Jump to content

Kasta RIKTIGT långt...

Recommended Posts

Hej alla, snart bär det av norrut och det är dax att besöka alla gamla goa fiske platser. Men det finns ett sel där strömfåran går ca 35-40 meter ut och där vakar fisk som skulle innebära PB varje dag i veckan. Vilken utrustning skulle ni ta med för att försöka nå dit ut? Det är fritt bakkast. 

1 hour ago, Wickhams fancy said:

Hej alla, snart bär det av norrut och det är dax att besöka alla gamla goa fiske platser. Men det finns ett sel där strömfåran går ca 35-40 meter ut och där vakar fisk som skulle innebära PB varje dag i veckan. Vilken utrustning skulle ni ta med för att försöka nå dit ut? Det är fritt bakkast. 

35-40 meter i fiskesammnhang och strömmande vatten. Det är nog spinnfiske som är det enda realistiska tyvärr.

Även om man skulle lyckas kasta en fluglina dit så skulle strömmen snabbt lägga linan i slingor så för att få flugan att stanna en stund på det avståndet skulle kräva ett kast med ytterligare ett antal meter lina. Att sedan också lyckas kroka en fisk på det avståndet med linan i slingor är ytterligare en faktor som gör det hela fullständigt orealistiskt.

Vadning, flytetyg av något slag, eller spinnfiske är nog det enda som kan lösa problemet.

• Like 4

Även om du skulle kunna kasta så långt så blir ju problemet presentationen. Som jakobj här ovan skriver lär det bli nästan omöjligt att kontrollera linan på vattnet om det inte är stilla. Och krokningen lär ju inte heller bli lätt. Och hur ska du ens kunna se om fisken går upp och nyper din lilla torrfluga eller nymf? Som jakobj tror jag båt eller flytring är det mest realistiska. 

Ja alltså, ett kast på 40 meter är något som ytterst få, ens i tävlingssammanhang, presterar med regelbundenhet under optimala förhållanden på en gräsmatta..

Att försöka få till ett sådant kast utvadad till max är naturligtvis inte ens i närheten av möjligt. 

Så glöm det. Det krävs båt, flytring eller spinnfiske för detta.

• 2 weeks later...
On 7/1/2021 at 9:59 AM, Wickhams fancy said:

Ytterligare vadning går bort. När dom 35-40 metrarna återstår, då står jag redan utvadad så långt det går... 

Den sitsen har säker många varit med om 😀 inte mycket att göra.

On 7/1/2021 at 7:14 AM, Wickhams fancy said:

Katapult och dynamit...då borde du nå....

Rätt fränt!..träffat på endel från Forumet...kan nog med 100% säkerhet säga att ingen kastar 35-40m..inte ens jag!..vid fiske.

• Like 1

För 30 år sedan när jag fiskade lite lax så roade jag mig med att göra tvåhands överhandskast med min 15-fotare. Jesus vad prylarna flög långt! Hur långt minns jag inte men kanske kunde vara en idé med ett tvåhands o överhandskast? 🤔

Lösningen är en 6,5 meters forsbåt med en 9.9 Yamaha utombordare, och en rejäl klump som får båten att stå i strömmen.

Ankra 10-15 meter från vaken och fisken är din👍
Annars kan du glömma rekordfiskarna om du inte tar dom med ett spinn spö🙂

Edited by puoltsa19
  • Like 1