Hoppa till innehåll

Nya Sage "One"


boron

Recommended Posts

Spöt är säkert jättebra, men Sage har agerat trist kring lanseringen av det. Min gode vän Fred Paddock lanserade ett nytt spö som han kallade "The One" innan Sage hade haft pressrelease på sitt "One". Detta finns dokumenterat genom forumposter av det på Fiberglass Flyrodders. Efter ett tag blev Fred kontaktad av Sages varumärkesjurist som bad honom sluta använda namnet "The One". Eftersom Fred är en fredlig (och realistisk) person så valde han att inte ta fajten med jätten Sage.

Trist beteende av någon som redan är störst. I alla fall om vi snackar kvantitet. Hej då Sage.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket företag skulle lägga ner de summorna det kostar att ta fram och lansera ett namn på en product som Sage själva benämner som "our highest end, highest visibility fly rod" för att sen inte försöka få andra, mindre tillverkare att byta namn på en identiskt namngiven produkt?

Oavsett vad man tycker om Sage och oavsett anledning till åsikten så är det ju inte ett orimligt förfarande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna bygga ett av varje för att kolla bl.a. hur mycket marknadsföring och varumärkesbyggande spelar in.....om den billigare klingan ger 90% av prestandan så duger den.

http://www.shofftack...one-blanks.html

http://www.northfork...shing/trout-fly

P.S. North Fork Composites är Gary Loomis "nya" företag som inte har något med Shimano att göra (tack ock lov).

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant att Sage har anammat små snakeringar. Det konstaterade Tom Morgan på 70-talet.

B)

Även i norr anammas små snakeringar... min gamla trotjänare GUSA 9' #7 som konstant byggs/byggts om varje år under de senaste 20 åren =) ska få holografiska små snakeisar..... ser kanonfräckt ut med lila lindningar. Det är ju min gamla lilla gullegris (byggd av Dual Helix - dvs HÅLLER FÖR ALLT!) och såklart ska även gammelspön få glänsa lite på gamla dar! ;) Bygger för tillfället dessutom upp fem nya... Ett Svenskt Tjeckspö 9'10" #5 inför 2012s op, StorHarr 2.0! samt 2 Switch 10'6 #7 och 2 spey12'6 #7 (eller tvåhands är väl bättre att säga).

Bygger dem troligen olika för att känna skillnader, ex toppdel förskjuten mot styva sidan på ena för att öppna upp kastloopen och mellan ryggraderna på det andra. Ska förvandla tanten till tvåhandsfiskare nästa år är tanken. =)

Ni som fattar galopp redan förstår att jag bygger först One och sedan Two av samma spö hähä..... Dock inga Sage spön i år för mig, man drar sig för att mixtra alltför för mkt med dessa! :blink: Var dock ute och viftade med mitt gamla 590 SP+ härom dagen (gjorde de ED5-linan för detta spö månne eftersom de är som nyförälskade tillsammans)... vem behöver nya Sage??? :D

Från det ena till det andra, Christian, vilken innerdimension ska du ha på slideringen du söker? Måste det vara just Winston? :wacko:

Redigerad med Mellanhanden
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna bygga ett av varje för att kolla bl.a. hur mycket marknadsföring och varumärkesbyggande spelar in.....om den billigare klingan ger 90% av prestandan så duger den.

http://www.shofftack...one-blanks.html

http://www.northfork...shing/trout-fly

P.S. North Fork Composites är Gary Loomis "nya" företag som inte har något med Shimano att göra (tack ock lov).

Låter intressant, jag såg videon du länkade till. Det är inte många i branschen som har bättre koll än G Loomis?!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...om den billigare klingan ger 90% av prestandan så duger den.

Duger till vad?

Handlar det om att köpa något annat så billigt som möjligt och få ett spö så nära One som möjligt?

Är huvudmålet att undvika att köpa ett spö från Sage?

Låter som det gamla harvandet från motorcykelfolket... de som inte hade råd att köpa en Harley Davidson ville ha en japansk kopia som såg ut som en HD...för det är bättre att köpa billigt och inte bli riktigt nöjd än att "gå på reklamen" och följa hjärtat och köpa det man helst vill ha. Eller ännu värre...att vara märkvärdig och köpa det man helst vill ha.

