Jump to content
jakobj

Girjas vann mot staten i Tingsrätten

Recommended Posts

39 minutes ago fillppa sa:

Har aldrig sett en ren på fjället :lol: 

Bara det!..:mellow:

I dagens NSD är det ett reportage om jakt och fiske ovan odlings gräns.

Reportern ställer 15 frågor

Är Girjas skyldiga att erbjuda jakt- och fiske till utomstående?

– Nej, det bestämmer de helt och hållet själva. Men de har inget intresse av att stänga av sin mark. Det vi kan vänta oss är en större variation av produkter. Exempelvis guidning och stuguthyrning.

Finns det risk att samebyarna missbrukar sin makt genom att stänga av särskilt attraktiva områden?

– De säger inte själva att det kommer att bli så. Möjligen kan upplåtandet bli varierat med differentierad prissättning. Alltså högre pris på exklusiva marker eller vatten.

Här exempel på två frågor som ställdes, första frågan, nej de bestämmer själva vem som jagar och fiskar och då är det ju enkelt att sia om framtiden.

Varför ska dom sälja 100 000 fiskedygn när dom kan dra in mer pengar på t.ex. 5000 dygn, bara höja priset 15 gånger.

Det gör man genom att dedikera sjöar och strömsträckor till dom med fet börs.

Exempel på  differentsierad prissättning, strandfiske efter Torneträsk strand, 10kr dygnet, egen fjällsjö med Röding och Öring10 000kr/dygn.

I reportaget svarar dom att de inte tänkt stänga vatten, det är skitsnack på hög nivå, när samebyn får bestämma kommer vi knappt få vandra i flällvärden, fiske och jakt kan vi glömma.

Skoteråkning kommer totalförbjudas m.m. 

• Like 1

Ursäkta om det finns en annan tråd om detta, jag har försökt att hitta en mer uppdaterad men gått bet.

Dom från Högsta domstolen kommer på Torsdag. Själv är jag väldigt nervös inför beslutet. Det blir prejudicerande. Jag tror inte riktigt vi förstår hur viktig den här domen är.

I värsta fall kan det bli islandska fiskekortspriser i svenska fjällvatten, och mycket mer begränsat. Jag personligen är också väldigt skeptisk till att Samebyar skall ta över fiskevården.

Det handlar om pengar, åter pengar. Jag menar att samerna redan nu har rättigheter på sin sida att bruka marken, men de vill nu bestämma vad andra ska betala, var de får vistas, och när de får vistas.

Däremot anser samebyn att den genom det långvariga bruket har ensamrätt till jakten och fisket.

– Det långvariga bruket har lett till en jakt- och fiskerätt som också innefattar rätten till upplåtelse. Enligt vår uppfattning har staten ingen rätt att upplåta jakten och fisket, för den rätten har samerna, säger Peter Danowsky.

Om däremot Girjas sameby skulle vinna tror han situationen skulle blir mycket annorlunda jämfört med idag.

– Då skulle jakten bedrivas utifrån samebyns villkor med en stor variation mellan hur samebyarna hanterar frågan, allt från att det skulle fungera i praktiken som i dag till dyr och exklusiv jakt till ingen tillåten småviltjakt alls. För alla parter skulle det vara ett olyckligt system.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/girjasmalet-avgors-sameby-vill-ha-ensamratt-till-smaviltjakten/

Sista citatet berör jakt, men jag menar att det är exakt samma med fisket.

PS. Jag äger själv stuga, och har vistats sedan barnsben i ett område som kan komma att påverkas av kommande beslut i framtiden.

54 minutes ago, Jonte66 said:

Ursäkta om det finns en annan tråd om detta, jag har försökt att hitta en mer uppdaterad men gått bet.

Dom från Högsta domstolen kommer på Torsdag. Själv är jag väldigt nervös inför beslutet. Det blir prejudicerande. Jag tror inte riktigt vi förstår hur viktig den här domen är.

