Hoppa till innehåll

Peters flugor


Recommended Posts

Problemet är nog att det som antagligen (?) är gult i flugan ser grönt ut på fotot. Utom själva tuben som ser väldigt gul ut. Om hackel och det som ser grönaktigt ut på flugan i verkligheten (?) harmonierar med tubens gula färg så känns det klockrent. Om det inte gör det utan i verkligheten är grönaktigt så skär det lite i ögonen. :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte nästan det. Att det var något illusoriskt med bilden. För den gula undervingen ser gul ut i profilbilden men grönaktig i bilden bakifrån. Hacklet har grön ton på båda bilderna.

Utan grönton utan allt i gult (som det ju då är i verkligheten) så tror jag att den ser fantastisk ut!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

säsongen börjar lida mot sitt slut men nu börjar den bästa tiden....när man får binda flugor :) Den här besten har faktiskt levererat när en norsk älv var som mjölkigast...Orange som flomfärg är egentligen helt galet IMO. Stort å svart syns bäst!

deerheadsunrayweb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har verkligen hamnat i muddlerträsket de senaste veckorna. Sjukt roliga att binda men om man är av annan åsikt men ändå vill fiska med muddlerskallar så kan detta vara en bra idé. Jag tar inte åt mig äran för denna idé men den är väl värd att sprida. ta en tunn tubslang, bränn en liten krage och trä på en vanlig kona. en bunt hjorthår binds in och formas till en muddlerskalle. Trä sedan den lösa skallen på tafsen och sedan flugan och kroken i vanlig ordning....vips förvandlar du en ordinär tub till en muddlerfluga, redo för storöringen. Retfullt enkelt;)los_skalleweb.jpg

  • Like 10
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Man kan lätt se att jag snöat in på muddlertuber med zonkervinge. Här är den som gett bäst resultat i år, både för lax- och öring. Har producerat i sol, regn, och mörkerförhållanden. Har helt varit min go-to-fluga under den senare delen av säsongen. Jag binder den i storlekar från 2,5-5 cm och ska definitivt testa den i större varianter kommande vårfiske!

 

Skärmavbild 2016-09-17 kl. 10.50.42.png

  • Like 11
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Är grymt imponerad av dina flugor Lohi och som du binder ingår de knappt i "materialsporten" som några häcklar. De skall väl snarar klassas som finslöjd eller konsthantverk. Och du sitter säker på din position som erkänt kreativ och skicklig konsthantverkare. Ungefär som en god knivsmed skall kunna göra.

Jag är trots detta tacksam över att även marknadsplatsen på EDGE finns. Som bröstkorgsopererad är det svårt att finna tillbaka till en acceptabel kaststil och vissa kastplatser. Också svårt med rörelserna och spöts rapphet. Härutöver säger läkarna nej till de flesta arbetsmoment över hjärtat ( mitt är lite specialbyggt).

Genom köp/sälj på forumet kan många varianter av spön vandra genom mina händer. Somt behålles, somt ges bort och somt åker ut på marknaden direkt igen. Behållna spön betyder ofta att annat åker ut. (Min fru tror inte på detta). Jag har alltså en klart högre levnads -  och fiske kvalitet i nuläget än om marknaden stängs. Jag tror att det finns fler än jag som uppskattar den här rotationen som skulle vara väldigt komplex och dyr att upprätthålla på andra sätt.

Äsch. Det här blev långt, antagligen i onödan. Vad jag menar är: Behöver vi söka motsättningar. De många olika aspekterna av vår verksamhet är väl en stor del av tjusningen. Och vi bör kunna glädjas av varandras framgångar och i samexistens /och sen sjöng alla We shall overcome...

PS Har du nån plats i världen där du säljer flugor?

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Ingemar sa:

Är grymt imponerad av dina flugor Lohi och som du binder ingår de knappt i "materialsporten" som några häcklar. De skall väl snarar klassas som finslöjd eller konsthantverk. Och du sitter säker på din position som erkänt kreativ och skicklig konsthantverkare. Ungefär som en god knivsmed skall kunna göra.

Jag är trots detta tacksam över att även marknadsplatsen på EDGE finns. Som bröstkorgsopererad är det svårt att finna tillbaka till en acceptabel kaststil och vissa kastplatser. Också svårt med rörelserna och spöts rapphet. Härutöver säger läkarna nej till de flesta arbetsmoment över hjärtat ( mitt är lite specialbyggt).

PS Har du nån plats i världen där du säljer flugor?

Visst var jag lite raljant och istället hade jag kanske i positiva ordalag framfört min åsikt. Edge hade dock behövt hitta sin identitet igen som flugfiskeforum där vi tillsammans utvecklas i hobbyn.  Köp & sälj har jag själv glädje av men allt kan ju inte handla om att vi ska köpa/sälja/byta grejer med varandra? Men forumet blir ju vad vi användare gör det till!

Jag brukar sälja/ge bort/byta flugor i enstaka fall men är noga med att poängtera att jag är en glad amatör :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok. För det första var du inte raljant. Snarare konsekvent. Dessutom inget otrevligt sagt. Så det lägger vi bakom oss.

Jag måste hålla med dig om att handlandet har hög volym här.

Jag har, bl a som koll , ställt en del rent praktiska frågor på olika ställen i forumet. Det har handlat om O-ringar, lagerringar på rullager, inläggningar i korkhandtaG mm mm. Jag skall verkligen inte ringakta de få som svarat, men det kunde gärna varit fler knoppande tekniker som spekulerat. Nu är jag hemskt mycket OFF så jag försöker gå ON igen.

Jag laddar upp för bindhelg med kompisen från Dalom nu. Mäter koner och plastslangar som är rätt nytt för mig. Nästa vecka drar vi upp och använder  de små krypen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago hö&gös sa:

Amatör, Lohi? Om jag visar för kompisarna något jag har bundit får jag alltid samma fråga. Ska du skrämma ihjäl fisken eller? Så fult binder jag. Det du gör är konstverk! IMHO. :)

 Från wikipedia: "amatör, av franska amateur (ursprungligen från latinets verb amare, som substantiv amator, "en som älskar"), är en person som ägnar sig åt en verksamhet av eget intresse utan att ha den som yrke – motsatsen till professionell.

Jo, "amatör" passar bra in på mig! Jag älskar att binda flugor och ägnar mig åt det utan att ha det som yrke ;) men tack för berömmet, det uppskattas!

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...