Hoppa till innehåll

Kilsbergens Ädelfiskevatten (Karlsdal/Villingsberg)


Freddeponken

Recommended Posts

Nu är de flesta sjöarna i villingsberg isfria.

så jag ska ta flytringspremiären i Sörämten idag :huh:

Beträffande kvaliteten på fisken så brukar rödingen o öringen vara mycket finare än RB.

Fina öringar runt kilot brukar det kunna bli.

Hoppas på ett fint fjädermyggfiske idag :huh:

:EDIT svinkallt, isen kvar i södra viken, en röding blev det, bara enstaka vak.

Redigerad med caenis
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag vart det premiär i karlsdal. Jätte fint fiske och god tillgång till fisk. Det slutade med 3 öringar och tre bågar på 4 timmars fiske:)

Kviddtjärn hade en hel del is kvar medans baskull var nästintill isfri.

Det som var lite dåligt var vägarna nu efter vintern så en jeep eller 4x4 är att rekomendera ifall man skall åka på grusvägarna runt karlsdal.

Läste även på hemsidan att dom kommer börja sätta in fisk den 29 april:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag vart det premiär i karlsdal. Jätte fint fiske och god tillgång till fisk. Det slutade med 3 öringar och tre bågar på 4 timmars fiske:)

Kviddtjärn hade en hel del is kvar medans baskull var nästintill isfri.

Det som var lite dåligt var vägarna nu efter vintern så en jeep eller 4x4 är att rekomendera ifall man skall åka på grusvägarna runt karlsdal.

Läste även på hemsidan att dom kommer börja sätta in fisk den 29 april:)

Värt att tänka på: de sjöar som inte har vinterfiske tillåtet har mera fisk kvar efter vintern verkar det som.

(bommat 2 turer i en av de pimpeltillåtna sjöarna.) Gissar att det blir bättre efter ett par isättningar.

men Bastkulltjärn brukar vara ett "säkert "kort, även om man någon gång kammat noll även där, men det är sällsynt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute i Villingsberg (Svarttjärn) igår för första gången i år.

Förmodligen var det högt uppskattat av övriga fiskare då familjen med två vilda småbarn kommer till tjärnen med en skällande hund :rolleyes:

Hade även med en vän som höll i ett flugspö för första gången. Mycket trevligt och han lärde sig det hela väldigt fort! -_-

Blev en regnbåge för min del, som verkligen attackerade min ytligt fiskade mini Mickey Finn med ett jäkla vak! Skoj som tusan. Trodde att flugan skulle vara

totalförstörd efter den attacken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Karlsdal 4x4 eller 10 km/h villingsberg 50km/h no problems. Var föresten i karlsdal igär fick vämda in till samhället efter 1 timmes fiske för att lösa ett nytt fiskekort för att jag maxat det första för snabbt.

Det andra fiskekortet gav även det full pott öch en båge på 4.2 kilo :blush: Fiskade totalt 4 timmar och fick 6 bågar:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

20100605

I torsdags den 3e juni sattes det ut 700 stycken kilosregnbågar i Karlsdal och Villingsberg. Det sattes även ut nästan 100 stycken trofiskar med som vägde mellan fyra och sex kilo. Riktigt bra väder och inte alltför varmt bäddar för ett bra fiske en tid frammåt.

Tyvärr har fisketillsynen observerat flera flugfiskare som metar med tregrenad krok betad med räka eller powerbite. Detta fiske är emot våra regler! Det är inte flugfiske utan betraktas som mete och är ett klart regelbrott. Idag ertappades en fiskare vid Trehörningen med detta fiske, Fiskaren fick lämna ifrån sig sin utrustning och har nu ett rättsligt efterspel att vänta! Jättetråkigt tycker vi men vi accepterar inte fiske som endast har som mål att ta så mycket fisk som möjligt.

http://www.kedjeasensfisk.se/Sidor/Kilsbergen.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fiskade en kort stund i Svarttjärn igår.

Ett jäkla blåsväder var det så 6:an åkte fram (ville även prova nya linan, en hajskinn)

Tog en regnbåge på torrt (geting).

När jag var på väg tillbaka till bilen så dyker det upp 3-4 herrar... Går till andra sidan tjärnen och slänger ut bottenmete! :angry:

Inte fanns där heller något nummer till någon tillsynsman att ringa men jag fick tillslut tag på Kedjeåsens fisk och pratade med dem.

Nummer till tillsynsman hade varit bra att haft på fiskekortet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fiskat i dom här vattnen sedan slutet av 1960-talet, med fluga skall jag tillägga. Men sådant som du beskriver här plus nuvarande fiskevattensägarens dubbla budskap när det gäller hur mycket fisk man får ta upp får mig att avstå för det mesta. En regel på fiskekortet och en annan på webben ja jösses vad bra bara att välja. :rolleyes: Troféfiskar intresserar mig inte det minsta.

Finns nog ingen annan stans man använder dom här märkliga reglerna. :lol:

Redigerad med Colorado
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har funderingar att åka till Karlsdal för första gången. Kviddtjärn verkar intressant. Mycket folk mitt i veckan eller man kanske är bara några stycken där? Någon som vet?

Är det både öring och båge i alla sjöar eller är det bara båge?

Vägarna till sjöarna, hur är dom?

Hälsn

The-end

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har funderingar att åka till Karlsdal för första gången. Kviddtjärn verkar intressant. Mycket folk mitt i veckan eller man kanske är bara några stycken där? Någon som vet?

Är det både öring och båge i alla sjöar eller är det bara båge?

Vägarna till sjöarna, hur är dom?

Hälsn

The-end

Hej,

Kviddtjärn är en fin tjärn. Klart vatten. På helgerna brukar det vara en del folk vid sjön, men tror det är betydligt lugnare mitt i veckan. Kviddtjärn håller regnbåge, öring och lite röding.

Vägarna i området är ganska risiga bitvis, gropigt... Det är bara att ta det lugnt så är det inga problem.

mvh

Hi-Lo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kviddtjärn är en fin tjärn. Klart vatten. På helgerna brukar det vara en del folk vid sjön, men tror det är betydligt lugnare mitt i veckan. Kviddtjärn håller regnbåge, öring och lite röding.

Vägarna i området är ganska risiga bitvis, gropigt... Det är bara att ta det lugnt så är det inga problem.

mvh

Hi-Lo

Tack för det svaret. Blir nog att åka i veckan. Ska bli intressant......

-_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha ni skall bara fiska i Trehörningen det finns ju annars en sjö att hyra men det kanske ni inte vet. Den heter Norrämten. :rolleyes:

Vi räknar med att det blir armbågs lucka, men det är också anledningen till att vi valde villingsberg, där finns det ju lite fler vatten inom gångavstånd så vi kan sprida ut oss om lusten faller på.

Annars faller mitt förstaval på kviddtjärn, men där lär det bli katastrofalt trång om vi välter in 15-18 man extra på en helg :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är också mitt favoritvatten dom få gånger jag fiskar Svarttjärn och Trehörningen ligger annars inom 15-20 min i bil. Numera fiskar jag bara på vardagar en av fördelarna med att vara pensionär. :)

Vi ska samåka å ha oss, så vi vill göra det så enkelt och smidigt som möjligt... och enklast är nog att vi tränger ihop oss å gör det riktigt mysigt i trehörningen ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...