Hoppa till innehåll

Den siste kustfiskaren


DraupneR

Recommended Posts

Reserverar en post för lite svar sen, synd ingen annan verkar vilja/våga prata men jag ska suga på karamellen ett tag innan jag har tid att svara ;)

Du får visst ta lite skit för ditt inlägg, men det är inte konstigt, eftersom du eftertänksamt påtalar några i grunden extremt viktiga och grundläggande saker, som både är grundorsaken till laxen och fiskets problem och till en möjligt långsiktig lösning. Sådant är alltid lite svårsmält för vissa som föredrar en mer känslomässig och intuitiv lösning på olika problem, som "förbjud allt nätfiske" eller "skjut vargjäveln" så är problemen ur vägen (som av en ren slump brukar denna lösningar i princip nästan alltid gynna de egna eller den egna gruppens kortsiktiga intressen mest). Både eftertänksamhet och känslor behövs i sammanhanget, känslor för att få igång en reaktion och ett uppvaknande om ett angeläget och akut problem, eftertänksamhet och analys för att få till en långsiktig samhällslösning som inte i allt för stor grad gynnar bara enskilda grupper på bekostnad av andra (som genast kommer att agera med en motreaktion för att djävlas eller för att till alla buds stående medel skydda sitt eget). Det omvända synsättet kan ibland tyckas enklare, men brukar mest skapa handlingsförlamning eller ett mindre krig kring sakens tillstånd.

Redigerad med PerraP
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 140
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Reserverar en post för lite svar sen, synd ingen annan verkar vilja/våga prata men jag ska suga på karamellen ett tag innan jag har tid att svara ;)

Take your time, the floor is yours. Jag vet det tar tid och är lite jobbigt och kanske därför alltför få ids prata. Kul att du uppfattade det som en ”karamell”. ;)

En stor fördel vore om du inte påstod saker som jag inte sagt samt en massa utvikanden som måste bemötas i onödan fram och tillbaka.

Gör absolut inte som Perra P och vältra dig i en massa floskler som skulle ta ett år att bemöta och inte leda nån vart. För som Nigel Griffiths MFA sa I sitt “försvarstal” – Så är det vi som måste göra någontig UTAN alla retoriska, politiskt korrekta uttalanden och användande av ord som inte har nån mening.

Kanske bara försöka ge din syn på hur vi ska rädda laxen och havsöringen i Östersjön.

Men som sagt ordet är ditt.

Här är i alla fall min syn ännu en gång:

Det är nio nationers samlade yrkesfiske och fisketryck med mängdfångande redskap tillsammans med miljöförstöringen i detta lilla innanhav som hotar bla laxens och havsöringens överlevnad.

Därför bör detta fisket upphöra och ersättas med en uthålligare fiskeförvaltning på dessa arter.

Det är min uppfattning (tro) att det enda som kan rädda laxen och havsöringen i Östersjösystemet är ett fiske baserat på sportfiske och turism där arterna tillåts att återvända i större numerär till sina reproduktionslokaler i älvarna. Dessutom är detta det enda som i framtiden skulle generera det kapital som skulle motivera samhället och politikerna att skydda och bevara dessa arter för allas glädje och njutning.

Men tyvärr det brådskar.

Saxade detta ur dagens Aftonblad som visar att jag inte är ensam om min syn på saken.

Om EU:s regler ska gälla kommer merparten av strömmingsfisket att kunna räddas och fortsätta som tidigare. Däremot väntar totalstopp för laxfisket.

Vad talar då för ett fortsatt undantag? Det kommersiella laxfisket säljer lax för mindre än 10

miljoner kronor per år. Samtidigt uppbär yrkesfiskarna årligen mer än 10 miljoner kronor i sälskadeersättningar för samma fiske.

Marginella ekonomiska värden står alltså mot ett tungt, nationellt folkhälsoargument. Men starka krafter verkar nu för ett fortsatt undantag. Fem landshövdingar har skrivit till regeringen och berättar hur ett upphävt undantag skulle släcka de sista flämtande lågorna av liv i fiskelägena längs den svenska kusten.

Reaktionerna är på många sätt förståeliga. Men det finns ett sätt att skydda folkhälsan och samtidigt rädda jobben.

Laxen har nämligen ett mycket stort ekonomiskt värde för näringarna runt sportfisket. I Norge omsätter sportfisket efter lax mer än 2 miljarder svenska kronor per år, i Skottland 1,5 miljarder kronor med mer än 2500 arbetstillfällen.

