Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag använder chartreusefärgade marabouflugor bundna på Owner 50188 krok storlek 4-6.

Hur fiskar du dem?

Alltså kastar du typ så nära multen du kan, eller långt ifrån?

Flyter flugan eller sjunker?

Bor i Höganäs, och här finns en hel del stim runtomkring.

Känns ju lite "coolare" med en fluga än bröd :)

Posted

Jag har varit ute en gång i år, 2 ordentliga hugg men ingen som ville sitta.

Ehh, multar på runt 5 kilo är ju ingenting. Jag har sett multar som jag tippar på väger runt 10-12 kilo simmandes bara ett par meter ifrån en.

Grattis Fidde89, vart tog du den ? Om du nu vill säga. :)

Posted

Äntligen! Fyfan vad skönt! Bjöd upp till en riktigt fin fight...

Många timmars fiske innan den första satt :) Tappade en förra veckan pga att jag hade skarvat tafsen för dåligt så knuten gick upp..

Grattis!

Den första Multen är speciell efter alla timmar man lagt och många missade hugg.

Det är lite som med laxfiske,när man väl fått den första så lossnar det.

Posted

Hur fiskar du dem?

Alltså kastar du typ så nära multen du kan, eller långt ifrån?

Flyter flugan eller sjunker?

Bor i Höganäs, och här finns en hel del stim runtomkring.

Känns ju lite "coolare" med en fluga än bröd :)

Jag fiskar enbart på stim mestadels från gryningen och framåt förmiddagen

eftersom det är lättast att få dom då.

Flugan lägger jag i stimmet eller där en stor stjärtfena syns.

Det är en fördel om det är rörelse i vattnet med pålandsvind och lite grums.

Är det stilla så kan fisken skygga innan linan ens har landat.

Mulet väder med lite regn och vind är också bra och då kan man fiska hela dagen.

Flugan sjunker sakta och jag använder bara flytlina med lång fluorcarbontafs.

Har även börjat använda flugor som Red Tag när det är stilla och klart och det fungerar bra.

Posted (edited)

Jag hade tänkt testa detta fiske! någon som hade velat hänga med någonstans i malmö? eller kan ge något tipps på ställe? jag var ute och gick vid öresundsbron i helgen och fick syn på en ganska stor fisk inne i "pisseviken" som bara stod stille uppe i ytan på avstånd såg det nästan ut som en karp o.O kan det ha varit en multe som stod där inne i sin ensamhet?

Id troligtvis. Karp finns inte i havet.

Det finns multe i Malmöregionen men betydligt fler norrut. Bra mycket fler kring hbg än kring Malmö.

Edited by jeppe
Posted

Id troligtvis. Karp finns inte i havet.

Det finns multe i Malmöregionen men betydligt fler norrut. Bra mycket fler kring hbg än kring Malmö.

Jag vet att det inte var en karp jag menade bara att det såg ut som en. Men id kan det nog ha varit när du säger det!

Posted

Jag fiskar enbart på stim mestadels från gryningen och framåt förmiddagen

eftersom det är lättast att få dom då.

Flugan lägger jag i stimmet eller där en stor stjärtfena syns.

Det är en fördel om det är rörelse i vattnet med pålandsvind och lite grums.

Är det stilla så kan fisken skygga innan linan ens har landat.

Mulet väder med lite regn och vind är också bra och då kan man fiska hela dagen.

Flugan sjunker sakta och jag använder bara flytlina med lång fluorcarbontafs.

Har även börjat använda flugor som Red Tag när det är stilla och klart och det fungerar bra.

Tackar för infon

• 3 weeks later...
Posted

Jag använder chartreusefärgade marabouflugor bundna på Owner 50188 krok storlek 4-6.

Angående krokens storlek: Finns konsensus om detta? Enligt källor på WWW fiskar danskarna med små flugor, storlek 12-14.

Owner 50188 är (vad jag vet) en kortskaftad krok med kraftigt gods. Finns en tanke bakom valet? Att få ner flugan snabbt? Hur är vatten och djupförhållanden där du brukar fiska?

MVH

Posted

Nån som vet hur länge multesäsongne håller i sig? Börjar dom dra sig mot slutet av aug när temperaturen sjunker eller stannar dom ett tag till?

Posted

Nån som vet hur länge multesäsongne håller i sig? Börjar dom dra sig mot slutet av aug när temperaturen sjunker eller stannar dom ett tag till?

Dom finns i alla fall kvar än;)

Hela augusti brukar dom var kvar i alla fall, antagligen en bra bit in i september också om temperaturen är hög.

Posted

Jag skulle ut o fiska makrill igår och när jag kom ner till hamnen kokade det i vattnet. Trodde först det var makrill eller horngädda men såg stora munnar som sörplade i ytan och rejäla fenor. Kan det varit Multe? Gjorde några kast med drag mot dem men de var inte intresserade. Skall gå ner med flugspöt idag och se om de är kvar.

Posted

Jag har fått multe i rännan som man går över när man ska ut på stora amundön.

Det var ett stort stim på ca 20 fiskar som for omkring i rännan. Jag fiskade en smal svart streamer ca 4 cm lång, lite lik en muddler fast kroppshacklad och utan den gula delen. När jag jag fiskade den i normal-snabb takt nafsade dom lite då och då, men det genererade inga riktiga hugg. Då testade jag att sätta jävulsk fart på flugan (kanske 0,5 m/sek) och tjong, en multe på ca 1 kg bjöd på en riktigt bra fight.

