Hoppa till innehåll

Bestråden


ratimir

Recommended Posts

Vill inte bedöma andras fiskar utifrån bilder, lite lurigt tycker jag…

luftat för få för att ha ngn uppfattning om kondisen i år jämfört med andra år men vintern har väl varit hyfsat gynnsam och beroende på vart en fiskar skiftar ju kondisen… brukar vilja ta ngn matfisk på premiären och brukar hålla mig ifrån ställen som håller mkt besor…

Lundbergs 50a var galet fet å min 53a tyckte jag håll bra bonk-kondis….

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago, ratimir said:

Lodjur:

”I våran grupp landade vi 13 och inte en enda var besa/slips. ”

De på bilderna i ditt förra inlägget tillhör de 13 st eller…

Japp, den på sista bilden var den smalaste någon av oss landade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte klanka på någon eller vara”glädje förstörare”, det är många fina fiskar på bilderna men INGEN av de är blank fisk.
Lodjur: i mina ögon ALLA dina fiskar er klassiska besor(utlekta öringar).

Jonas: Du borde veta bättre vad är en besa och en  blank fisk. Alla dina fiskar är besor på väg att återhämta sig,ingen av de är blank fisk.

Ta inte illa upp, tänk om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago, ratimir said:

Jag vill inte klanka på någon eller vara”glädje förstörare”, det är många fina fiskar på bilderna men INGEN av de är blank fisk.
Lodjur: i mina ögon ALLA dina fiskar er klassiska besor(utlekta öringar).

Jonas: Du borde veta bättre vad är en besa och en  blank fisk. Alla dina fiskar är besor på väg att återhämta sig,ingen av de är blank fisk.

Ta inte illa upp, tänk om.

Tycker inte att det är "klassiska" besor då det var 1:a april och närmare alla fiskar har hunnit äta upp sig redan och är i fina proportioner. En klassisk besa har ett huvud som är bredare än resten av kroppen.
Bara för att de inte är kromade betyder inte att de inte har återhämtat sig?
Är det fiskar som har lekt? Ja, de flesta. Som alltid i vikarna.
Är de utlekta? Absolut inte, konditionen är prima på många och de har återhämtat sig utmärkt innan vi fick börja fiska på dem.

Själv skiter jag i om det är krom eller inte. Tycker lekskruden är finare rent av. En havsöring i slutet på säsongen i september är så fina de kan i mina ögon 😍

PS: Tar inte illa upp 😘

Redigerad med Lodjur
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Diskussioner kring huruvida havsöringar är besor eller ej tar vi i en separat tråd. Jag splittar ämnet så får det diskuteras separat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@ratimir har du erfarenhet av havsöringsfiske inne i fjordarna längs Bohuskusten eller är ditt fokus helt på smällfeta sydskånska öringar? Det är stor skillnad på hur en standardöring ser ut på respektive kust.

Tycker förövrigt det är ofint att kommentera andras fångster som besor.

Det går alldeles utmärkt att låta bli att kommentera alls om man inte har något trevligt att säga om andras fångster.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det behövs inte mycket erfarenhet att se skillnad mellan besa och blank fisk.Jag håller med dig att det är stor skillnad hur en standard öring ser ut, därefter min reaktion. De här öringarna ni benämner som blanka är inte standard öringar. Det är riktiga besor som återhämtar sig, och de är inte i närheten att de är återhämtade. Det är ofint att kommentera andras bilder på fiskarna, men det är inte ofint att påstå att det är blanka fiskar trots att de är inte det.

Jag hade på känn att det skulle bli så här men jag var tvungen att reagera. Som sagt, många av era fångster är fina öringar men alla är BESOR. Fråga andra vad de tycker ?Undrar vilken öring fiskare skulle säga att det är blanka fiskar?

