Hoppa till innehåll

Laga lina???


harlequine

Recommended Posts

Har lyckats med att vid fiske på stenig botten få ca 15-20 cm in på klumpen sett från spetsen ett hack på 1mm så coatingen är borta och kärnan frilagd. Då det är en kort klump (opti stream) är jag inte sugen på att bara kapa i spetsen och köra på då jag tänker det påverkar kastegenskspen på linan. Hur löser jag detta på enklaste sätt? Gillar linan och vill ju rädda den om det går då en ny inte är gratis. 
/h

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag säger också Liquisole e.d.

Nåt jag skulle testa (men inte har gjort): Det borde gå att smälta dit en bit coating med hjälp av krympslang, på samma sätt som man gör en ögla. Ta coating från samma lina bara, så du vet att de säkert smälter ihop. Om jacket är tillräckligt litet kanske du inte ens behöver ta extra coating, utan bara smälta ihop skadan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Ismo said:

Fanns när jag var i tonåren..nått som hette Tri-Clor-Etylen .nått!?..otroligt gifitigt..jag hade frittvalt arbete(Fiske)..den tiden.

Vi skalade av coatingen fr. skräplinor..petade ner coatingen  i flaskan!..skakade flaskan lite å lät den stå en stund.

Sen hade en färdig smet..som kunde användas...snygga skarvar vart det.

Att det fanns en etikett!.med en DÖ SKALLE på flasken förstod en ju inte då¨..:mellow:

 

Det finns nog inte kvar längre. Dödskallemärkta flaskor är sååå anno dazumal...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Liquisole" finns att köpa på Biltema undernamnet "gummilagning" en röd tub, LIDL har ett Pattexlim som  heter "Repair glue liquid eller quick repair" i gul tub som också är flexibelt. 

Det finns en annan kemikalie istället för TRI eller 111-trikloretan som man kan lösa upp fluglinor eller vit kabelisolering i, det hette tetrahydrofuran eller hydrotetrafuran, det lagade vi fluglinor med på 80-90-talet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, turtola said:

"Liquisole" finns att köpa på Biltema undernamnet "gummilagning" en röd tub, LIDL har ett Pattexlim som  heter "Repair glue liquid eller quick repair" i gul tub som också är flexibelt. 

Det finns en annan kemikalie istället för TRI eller 111-trikloretan som man kan lösa upp fluglinor eller vit kabelisolering i, det hette tetrahydrofuran eller hydrotetrafuran, det lagade vi fluglinor med på 80-90-talet.

Biltemas gummilagning är mycket lösare och rinnigare än Liquisole och därför svårare att använda.

Finns inte Aquasure kvar? Det upplever jag likadant som Liquisole. Jag tror jag köpte en tub i färgaffären för nåt år sedan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...