I värsta fall kan det bli islandska fiskekortspriser i svenska fjällvatten, och mycket mer begränsat. Jag personligen är också väldigt skeptisk till att Samebyar skall ta över fiskevården.

Det handlar om pengar, åter pengar. Jag menar att samerna redan nu har rättigheter på sin sida att bruka marken, men de vill nu bestämma vad andra ska betala, var de får vistas, och när de får vistas.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/girjasmalet-avgors-sameby-vill-ha-ensamratt-till-smaviltjakten/

Sista citatet berör jakt, men jag menar att det är exakt samma med fisket.

PS. Jag äger själv stuga, och har vistats sedan barnsben i ett område som kan komma att påverkas av kommande beslut i framtiden.

Dömmer dom till samernas fördel blir det konsekvenser av den negativa arten, då är detta bara början på det som komma ska.

Dömmer dom till Svenska statens fördel så fortsätter det som i dag, jävligt bra med andra ord, på torsdag vet vi mer.

17 hours ago, puoltsa19 said:

Dömmer dom till samernas fördel blir det konsekvenser av den negativa arten, då är detta bara början på det som komma ska.

Dömmer dom till Svenska statens fördel så fortsätter det som i dag, jävligt bra med andra ord, på torsdag vet vi mer.

Vore märkligt å urbota dumt! Om några få Samebyar skulle få bestämmande rätten över Jakten å Fisket!..en 1/4 del av Sverige...

Å andra sidan så bryr jag mig inte ett dugg ang. utgång i målet! Fiskar inte i fjällen, jagar inte heller sen många herrans år tebaks.Åldern börjar göra sig påmind..att bry sig längre.

Löser ett Kvärnkort sen ettpar år tebaks..funkar alldeles UTMÄRKT!..i dom vatten jag beträder...inom Kiruna Kommuns vattten.

Jaha.

Då var det kört.

De kan ta vilka priser som helst, och bestämma beträdelseperioder. För att inte tala om fiskevården. Har hört historier från nära släktingar (som växt upp i sameområden) om småtjärnar som nätas ut totalt, sen upprepas det igen ca 10 år senare.

Fy fan är allt jag har att säga.

1 hour ago Jonte66 sa:

Jaha.

Då var det kört.

De kan ta vilka priser som helst, och bestämma beträdelseperioder. För att inte tala om fiskevården. Har hört historier från nära släktingar (som växt upp i sameområden) om småtjärnar som nätas ut totalt, sen upprepas det igen ca 10 år senare.

Fy fan är allt jag har att säga.

Så är det! Ordet diskriminering av kommunmedborgare kommer få en ny innebörd. Men som sagt

Jag kommer att fiska på som förrut!.utan att ta av mig kepsen..för att be om lov,som det med 100% kommer att bli.

Edited by Ismo
  • Like 3

Tycker bara synd om er yngre + kommande generationer.

Ni kommer att få ett SVINDYRT FISKE framöver..fullt övertygad om detta.

Säger Girjas annat..så är dom urusla lögnare.

Money money

Edited by Ismo

Just därför man ska fiska i norge...e väldigt tacksam o nöjd att ha kunnat flytta till finnmark o bygga en framtid här. 🤗

Total katastrof för oss icke-samiska fiskare. Kommer bli helt fragmenterat och svårt att förstå om och var vi får fiska. Största förlusten drabbar givetvis fisken. Förvaltningen av ett komplext sammanhängande ekosystem överlåts nu på enskilda aktörer som inte behöver ta hänsyn till allmänna värden utan bara deras egna.

• Like 1

Är det någon med juridiska kunskaper som läst domen och kan sammanfatta den på ett bra sätt för oss lekmän?

Edited by VAK
  • Like 1

Hej VAK.

TXL-F000 länkade några inlägg ovan en bra sammanfattning från Aftonbladet och längst ned i artikeln finns historik.

Edited by Laxarnas prins

9 minutes ago, Laxarnas prins said:

Hej VAK.

TXL-F000 länkade några inlägg ovan en bra sammanfattning från Aftonbladet och längst ned i artikeln finns historik.

