Hoppa till innehåll

Jaktlust


Twitcher

Recommended Posts

Mja. Reservationen är väldigt liten, men man kan ju alltid ha fel :D

2. Svar här blir att du missförstått mig lite. Jag ifrågasatte hur vanligt det är med fårattacker av kungsörn i Sverige! Det har säkert hänt i grannens hage men lär knappast vara ett stort problem, då har nog samerna det mångfallt värre. Taget ur minnet så uppskattar man antalet tagna renkalvar till 2-3000. Kan var en galen siffra.

Edit: Bäst att lägga till att detta gäller kungsörn!

3. Majoriteten av mina observationer av havsörn är gjorda söderut i Sverige, dock ej vid kusten uitan i inlandet. Jag har ett bo ca 3 km från där jag bor till exempel men här har vi jättemängder med gäss så de behöver inte anstränga sig så mycket för födan. Sedan finns ju bekanta som bor längre norrut. Havsörnens fysik är också en ledtråd i sammanhanget. De är till exempel rätt klumpiga i luften och har jämfört med en kungsörn rätt trubbiga klor.

Hur många par havsörn finns i fjällen förresten? Har fått för mig att de inte är så vanliga. Jag ska kolla.

Jag tyckte det var ganska tydligt att du ifrågasatte att kungsörn tar hundar, du frågade ju om det ens fanns ett enda exempel på det. Och det gör det ju. Men om du inte menade så så var det ju ett missförstånd. :wub:

Gällande havsörn i fjällen så har jag aldrig hört om par eller häckningar. Snarare kommer dom från norska kusten och återvänder dit igen. Ibland ser man dom ganska ofta faktiskt. Kan ha med väder och vindar att göra antagligen. Mycket fågel kommer in från Norge vid vissa vindar.

Ifjol hittade jag faktiskt en döende tretåig mås utanför Åsele i Januari.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte det var ganska tydligt att du ifrågasatte att kungsörn tar hundar, du frågade ju om det ens fanns ett enda exempel på det. Och det gör det ju. Men om du inte menade så så var det ju ett missförstånd. :wub:

Nja, då var ju det utrett. Det var inte så jag menade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag reagerar på med ditt första inlägg är att du säger att dina fördomar om okunniga jägare späs på. Att du försöker förstärka den pissiga stämning som redan finns på edge mellan jägare och ickejägare.

Sen uppfattar jag att du dessutom gör det på felaktiga grunder då jag tyckte att det lät som du var mest upprörd över att det påstods att örnar tar hundar. Dom gör ju nämligen det ibland.

Om det är så att du var mest upprörd över en eventuellt felaktig artbedömning blir ju frågan ännu konstigare när det börjar diskuteras om huruvida havsörn tar hundar. För programmet påstod ju vad jag förstår INTE det. Dom pratade ju kungsörn oavsett om dom bedömde arten fel eller ej.

Det blir jag less på. Att jag tyckte att du eldade på den redan så tråkiga stämningen sen vargdiskussionerna med något så konstigt som en EVENTUELL felaktig artbedömning. Några andra fel har dom uppenbarligen inte begått i programmet.

Ursäkta att jag brusade upp men hoppas att du förstår varför nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt ett häckande par havsörnar på andra sidan älven där vi fiskar varje år i norge.

Riktigt kul att se dom flyga omkring, dom är bra stora. De som bor närmast boet (dom bor ca 300 meter under boet) har haft hundar så länge jag kan minnas, labbar & spaniels och jag har aldrig hört talas om att någon i trakten blivit av med någon hund (eller katt heller) pga av paret.

Min hund får dessutom springa som han vill på valdet utan att jag känner mig orolig.

Havsörnattacker på boskap eller husdjur är nog väldigt sällsynt. Jag tror inte havsörnen med sin långa nacke och kortare och lite vekare klor står sig så bra i en fight på marken som en kungsörn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag reagerar på med ditt första inlägg är att du säger att dina fördomar om okunniga jägare späs på. Att du försöker förstärka den pissiga stämning som redan finns på edge mellan jägare och ickejägare.