Det här andra duger åt mig? Ja men stå och däng med nån gammal pinne nånstans i en vassrugge och låt de som vill och kan spendera pengar på prylar få göra det utan att försöka trycka ner dem.

Det är ju väldigt sällsynt att de som köpt det nyaste eller "värsta" försöker mästra de som inte väljer att uppgradera...varför är de gnälligaste alltid de som står längre bak i ledet?

Jantelagen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Asch bra sås reder sig själv!

Har man inget Leonard så får man göra ett eget Payne-in-the ass-spö....

Här kommer mitt Crapcane som tröst till er som längtar efter det bästa! ;)

Märke: CrapCane

Modell: One (of a kind)

Längd:7'10"

Klass: 4/5

Delar: 3 pcs, förskjuten mittdel och ägare...

Vikt: 123 gram

Aktion: Semidiabolisk

Inköpspris: 0 kr

Pris/prestanda: Därmed oändligt

Affektionsvärde: Många melonas

post-2664-0-66341700-1316086333_thumb.jp

Redigerad med Mellanhanden
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Duger till vad?

Handlar det om att köpa något annat så billigt som möjligt och få ett spö så nära One som möjligt?

Är huvudmålet att undvika att köpa ett spö från Sage?

Låter som det gamla harvandet från motorcykelfolket... de som inte hade råd att köpa en Harley Davidson ville ha en japansk kopia som såg ut som en HD...för det är bättre att köpa billigt och inte bli riktigt nöjd än att "gå på reklamen" och följa hjärtat och köpa det man helst vill ha. Eller ännu värre...att vara märkvärdig och köpa det man helst vill ha.

Det här andra duger åt mig? Ja men stå och däng med nån gammal pinne nånstans i en vassrugge och låt de som vill och kan spendera pengar på prylar få göra det utan att försöka trycka ner dem.

Det är ju väldigt sällsynt att de som köpt det nyaste eller "värsta" försöker mästra de som inte väljer att uppgradera...varför är de gnälligaste alltid de som står längre bak i ledet?

Jantelagen...

Vad ska jag säga om detta inlägg? Övertolkning är nog det första jag tänker på och jag borde kanske inte alls svara eftersom om jag skrev allt som jag inte menar och föregrep alla möjligheter till missförstånd och udda tolkningar; då¨skulle jag bli långrandig.

Du! "låt de som vill och kan spendera pengar på prylar få göra det utan att försöka trycka ner dem." Bara din tolkning, den som vill köpa ett Sage One gör det och jag har inget behov av att trycka ner någon. Jag har flera dyra spön och kastar inte skit på någon annan heller.

Däremot kan jag säga att mitt bästa enhandspö kommer från en liten tillverkare (David Norwich) och att jag byggde det från en klinga som kostade närmare 4000 kr.

Att välja spö har ju många aspekter: Om man väljer ett udda och oprövat märke och köper detta oprövat kan man stå där med ett spö som är väldigt svårsålt. Bygger man på en klinga som man inte vet så mycket om kan man ha lagt ned tid i onödan.. Då är det givetvis säkrare att hålla sig till de kända fabrikaten. Sage skall ha heder av att sälja klingor och jag sa visst att jag kunde tänka mig att bygga ett av varje. Det skulle ju f.ö. vara så att jag då gillar NFC spöt bättre. Men om jag tyckte att Sagespöt var något bättre kunde jag tänka mig att sälja det, sist jag räknade hade jag visst 17 flugspön och jag tränar jättemycket kastteknik och då jag instruerar vill jag inte att mina klienter skall förväxla kompetens med utrustning så några billigare spön är bra att ha också.

"Handlar det om att köpa något annat så billigt som möjligt och få ett spö så nära One som möjligt?" Nej, det är troligen olika koncept. Jag har inte provkastat Sage One så jag vet inte om jag vill ha ett spö som liknar detta.