Tack, jag skulle gärna höra från någon som gått till källan och faktiskt läst domen.

Jag vill inte lägga någon värdering i detta men jag tror att risken att samerna blir mer "hatade" ökar markant på grund av detta. Vilket jag tycker är trist, jag är stolt över att vi har våra samer. Men vilka människor äger rätten naturen? Ingen människa äger naturen, naturen äger naturen.

Jag har inget emot samer alls, knappt träffat någon, sörlänning som jag är. Min oro, som jag gav uttryck för ovan, grundar sig i en övertygelse om att individen (läs de enskilda samerna) inte är bäst lämpad att lösa en så komplex fråga som en förvaltning som gynnar fisken. Också en övertygelse om att alla borde ha samma grundläggande möjligheter att ta del av svenskt friluftsliv.

För att svara på frågan tidigare i tråden - Jag är jurist men har bara skummat domen än så länge. Pressmeddelandet på HD:s hemsida är en bra ingång om man vill läsa en komprimering som ändå får fram nyanserna.

Konsekvenserna av domen tror jag inte ska underskattas. Effekterna torde bli en otrolig fragmentering och ett utestängande av fiskare från stora områden överlag, andra små öar reserverade för de rikaste och andra öar av sönderfiskade bestånd.

Edited by gurchan

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2019/t-853-18.pdf

1. Girjas sameby får utan hinder av 31–34 §§ rennäringslagen upplåta rätt till småviltsjakt och fiske på området utan statens samtycke.

2. Staten får inte upplåta rätt till småviltsjakt och fiske på området.

Blir intressant att se hur det blir med tex Tjuonajokk som ägs av utsockens, antar att de kan bli förbjudna att sälja fiske om samebyn vill jäklas? 

• Like 1

Det kommer ju bli fantastiska bråk internt bland samerna eftersom de renägande samerna är en väldigt liten skara. De icke renägande samerna (som är många fler) blir ju utan rättigheter de också, lär nog bli livat på nästa sameting.  

Jag har mailat Sportfiskarna och Fiskejournalen. Jag vill se att de täcker det här ärendet från olika infallsvinklar, Girjas Sameby skall självklart få komma till tals, men jag hoppas att tidningarna inte blir skitnödiga i att ta upp det känsliga, men ack så kontroversiella, i att nu en liten klick skara människor ska bestämma över naturens öde, inte utbildat folk på Länsstyrelsen, samt sportfiskares förutsättningar att bedriva det vi älskar.

Det här är ju bara i sin linda. Det kommer med största sannolikhet behövas en organisation eller motsvarande som har en övergripande roll i bakgrunden och det tar säkert tid innan man hittat en bra lösning. Det finns väl inget som säger att det inte skulle kunna vara exempelvis länstyrelsen administrerar om man föredrar dem i några områden? Jag tycker det är för tidigt att spekulera kring eventuella försämringar i dagsläget då vi inte vet hur man tänker. Och vad är det som säger att Länstyrelsen inte ska hjälpa till med exempelvis fiskevårdskompetens även fortsättningsvis? så fungerar det ju för alla andra FVO i Sverige? Man får ju även möjligheten att komplettera specifika områden med striktare regler osv om man vill bibehålla kvalitet och maximera fiskevärdet i ett visst område. Jag har svårt att se att man skulle vilja verka för att försämra för de turistfiskare som gillar besöka fjällen. Det är ju väldigt kontraproduktivt ur ekonomisk synvinkel?