Om laxen tilläts vandra upp i sina ursprungsälvar i stället för att fiskas upp i havet skulle det kunna skapa hundratals nya årsarbetstillfällen, enligt studier från Umeå universitet. Laxen skulle vara fortsatt vara onyttig som mat. Men återutsättning av laxen blir allt vanligare i sportfiske. Själva upplevelsen av naturen och fisket blir det viktiga, inte att äta fisken.

Sysselsättningstillfällen och naturupplevelser får i dagsläget stryka på foten för att ohälsosam fisk ska fångas, säljas och ätas – med fångstmetoder som nästan inte har något ekonomiskt värde. Så får det inte fortgå.

Nu går det att skydda folkhälsan och skapa många fler jobb än det fåtal som går förlorade.

Regeringen presenterade häromdagen ett program för en giftfri miljö. Samma regering kan inte ställa sig bakom att ett av de farligaste gift vi känner till ska fortsätta serveras svenska familjer.

Joakim Ollén

Stefan Nyström

Aldrig förr har så få förstört så mycket för så många. ;)

Jolly Winston

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är en klok man Jolly!

Står bakom dina åsikter till 100 %!!!! :)

Ngt måste göras, och det är NU!

Östersjön och dess innevånare går på knäna!

Om det blir ett saluförbud på lax, vilket jag VERKLIGEN hoppas, kan laxen räddas! Det är ju bara jävligt sjukt att det ska behöva ske på detta sätt!!!! Först när fisken är så giftig att den är otjänlig som människoföda slutar vi att fiska på den!

Herr jordbruksminister har nu skjutit upp beslutet till den 8 april! Då återstår en fråga! Är laxen mindre giftig den 8 april???? :wacko:

Läste någonstans att bara fisket runt Mörrumsån allena drar in ca. 50 mille till bygden varje år! Detta borde då med råge överstiga den summa som yrkesfisket drar in till statskassan varje år! Det är EN älv vi pratar om i det här fallet! Tänk om sportfisket kunde utvecklas i övriga älvar oxå! Snacka om mångmiljonindustri!!! Tyvärr kommer nog inte detta att realiseras, så länge som vår regering väljer att hålla yrkesfiskarna om ryggen till vilket pris som helst! Hur jävla blind kan man bli egentligen? Man tycker att det enda språk dessa politiker kan, nämligen pengaspråket, borde öppna upp deras ögon iaf, men icket....!!! :mad:

Det är yrkesfiskarna, med sina mängdfångande redskap som år efter år dammsugit Östersjön efter allehanda fiskarter, som gjort att många fiskarter numera har det väldigt svårt! Det är dom, och inga andra!!!! Detta har skett i Sveriges regerings goda anda (oavsett partifärg!!!) under allt för många år! Vi måste alla dra vårt strå till stacken, MEN det är yrkesfiskarna som har det absolut största strået att dra till stacken, det är då jävligt klart!

Man kan ju fundera hur många som återutsätter sin fångade lax under sin fiskesemester i någon av våra älvar och åar! Jag tror mig veta att det inte är många! Vad har vi kvar för argument gentemot yrkesfiskearmadan, om vi själva slår ihjäl all fisk vi får och lägger ut bilder på, på diverse forum? :unsure:

Det är dags att sluta dalta med dessa yrkesfiskare nu, bara för att de sedan urminnes tider haft rätten att fiska med sina fasta redskap! Buhuuu, stackars Jim! Hur många människor får inte i Svea Rike varje år ändra inriktning på sitt liv? Utbilda sig, byta jobb eller tom flytta? Sådana som Jim verkar leva i ngn skyddad verkstad, bara för att de är just fiskare! Hur kan det komma sig???? :wacko:

JAG hoppas verkligen att livsmedelsverkets yrkande går igenom, så att vi får slut på detta vansinne! MEN, då ska det väl fiskas slut på ngn annan art istället, som inte råkar innehålla särdeles mycket dioxin!!!! :mad:

Aldrig förr har så få förstört för så många!!!!!!

Redigerad med Geudeskåll
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det blir ett saluförbud på lax, vilket jag VERKLIGEN hoppas, kan laxen räddas! Det är ju bara jävligt sjukt att det ska behöva ske på detta sätt!!!! Först när fisken är så giftig att den är otjänlig som människoföda slutar vi att fiska på den!

Så länge den är tjänlig som kattmat, minkfoder, eller man kan tillverka skokräm eller något av den kommer den att fiskas.