Multe är en sjukt bra fighter och har väldigt hög fart i rusningarna, kan varmt rekommendera att prova på multefiske om tillfälle bjuds.

• 4 weeks later...
Posted

Fiskade en del efter multe för några år sen, från rödasten och söderut fram till sandstranden. Två tappade blev resultatet men den ena hade jag inne vid land flera gånger, uppskattad vikt 7-8 kg, tyvärr så rätade den kroken i en lång rusning när den gick och bökade i botten, har sett ännu större fiskar dock! Flugan den högg på var haröra storlek 14, fiskade flugan ganska ytligt och såg när fisken kom upp från grumlet och slurpade i sig. Dom senaste åren har jag bara sett mindre och färre multar när jag varit där och kikat tyvärr. Multefiske är väldigt tidskrävande och tid har jag ont om så jag hoppas någon går dit och putsar det svenska rekordet. Minns att jag såg multe där september ut.

Fridens

• 7 months later...
Posted

Fiskade en del efter multe för några år sen, från rödasten och söderut fram till sandstranden. Två tappade blev resultatet men den ena hade jag inne vid land flera gånger, uppskattad vikt 7-8 kg, tyvärr så rätade den kroken i en lång rusning när den gick och bökade i botten, har sett ännu större fiskar dock! Flugan den högg på var haröra storlek 14, fiskade flugan ganska ytligt och såg när fisken kom upp från grumlet och slurpade i sig. Dom senaste åren har jag bara sett mindre och färre multar när jag varit där och kikat tyvärr. Multefiske är väldigt tidskrävande och tid har jag ont om så jag hoppas någon går dit och putsar det svenska rekordet. Minns att jag såg multe där september ut.

Fridens

Haröra! Det var som fan... :) Provat att fiska lite på multe på semester i medelhavet. Hade huvudbry att komma på vad jag skulle välja för fluga... De lokala förmågorna metade med diverse agn som inte motsvarade något i asken. Toppade på kilot, men såg torpeder på uppåt fem.

• 4 weeks later...
Posted

Bowen: Ja, det var tidigt det!

Jag ska ge mig ut en sväng imorgon eller möjligen idag (inte optimalt med tanke på gårdagens blåsande) och spana. Förra året såg jag de första 22/5 så det börjar bli dags för några seriösa pass nu:)

Skitfiske

Posted

Bowen: Ja, det var tidigt det!

Jag ska ge mig ut en sväng imorgon eller möjligen idag (inte optimalt med tanke på gårdagens blåsande) och spana. Förra året såg jag de första 22/5 så det börjar bli dags för några seriösa pass nu:)

Skitfiske

Låter kul!

Har tänkt försöka mig på lite multefiske för första gången i år :)

Säg till om du ser några :)

Posted

Då multe är en väldigt svårflörtad fisk så tycker jag det är okej med lite fusk. Brukar mäska upp multen med bröd så dom börjar äta och sen slänga ut en brödimitation ala skumgummi fluga och det brukar göra susen. Inte fått upp någon ännu men haft på flertalet rejäla pjäser, stolpar och annat i båthamnarna brukar bråka med tafsen.

Mvh Mattias

Posted

Då multe är en väldigt svårflörtad fisk så tycker jag det är okej med lite fusk. Brukar mäska upp multen med bröd så dom börjar äta och sen slänga ut en brödimitation ala skumgummi fluga och det brukar göra susen. Inte fått upp någon ännu men haft på flertalet rejäla pjäser, stolpar och annat i båthamnarna brukar bråka med tafsen.

Mvh Mattias

Vart brukar du fiska? Får man hänga på en tur och se och lära lite (och försöka såklart ;) )?

Posted

Vart brukar du fiska? Får man hänga på en tur och se och lära lite (och försöka såklart ;) )?

Fiskar på hisingen, mer precis vill jag inte gå in på. Men absolut får du ta följe på en multetur.

Mvh Mattias

Posted

Har fått multe en gång vid amundön för ca 10 år sedan och det är faktiskt enda gången jag försökt fiska multe.

Jag fick en ganska liten fisk runt kilot. Men det var bra fart i den helt klart, en havsöring är mycket lugnare.

Jag hade varit och fiskat havsöring och på vägen hem såg vi ett stim med multe, det var ganska mörkt ute och jag kastade ut en svart liten (5 cm) borstmaskimitation. Stimmet med multe var väldigt intresserade av flugan men ingen av fiskarna ville hugga. Efter ett antal kast på stimmet tog jag hem flugan så fort jag kunde utan att flugan gick på ytan (kanske 1 meter/sek) då small det.

Posted (edited)

Var ute en sväng idag på kusten runt Helsingborgs trakten för att fiska näbbisar men de lyste med sin frånvaro. Det va inte många hugg. Men en sak man blev förvånad över är att multen har kommit " redan". Jag och polaren försökte med alla sorters flugor

vi hade men de va inte intresserade. Men efter en timmes nötande lyckades polaren lura en. Uppskattad vikt ca 5 - 6 kg. Men det va inte mycket man kunde göra med en klass 5 spö och 0.16 tafs. :):rolleyes:

Edited by Baddi
  • 3 weeks later...
Posted

Tidigt i morse fick jag en Multe på 1,8 kg och sedan var stimmet bortskrämt.

Satsade då på Havsöring istället och fick en på 2,8 kg.

Vilken härlig morgon :)

Multe%201,8%20kg.JPG

Havs%f6ring%202,8%20kg.JPG