Sen uppfattar jag att du dessutom gör det på felaktiga grunder då jag tyckte att det lät som du var mest upprörd över att det påstods att örnar tar hundar. Dom gör ju nämligen det ibland.

Om det är så att du var mest upprörd över en eventuellt felaktig artbedömning blir ju frågan ännu konstigare när det börjar diskuteras om huruvida havsörn tar hundar. För programmet påstod ju vad jag förstår INTE det. Dom pratade ju kungsörn oavsett om dom bedömde arten fel eller ej.

Det blir jag less på. Att jag tyckte att du eldade på den redan så tråkiga stämningen sen vargdiskussionerna med något så konstigt som en EVENTUELL felaktig artbedömning. Några andra fel har dom uppenbarligen inte begått i programmet.

Ursäkta att jag brusade upp men hoppas att du förstår varför nu.

Ja, det tar jag absolut till mig. Skäms lite över att ha piskat upp en redan hätsk debatt! Jag formulerade därför om min första mening i första inlägget. Ibland (jämnt?) ska man inte sätta sig vid datorn när man blir irriterad över något :D Att jag gick igång på något som de flesta anser som en löjlig detalj beror på ett mångårigt engagemang kring att jobba med felaktigt inlärda genrealiseringar kring rovfåglar.

Redigerad med Twitcher
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Havsörnattacker på boskap eller husdjur är nog väldigt sällsynt. Jag tror inte havsörnen med sin långa nacke och kortare och lite vekare klor står sig så bra i en fight på marken som en kungsörn.

Nä, havsörn är lite av en gam medan kungsörn är en killer!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta det inte så hårt! jakobj är bara grinig när han måste söderut.

Tänk om han vaknar upp en morgon och upptäcker att jakt o jägare är ren idioti. :blink:

Vad menar du?

Sista meningen undrar jag lite över.

Försöker du säga att jag skulle skriva utifrån ett fördomsfullt och okunnigt jägarperspektiv?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

220px-Aquila_chrysaetos_USFWS.jpg114776688.AQj0t5Mi.ha.jpg o

Kungsörn juvenil Havsörn adult (länk till Johan Stenlunds bilder)

Nu slipper ni gooooooogla. (med reservation för att jag kan ha fel då... happy.gif)

Hrm... Det är nog en viss skillnad. Speciellt för mig som inte ser kungsörn alls i mina trakter. Det är så man hoppar till när man är på gulej och får se dem också

Redigerad med Fredrik-flugarn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad menar du?

Sista meningen undrar jag lite över.

Försöker du säga att jag skulle skriva utifrån ett fördomsfullt och okunnigt jägarperspektiv?

Jag skojar bara jakobj! Använde lite ironi.

Tänkte när du blir sörlänning och upptäcker andra intressen,(efter grupptryck givetvis).

Så kanske du en dag vaknar och inte känner igen dig själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skojar bara jakobj! Använde lite ironi.

Tänkte när du blir sörlänning och upptäcker andra intressen,(efter grupptryck givetvis).

Så kanske du en dag vaknar och inte känner igen dig själv.

Jaha! Sorry, jag är lite på hugget idag. :blush:

Fast jag är ju sörlänning i grund och botten fast det var väldigt länge sedan nu, och intressena har redan ändrat sig. (Det är därför jag klarar av en flytt.) Det hade aldrig gått för nåt år sen.

Jagar egentligen inte längre, har inte skjutit nånting på långt över ett år nu och jag vet allvarligt talat inte om jag nånsin igen klarar av att trycka av mot ett djur.

Och av flugfiskeintresset finns egentligen ingenting kvar häruppe som jag fortfarande är intresserad av.

Men vi får väl hoppas att jag inte börjar golfa och köper bratkläder. :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade den vid en lös och ledig googling. Bilden tillhör Johan Stenlund. Via den hittade jag följdaktligen http://www.pbase.com/johanstenlund

Väldigt väldigt trevliga bilder tycker jag.wub.gif

A, han är duktig. Han är riktigt duktig på att teckna också. Min personliga favorit bland fågelfotografer är Mikael Nord: www.praktejder.se

Edit: .se var det visst...

Redigerad med Twitcher
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...