Är vi verkligen så naiva här att vi tror att all laxen som inte återvänder till älvarna har hamnat på svenskars eller finnars tallrikar? :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är en klok man Jolly!

Står bakom dina åsikter till 100 %!!!! :)

Ngt måste göras, och det är NU!

Östersjön och dess innevånare går på knäna!

Om det blir ett saluförbud på lax, vilket jag VERKLIGEN hoppas, kan laxen räddas! Det är ju bara jävligt sjukt att det ska behöva ske på detta sätt!!!! Först när fisken är så giftig att den är otjänlig som människoföda slutar vi att fiska på den!

Herr jordbruksminister har nu skjutit upp beslutet till den 8 april! Då återstår en fråga! Är laxen mindre giftig den 8 april???? :wacko:

Tack! Det värmde :rolleyes:

Att dom skjutit upp beslutet ger mig faktiskt lite hopp. Trodde det i princip redan var kört men uppskovet visar att dom förhoppningsvis fått lite byxångest om beslutet. Vi får hålla tummarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Take your time, the floor is yours. Jag vet det tar tid och är lite jobbigt och kanske därför alltför få ids prata. Kul att du uppfattade det som en ”karamell”. ;)

En stor fördel vore om du inte påstod saker som jag inte sagt samt en massa utvikanden som måste bemötas i onödan fram och tillbaka.

Gör absolut inte som Perra P och vältra dig i en massa floskler som skulle ta ett år att bemöta och inte leda nån vart. För som Nigel Griffiths MFA sa I sitt “försvarstal” – Så är det vi som måste göra någontig UTAN alla retoriska, politiskt korrekta uttalanden och användande av ord som inte har nån mening.

Kanske bara försöka ge din syn på hur vi ska rädda laxen och havsöringen i Östersjön.

Men som sagt ordet är ditt.

Här är i alla fall min syn ännu en gång:

Det är nio nationers samlade yrkesfiske och fisketryck med mängdfångande redskap tillsammans med miljöförstöringen i detta lilla innanhav som hotar bla laxens och havsöringens överlevnad.

Därför bör detta fisket upphöra och ersättas med en uthålligare fiskeförvaltning på dessa arter.

Det är min uppfattning (tro) att det enda som kan rädda laxen och havsöringen i Östersjösystemet är ett fiske baserat på sportfiske och turism där arterna tillåts att återvända i större numerär till sina reproduktionslokaler i älvarna. Dessutom är detta det enda som i framtiden skulle generera det kapital som skulle motivera samhället och politikerna att skydda och bevara dessa arter för allas glädje och njutning.

Men tyvärr det brådskar.

Saxade detta ur dagens Aftonblad som visar att jag inte är ensam om min syn på saken.

Om EU:s regler ska gälla kommer merparten av strömmingsfisket att kunna räddas och fortsätta som tidigare. Däremot väntar totalstopp för laxfisket.

Vad talar då för ett fortsatt undantag? Det kommersiella laxfisket säljer lax för mindre än 10

miljoner kronor per år. Samtidigt uppbär yrkesfiskarna årligen mer än 10 miljoner kronor i sälskadeersättningar för samma fiske.

Marginella ekonomiska värden står alltså mot ett tungt, nationellt folkhälsoargument. Men starka krafter verkar nu för ett fortsatt undantag. Fem landshövdingar har skrivit till regeringen och berättar hur ett upphävt undantag skulle släcka de sista flämtande lågorna av liv i fiskelägena längs den svenska kusten.

Reaktionerna är på många sätt förståeliga. Men det finns ett sätt att skydda folkhälsan och samtidigt rädda jobben.

Laxen har nämligen ett mycket stort ekonomiskt värde för näringarna runt sportfisket. I Norge omsätter sportfisket efter lax mer än 2 miljarder svenska kronor per år, i Skottland 1,5 miljarder kronor med mer än 2500 arbetstillfällen.

Om laxen tilläts vandra upp i sina ursprungsälvar i stället för att fiskas upp i havet skulle det kunna skapa hundratals nya årsarbetstillfällen, enligt studier från Umeå universitet. Laxen skulle vara fortsatt vara onyttig som mat. Men återutsättning av laxen blir allt vanligare i sportfiske. Själva upplevelsen av naturen och fisket blir det viktiga, inte att äta fisken.