Jag kan inte förstå att man kan säga att de här öringarna är blanka och feta, det är inte skamligt att fånga besor, det gör tom jag (99% av fångsten i april/maj är BESOR),men jag erkänner att det är en besa.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte som dig @ratimir

Blank fisk - fisk som är silverblank

Lekfärgad fisk - fisk som är brun

Fisk i toppkondition - fisk som är blank och välmatad

Lekfärgad fisk i toppkondition - lekfärgad fisk som är välmatad

Mager fisk - fisk som behöver äta upp sig.

 

Besa är för mig ett utryck som jag inte använder överhuvudtaget. Tycker det har varit alldeles för många tråkiga diskussioner där det uttrycket förekommit genom åren.

Det fritt för för dig att tycka vad du vill kring det här men gör det helst i den här tråden. Om glada fiskare vill visa upp sina fångster i havsöringstrådarna så tillför det ingenting med en analys kring huruvida du uppfattar en fisk som en besa eller ej. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Besor och Fulton är för mig en Skånegrej. 
Här uppe känner de flesta inte till något av begreppen.

De som gillar att diskutera det kan så klart göra det men jag tycker att det blir mest osmakligt när de börjar kommentera andras fångster. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En av fiskarna som kom upp under helgen var 52cm fördelat på 1.4 kg. Detta ger ett fultonvärde på 0.99, hade varit en bra matfisk.

Fisken är blank och fin med fenor som återhämtat sig efter leken, men den ser smal ut. Bilden blev borttagen ifrån en grupp på Facebook då det var en ''Besa''. Vet inte riktigt hur man skall förhålla sig till det, lutar varje år mer och mer åt att sluta posta bilder på våra vackra västkustöringar för att inte råka göra någon annan ledsen.

0,99.jpg

  • Like 4
  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago, leijonflies said:

En av fiskarna som kom upp under helgen var 52cm fördelat på 1.4 kg. Detta ger ett fultonvärde på 0.99, hade varit en bra matfisk.

Fisken är blank och fin med fenor som återhämtat sig efter leken, men den ser smal ut. Bilden blev borttagen ifrån en grupp på Facebook då det var en ''Besa''. Vet inte riktigt hur man skall förhålla sig till det, lutar varje år mer och mer åt att sluta posta bilder på våra vackra västkustöringar för att inte råka göra någon annan ledsen.

0,99.jpg

Undrar om den inte övervintrat i havet ändå. Så ljusa (nästan transparenta) bukfenor brukar innebära det. 

Det som komplicerar bedömningen ytterligare är ju även att teckningen ofta är lite mörkare för att smälta in i västkustens omgivningar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns fel att kalla dessa fiskar besor men precis lika fel att kalla dom blanka.

Det är ju fisk som lekt och nu börjar återfå sin kondition, kanske inte den bästa matfisken om den inte ätit upp sig ordentligt men ofta en förbannat rolig fisk att fånga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, leijonflies said:

En av fiskarna som kom upp under helgen var 52cm fördelat på 1.4 kg. Detta ger ett fultonvärde på 0.99, hade varit en bra matfisk.

Fisken är blank och fin med fenor som återhämtat sig efter leken, men den ser smal ut. Bilden blev borttagen ifrån en grupp på Facebook då det var en ''Besa''. Vet inte riktigt hur man skall förhålla sig till det, lutar varje år mer och mer åt att sluta posta bilder på våra vackra västkustöringar för att inte råka göra någon annan ledsen.

0,99.jpg

Om du sträcker upp måttbandet så ska du se att fultonvärdet går upp över 1 ;)

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago leijonflies sa:

En av fiskarna som kom upp under helgen var 52cm fördelat på 1.4 kg. Detta ger ett fultonvärde på 0.99, hade varit en bra matfisk.

Fisken är blank och fin med fenor som återhämtat sig efter leken, men den ser smal ut. Bilden blev borttagen ifrån en grupp på Facebook då det var en ''Besa''. Vet inte riktigt hur man skall förhålla sig till det, lutar varje år mer och mer åt att sluta posta bilder på våra vackra västkustöringar för att inte råka göra någon annan ledsen.

