönster baserade på era egna erfarenheter. Vilka mönster brukar ni t. ex. blöta en premiärdag och vilka brukar fungera.

Fiskar man på samma sätt inomskärs som utomskärs? Om man t. ex. ger sig utomskärs under högsommaren, fiskar man djupare då?

En fråga till kan man kanske klämma in här, ni får svara på det ni vill svara på. Är det någon som har fiskat HÖ med sjunklina i kombination med flugor med flytkraft (typ booby heads)? Jag tycker att det verkar som en spännande idé att binda lite foamräkor, märlor eller maskar och dutta hem en bit över botten i ganska grunda vatten.

Och hur är det med HÖ på torrt? Är det bara sommarkvällar och sommarnätter som gäller då? Vilka typer av flugor kör man då? Muddlers?

Många frågor i ett inlägg, hoppas att det är hanterbart.

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har jag kommit igång lite med flugbinderiet här. Det har blivit en bra laddning med Wolly Buggers i olika färger, storlekar och med eller utan förtyngning. Jag har även bundit en del Magnusar i olika varianter + lite annat smått och gott.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha lite mönster för fiskimitationer. Trots att jag har googlat har jag inte hittat något som har fått mig att riktigt förstå hur man binder en baitfish. Sedan skulle jag hemskt gärna vilja ha mönster på smörbultsimitationer. De har ju någon på flugor.se som ser trevlig ut till exempel.

När våren nalkas undrar jag också vilka flugor som brukar vara bra under, låt oss säga, april. Gärna generellt, men också gärna mer specifika mönster baserade på era egna erfarenheter. Vilka mönster brukar ni t. ex. blöta en premiärdag och vilka brukar fungera.

Fiskar man på samma sätt inomskärs som utomskärs? Om man t. ex. ger sig utomskärs under högsommaren, fiskar man djupare då?

En fråga till kan man kanske klämma in här, ni får svara på det ni vill svara på. Är det någon som har fiskat HÖ med sjunklina i kombination med flugor med flytkraft (typ booby heads)? Jag tycker att det verkar som en spännande idé att binda lite foamräkor, märlor eller maskar och dutta hem en bit över botten i ganska grunda vatten.

Och hur är det med HÖ på torrt? Är det bara sommarkvällar och sommarnätter som gäller då? Vilka typer av flugor kör man då? Muddlers?

Många frågor i ett inlägg, hoppas att det är hanterbart.

//Joel

Ett tips,

Du kan ju alltid köpa en av de flugor du vill binda, och sedan linda av tråden för att få en överblick hur den är bunden ^_^

Dina övriga frågor om HÖ vågar jag inte ge mig ann, men det gör säkert ngn annan :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har jag kommit igång lite med flugbinderiet här. Det har blivit en bra laddning med Wolly Buggers i olika färger, storlekar och med eller utan förtyngning. Jag har även bundit en del Magnusar i olika varianter + lite annat smått och gott.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha lite mönster för fiskimitationer. Trots att jag har googlat har jag inte hittat något som har fått mig att riktigt förstå hur man binder en baitfish. Sedan skulle jag hemskt gärna vilja ha mönster på smörbultsimitationer. De har ju någon på flugor.se som ser trevlig ut till exempel.

När våren nalkas undrar jag också vilka flugor som brukar vara bra under, låt oss säga, april. Gärna generellt, men också gärna mer specifika mönster baserade på era egna erfarenheter. Vilka mönster brukar ni t. ex. blöta en premiärdag och vilka brukar fungera.

Fiskar man på samma sätt inomskärs som utomskärs? Om man t. ex. ger sig utomskärs under högsommaren, fiskar man djupare då?

En fråga till kan man kanske klämma in här, ni får svara på det ni vill svara på. Är det någon som har fiskat HÖ med sjunklina i kombination med flugor med flytkraft (typ booby heads)? Jag tycker att det verkar som en spännande idé att binda lite foamräkor, märlor eller maskar och dutta hem en bit över botten i ganska grunda vatten.

Och hur är det med HÖ på torrt? Är det bara sommarkvällar och sommarnätter som gäller då? Vilka typer av flugor kör man då? Muddlers?