Jag tror att många, både privatpersoner och även fisketurismföretagare, skulle se det positivt om man visste att man kunde få ett område på kartan exklusivt under den veckan man är ute. Dvs slippa risken att man plötsligt måste dela ett område med flera andra som haft samma plan ovetande om varandra. En övergripande organisation har potentialen att kunna styra fiskare i betydligt bättre utsträckning än idag. En ny lösning kan skapa den här typen av möjligheter och man kan även snabbare avlysa vatten som riskerar för högt tryck osv. 
Har man hyrt en sjö av en sameby en vecka kan man vara säker på att de inte nätfiskar just den veckan. Det är positivt och ökar exklusiviteten för de som besöker vattnet. Jag tror inte det skulle behöva bli så dyrt heller? Vad tycker ni skulle det skulle vara värt att veta att man hade några kvadratkilometer för sig själv en vecka? Jag tänker att en grupp fiskare som delar på kostnaden kanske skulle kunna tänka sig att dela på och betala 2000-3000kr extra för den möjligheten? Redan där har man fått in betydligt mer än man får från normala kortavgifter och de som besöker vatten är garanterat supernöjda. Sen ska självklart inte alla områden se ut så men det hade varit väldigt intressant att avlysa ett antal vatten för just den möjligheten, i alla fall under några veckor varje år? det måste ju inte bli ett svart/vitt läge?

Rätt skött tror jag det här skulle kunna bli jättebra?

• Like 1
  • Thanks 1

Jonas,

Jag delar inte alls din optimism. Säkerligen kan det på vissa platser, i vissa fall blir långt mycket bättre än idag. Som helhet har jag svårt att se det. Ser inget i ditt resonemang som vi som grupp, eller fisken för den delen, skulle gynnas av och som inte hade varit möjligt att åstadkomma om rättsläget var samma som när jag vaknade imorse.

Däremot håller jag med dig om att det kan vara klokt att sitta lite still i båten och inte dra förhastade slutsatser, det senare något som jag själv bidragit till ovan. Å andra sidan smids järn lämpligen när det fortfarande är varmt och om bara 10% av mina farhågor visar sig stämma kommer vi ha en ordning som inte alls är i linje med vad jag tror är bra för kollektivet fiskare eller kollektivet fiskar.

Staten är sannerligen inte perfekt men jag vågar tro att kunskaper om förvaltning av fisk samt frågor om samordning blir lidande i och med att statens roll övergår på enskilda.

Edited by gurchan
  • Like 1

10 minutes ago, Jonas said:

Rätt skött tror jag det här skulle kunna bli jättebra?

Jodå, det är sant, man ska inte måla fan på väggen. Det kommer säkert bli bättre för gubbfiskare som oss som kan lägga en slant på exklusivare fiske. Det är ju bara risk att möjligheten till "äventyrsfisket" man ägnade sig åt när man var ung försvinner, man köpte länstyrelsens kort, parkerade bilen och gick utav helvete till random ställen. Det var ju därför man åkte till Norrbotten, var mycket friare där än i tex Västerbotten.  

9 minutes ago, Hogge said:

Jodå, det är sant, man ska inte måla fan på väggen. Det kommer säkert bli bättre för gubbfiskare som oss som kan lägga en slant på exklusivare fiske. Det är ju bara risk att möjligheten till "äventyrsfisket" man ägnade sig åt när man var ung försvinner, man köpte länstyrelsens kort, parkerade bilen och gick utav helvete till random ställen. Det var ju därför man åkte till Norrbotten, var mycket friare där än i tex Västerbotten.  

Rätt skött blir det mesta bra, det är för att man lägger in det man själv tycker i "bra". Men jag ska tagga ner. Sannerligen inte ute efter att gå i polemik med någon annan här.

Edited by gurchan

Jag tror det är bra att vi ventilerar den här frågan då den berör många av oss i högsta grad. Förändringar innebär alltid möjligheter och jag tycker att det är bra att vi hjälps åt att lyfta fram både för- och nackdelarna med de förändringar som kan tänkas göras. Jag kan hålla med @Hogge om det negativa i att inskränka stora fria ytor men å andra sidan har vi ju redan idag flera vatten (röda vatten) som vi inte kommer åt? Det här måste inte innebära stora skillnader på den punkten och det kanske öppnar upp för nya fiskemöjligheter också? Det ska bli väldigt spännande att få veta mer om hur man tänker i de här frågorna från samebyarnas håll.