0,99.jpg

Blank å fin öring i bra kondition. Tror inte den gått upp för lek i höstas. Grattis 🥂 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago, Karl T said:

Är fortfarande inte klar över varför det här är en delikat frågeställning, även om det bara är i Skåne 🤔🧐

Det verkar ha försvunnit på vägen varför det är en så stor grej.

En anledning jag kan tänka mig är att en utlekt fisk är svagare och därför har större risk att stryka med när den utsätts för onödig hantering som att stå modell för posering för bilder, mätning och vägning. Så om man har det som anledning att stå och skrika besa så är det ju mycket bättre att förklara att den där fisken borde inte ha utsatts för att bli lyft ur vattnet för onödig hantering.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I mina ögon är det framförallt formen som avgör fiskens kondition - inte färgen.

Väldigt ofta kan utlekt fisk vara blank med lösa fjäll medans den är mager och på återhämtning, och lite ser ut som en torsk i proportionerna (inget illa menat mot Torsken, som är fin på sitt sätt).

 

Likväl kan man få fisk i strålande kondition framåt senvår/sommaren som är färgad - mycket beroende på var man fångar fisken (fisken anpassar ofta färgen efter där den lever - inte sällan man får topptrimmade öringar som ser ut som brunöringar, så kallade "tångöringar" - öring som går bland tången).

 

Ska man fiska på utlekt fisk? Tveksamt i mina ögon att göra det riktat, det känns inte riktigt lika "ärofyllt" och så jäkla noga är det ändå inte att tvunget få fisk. Utlekt fisk tenderar att samla upp sig på vissa ställen och kan ofta vara enklare att fånga i antal och storlek. Jag undviker ställen som håller mycket utlekt fisk, men ibland så får man dem ändå och då bör man hantera dem varsamt med tanke på deras kondition. 

Ska man äta utlekt fisk? Ser inga problem i det ur ett etiskt och hållbarhetsperspektiv (en bonkad fisk är en bonkad fisk). Personligen hade jag dock valt att släppa den och försökt fånga den när den piffat till sig. Jag väljer helt enkelt att "skörda" min fisk då den är som bäst, eftersom jag har den lyxen/möjligheten och mat på bordet inte är ett problem.

 

//Sir Gällahead, the noble fisher

 

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att jag måste vara lite tydligare. För min del begreppet ”blank fisk” innebär en fisk som är i fin kondition och kan tas upp som mat fisk(1,1 och uppåt i Fulton), men  det är upp till var och en vad de stoppar i sin mun, det bryr jag mig inte om. Men att beskriva utlekt fisk som blank skickar fel signaler till de som är osäkra och påföljden blir att många fiskar bonkas i onödan.

April månad är den sämsta månaden att fiska havsöring, det finns inte många blanka fiskar att fånga.Det handlar om häftiga fiskar( som Jonas lyckades fånga) men ALLA är utlekta fiskar på återhämtnings väg. Att säga att de är blanka och feta är helt fel.Därav min ofina reaktion .

Grattis till alla som hade lyckad premiär!!!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago, ratimir said:

Jag tycker att jag måste vara lite tydligare. För min del begreppet ”blank fisk” innebär en fisk som är i fin kondition och kan tas upp som mat fisk(1,1 och uppåt i Fulton)

Fast att kalla en havsöring "blank" anspelar ju direkt på färgen och inte konditionen i övrigt... det är det som jag tycker är konstigt. En fisk som har lekt/blivit lekfärgad under vintern kan inte klassas som god kondition tills den blir kromad igen med denna logiken.

Ja ja, som sagt tycker jag att lekfärgad fisk är vackrare än blank fisk. Fast den ska såklart vara i fin kondition oavsett.
Jag lämnar det så.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...