Många frågor i ett inlägg, hoppas att det är hanterbart.

//Joel

April hugger Hö på nästan allt ,Typ Mickey Finn och bara du fiskar på rätt ställe och rätt teknik

Muddler som en utgångspunkt som mönster är vädigt bra du kan använda syntet material som vinge gärna något glittrande flash

Torrfluga funkar bra och mönster av flugmyror som fluga är kanon

du kan fiska Havsöring hela dagen men effektivast under kvällen och natten under sommaren

när den kommer till grundare vatten som är strömsatta

Nu är det bara att vänta till premiären och tiden går så långsamt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips,

Du kan ju alltid köpa en av de flugor du vill binda, och sedan linda av tråden för att få en överblick hur den är bunden ^_^

Dina övriga frågor om HÖ vågar jag inte ge mig ann, men det gör säkert ngn annan :D

Jo, jag vet. Men jag har börjat utveckla en ganska idiotisk princip, nämligen den att jag inte köper några flugor. Jag köpte två stycken röda montanor 1996 och sedan dess har jag inte köpt en enda fluga. Visserligen har jag haft ett över tio år långt uppehåll från flugfisket, faktiskt från 1997/98 fram till september 2009 tror jag. Förmodligen är det dumt att vägra köpa flugor och jag kommer nog att överge principen, då det kanske i själva verket är mer av en "se-hur-det-går-grej" än en princip.

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

April hugger Hö på nästan allt ,Typ Mickey Finn och bara du fiskar på rätt ställe och rätt teknik

Muddler som en utgångspunkt som mönster är vädigt bra du kan använda syntet material som vinge gärna något glittrande flash

Torrfluga funkar bra och mönster av flugmyror som fluga är kanon

du kan fiska Havsöring hela dagen men effektivast under kvällen och natten under sommaren

när den kommer till grundare vatten som är strömsatta

Nu är det bara att vänta till premiären och tiden går så långsamt

Har du något exempel på syntetmaterial till vinge på en muddler?

Ja, tiden går långsamt när man väntar på något roligt. Sen går tiden fort när man gör något roligt. Jag tycker att det är en orättvis mekanism i livet ^_^

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får helt enkelt använda de jag har bundit på vanliga krokar i sötvatten. Lär väl kunna lura en och annan sötvattengående firre med Magnus och Den grå frede! Något tips på bra (och gärna hyfsat billiga) saltvattenkrokar?

//Joel

Partridge Flashpoint Salt CS54 Saltwatershrimp kanonkrok ca:70:-/15st

Mustad S74S SS Streamer Ca:75:-/25st

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägger ett par bilder här också, ett par borstmaskar som ska testas på västkusten i april! Får nog testas i badkaret först bara så dom inte beter sig för konstigt...

Riktigt coola! ^_^

En fråga bara;

Har du någonsin upplevt att den flugan med två krokar har en tendens att sätta sig lite varstans i fisken?

Jag fiskade en del med dubbelkrokade maskar förr men slutade med det då 2 av 5 fiskar fick båda krokarna i sig.

Vanligast var att den nedre satt i munnen och den övre brukade sitta i huvudet, och till och med i ögat ibland... :D

Så de senaste åren har jag klippt den övre kroken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Stendalen
Nu har jag via IM fått två metoder för att binda baitfish, den ena med ice dub, den andra med long chenille. Både metoderna verkar vettiga och lätta. Tack Cristoffer!

//Joel

Kan du dela med dig? ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Stendalen
Dräparmasken: För att få den "avtunnande" stjärten måste du binda in spetsarna på fjädern, dvs inte binda in en lång stjärt och sedan nypa. Hängder du med? ^_^

GBG-räkan: Hacklet är dubblerat, samt att jag pressar bak fibrerna mellan varje varv.

OK, så det går åt en fjäder till varje dräparmask är det så du menar?

Dubblerat hackel, du viker båda "sidorna" bakåt (fattar du :D )

/Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt coola! ^_^

En fråga bara;

Har du någonsin upplevt att den flugan med två krokar har en tendens att sätta sig lite varstans i fisken?

Jag fiskade en del med dubbelkrokade maskar förr men slutade med det då 2 av 5 fiskar fick båda krokarna i sig.