Sysselsättningstillfällen och naturupplevelser får i dagsläget stryka på foten för att ohälsosam fisk ska fångas, säljas och ätas – med fångstmetoder som nästan inte har något ekonomiskt värde. Så får det inte fortgå.

Nu går det att skydda folkhälsan och skapa många fler jobb än det fåtal som går förlorade.

Regeringen presenterade häromdagen ett program för en giftfri miljö. Samma regering kan inte ställa sig bakom att ett av de farligaste gift vi känner till ska fortsätta serveras svenska familjer.

Joakim Ollén

Stefan Nyström

Aldrig förr har så få förstört så mycket för så många. ;)

Jolly Winston

Tro det eller ej, floskler eller inte Jolly R, jag delar din uppfattning till 99 % om på vilket vansinnigt sätt som laxen och annan fisk förvaltas i detta land. Samma sak med vilket väg som är bästa sättet att förvalta fiskresursen och vad som borde göras. Sportfisket "är" framtiden, näten tillhör forntiden och borde helst förbjudas. Frågan är, hur skall det gå till?

Du/sportfiskarna/jag har bra argument för vår syn på frågan, men varför kommer vi nästan ingen vart med dom? Jo, därför att det är just "vår" syn och den delas inte av tillräckligt många bland allmänheten (och valda beslutsfattare). Folk och fä (politiker) har sannolikt hört våra argument till leda, men har aldrig förstått sig på dem, eller helt enkelt tröttnat på att få argumenten slagna i huvudet. Vad vi sportfiskare borde göra är att först ta varandra i hand och organisera oss på ett bättre sätt och försöka påverka både allmänhet och politiker, hitta fler och nya vägar framåt med både morötter och piskor, ge och givetvis ta när det behövs, men kanske framförallt visa upp oss och vår sport för fler och på fler (och bättre) sätt än att bara flasha trofeér och gnälla inför öppen ridå. Själva föredrar jag att vi visar upp oss som mycket duktiga och engagerade miljö- och fiskevårdare. Kanske skulle det kunna ge oss "fiskplågare för nöjes skull", lite större trovärdighet och mer att säga till om (tex ett större stöd för att till slut få bort näten)? Skulle gärna se en dokumentär på detta ämne på SVT någon gång i framtiden. Det är min uppfattning (tro) om vad vi bland annat kan göra för att rädda laxen och havsöringen i Östersjösystemet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker ingen ska behöva ta skit, för att man kommer in med olika ifallsvinklar.

Att dryfta ett problem från olika håll är ofta vägen till framgång.

Spjutspets tyckande har mången gång bara skapat hårdare motstånd från motparten.

Att respektera andras åsikter utan påhopp, är att förena sig i kärnfrågan,

med en väl genomarbetad diskussion. Målet för oss sportfiskare är väl att

få upp mer fisk i vattnen, på ett så humant sätt som möjligt.

Själv tycker jag att alla inläggs argument har sina poänger och tål att tänkas på.

Prestige får man lägga åt sidan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31:16 in i filmen finns en lapp som det står ungefär så här:

2009 51 st,

2008 81 st,

2007 61 st,

2006 98 st,

2005 118 st,

2004 216 st,

Totalt på 6 år blir det 625 st eller ca 104 st per år.

Återspeglar enligt mig den utvecklingen som syns i Östersjölaxens statistik.

Så jämför helst med den aktuellaste info 51 laxar 2009.

Jo, ju fler gäddor som försvinner precis utanför Mörrumsåns mynning i samband med att gäddleken är avslutad och att smoltvandringen påbörjats är ju gynnsamt för Västeuropas största turistfiske.

Pärlan i Sveriges reklam för sportfiske Mörrumsån.

Redigerad med Scanner
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett problem som inte alltid belyses är det faktum att garn/nät fortsätter att fiska även om det går förlorat. På västkusten iaf är det tämligen vanligt att fiske redskap går förlorade. Vill minnas att några eminenta naturfilmare från Stocken, Orust filmade förlorade redskap och det jävelskap de ställde till med.

Legal nedskräpning på hög nivå!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31:16 in i filmen finns en lapp som det står ungefär så här:

2009 51 st,

2008 81 st,

2007 61 st,

2006 98 st,

2005 118 st,

2004 216 st,

Totalt på 6 år blir det 625 st eller ca 104 st per år.

Återspeglar enligt mig den utvecklingen som syns i Östersjölaxens statistik.

Så jämför helst med den aktuellaste info 51 laxar 2009.

