Jump to content
Edgeforum

Alternativ till nålknut.

Recommended Posts

52 minutes ago, turtola said:

Man kan ju även limma fast butten i en flätad fluglinekärna med superlim. Det visade man i amerikanska "Flyfisherman" redan 1980. Testades på storharrar i Råsto oh funkade bra.

Smidighetsmässigt, kastmässigt och rent kosmetiskt måste det vara den ultimata lösningen. Tyvärr skulle jag inte lita på den skarven, så jag har inte vågat testa.

• Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag kan skänka dig två st, Roman Moser micro-loops minicon -trout. Jag kan ge bort ett kuvert och ett frimärke också.  En adress på PM och dom kommer med posten.

Gör egna öglor. Gudebrod Braided Butt Leader, eller Airflo Braided Mono Backing, t.ex. Finns i 100 resp. 80 yards spolar. Använd en grov synål till att göra öglan, säkra med liten mängd

Nä, det sitter kvar. Använd ett par droppar accelerator så går det in i kärnan. Har fungerat bra för mej.  Ja, precis det blir styrelsen i öglan. Ska ta ett foto så får du se hur jag gör. Lä

Posted Images

8 hours ago, turtola said:

Det är väl i princip en skotstek? fast gjord på en ögla istället för med lösa tampar. Håller bra men inte lika smidig  genom öglorna som en nålknut om den inte limmas.

Det är förmodligen sant att en väl utförd nålknut färdas bättre men det går väldigt smidigt att byta tafs - man backar bara knuten eller klipper/kortar linspetsen några mm. Om man nu behöver byta tafs. Med tippet ring räcker en tafs väldigt länge. Skarven mellan tafs och tippet påstås dessutom bli starkare via tippet ring.

(Nu var ju inte detta frågan här).

Vill man däremot att en tafs ska räcka långt ska man väl ha en längre buttdel, inte spets. I så fall lär man ändå byta tafs.