Vanligast var att den nedre satt i munnen och den övre brukade sitta i huvudet, och till och med i ögat ibland... :D

Så de senaste åren har jag klippt den övre kroken.

Har aldrig testat just detta mönster men förstår hur du tänker. Har tidigare haft köpeflugor med två krokar och där har problemet varit att krokarna fastnat i varandra istället för i fisken...

Tror man får ha en ganska stum länk mellan krokarna, i mitt fall 0.30-nylon, så trasslar det kanske inte lika lätt. Det där med att en krok kan sätta sig ex. i ögat på fisken har jag aldrig varit med om men har å andra sidan inte tagir så många havsöringar på maskar utan mer streamers.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK, så det går åt en fjäder till varje dräparmask är det så du menar?

Dubblerat hackel, du viker båda "sidorna" bakåt (fattar du :lol: )

/Martin

Nej utan du tar endast spetsarna på den bunt du skall använda som stjärt, hänger du med? :angry:

Yes, hacklet skall ligga på en sida av stammen, det underlättar bindningen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag köpte jag lite Long chenille och testade att binda baitfish med smörbult i baktanke. Jag tror att den kommer ser bra ut i vattnet, även om jag ser att jag behöver träna lite på att binda med long chenille. Dessutom ser jag nu när jag fotar att smörbulten behöver friseras en aning.

EDIT: testade just i handfatet och kunde konstatera att den hade större flytkraft än jag räknat med. Den rör sig i alla fall ganska fint, kanske ska fiska med sjunktafs, eller kanske rentav förtynga flugan. Har också gjort iakttagelsen att "innerkroppen" blir ganska tjock och mullig med long chenille, verkar bättre att binda med ice dub så som beskrivs i något inlägg ovan, då det verkar bli luftigare. Jag tycker att long chenillen gör flugan lite oluftig, kanske kan bero på mina skills... Någon annan som har samma uppfattning?

Receptet är i alla fall väldigt enkelt:

Krok: Ganska stor, jag körde med 4

Stjärt: några strån krystal flash

Kropp: Long chenille

Ögon: Epoxyögon som jag limmade fast med snabblim, verkar hålla ganska bra

post-8374-1263503530_thumb.jpg

Jag är förtjust i enkla flugor och tänkte att jag skulle göra några enkla fiskimitationer, så jag gjorde en variant med endast ett material + ögon. Kan tänka mig att den kan imitera såväl tobis som spigg.

Krok: kan man nog köra i alla möjliga storlekar, jag band på en 6:a

Stjärt/kropp: angel hair

Band in en knippe angelhair, gick fram med bindtråden och följde efter med angel hair. Whip finish, sedan på med ögon och smältlim (är nog bättre att köra med epoxy, men det har jag inte hemma). Syns kanske inte så bra på bilden, men kroppen glittrar fint som fasiken under smältlimmet. Mina tankar går till neontetra!

EDIT: ser ruskigt smaskig ut i vatten måste jag säga, ska testa att fiska hem den med ganska snabba och långa drag, då jag noterade att den rätt tydlig rör sig nedåt med huvudet först.

post-8374-1263503791_thumb.jpg

//Joel

Redigerad med Beskman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Stendalen
Idag köpte jag lite Long chenille och testade att binda baitfish med smörbult i baktanke. Jag tror att den kommer ser bra ut i vattnet, även om jag ser att jag behöver träna lite på att binda med long chenille. Dessutom ser jag nu när jag fotar att smörbulten behöver friseras en aning.

EDIT: testade just i handfatet och kunde konstatera att den hade större flytkraft än jag räknat med. Den rör sig i alla fall ganska fint, kanske ska fiska med sjunktafs, eller kanske rentav förtynga flugan. Har också gjort iakttagelsen att "innerkroppen" blir ganska tjock och mullig med long chenille, verkar bättre att binda med ice dub så som beskrivs i något inlägg ovan, då det verkar bli luftigare. Jag tycker att long chenillen gör flugan lite oluftig, kanske kan bero på mina skills... Någon annan som har samma uppfattning?