Jo, ju fler gäddor som försvinner precis utanför Mörrumsåns mynning i samband med att gäddleken är avslutad och att smoltvandringen påbörjats är ju gynnsamt för Västeuropas största turistfiske.

Pärlan i Sveriges reklam för sportfiske Mörrumsån.

Vad avser talen? Laxar eller gäddor? Jag fick för mig att han tog runt 500 laxar per år, plus- minus kanske 50 procent, plus att omkring hälften av laxfångsten kan härstamma från andra älvar. Det är i sammanhanget ingenting av Mörrumsåns smoltproduktionspotential. Hela laxfrågan stinker som svavelväte. Gasmask på och in i dimman alla tappra länsfiskekonsulenter, biologutbildade lakejer på fiskeriverket, fiskekonsulenter på kommunernas fritidskontor och alla andra samhällsbärare. Nya möten, nya seminarier, nya möjligheter!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har varit många inlägg som på ett eller annat sätt startar lite tankar....Filmen är ju djävligt märklig i många avseenden men nu kommer jag till mitt problem.....

ALLTID när det visas rörliga bilder på reproduktion av speciellt lax så får man alltid se någon form av "bonde" som sitter på en pall och mjölkar en laxhona på rom, i nästa bildsvep kommer någon annan "bonde" som mjölkar en laxhane på mjölke över romkornen, sedan kommer "huvudbonden" som med ena handen i "majestätiska" handrörelser blandar mjölke med rom..........

och det är nu jag blir heligt förbannad på alla dessa dj-a bönder.

Låt oss leka med tanken om att DU inte skulle kunna få barn med din sambo eller fru på naturligt sätt, skulle du då vara glad och förnöjd om vi i sjukvården hanterade en ev provrörsbefruktning osterilt.......med våra bara händer???? Självklart inte, vilket jag helt naturligt förstår. Men när det gäller provrörsbefruktning av lax är det andra regler, eller brist på regler som gäller...... Vem i detta forum tror att en tvättad hand för en timme sedan (i bästa fall) är steril? Eller att det saknar betydelse att de kläder jag använder är skitiga ???? Alltså utan några som helst bakterier?? En människas hudkostym håller en viss förekomst av bakterier som för människan är livsnödvändiga mot yttre fiender (läs sjukdomsalstrande bakterier) Men vem tror på fullt allvar att dessa bakterier har en positiv effekt på laxens rom i själva befruktningstillfället???? Vem tror nu på att M74 och andra sjukdomar som laxen bär på kommer från någon annan än just människan??? Berätta för mej för jag är djävigt intresserad av att få veta i så fall. Vem tror att vilda laxhannar bara befruktar vilda laxhonors rom??? Varför fanns inte M74 före fiskodlingarnas genombrott?? Varför påverkas inte fiskodlingar av vetskapen om multiresistenta bakterier som är en realitet i sjukvården i dagens läge????

Förbluffande många som jobbar vid fiskodlingar är något grisiga vill jag påstå, vem kollar om "bonden"som rör rom och mjölke, tvättat händerna efter han piskat eller bytt snus......

Självklart är det inte en steril miljö där laxen naturligt förökar sej....absolut inte , men människans bakterieflora finns inte där i alla fall, Jag tycker att alla som läser detta bör bidra till att påverka hanteringen vid fiskodlingar så att vi på sikt möjligen kan begränsa laxens sjukdomar och på så sätt få den vilda laxen att överleva genom att all hantering av rom och mjölke sker sterilt. Människan är inte riktigt klok..........

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vem har tolkningsföreträde att avgöra vad som är skit i en debatt

Ingen sak tar skada av att dryftas (grekland)

Vem avgör vilken åsikt som är spjutspetstyckande och vad betyder det egentligen

När övergår att ha en annan åsikt till att bli ett påhopp. När argumenten inte passar eller tryter

En debatt har man väl för att man har olika åsikter och sätt att se på saker samt olika lösningar på dessa, för om alla tänker lika är debatten överflödig.

Målet är naturligtvis att komma till samma ståndpunkt men slutar oftast i kompromiss i verkliga livet

Ja tänk om alla var prestigelösa

”Jag avskyr dina åsikter men är beredd att gå i döden för din rätt att rätt att uttrycka dem”

Rousseau (myt)

Redigerad med Jolly Roger
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31:16 in i filmen finns en lapp som det står ungefär så här:

2009 51 st,

2008 81 st,

2007 61 st,

2006 98 st,

2005 118 st,

2004 216 st,

Totalt på 6 år blir det 625 st eller ca 104 st per år.

