Hoppa till innehåll

Nytt fiske med William på Tv4+.


Göken

Recommended Posts

  • Svar 349
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag tyckte det var ett härligt program. Skitsamma om det var i privata vatten. Skitsamma om William gör mothugg som en kratta. Skitsamma om entomologiska nivån inte var på topp. Skitsamma om det bara var en massa småfisk.

Fina bilder var det! och framförallt - det var ju FLUGFISKE!!!

Mera vill vi ha - mycket mera. Men fan så mycket bättre än ingenting!

Hej hopp!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Torrflugan
Jag tyckte det var ett härligt program. Skitsamma om det var i privata vatten. Skitsamma om William gör mothugg som en kratta. Skitsamma om entomologiska nivån inte var på topp. Skitsamma om det bara var en massa småfisk.

Fina bilder var det! och framförallt - det var ju FLUGFISKE!!!

Mera vill vi ha - mycket mera. Men fan så mycket bättre än ingenting!

Hej hopp!

:) :) :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han gjorde mothugget när fisken var vänd mot honom, vilket gör att man drar flugan ut ur munnen istället för in i käkvinkeln. Det gör att det blir svårare att få ett bra krokhåll när man fiskar nedströms eller om fisken vänder efter flugan vid uppströmsfiske. Det fanns inte så många andra håll för honom att göra mothugget egentligen men man kan vinkla det ut åt sidan för att möjligen öka chansen till ett bra krokhåll. Sedan är jag mer tveksam till om man behöver ett mothugg av den kalibern till öringfisket. Oftast så är det fullt tillräckligt att "lyfta" in i fisken.

Tycker jag.

Upstream

Okej, tack för att du sätter lite perspektiv här Upstream!  ;D

Angående mothugg så kan jag bara hålla med dig, ofta försöker jag låta mothugget vänta en kort tid efter det att jag sett nappet.

/Bullet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för att du sätter lite perspektiv här Upstream!  ;D

Angående mothugg så kan jag bara hålla med dig, ofta försöker jag låta mothugget vänta en kort tid efter det att jag sett nappet.

/Bullet

I den aktuella sekvensen tog fisken flugan rätt men vände om mot William. Wille drog då flugan rakt ur munnen. Inte mycket att göra i sådana situationer - annat än möjligtvis liiiite lugnare mothugg.

Har för mig att någon i Lars&Bård-filmerna tyckte att man skulle säga "Tack så mycket!" när man ser att fisken tar flugan - sedan mothugg!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I den aktuella sekvensen tog fisken flugan rätt men vände om mot William. Wille drog då flugan rakt ur munnen. Inte mycket att göra i sådana situationer - annat än möjligtvis liiiite lugnare mothugg.

Har för mig att någon i Lars&Bård-filmerna tyckte att man skulle säga "Tack så mycket!" när man ser att fisken tar flugan - sedan mothugg!

Ja det stämmer att Lars nämner det för Bård efter det att Bård missade mothugget på en mycket grann öring.

Har också läst/hört att man ska hinna säga "god save the queen"

men vem fan hinner tänka på det  ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mothugg är överskattat på mindre fisk. Lyfter man spöt eller håller det åt sidan så krokar de sig till 95% av sig själva. Williams mothugg är ofta så kraftiga att c&r är uteslutet. Fiskens käft måste ju slitas sönder eller ur led. Den enda fisk jag gör mothugg på är gädda. Då blir det normala mothugg med liten kraft. Fiskmunnen är ju inte gjord av 2cm brosk direkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I den aktuella sekvensen tog fisken flugan rätt men vände om mot William. Wille drog då flugan rakt ur munnen. Inte mycket att göra i sådana situationer - annat än möjligtvis liiiite lugnare mothugg.

Har för mig att någon i Lars&Bård-filmerna tyckte att man skulle säga "Tack så mycket!" när man ser att fisken tar flugan - sedan mothugg!

I Falkinds senaste produktion "Jakten på storrödingen" får Martin tipset av rödingguiden att säga just "Tack ska du ha" innan han krokar rödingen. Det sitter långt inne, men när han till sist lyckas hålla sig och tyst muttrar "Tack ska du ha" sitter rödingen där...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I Falkinds senaste produktion "Jakten på storrödingen" får Martin tipset av rödingguiden att säga just "Tack ska du ha" innan han krokar rödingen. Det sitter långt inne, men när han till sist lyckas hålla sig och tyst muttrar "Tack ska du ha" sitter rödingen där...
Ska bli skoj att se denna film..

Jag var å testade på Röding fisket i Saxnäs..missade ett antal pga att jag var för långsam  :o

Fick tips om att man skulle ha bra kontakt med flugan...å inte ens tänka på att "tacka" 

Å då gick det betydligt bättre  :D..nu var kanske inte detta några bamse rödingar,men jag är inte den som är kräsen.Bara det går fort  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...