Hoppa till innehåll

Er favorit allroundlina?


hector

Recommended Posts

För mig har en allroundlina längre klump än 10 meter. Med så kort klump blir det mycket linskjutande och svårt att få till snygga presentationer på lite längre avstånd.

Jag tänkte föreslå Cortland 444 SL, men den har väl en klump på ca 12 meter tror jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om 444 SL, Cortland säger själv:

"Our 444SL fly line is one of the best distance lines ever produced. It has a longer belly than the standard 444 and the core is slightly stiffer. We also use a harder coating, to make the line really sing out of the guides so you can place your fly where you need it."

De säger inget om att SL har en framtapering på 3.1 meter och Peach har 2.4 meter. Man kan få en sån här lina för runt 450 spänn, t.o.m från Svenska butiker. Den är och har alltid varit ett bra köp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Hi-Lo sa:

Annars är ju Classic Peach kanon även den, klumplängd ca 9,8m. 

Jasså? Visste inte att Cortland ens gjorde linor med den klumplängden :) Vet du vad klumpvikterna är på classic peach? Och hur är diametern på linan om man jämför mot Vibe 85?

12 grams klump är det det jag är ute efter.

Redigerad med hector
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago hector sa:

Eller så kanske jag tittar på detta från fel perspektiv.  Jag älskar vibe 85. Sjukt skön lina. Så lösningen kanske är att skaffa en större rulle istället så man får plats med ordentligt med backing.. 

Eller klipp linan några meter, om du inte har behov av att kasta ut hela?

Anledningen till att den är så tjock är den korta klumpen, en längre klump med samma vikt i samma mtrl blir ju per automatik tunnare så en Vibe 100 kanske är vad du söker?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Gillholm sa:

Eller klipp linan några meter, om du inte har behov av att kasta ut hela?

Anledningen till att den är så tjock är den korta klumpen, en längre klump med samma vikt i samma mtrl blir ju per automatik tunnare så en Vibe 100 kanske är vad du söker?

Hur tjock är den skjutlinan då tro? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...