Återspeglar enligt mig den utvecklingen som syns i Östersjölaxens statistik.

Så jämför helst med den aktuellaste info 51 laxar 2009.

Jo, ju fler gäddor som försvinner precis utanför Mörrumsåns mynning i samband med att gäddleken är avslutad och att smoltvandringen påbörjats är ju gynnsamt för Västeuropas största turistfiske.

Pärlan i Sveriges reklam för sportfiske Mörrumsån.

Du är medveten om att det är från ån va?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tro det eller ej, floskler eller inte Jolly R, jag delar din uppfattning till 99 % om på vilket vansinnigt sätt som laxen och annan fisk förvaltas i detta land. Samma sak med vilket väg som är bästa sättet att förvalta fiskresursen och vad som borde göras. Sportfisket "är" framtiden, näten tillhör forntiden och borde helst förbjudas. Frågan är, hur skall det gå till?

Du/sportfiskarna/jag har bra argument för vår syn på frågan, men varför kommer vi nästan ingen vart med dom? Jo, därför att det är just "vår" syn och den delas inte av tillräckligt många bland allmänheten (och valda beslutsfattare). Folk och fä (politiker) har sannolikt hört våra argument till leda, men har aldrig förstått sig på dem, eller helt enkelt tröttnat på att få argumenten slagna i huvudet. Vad vi sportfiskare borde göra är att först ta varandra i hand och organisera oss på ett bättre sätt och försöka påverka både allmänhet och politiker, hitta fler och nya vägar framåt med både morötter och piskor, ge och givetvis ta när det behövs, men kanske framförallt visa upp oss och vår sport för fler och på fler (och bättre) sätt än att bara flasha trofeér och gnälla inför öppen ridå. Själva föredrar jag att vi visar upp oss som mycket duktiga och engagerade miljö- och fiskevårdare. Kanske skulle det kunna ge oss "fiskplågare för nöjes skull", lite större trovärdighet och mer att säga till om (tex ett större stöd för att till slut få bort näten)? Skulle gärna se en dokumentär på detta ämne på SVT någon gång i framtiden. Det är min uppfattning (tro) om vad vi bland annat kan göra för att rädda laxen och havsöringen i Östersjösystemet.

Hej PerraP,

Bör väl också ge dig ett svar. Det var väl bra att du i princip har samma inställning som jag och Sportfiskarna, synd bara att du inte ”flaggade” det med en gång. Måste säga att jag inte tyckte det var ”snyggt” när du gick in på Jodos post till mig och sa att han fått skit (?) samt omtalade mig i 3:e person som ”vissa” mm. Det underlättar inte precis Jodos och min möjlighet att nå konsensus. Därav min avbränning med ”floskler” men nu struntar vi i det och går vidare.

Ja det är svåra saker det här med att ”nå fram” till politikerna och hade vi haft en riktigt stark organisation vore det lättare. Orsaken är att vi människor på gott och ont är så rädda för förändringar. Det gamla är det trygga för oss alla och det rubbar man inte så lätt.

Många är otåliga och frustrerade och vill skrida till handling om det gick. Less på att det inte kommer upp lax i älvarna, dåliga resultat på restaureringar, laxtrappor och tunnlar, mycket dålig återfångst av odlingslax mm.

Men tänk om det blev ett stopp på yrkesfisket eller doxinstop så laxen och havsöringen i betydligt större antal kunde besätta lekbottnarna. Då skulle det bli fart som i Kalix och Torne älven under boomen för drygt 10 år sen. Både på fisket, turismen och fiskeinfrastrukturen. Restaurering, biotopförbättringar och det frivilliga arbetet skulle öka. Tror på sikt att laxodlingen skulle kunna förpassas till det förgångna och frigöra kapital som tillsammans med pengar från turismen, statliga och EUbidrag finansiera en riktig ”uppstädning” av gamla dioxin, pcb, kvicksilverkällor samt annan miljövård och i framtiden göra lax och all fisk i Östersjön fullt ätbar igen. På köpet skulle vi även få en betydligt större acceptans mot utbyggnad av fler strömmande vattendrag.

Är det inte detta det vi alla vill ska hända så snabbt som möjligt så varför tvekar vi. Som all ”utveckling” sker det inte utan ”offer” men här kan man verkligen tala om att det gagnar Sverige, miljön i havet, lax, havsöring och andra fisk samt djurarter.

