Hoppa till innehåll

Djurplågeri...!?


Guest magnus berglund

Recommended Posts

  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

I norge är det väl redan förbjudet att agna med levande?

Förbud mot C&R, vad kommer att hända då?

Fiske i känsliga fjällmiljöer eller bara allmänt känsliga vatten. De kommer urarmas snabbt som fan.

Och som Freddan sade, de bonkar ju inte direkt fiskarna som yrkesfångas. De får självdö, vilket jag tycker är jävligt mycket mer djurplågeri.

En grej som jag funderat på, jag har då aldrig sett en pimplare som bryter nacken på sina borrar, de bara låter dem självdö på isen. Så jävla dåligt  :'( :'( :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En grej som jag funderat på, jag har då aldrig sett en pimplare som bryter nacken på sina borrar, de bara låter dem självdö på isen. Så jävla dåligt  :'( :'( :'(

Om jag minns rätt så har Sportfiskarna som krav på alla sina tävlingar att fisken skall avlivas omedelbart. Om en fisk "lever" = sprattlar vid invägning leder det till diskning. Det är dåligt av pimplarna att inte "knacka" fisken direkt.

Har aldrig tävlat i fiske , kommer inte att göra det heller, men tycker det är skönt att sitta på en sjön nu i värmande solsken i väntan på att isen går. Så man kan börja fiska på "riktigt"

DT

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte om hur många som bryr sig på detta forum men nu verkar det vara på väg att bli likadant i Sverige som i Tyskland.

Det blev bestämt i går att det är förbjudet att fiska med levande agn.

Som jag tolkar det så är det allt, dvs mask, räka betesfisk, magott mm

Troligtvis är de inte så insatta så det har skrivit ordagrant betesfisk men jag har inte läst lagen än.

Det kommer att vara upp till kommunerna att följa detta.

Nästa steg i "naturaktivisterna agenda" kommer garanterat att vara C&R fiske.

Snacka om att skjuta mygg med kanon.

Eftersom de inte kan inverka på de stora jättarna, dvs de som skövlar och rovfiskar med trålar och dyl. så ger de sig på småfolket.

Och vi kommer snällt att foga oss i leden.....

Mvh Sasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför bara peka på yrkesfiskare och andra och säga att de är värre? Är det egentligen så underligt att man inte ska få sätta krokar i ryggen på levande fiskar för att agna med dem ??? Man får inte jaga med levande åtel heller vad jag vet.

Jag står bakom det och ser varför det kommer.

Jag har däremot inte förmågan att spå framtiden och tänker inte spekulera i "vad nästa steg blir", varför måste det ens bli ett sånt.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte om hur många som bryr sig på detta forum men nu verkar det vara på väg att bli likadant i Sverige som i Tyskland.

Det blev bestämt i går att det är förbjudet att fiska med levande agn.

Som jag tolkar det så är det allt, dvs mask, räka betesfisk, magott mm

Troligtvis är de inte så insatta så det har skrivit ordagrant betesfisk men jag har inte läst lagen än.

Det kommer att vara upp till kommunerna att följa detta.

Nästa steg i "naturaktivisterna agenda" kommer garanterat att vara C&R fiske.

Snacka om att skjuta mygg med kanon.

Eftersom de inte kan inverka på de stora jättarna, dvs de som skövlar och rovfiskar med trålar och dyl. så ger de sig på småfolket.

Och vi kommer snällt att foga oss i leden.....

Mvh Sasse

Vi sportfiskare måste börja tänka oss för hur allmänheten ser på vår verksamhet.

Att plåga ett djur för att fånga ett annat är inte OK.

Att utsätta djur för onödigt lidande bara för att vi ska få njuta av sportfiskets andra positiva sidor är inte heller OK.

Ett renodlat C&R fiske är jämförbart med tivolidjur. Här har det tillkommit lagar för att vi människor inte ska låta djuren lida för vårt höga nöjes skull.

Att se massa tillbakaslängda fiskar på TV under tjo och tjim slår tillbaka på oss själva.

Detta förbud är bara början.

Men att hålla efter att reglerna följs kommer förmodligen bli våra egna organisationer som ska stå för rättskipningen i detta fallet oxå.

Myndigheterna lägger över detta på oss så som de gör med allt annat.

Direkta åtgärder blir väl att tävlingar och mer sanktionerade verksamheter sätts under luppen några år.

Att någon privatperson skulle åka fast är väl lika lite troligt som att en yrkesfiskare åker fast för tjuvfiske!

MVH Scanner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett oroväckande beslut då det öppnar många dörrar för de som exempelvis vill förbjuda C&R.

Jag hoppas man river upp beslutet. Det måste finnas otroligt mycket större och allvarligare problem än agnfiske med levande bete?

Rent praktiskt och sett ur min egen synvinkel så påverkar det inte mitt eget fiske men jag är lite orolig för vad som kan hända i en förlängning.

Oavsett så var det ett mycket oväntad beslut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du har varit på pimpeltävling? kanske du har.... jag har iaf sysslat en hel del med det och precis som Turtola skrev så blir man diskad om någon fisk lever. när dom går igenom regler innan säger dom alltid att all fisk ska avlivas direkt. men även när det inte är tävling så vet väl alla sportfiskare att fisk som ska behållas ska avlivas direkt oxå.

I norge är det väl redan förbjudet att agna med levande?

Förbud mot C&R, vad kommer att hända då?

Fiske i känsliga fjällmiljöer eller bara allmänt känsliga vatten. De kommer urarmas snabbt som fan.

Och som Freddan sade, de bonkar ju inte direkt fiskarna som yrkesfångas. De får självdö, vilket jag tycker är jävligt mycket mer djurplågeri.

