Hoppa till innehåll

Extremt torrt i västra götaland! Öringen tar stryk


Doj@n

Recommended Posts

När det regnar gnäller ni att sommaren regnar bort, nu har det inte regnat och ni gnäller ändå! ;)

 

 

Men ja, lite regn hade ju inte skadat.. Har du kollat Ösan något Jesper?

I helvete att jag gör! har inte det minsta ont av regn på sommaren !däremot detta torra helvete vi haft i år gör mig forbannad!.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mullsjön var med på Tv4 Skaraborgsnyheterna i morse (ca. 2 min in i klippet).
http://www.tv4play.se/program/nyheterna-skaraborg?video_id=2461952

 

Tydligen så har det extremt torra året inte drabbat mullsjön utan där är det kommunens fel...
Vem badar i oktober?! Egoistiska idioter som tycker det är fel att man tappar vatten (som idag ligger långt under minimitappning) i ett naturreservat och natura 2000 område med riksintresse!

Och så mäter gubben upp till skivbordet som fungerar som bredd och det bara rinner vatten vid ovanligt hög vattennivå! utifrån hans mätning skulle jag säga att nivån är 50-70 cm under det normala...

Redigerad med JesperP
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mullsjön var med på Tv4 Skaraborgsnyheterna i morse (ca. 2 min in i klippet).

http://www.tv4play.se/program/nyheterna-skaraborg?video_id=2461952

 

Tydligen så har det extremt torra året inte drabbat mullsjön utan där är det kommunens fel...

Vem badar i oktober?! Egoistiska idioter som tycker det är fel att man tappar vatten (som idag ligger långt under minimitappning) i ett naturreservat och natura 2000 område med riksintresse!

Och så mäter gubben upp till skivbordet som fungerar som bredd och det bara rinner vatten vid ovanligt hög vattennivå! utifrån hans mätning skulle jag säga att nivån är 50-70 cm under det normala...

Goa gubbar Jesper :)

Sjön är väl det minsta problemet ett sånt torr år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just nu ser det inget vidare ut som sagt, tog en vända idag för att se hur det såg ut i bäckarna häromkring. Samma visa överallt och det var väl inga överraskningar direkt, katastroflite vatten och rejäla bråtar och ansamlingar med grenar och löv som jag tror kan komma att bli bekymmer för öringen även om det kommer regn. Kanske spolas det bort vid högre flöden eller också kanske öringen hittar upp ändå i de alternativa fåror som kommer att bildas. Tråkigast av allt var det att se allt sediment som numera täcker de vanligtvis fina grusbottnarna, gissar dock att detta kommer att spolas bort när det väl kommer vatten men ändå, ser inget trevligt ut :(...

 

Inte en öring i sikte ännu eftersom de hade varit tvungna att utveckla riktiga ben för att kunna ta sig uppåt i bäckarna häromkring...

 

Men så är den väl, naturens gång... Vissa år är bättre än andra, vissa år är sämre än andra och vissa år är ren skit... I år verkar det bli skit med allting, rommen som frös i våras, ynglen som tvingades ner i hålor för att dö av värmeslag eller bli kräftmat under sommaren och nu kanske också problem med leken pga vattenbrist och tillfälliga vandringshinder... Nästa år kan väl knappast bli sämre...

 

/K

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gott om vatten i småbäckarna sydväst nu

Och gott om fisk oxå =)! Nu känner man igen vattendragen igen, känns bra att det äntligen ges möjlighet för fisken att börja leta sig uppåt. Såg bara fisk längst ner i den bäcken jag kollade till igår men till helgen har de säkert hunnit hela vägen längst upp så det blir allt en spanar-runda på lördag. Det verkar ju som att det skall komma rätt mycket mer vatten framöver också så förhoppningsvis spolas grusbäddarna rena av sig själva, annars kanske man får nog ta och hjälpa naturen på traven lite för det ligger fortfarande ett ganska tjockt lager slam i mer eller mindre hela bäcken... Gött o se fisken på g =)!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...