Hoppa till innehåll

Extremt Lekskadad eller Sjukdom?


Banan

Recommended Posts

Hej! 

Jag var nyss ute och fiskade och fick upp en Lax (tror jag, kan vara hybrid Lax/öring, förklarar senare i inägget), 70-80 cm stor och väger minst 5-6 kilo (Första laxen! Yay!)

Men när jag väl fick upp den så såg jag att den hade dels på fenan längst bak, en stor vit prick (diameter kanske 2-3 cm), och munnen var det extremt, hela dess högra sida av munnen är i princip vit.
Det värsta är väl att på översidan av fisken, på munnen, så är där ett hål rätt in så man ser in i munnen (hålet är bara en halv centimeter i diameter).

Jag trodde först att det var en sjukdom, har sett fisk som haft svamp innan (också vita prickar, dock inte lika stora) men det är just hålet i munnen som jag blir osäker på.

Jag hittade denna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vita_pricksjukan

För att vara på säkra sidan så tog jag upp den och klubba den, dels för om det bara är lekskador så är det en fin fisk! Och om det är en sjukdom, så har jag lärt mig att om fisken är sjuk är det bara att ta upp den och klubba den för att inte sprida vidare sjukdomen.

Varför jag är osäker på art: Den har en underkäke som en lax, men den har röda prickar? Och det kan omöjligt vara lekklar fisk då öringen leker vid hösten och laxen får sin lekdräkt tidigast i maj? Jag är riktigt osäker på den här fronten, första gången det blir sånt här fiske för mig!

 

Jag har hittat en youtube-video där man ser en lax fast men ännu större problem:



Där kan man läsa en kommentar: Den laxen har blivit svampangripen,svampen finns naturligt i alla vatten men den påverkar bara fisk som har nedsatt allmänhälsa. Detta brukar ske på våren om laxen stått kvar över vintern eller vid lekvandring där det finns kraftverk,dom blir stressade av att vara så nära in på varandra nedanför kraftverksdammen och får nedsatt immunförsvar därför insjuknar dom. jobbar själv på fiskodling och där får vi ofta problem med detta på just lax och havsöring! "

Och i mitt vatten så finns där tre st vattenkraftverk.

Sjukdomen liknar 
 Ulcerös dermal nekros (UDN), men som man kan se på denna här länken: http://st.nu/medelpad/timra/1.5159799-utbrott-av-fruktad-smitta-i-indalsalven
Så ser man tydliga bölder, min fisk har inga bölder utan prickarna är enbart ytliga. jag kunde stryka bort en av dom vita prickarna på ryggen ganska enkelt med fingret bör väl nämnas också.
 

Storlek på den: 87 cm ungefär, vikt vet jag ej men skulle gissa på 6-7 kilo. Den är absolut inte mager.

 


Sen en till fråga är, om det är en sjukdom, gjorde jag rätt att ta upp den och klubba den? 

Kan någon förklara dom röda prickarna? leken börjar först om två månader?


Tacksam för svar!

MVH
Gicka

BILDER: 

2i12m3k.jpg
 

1gioom.jpg

 

mmz9f8.jpg
 

Redigerad med Gicka
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hålet på "nosen" såg ju inte så trevligt ut...

 

Det ser verkligen inte trevligt ut, kanske är en gammal skada från en annan fiskare?

hösten och laxen först vid maj?

Menar du att laxen leker i maj

 

Jag menade att laxen går upp i älven vid maj och ändrar sin dräkt tidigast i maj.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gör nog så att jag Filéar den, fryser in den OCH huvudet, kontaktar havsmyndigheten på måndag och kollar med dom om dom vill ha huvudet för prov ifall det är sjukdom eller ej, låter det rimligt?

Det som är lite udda är att svampen ätit sig genom överkäken och det påminner ju lite om bakterier som blir resistenta hos våran art

så det kan ju va bra  o skicka huvudet till dom för prov.

Jag fiskar inte lax så ofta och har inte så mycket kunskap om svampinfektioner hur allvarligt det kan drabba laxen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som är lite udda är att svampen ätit sig genom överkäken och det påminner ju lite om bakterier som blir resistenta hos våran art

så det kan ju va bra  o skicka huvudet till dom för prov.

Jag fiskar inte lax så ofta och har inte så mycket kunskap om svampinfektioner hur allvarligt det kan drabba laxen

 

Jo jag tänkte också något sånt, men borde det inte vara så att för att en bakterie skulle kunna göra såhär så skulle det behövas lång tid?

Kan det inte annars vara någon som satt kroken väldigt fel i fisken tidigare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag tänkte också något sånt, men borde det inte vara så att för att en bakterie skulle kunna göra såhär så skulle det behövas lång tid?

Kan det inte annars vara någon som satt kroken väldigt fel i fisken tidigare?

Det som sker för oss människor går väldigt snabbt själva processen med död vävnad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan gör soppa på den om du vill ha nått ut av det.

Men som extrem så kan du försöka sushi

haha nej sushi lär jag inte göra.. Men röka kanske? :) 

Jag har fryst in huvudet nu, klar med filérna, ska bara ta bort lite brosk och ben!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

äta raga?

återkom men hur det smakade

 

det är märkligt hur hårda laxfiskarna är, att ta en fluga när den är i det skickat. En gång fick jag en stor laxraga med ett stort sår på skallen, senare på dagen fick jag reda på att den åkt upp av en annan fiskare på morgonen och efter ett par timmar kom jag på andra sidan älven och han åkte upp igen. Imponerande fiskar är det. Hålet är troligtvis en stor krokskada från tidigt på säsongen och nu efter 8månader i älven har den blivit kraftigt svampangripen.

Redigerad med rensvind
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltid nyfiken på udda maträtter ,du kan ju skriva i tråden hur du lyckades eller hur middagen smakade

Jag kommer skriva:

1. vad Havs- och vattenmyndigheten säger, om dom vill ha prov eller ej och vad provet sedan säger.

2. Om det inte är något farligt så blir den middag, ska rökas!

3. hur den smaka :) 

 

rökt fisk är ju alltid gott :) 

Om fler har teorier om vad det var som var i fiskens ansikte, berätta gärna! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kommer skriva:

1. vad Havs- och vattenmyndigheten säger, om dom vill ha prov eller ej och vad provet sedan säger.

2. Om det inte är något farligt så blir den middag, ska rökas!

3. hur den smaka :) 

 

rökt fisk är ju alltid gott :) 

Om fler har teorier om vad det var som var i fiskens ansikte, berätta gärna! 

Helt bra o ok plan att komma fram till allt om den här mystiska besan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...