Vad jag vet är att Sage och de andra stora lägger ansenliga summor på att tala om hur förträffliga deras produkter är. Så ibland undrar jag om mindre företag som överlever utan att marknadsföra sig lika hårt kanske gör det p.g.a. prisvärda och bra produkter. Bara en stilla undran.

Mvh

Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad ska jag säga om detta inlägg? Övertolkning är nog det första jag tänker på och jag borde kanske inte alls svara eftersom om jag skrev allt som jag inte menar och föregrep alla möjligheter till missförstånd och udda tolkningar; då¨skulle jag bli långrandig.

Du! "låt de som vill och kan spendera pengar på prylar få göra det utan att försöka trycka ner dem." Bara din tolkning, den som vill köpa ett Sage One gör det och jag har inget behov av att trycka ner någon. Jag har flera dyra spön och kastar inte skit på någon annan heller.

Däremot kan jag säga att mitt bästa enhandspö kommer från en liten tillverkare (David Norwich) och att jag byggde det från en klinga som kostade närmare 4000 kr.

Att välja spö har ju många aspekter: Om man väljer ett udda och oprövat märke och köper detta oprövat kan man stå där med ett spö som är väldigt svårsålt. Bygger man på en klinga som man inte vet så mycket om kan man ha lagt ned tid i onödan.. Då är det givetvis säkrare att hålla sig till de kända fabrikaten. Sage skall ha heder av att sälja klingor och jag sa visst att jag kunde tänka mig att bygga ett av varje. Det skulle ju f.ö. vara så att jag då gillar NFC spöt bättre. Men om jag tyckte att Sagespöt var något bättre kunde jag tänka mig att sälja det, sist jag räknade hade jag visst 17 flugspön och jag tränar jättemycket kastteknik och då jag instruerar vill jag inte att mina klienter skall förväxla kompetens med utrustning så några billigare spön är bra att ha också.

"Handlar det om att köpa något annat så billigt som möjligt och få ett spö så nära One som möjligt?" Nej, det är troligen olika koncept. Jag har inte provkastat Sage One så jag vet inte om jag vill ha ett spö som liknar detta.

Vad jag vet är att Sage och de andra stora lägger ansenliga summor på att tala om hur förträffliga deras produkter är. Så ibland undrar jag om mindre företag som överlever utan att marknadsföra sig lika hårt kanske gör det p.g.a. prisvärda och bra produkter. Bara en stilla undran.

Mvh

Håkan

Så fort någon blir trampad på tårna så finns det ett litet artilleri de använder sig av.

1. Berätta hur många amerikanska spön de har. (Engelska har en viss betydelse men inte lika mycket)

2. Berätta hur många år de flugfiskat. (Av någon anledning börjar tydligen alla som är intresserade av flugfiske på riktigt vid 5 års ålder)

3. Berätta hur duktiga de är. (Gärna med hjälp av nybörjare man hjälpt eller kurser man hållt)

4. Peka på att de är någon typ av purist eller retrokaraktär som medför att ingen kan klanka på deras fördjupade intresse av samma anledning som att man inte får lägga ner museum hur som helst oavsett hur dåligt publikintresset är...

Detta är kriterierna för att få uttrycka sig allmänt till skillnad från oss vanliga dödliga som bara kan uttala oss om vår egen åsikt och inte har insikt i Sanningen.

Det är också en vink om att ju fler av dessa punkter de kan hänvisa till ju mer rätt har de över mig som är vanlig dödlig som "bara" gillar att fiska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så fort någon blir trampad på tårna så finns det ett litet artilleri de använder sig av.

1. Berätta hur många amerikanska spön de har. (Engelska har en viss betydelse men inte lika mycket)

2. Berätta hur många år de flugfiskat. (Av någon anledning börjar tydligen alla som är intresserade av flugfiske på riktigt vid 5 års ålder)

3. Berätta hur duktiga de är. (Gärna med hjälp av nybörjare man hjälpt eller kurser man hållt)

4. Peka på att de är någon typ av purist eller retrokaraktär som medför att ingen kan klanka på deras fördjupade intresse av samma anledning som att man inte får lägga ner museum hur som helst oavsett hur dåligt publikintresset är...

