Hoppa till innehåll

Smittad fisk i Torneälven - Som förra året


Matkamies

Recommended Posts

Fläcken på halsen å lite sliten på sidorna har dom varit i Lainioälven så länge ja fiskat där. Förra säsongen fick jag några i Kalixälven i höjd med Kiruna och dom var fina trots att det var extremt lågt å varmt vatten. Då har ju Kalixälven också en djupare fåra hela vägen upp än vad Lainioälven har!! Så min teori är att dom skador som laxen i Lainioälven har och har haft är vandringsskador.. Men dom här svampliknande utslagen som drabbar laxar i alla älvar här uppe tror jag är något annat. Skrämmande!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är övertygad om att det är vi människor som är skurken i det här tragiska. Har aldrig hört om någon liknande massdöd som nu sker i norrlansälvarna. Som sagt är det andra året på rad nu och det blir blir bara värre och värre för varje år. Jag tvivlar tyvärr på att vi kan göra så mycket åt det heller. Naturen är lämnad åt sitt öde och man kan bara hoppas att den återhämtar sig. Men just nu är iallafall jag väldigt pessimistisk. Hoppas jag har fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur blir det med avkomman om smittade fiskar lyckas leka?[/quote

Det är ju frågan om de överlever de åren de är smolt. Det jag har lyckats mig läsa mig till angående UDN sjukan (om det nu är den) är att fisken får viruset när den simmar upp i sötvatten. I havet verkar det vara ok. Inga döda fiskar har rapporterats vid kusten/havet. Det är troligt att samma sak kommer att ske nästa år igen. Vill inte ens tänka tanken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick en film inmailad från Amir Derviscausevic som tar upp ett liknande problem i BC. Har inte hunnit kolla filmen själv mer en någon minut men den verkar klart intressant och genomtänkt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=XcLoPNM2z_w

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Laken är i princip borta i Muonioälven. Har försökt fiska dom i flera år, men inte en enda lake har jag fått.

För 10 år sen fick man flera stycken varje vår. Och för 20 år sen fick vi stora lakar på flera kilo, Vad har hänt?

Detta får mig att tänka på en Universitetskurs i sötvattenslära för länge sen där en "bild" tydligt fastnade i minnet. Lakarna som tydligen var en stor predator av laxyngel och smolt var samlade i stora grupper och snappade dessa mycket effektivt vill minnas speciellt vid utvandring. Laken som annars lever längs botten och är till största delen asätare (liksom ålen som är utrotningshotad) har under lång tid fått i sig olika miljögifter och under senare tid onormalt mycket genom "laxdöden" vilket gjort att "bägaren runnit över" och dom har helt enkelt börjat dö ut. Detta påverkar naturligtvis då laxproduktionen som tillsammans ironiskt nog med det minskade havsfisket kanske gett den alltför snabba och stora laxboom av en inte fullt så "frisk" giftkontaminerad laxstam vi sett i vissa älvar de senaste åren. Denna enorma ansamling av miljögifter i älvarna är kanske större än vad moder natur klarar av att hantera dvs rena och hela ekosystemet är på väg att krascha fullständigt.

Allt i naturen brukar hänga ihop men jag tror inte att det vi nu ser är naturens sätt typ rävskabb, harpest, sork och lämmelår, mm att lösa eventuella populationsproblem.

Jag är förstås som varande lekman i denna fråga medveten om att jag befinner mig på mycket tunn och hal is men även frustrerad över att den inte tas på allvar av myndigheterna.

Har heller aldrig önskat så mycket att min teori är oriktig och att min oro är obefogad.

Roger Johansson

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta får mig att tänka på en Universitetskurs i sötvattenslära för länge sen där en "bild" tydligt fastnade i minnet. Lakarna som tydligen var en stor predator av laxyngel och smolt var samlade i stora grupper och snappade dessa mycket effektivt vill minnas speciellt vid utvandring. Laken som annars lever längs botten och är till största delen asätare (liksom ålen som är utrotningshotad) har under lång tid fått i sig olika miljögifter och under senare tid onormalt mycket genom "laxdöden" vilket gjort att "bägaren runnit över" och dom har helt enkelt börjat dö ut. Detta påverkar naturligtvis då laxproduktionen som tillsammans ironiskt nog med det minskade havsfisket kanske gett den alltför snabba och stora laxboom av en inte fullt så "frisk" giftkontaminerad laxstam vi sett i vissa älvar de senaste åren. Denna enorma ansamling av miljögifter i älvarna är kanske större än vad moder natur klarar av att hantera dvs rena och hela ekosystemet är på väg att krascha fullständigt.

Allt i naturen brukar hänga ihop men jag tror inte att det vi nu ser är naturens sätt typ rävskabb, harpest, sork och lämmelår, mm att lösa eventuella populationsproblem.

Jag är förstås som varande lekman i denna fråga medveten om att jag befinner mig på mycket tunn och hal is men även frustrerad över att den inte tas på allvar av myndigheterna.

Har heller aldrig önskat så mycket att min teori är oriktig och att min oro är obefogad.

Roger Johansson

Du kan ha mer rätt än du tror.

Gymnasieelever på Laestsdiusskolan i Pajala tog och fiskade lake i Muonioälv och SV.Torneälv år 2000.