En grej som jag funderat på, jag har då aldrig sett en pimplare som bryter nacken på sina borrar, de bara låter dem självdö på isen. Så jävla dåligt  :'( :'( :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.....det är ändå kallblodiga djur vi håller på med. Jag undrar vart samhället är på väg. Svält ut barnen i afrika och stoppa inte in kroken i ryggen på en mörtusling.

Med ett sånt resonemang diskvalificerar vi allt vad inrikespolitiska åtgärder/diskussioner heter. Funkar inte riktigt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med ett sånt resonemang diskvalificerar vi allt vad inrikespolitiska åtgärder/diskussioner. Funkar inte riktigt

Tja, visst gör man det. Om man ställde sakfråga mot sakfråga. Men jag gjorde en reflektion om vart mänsligheten är på väg. Att inte sätta kroken i ryggen på en fisk måste vara dagens I-landsproblem.  Eller varför inte jämföra med söderhavsöar, där försörjningen nästintill bygger på levande betesfisk.  Är det ok, för att klara livhanken att använda levande betesfisk, eller är det okej att hålla borta hungern? Kanske kan man gå lite hungrig för att bespara en fisk "lidande". Gör det oss till bättre människor för att vi har lyxen att kunna fatta meningslösa beslut likt detta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Konstigt beslut tycker jag. Är det OK att fiska med levande betesfisk om man krokar den i munnen? Om inte ser jag inte riktigt skillnaden om jag sedan sätter en fluga i munnen på en annan fisk.

Lite läbbigt när sådana här beslut tas. Tänk alla inblandade avlönade tjänstemän går skattepengarna till det här när man nätar av älvmynningar och rensar torskbestånd släpper ut spillolja rakt i havet. Så sitter det några pajaser med mazarinersmulor i mustashen och tar beslut om att man inte får kroka en fisk i ryggen för att få en annan fisk. Det är tamefan otroligt  :o vilka pajaser......

/cobol

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, visst gör man det. Om man ställde sakfråga mot sakfråga. Men jag gjorde en reflektion om vart mänsligheten är på väg. Att inte sätta kroken i ryggen på en fisk måste vara dagens I-landsproblem.  Eller varför inte jämföra med söderhavsöar, där försörjningen nästintill bygger på levande betesfisk.  Är det ok, för att klara livhanken att använda levande betesfisk, eller är det okej att hålla borta hungern? Kanske kan man gå lite hungrig för att bespara en fisk "lidande". Gör det oss till bättre människor för att vi har lyxen att kunna fatta meningslösa beslut likt detta?

Men Freddan,

Bara för att det finns problem som kan uppfattas som större på annat håll, eller andra områden, betyder väl inte det att man kan blunda för mindre problem...

Djurplågeri i Sverige kan vi göra något åt, men det är svårare för oss att lösa problem på en söderhavsö...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skrev i mitt första inlägg att jag var lite kluven, har funderat igenom det lite och är rätt klar på det hela. Det är en stor skillnad på att fånga en fisk med en krok mot att släppa ut ett spetsat mörtskrälle...

Som jag ser det en ganska logisk fiskeregel. Som Jonas skrev glider det i det ljuset lite in på no kill fiske. Vilket jag tycker är lika fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men Freddan,

Bara för att det finns problem som kan uppfattas som större på annat håll, eller andra områden, betyder väl inte det att man kan blunda för mindre problem...

Djurplågeri i Sverige kan vi göra något åt, men det är svårare för oss att lösa problem på en söderhavsö...

Men var drar du gränsen? När är det okej att använda levande betesfisk?

Och gör det oss till bättre människor för att vi har lyxen att inte sätta en krok i ryggen på en mört? Lider mörten? Inte som vi känner till lidande i alla fall. Hur mycket betyder en mörts lidande för oss? Betyder en torsks andtäppa på durken på en trålare mindre för oss? Själv så drar jag en gräns mellan människa och djur. Dock vill jag påstå att jag är ingen djurplågare av något slag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest magnus berglund

Förstår mig inte riktigt på sättet många av er väljer att ställa frågan mot andra frågor. Håller med den som skrev att bara för att det finns större problem på andra håll innebär inte det att man ska bagatellisera sina egna.

Visst kan man tycka att det känns småaktigt och betydelselöst i ett stort perspektiv. Men det kan en havererad familjeekonomi eller liknande också göra i jämförelse med Tjernobylincidenten eller Irakkriget.

Kan inte låta bli att komma att tänka på alla som gnäller över fortkörningsböter "när det finns idioter som kör fulla eller som inte kan köra bil"...

Vad gäller renodlat C&R-fiske så måste jag nog efter noga övervägande anse mig vara motståndare till det. Min innersta övertygelse säger mig ändå att om valet stod mellan att fiska bara C&R eller att inte fiska alls, så skulle jag faktiskt få välja det senare.

Kul dock att se att så många faktiskt har åsikter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller renodlat C&R-fiske så måste jag nog efter noga övervägande anse mig vara motståndare till det. Min innersta övertygelse säger mig ändå att om valet stod mellan att fiska bara C&R eller att inte fiska alls, så skulle jag faktiskt få välja det senare.

Kul dock att se att så många faktiskt har åsikter.

Ett sätt att gå förbi lagen:

Mört i en genomskinlig plastpåse. Extra slemvänlig insida. Syrepiller tillsatt.

Biologiskt nedbrytningsbar.

Mamma mört i omedelbar närhet för extra omvårdnad om något otäckt skulle hända.

Krokarna i plastpåsen.

En dekal med texten "Var rädd om fiskarna"

P.s Lagen säger att det ska vara en akvarieliknande miljö, man får väl pynta i plastpåsen med lite mysig miljö.

MVH Scanner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...