Hare bra

Jolly

Redigerad med Jolly Roger
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spjutspetstyckande är att anse att jag har rätt, andra har fel.

Min linje är förmånligast oavsett konsekvenser för andra.

Sånt höll det ärade Torne, Muonio och Lainioälvars förening på med i över tio år.

Var är dom nu? Kusten vägrar prata med dom, de får inget gehör hos varken länspolitiker eller

lokala kommunalråd ens. Alla, även sportfiskarna har dragit öronen åt sig för deras åsikter.

So called narrow minded people.

För att förstå kustnära fisket så kan jag se på min egen verklighet.

Jag har jakträtt på marker, som bl a Naturvårdverket vill göra till reservat.

För att allmänheten ska få se orörd natur.

Visst fasen slåss jag med alla medel för att behålla min jakträtt.

Den är intjänad av min farfar med blod svett och tårar.

Inte ger jag frivilligt bort den för snuspengar.

Men kommer de med ett bud som är mer värd än jakten på den specifika marken, då är vi i ett annat läge.

Och godtar jag det så behöver jag inte gnissla tänder i framtiden.

Den synen på saker och ting har även kustfisket.

En rätt som på något sätt är intjänad och av stor ekonomisk och känslomässig värde för den enskilde.

Det är sånt som vi måste ta hänsyn till i framtida fiskepolitiska förhandlingar.

Vi behöver inte tycka om det, men så är verkligheten.

Man måste ha en förmåga att sätta sig in i motpartens sits.

Det går inte bara bunta ihop och slå ihjäl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla!

Jag befinner mig någonstans mitt mellan lägren. Inbiten sportfiskare och fiskevårdare men bedriver även ett småskaligt yrkesfiske.

Min åsikt är faktiskt att sportfiske och ett småskaligt yrkesfiske kan leva sida vid sida. Boven i dramat är som vissa här inne påpekat, det storskaliga fisket som bedrivs långt ute till havs.

I det småskaliga yrkesfisket används ofta fasta redskap. Med dessa kan man bedriva ett selektivt fiske, dvs enbart ta upp de fiskar man har avsättning för. Bifångster av säl, tumlare, fåglar och andra arter minimeras. Det pågår forskning i området och nya, mer effektiva metoder för att kunna fiska selektivt tas fram. Med fasta redskap finns möjligheten att släppa tillbaka fisk som man inte får, eller vill ta upp. Man kan t ex släppa tillbaka den vilda laxen och enbart ta upp den odlade. Fasta redskap är miljövänliga (mindre båtresor), snälla mot havsbottnar och enligt min åsikt framtiden för yrkesfisket.

Det som behövs är en föryngring i yrkesfiskekåren. Konservativa rovlystna gubbar måste bort och kontrollerna måste öka. Det måste införas lagar på att de selektiva metoder som finns framtagna också ska användas i redskapen. Det behövs unga, fräscha killar eller tjejer, kanske med utbildning inom hållbar utveckling, biodiversitet, fiskevård eller vad fan som helst. Det är dock inte bara inom yrkesfisket det finns giriga gamla gubbar som smutsar ner kåren, det finns även i sportfisket, i form av ryckfiskare och annat.

Jag ser dock att vissa här inne har en övertro för fasta redskap och menar att alla laxar som rör sig efter kusten fångas. Så är inte fallet, utan de laxar som fångas i ett fast redskap är bråkdelen av en procent, kanske promille, av alla som kommer i kontakt med redskapets ledarmar. Faktum är att mer lax tas av sälar. Tendenser finns också att sälar simmar allt längre upp i älvar där de utnyttjar kraftverkdammar till att jaga lax. Lägg inte all skuld på det småskaliga yrkesfisket, det finns fortfarande möjligheter att skapa en levande kust och skärgård!

Tack för mig!

Hej o välkommen.

En fråga, vart fiskar du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla!

Jag befinner mig någonstans mitt mellan lägren. Inbiten sportfiskare och fiskevårdare men bedriver även ett småskaligt yrkesfiske.

Min åsikt är faktiskt att sportfiske och ett småskaligt yrkesfiske kan leva sida vid sida. Boven i dramat är som vissa här inne påpekat, det storskaliga fisket som bedrivs långt ute till havs.