Biologilärarn undervisade eleverna om hur man tar prover och skickar dom för analys.

Döm om allas förvåning när laken visade på höga värden av giftet PCB.

Men på något sätt tystnade larmet av någon/några????

Pcb smittad fisk så högt upp i älvsystemet!

Ingen rök utan eld, när man ser dagens problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan ha mer rätt än du tror.

Gymnasieelever på Laestsdiusskolan i Pajala tog och fiskade lake i Muonioälv och SV.Torneälv år 2000.

Biologilärarn undervisade eleverna om hur man tar prover och skickar dom för analys.

Döm om allas förvåning när laken visade på höga värden av giftet PCB.

Men på något sätt tystnade larmet av någon/några????

Pcb smittad fisk så högt upp i älvsystemet!

Ingen rök utan eld, när man ser dagens problem.

Vi får hoppas att myndigheterna inser allvaret och sätter tänderna i detta i tid innan det "rinner ut i sanden" när hösten kommer.

Vi känner alla till Östersjöns bedrövliga hälsotillstånd och jag är lite rädd att vi alla står inför en mycket svår och lång strid.

Dvs vår inställning till konsumtionssamhället och därmed striden mot oss själva.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inga hårda och svåra forsar men väldigt grunda å steniga när vattnet är så lågt som det brukar vara sommartid i lainio! Eftersom så många av laxarna man fångar i just lainio (övre delarna av älven) på sommaren har den fläcken på halsen och har haft det en tid så verkar det ju som att det är något med just lainioälven! Kan inte tänka mig att lainioälven skulle ha nå sämre vatten än tex. torne eller kalixälven.. Allt är ju bara teorier å spekulationer!! Kräver inte att det ska bli köpt :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas att myndigheterna inser allvaret och sätter tänderna i detta i tid innan det "rinner ut i sanden" när hösten kommer.

Vi känner alla till Östersjöns bedrövliga hälsotillstånd och jag är lite rädd att vi alla står inför en mycket svår och lång strid.

Dvs vår inställning till konsumtionssamhället och därmed striden mot oss själva.

Precis. Och när den stora massan snurrar runt i  konsumtionshjulet helt reflektionslöst och med inställningen "shop til you drop" verkar de tyvärr vara upptagna med annat än att omvärdera sin inställning till konsumtionssamhället. 

 

Varför det här händer nu och i den ringa omfattning känns väldigt viktigt att gå till botten med. Hoppas myndigheterna börjar agera nu! Det luktar inte bra alls. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är skadorna på laxarna skrämmande lika såren som fisken i Hanöbukten hade och numera i mindre skala verkar ha. Tex plattfiskar, torskar mm.

En av orsakerna var miljögifter från pappersbruk och andra industrier som släppte ut allt rakt ut i havet.

Utan att sitta på exakta årtal tror jag det var 80-90 talet det var som värst i Hanöbukten och under 90 talet bröt ju UDN ut i stor skala i Mörrumsån med följd av mängder av död lax.

Hur ser det ut i mynningsområdena där uppe med industrier mm? Det ligger ju i alla fall säkerligen mängder av gifter lagrat i botten.

Redigerad med karki
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är skadorna på laxarna skrämmande lika såren som fisken i Hanöbukten hade och numera i mindre skala verkar ha. Tex plattfiskar,

torskar mm.

En av orsakerna var miljögifter från pappersbruk och andra industrier som släppte ut allt rakt ut i havet.

Utan att sitta på exakta årtal tror jag det var 80-90 talet det var som värst i Hanöbukten och under 90 talet bröt ju UDN ut i stor skala i Mörrumsån med följd av mängder av död lax.

Hur ser det ut i mynningsområdena där uppe med industrier mm? Det ligger ju i alla fall säkerligen mängder av gifter lagrat i botten.

Pappersbruk finns det så det räcker och blir över här. Bland annat Billerud i Kalix. Behöver knappast vara Einstein för att räkna ut att all skit som är i Bottenviken påverkar både lax och övriga arter. Lax får i sig större mängder tungmetaller då den står högst upp i näringskedjan. Redigerad med Tafsbrott
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis. Och när den stora massan snurrar runt i konsumtionshjulet helt reflektionslöst och med inställningen "shop til you drop" verkar de tyvärr vara upptagna med annat än att omvärdera sin inställning till konsumtionssamhället.

Ja om VI inte inser att ekorrhjulet inte snurrar av sig själv utan fortare ju fortare vi springer i det, samt att om ingen börjar sätta RIKTIGA käppar i hjulet kommer vi nog så småningom upptäcka att det inte går att äta varken prylar eller pengar.

Egentligen tror jag nästan alla vet och förstår det här men kommer vi att kunna stoppa denna negativa spiral, det är frågan.

Tänker ibland att människan är för intelligent för sitt eget bästa vilket lustigt nog är en motsats.

Redigerad med Jolly Roger
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är det med Kalixälvs Laxen?...du som fiskar där rätt ofta. Har än inte själv sett dessa "blemmor".. än!

Inte jag heller. Och då har man sett fler fiskar därifrån än från torne. Första fiskarna jag sett med blemmor i Torne förrasäsongen och iår har varit bara en vecka eller så in i juni. Dom har det redan när dom simmar in i älven helt klart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...