Detta är kriterierna för att få uttrycka sig allmänt till skillnad från oss vanliga dödliga som bara kan uttala oss om vår egen åsikt och inte har insikt i Sanningen.

Det är också en vink om att ju fler av dessa punkter de kan hänvisa till ju mer rätt har de över mig som är vanlig dödlig som "bara" gillar att fiska.

Detta blir mer och mer absurt så jag väljer bara att skaka på huvudet och rycka på axlarna åt kommentaren. Sätter upp det på kontot "obegriplig ilska" :wacko: eller "äntligen någon att avreagera sig på". :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta blir mer och mer absurt så jag väljer bara att skaka på huvudet och rycka på axlarna åt kommentaren. Sätter upp det på kontot "obegriplig ilska" :wacko: eller "äntligen någon att avreagera sig på". :D

Jag tycker det börjar bli kul, vi har alldeles för lite sådana här meningslösa diskussioner på Edge..

Fy fan, jag minns den gamla goda tiden... :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett test vad den nu är värd. Sage har en stor reklambudget och när de kommer med en ny serie så får de en massa uppmärksamhet (som här) de mindre märkena har inte alls den förmånen, men världen är ju inte rättvis. Kom ihåg när Z-Axis kom; orienterat fiberupplägg hade t.ex. CTS haft länge men Sage gjorde det till en "nyhet". Konkurrens är bra men ibland är den inte på lika villkor.

Kanske bäst att tillägga att jag tror att Sage One kan vara mycket bra spön. Samtidigt brukar alla modeller i en serie (om vi begränsar oss till klass 3-7 för att helst inte komma in på saltvattenspön etc.) inte ha riktigt samma aktion/känsla/goda egenskaper och det kan vara så att någon modell "sticker ut " som bättre.

http://www.fieldands...ew-sage-fly-rod

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som provat ONE i klass 5-6, vad har ni använt för linor? Något som har något tips? Får mitt imorgon :blush:

Rio Gold #5 i flytande form. =)

Har kastat den med en Imago Horizon motsvarande modell också men tyckte Riolinan var skönare att kasta med men då pratar vi rent kastande.