I det småskaliga yrkesfisket används ofta fasta redskap. Med dessa kan man bedriva ett selektivt fiske, dvs enbart ta upp de fiskar man har avsättning för. Bifångster av säl, tumlare, fåglar och andra arter minimeras. Det pågår forskning i området och nya, mer effektiva metoder för att kunna fiska selektivt tas fram. Med fasta redskap finns möjligheten att släppa tillbaka fisk som man inte får, eller vill ta upp. Man kan t ex släppa tillbaka den vilda laxen och enbart ta upp den odlade. Fasta redskap är miljövänliga (mindre båtresor), snälla mot havsbottnar och enligt min åsikt framtiden för yrkesfisket.

Det som behövs är en föryngring i yrkesfiskekåren. Konservativa rovlystna gubbar måste bort och kontrollerna måste öka. Det måste införas lagar på att de selektiva metoder som finns framtagna också ska användas i redskapen. Det behövs unga, fräscha killar eller tjejer, kanske med utbildning inom hållbar utveckling, biodiversitet, fiskevård eller vad fan som helst. Det är dock inte bara inom yrkesfisket det finns giriga gamla gubbar som smutsar ner kåren, det finns även i sportfisket, i form av ryckfiskare och annat.

Jag ser dock att vissa här inne har en övertro för fasta redskap och menar att alla laxar som rör sig efter kusten fångas. Så är inte fallet, utan de laxar som fångas i ett fast redskap är bråkdelen av en procent, kanske promille, av alla som kommer i kontakt med redskapets ledarmar. Faktum är att mer lax tas av sälar. Tendenser finns också att sälar simmar allt längre upp i älvar där de utnyttjar kraftverkdammar till att jaga lax. Lägg inte all skuld på det småskaliga yrkesfisket, det finns fortfarande möjligheter att skapa en levande kust och skärgård!

Tack för mig!

Fällor kring kusten är en sak, i älvmynningarna något helt annat...där är de nog föga mindre effektiva än en gigantisk trålare eller långrev ute på öppet hav.

Framförallt då det inte är bara en fälla det är fråga om...

Att sälen måste finna nya sätt att få i sej föda för att överleva kan du omöjligt klandra sälen för, och framförallt är inte sälen nedanför kraftverksdammen själva problemet...

Sen i övrigt, bra tänkt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fällor kring kusten är en sak, i älvmynningarna något helt annat...där är de nog föga mindre effektiva än en gigantisk trålare eller långrev ute på öppet hav.

Framförallt då det inte är bara en fälla det är fråga om...

Att sälen måste finna nya sätt att få i sej föda för att överleva kan du omöjligt klandra sälen för, och framförallt är inte sälen nedanför kraftverksdammen själva problemet...

Sen i övrigt, bra tänkt :)

Instämmer till viss del. Fredszoner har införts bland annat vid Ljungans mynning (mina trakter). Kring Ljungan har också införts förbud mot att ta upp den vilda laxen. Varför införs inte detta på andra ställen?

Jag klandrar inte sälen, men den är en del av soppan, och många tycks glömma den.

Redigerad med Dino
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer till viss del. Fredszoner har införts bland annat vid Ljungans mynning (mina trakter). Kring Ljungan har också införts förbud mot att ta upp den vilda laxen. Varför införs inte detta på andra ställen?

Jag klandrar inte sälen, men den är en del av soppan, och många tycks glömma den.

Hur många laxar/öringar tar du på en säsong?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer till viss del. Fredszoner har införts bland annat vid Ljungans mynning (mina trakter). Kring Ljungan har också införts förbud mot att ta upp den vilda laxen. Varför införs inte detta på andra ställen?

Jag klandrar inte sälen, men den är en del av soppan, och många tycks glömma den.

Vi har fredningszoner utanför Kalixälven, men vad hjälper det då det dels delas ut dispanser till alla som söker, dels hinner inte laxen upp innan det får fiskas i inre fredningsområdet.

Behövs rätt folk som sätter reglerna åxå, att personer som husbehovsfiskar i älvmynningen sitter och bestämmer reglerna fungerar uppenbarligen inte.

Sälen är färdigdiskuterat för min del.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har fredningszoner utanför Kalixälven, men vad hjälper det då det dels delas ut dispanser till alla som söker, dels hinner inte laxen upp innan det får fiskas i inre fredningsområdet.

Behövs rätt folk som sätter reglerna åxå, att personer som husbehovsfiskar i älvmynningen sitter och bestämmer reglerna fungerar uppenbarligen inte.

Sälen är färdigdiskuterat för min del.

Okej, detta med dispenser var jag omedveten om och det låter inget vidare att fiska i ett fredningsområde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...