Receptet är i alla fall väldigt enkelt:

Krok: Ganska stor, jag körde med 4

Stjärt: några strån krystal flash

Kropp: Long chenille

Ögon: Epoxyögon som jag limmade fast med snabblim, verkar hålla ganska bra

post-8374-1263503530_thumb.jpg

Jag är förtjust i enkla flugor och tänkte att jag skulle göra några enkla fiskimitationer, så jag gjorde en variant med endast ett material + ögon. Kan tänka mig att den kan imitera såväl tobis som spigg.

Krok: kan man nog köra i alla möjliga storlekar, jag band på en 6:a

Stjärt/kropp: angel hair

Band in en knippe angelhair, gick fram med bindtråden och följde efter med angel hair. Whip finish, sedan på med ögon och smältlim (är nog bättre att köra med epoxy, men det har jag inte hemma). Syns kanske inte så bra på bilden, men kroppen glittrar fint som fasiken under smältlimmet. Mina tankar går till neontetra!

EDIT: ser ruskigt smaskig ut i vatten måste jag säga, ska testa att fiska hem den med ganska snabba och långa drag, då jag noterade att den rätt tydlig rör sig nedåt med huvudet först.

post-8374-1263503791_thumb.jpg

//Joel

Läckra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag köpte jag lite Long chenille och testade att binda baitfish med smörbult i baktanke. Jag tror att den kommer ser bra ut i vattnet, även om jag ser att jag behöver träna lite på att binda med long chenille. Dessutom ser jag nu när jag fotar att smörbulten behöver friseras en aning.

EDIT: testade just i handfatet och kunde konstatera att den hade större flytkraft än jag räknat med. Den rör sig i alla fall ganska fint, kanske ska fiska med sjunktafs, eller kanske rentav förtynga flugan. Har också gjort iakttagelsen att "innerkroppen" blir ganska tjock och mullig med long chenille, verkar bättre att binda med ice dub så som beskrivs i något inlägg ovan, då det verkar bli luftigare. Jag tycker att long chenillen gör flugan lite oluftig, kanske kan bero på mina skills... Någon annan som har samma uppfattning?

Receptet är i alla fall väldigt enkelt:

Krok: Ganska stor, jag körde med 4

Stjärt: några strån krystal flash

Kropp: Long chenille

Ögon: Epoxyögon som jag limmade fast med snabblim, verkar hålla ganska bra

post-8374-1263503530_thumb.jpg

Jag är förtjust i enkla flugor och tänkte att jag skulle göra några enkla fiskimitationer, så jag gjorde en variant med endast ett material + ögon. Kan tänka mig att den kan imitera såväl tobis som spigg.

Krok: kan man nog köra i alla möjliga storlekar, jag band på en 6:a

Stjärt/kropp: angel hair

Band in en knippe angelhair, gick fram med bindtråden och följde efter med angel hair. Whip finish, sedan på med ögon och smältlim (är nog bättre att köra med epoxy, men det har jag inte hemma). Syns kanske inte så bra på bilden, men kroppen glittrar fint som fasiken under smältlimmet. Mina tankar går till neontetra!

EDIT: ser ruskigt smaskig ut i vatten måste jag säga, ska testa att fiska hem den med ganska snabba och långa drag, då jag noterade att den rätt tydlig rör sig nedåt med huvudet först.

post-8374-1263503791_thumb.jpg

//Joel

Ser prima ut.

Det är dessutom bra med lite olika varianter med tanke på blåst... Ibland kan snygga fluffiga flugor göra dig galen när de ska kastas i kraftig byig vind. Då är det juste att ta fram ngn slimmad epoxifisk!

Troligtvis kan man kasta vad som helst i vilken vind som helst om man bara är tillräckligt duktig kastare.

Men alla är inte det. :huh:

Rickard.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser prima ut.

Det är dessutom bra med lite olika varianter med tanke på blåst... Ibland kan snygga fluffiga flugor göra dig galen när de ska kastas i kraftig byig vind. Då är det juste att ta fram ngn slimmad epoxifisk!

Troligtvis kan man kasta vad som helst i vilken vind som helst om man bara är tillräckligt duktig kastare.

Men alla är inte det. :huh:

Rickard.

Precis, jag kan knappt kasta i bleke!

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...