Hoppa till innehåll

Havsöringsfluga tung eller lätt?


JSC

Recommended Posts

Hur vill ni ha era havsöringsflugor i strömmande vatten?

Ska dom vara tunga eller lätta? Lätta eller rejält dressade?

Vill ni ha ner flugan med flugans "vikt" eller med linan/tafsen?

Tänker ni på detta när ni binder eller knyter fast flugan på tafsen?

Man vill ju ha flugan ner framför havsöringen och få den långsamt svepa förbi eller hänga flugan framför nosen.

Vilken taktik/tänk har ni för detta?

Redigerad med JSC
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jämnför man Ullsocken med en zonkervinge tungstens tub så är dom väldigt olika.

Ullsocken har inte så mycket rörelse som en fint taperad vinge, hacket m.m.

Måste bara inflika att jag aldrig fiskat med Ullsocken(skall testas)

Skulle tro att upphovsmannen tänkt på att den "svävar" bra och håller sig framför nosen på öringen i lugnt ström utan att behöva fart.

Tung fluga sätter sig i botten när farten avtar.

En fint taperad vinge o hackel m.m. ska göra flugan rörlig/levande.

Sen är det absolut skillnad på våren och hösten men ofta ser man samma ask/flugor i näven när folk fiskar vare sig vår eller höst.

Därav mitt intresse för detta.

Laxfiskare i grund och botten som sadlat/sadlar om till öringen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju stor skillnad på vår och höst...

Generellt föredrar jag alltid att ha en lätt fluga och låta linans sjunkgrad bestämma djupet, oavsett årstid. På våren kan det nån gång, pga högt vatten och stark ström, vara motiverat med en tung fluga som "slår igenom" ytströmmen. Men eftersom öringen sällan står i hårdström och en tung fluga "dör" så fort den kommer in i lugnare vatten så är det undantag för min del.

På hösten står öringen alltid i mycket slakare vatten än man kan tro och när dessutom höstöringen vill ha en hårt uppmendad, hängande fluga så är en tung fluga helt utesluten. Även då är det linans sjunkklass och inte flugan som bestämmer fiskedjupet. Rörliga och levande flugor är väl en fördel, men lägg inte all kraft på just det - fördelen med de tvärställda hacklen på tex Ullsock är att de "håller volymen" även i slakt vatten, till skillnad mot många mjukare material som kan verka levande men istället klabbar ihop totalt i vått tillstånd.

 

Men vad vet jag...    :ph34r: 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju stor skillnad på vår och höst...

Generellt föredrar jag alltid att ha en lätt fluga och låta linans sjunkgrad bestämma djupet, oavsett årstid. På våren kan det nån gång, pga högt vatten och stark ström, vara motiverat med en tung fluga som "slår igenom" ytströmmen. Men eftersom öringen sällan står i hårdström och en tung fluga "dör" så fort den kommer in i lugnare vatten så är det undantag för min del.

På hösten står öringen alltid i mycket slakare vatten än man kan tro och när dessutom höstöringen vill ha en hårt uppmendad, hängande fluga så är en tung fluga helt utesluten. Även då är det linans sjunkklass och inte flugan som bestämmer fiskedjupet. Rörliga och levande flugor är väl en fördel, men lägg inte all kraft på just det - fördelen med de tvärställda hacklen på tex Ullsock är att de "håller volymen" även i slakt vatten, till skillnad mot många mjukare material som kan verka levande men istället klabbar ihop totalt i vått tillstånd.

 

Men vad vet jag...    :ph34r:

Om hösten står inte alltid öringen i slakare vatten, helt fel. Öringens står såväl i hårdare som slakt vatten det är ett som är helt säkert.

 

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror på hur det ser ut där jag fiskar,grund blanknacke används alltid oförtyngda flugor. Möjligen lös kona framför eller en bit tungstensslang. Djupt plattvatten,lite snabbare strömmar används flugor förtyngda med antingen 6 mm kopparrör eller tungstensark. Lätt fluga rör sig bättre än en tung,linan ska dra ner flugan till tänkt djup.

Redigerad med Sallö
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...