Hoppa till innehåll

Bråviken


rensvind

Recommended Posts

Ibland och under kortare perioder frågar man sig själv varför man håller på med detta fiske. Ofta mycket slit bakom varje fångst och långa pass utan någonting alls. 

Men när medvetna satsningar ibland bär frukt och man får landa en blänkare känns allt bättre igen och stegen går lättare i vattnet. 

 

Det som sker nu har jag svårt att ens sätta ord på. Det är något helt annat. Låter några bilder visa vad som hände idag igen!

 

Blänkare 3,1 kg (odlad)                 63cm (samma fisk)           Fina tider...                                 

post-4412-0-59225700-1421600081_thumb.jp post-4412-0-16996500-1421600260_thumb.jp post-4412-0-22984400-1421600926_thumb.jp 

 

Inte ofta man får landa två blänkare som passerar 3 kg på en och samma helg. Hela dagen var helt fantastisk med en trevlig och solig morgon och precis som igår var det då drömfisken högg. Samma ställe men en annan fläck denna gång. Sammanfattningsvis en helt magisk helg med gott sällskap och oslagbart fiske  ;)

Redigerad med leopardbotten
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar, 

det var en sån där fisk som högg på en fläck man aldrig landat något på förut. Ett parti som ser riktigt giftigt ut men aldrig hållt någon fisk. Hade fiskat ca 25 min på ett hotspot utan att känna något. Till vänster om mig, ca 10 m bort, bryter en sten vattenytan i det höga vattenståndet. Jag fiskar mig närmare stenen och stannar till slut till ca 3 meter bakom den. Lägger ett långt kast förbi stenen och börjar hemtagningen. Hugget blir brutalt, ett markant tvärstopp och sedan börjar en riktigt kämpaglad öring att stångas och rusa. Jag signalerar regnbåge till Per som är på väg för att bevittna fighten. Kampen liknade en tidigare fight jag haft med en december Steelhead för ett antal år sedan. Jag är så uppe i varv, men Per har för länge sedan sett att det rör sig om en stålblank havsöring. En riktig fighter för att vara i kallt januarivatten. Efter en långdragen kamp med rusningar och knyckar misslyckas första håvförsöket med att fisken glider över kanten på den alldeles för lilla häven. Vi börjar istället att prata om att stranda öringen men försök nr två lyckas och öringen är säkrad i nätet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att se att folk får fisk! Körde ett bompass igår i närheten av Nävekvarn. Jävligt högt vatten mot vad man är van vid svårt att komma åt dom vanliga platserna. Känns dött; kallt och blåsigt just nu. Men så ser man vissa inlägg ovan. Så det finns tydligen fisk. Så det är väl bara att nöta på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet att man gärna håller på sina ställen men... Börjar bli väldigt många bompass nu så om någon vill dela med sig om några bra ställen att hitta havsöring på så skulle jag bli överlycklig. Dra ett pm om ni vill så bjuder jag på "mitt ställe" som tack.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Egentligen finns det inget ställe som är bättre än det andra eller något superställe som ger fisk hela tiden. Grejen är att orka fiska och lära sig fisket vilket tar tid. Havsöringsfiske kanske inte passar alla, det är och har aldrig varit något drillfiske. Men bestämmer man sig för att satsa och är beredd på att lägga ner tid och ork så blir det genast mycket roligare. Gillar man att vara ute i naturen är det också ett stort plus. Havsörnen är ständigt närvarande. Framförallt är alla Bompass ett steg närmare fisk.

 

Havsöringspopulationen i Bråviken är känslig. Den går mycket upp och ner. Just nu är det skapligt med vild fisk i farten vilket är mycket glädjande. Detta måste vi som fiskar ta ansvar för och släppa tillbaka de flesta vilda fiskar. Självklart kan man ta upp en och annan men inte göra det till någon vana. Den odlade öringen som börjar komma tillbaka igen kan man med gott samvete bonka då den kan, även om det inte är jättevanligt i Bråviken, gå upp i bäckarna och förstöra genetiken hos de vilda populationerna. All färgad fisk ska givetvis tillbaka.   

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det satt en liten bricka fastmonterad vid ryggfenan! Märkt med bokstäverna FIN samt några siffror vad jag minns. Sedan tror jag att det var Rensvind eller någon vänlig själ från forumet som berättade hur jag skulle gå tillväga. Rätt vad det var så damp det ner 85 svenska riksdaler från fiskeriverket i brevlådan som tack för bidragande forskning! Öringen var märkt i en finsk å och ett år senare fångades den i Bråviken! 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det satt en liten bricka fastmonterad vid ryggfenan! Märkt med bokstäverna FIN samt några siffror vad jag minns. Sedan tror jag att det var Rensvind eller någon vänlig själ från forumet som berättade hur jag skulle gå tillväga. Rätt vad det var så damp det ner 85 svenska riksdaler från fiskeriverket i brevlådan som tack för bidragande forskning! Öringen var märkt i en finsk å och ett år senare fångades den i Bråviken!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var fullt fiskbart idag. Ingen is alls i sikte. Fiskade ett kort pass mellan kl 12- 14 30. Hade en stöt i flugan. Annars fina förutsättningar med en sydlig vind. kallt var det dock och hugget kom i extremt långsam hemtagning. Sådär långsam att det nästan blir tråkigt att fiska ni vet...Men det är väl så de vill ha det i kylan ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag måste få undra. Jag förstår att norra sidan på Bråviken den heta sidan. Känns som att det är där alla står och nöter, men är det någon som har några positiva erfarenheter av sydsidan? Det finns ju en del ställen som känns som gjorda för havsöring.

Ja och ja. He who dares wins!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...