Fast det där med linor tycker jag är svårt. En lina kan ju vara trevlig att kasta med på gräsmattan, sen står man tajt till vid vattnet och vill ha en annan lina...eller gott om plats men blåsigt och vill ha ytterligare en annan osv osv...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Det var ett väldans liv kring norsk och kanadensisk 'säljakt' på åttiotalet - det såg inte så snyggt ut med råbarkade busar som rännde omkring på packisen och klubbade kutar (alltså sälungar). Så i den vevan började man ganska dramatiskt reglera handeln med sälar (och en massa andra arter) - och det blev inte särskilt korrekt att gå i sälskinn... Inuiter och andra ursprungsbefolkningar har dock fortfarande möjlighet att jaga såväl säl som val. Då Grönland är en del av Danmark kan man därför hitta sälskinnsplagg i Köpenhamn (eller ja, kunde i alla fall) då det inte exporteras utan bara skickas inom landet. En genuin tuiliq (kajakannorak) är nära nog alltid gjord i sälskinn - de görs i obehandlad säl och förvaras därför frusna för att inte ruttna för snabbt... Min är dock gjord i neopren. Hur det är med isbjörn vet jag inte riktigt - det finns fortfarande att köpa, men jag vet inte var den kommer ifrån. Och den är inte som den var på säg nittiotalet. Apa är väl hur förbjudet som helst - sättet man kan komma runt det är att få fatt på en gammal 'aprock' vilket är därifrån de eBay-bitar man kan få fatt i kommer. 1930 nångång var peak-konstiga-djur-i-kläder... Då var man en rock star om man gick i apa... https://www.blackcatvintage.com/store/p105/1930s_monkey_fur_swing_jacket_with_passementerie_collar%2C_size_S.html https://fidmmuseum.org/2011/06/monkey-fur-coat-c-1938.html -- Som passus - jag tycker att Hareline Ice Dub är mycket enklare att använda än riktig säldubb, och att det ger ett nästan lika bra resultat. Lystern i naturfärgat sålhår är dock väldigt speciell, precis som isbjörn. Det är halvgenomskinligt på något vis. SLF har dock ett par riktigt, riktigt bra syntetersättningar i rätt färger och (nästan) rätt lyster.    Isbjörn och apa är dock så jävla speciella att jag har svårt att se dem ersättas av syntet. Get är väl det man ersatt apa med.
    • Tack, jag har monterat denna från Autoterm, får se om jag blir nöjd med controlpanelen annars uppgraderar jag till en pu-28 panel tänker jag. Om du missat det så finns det lite bilder i början på tråden när jag monterade den.. https://varmarcenter.se/varme/luftburen-varme/autoterm-air-4d-12-24v/ https://varmarcenter.se/startsystem/autoterm-pu-28-startsystem/  
    • Oj! Jag har aldrig sett kläder i huvudtaget i sälskinn.
    • Procrastinating waiting for the new rod. None the less... - the hits just keep on coming. Stumbled up to the faculty for a meeting today. Always weird to back among people. On the way back I hit the waterhole for some fresh scones and a coffe - wolfed it down and went to one of the second hand shops, comme d'habitude & en passant... Wasn't really looking for anything - but something caught my eye. Something erile familiar... could it... be.. no way... it has gotta be fake... nope, it is the real deal...   Yep. It was the real deal. Vintage vest in seal (some form or another). I have been looking for a garment in seal for ages. And now it showed up. In honesty - it has been dead for quite some time, and I payed 250:- for it in a non profit charity second hand store so I think I'll be able to deal with the karma. But seriously - no I have a seal garment - quite possibly the ultimate trout stalking garment... Unless the smell drives them off... And being only a vest (in summer seal from the feel of it) it is not as heavy/clumsy as a greenland winter fur jacket you could still find in Denmark ten years ago. That said - I'm eagerly awaiting some monkey hair for my final sunray shadow dozen...   With JC, polar bear and monkey hair it looks like I'll be able to pull of a really, really politically incorrect salmon fly...
    • Superlim är flugbindarens bäste vän... På temat flugbindning och flugbindningsmaterial så blev jag förra veckan tillfrågad om jag hade bra säldubbing liggandes - hade isbjörnoch djungeltupp  men ingen säl fanns kvar i 'icke-politiskt korrekta'-materialboxen. Pep i dag in på en av de lokala secondhandbutikerna och fann detta:   ...en väst i sälskinn. Tänker dock faktiskt inte binda flugor på den...
    • Tackar! 😌   Ja styvare hår är absolut en fördel på den fronten. Ett bra ”fusk” jag kör är att ta lite superlim och smeta på. Stryka bakåt med en glasspinne eller liknande så får man ihop profilen och den håller formen bättre då när man fiskar.
    • De är väldigt fina de där nattsländorna! Hur mycket "flare" får du på hjorthåret där bak när de blir våta?   Jag har bundit linkande och Goddards som jag packat väldigt tight och skär sen med rakblad och de får fin form men bakdelen, dvs den inte så hårt packade delen spretar ofta ut mer än jag vill när jag fiskar med flugorna. Streaking caddis är väl extremexemplet antar jag; ser kanon ut vid städet men blir ofta bredare/yvigare än jag vill ha dem vid vattnet. Enda sättet jag har hittat för att undvika problemet är att hitta bitar med lite styvare hår och mindre luft i, dvs inte rent vinterhår eller rent av elk. Andra tips?
    • Så jäkla coolt! Vilken värmare kommer du köra med?
    • OK. Är lite  seg i ögonen efter allt jävla gryningsfiske så jag skyller på det;) Låter lite som samma hackelteknik man kör på 'dyret' - en sjukt underskattad hjorthårsfluga, imho. Jag förstår din reaktion - hjorthår är underbart att hålla på med och det stökar något till förbannelse. -- Men - då jag är trött på syntet tänkte jag faktiskt skaffa mig några fina bitar hjort för att binda en hjorthåsmärla - det ska väl vara fan om man inte kan få ihop ett unikt eget mönster...
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...