Hoppa till innehåll

Bråviken


rensvind

Recommended Posts

Någon som kan tipsa om vart jag kan åka för att fota öringlek?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jag kröp omkring därute för många år sedan om höstarna men kan för mitt liv inte minnas vad ån hette som jag brukade besöka. Det var ganska nära havet, landsvägen körde man norrut och ån på vänster sida, sedan en väg till vänster som korsade ån, parkera och de lekte nedströms denna gamla bro. Kan ha varit getån och stället hade gles ung lövskog

Redigerad med rensvind
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla om inte kommunens miljöenhet eller naturskyddsföreningen arrangerar "öringsafari" jag var på en sån för några år sedan och det var jättehäftigt att sitta på strandkanten och kolla in en 4 kg hona som uppvaktades av flera mindre hannar på 2 meters håll! MAn kan parkera bakom Konsum i Åby och följa en stig ner till bäcken sen är det bara att leka indian och smyga nerströms. Minsta klamp eller rörelser och dom sticker i väg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kröp omkring därute för många år sedan om höstarna men kan för mitt liv inte minnas vad ån hette som jag brukade besöka. Det var ganska nära havet, landsvägen körde man norrut och ån på vänster sida, sedan en väg till vänster som korsade ån, parkera och de lekte nedströms denna gamla bro. Kan ha varit getån och stället hade gles ung lövskog

 

Var det genom en tunnel precis vid vägen så är det Getån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kolla om inte kommunens miljöenhet eller naturskyddsföreningen arrangerar "öringsafari" jag var på en sån för några år sedan och det var jättehäftigt att sitta på strandkanten och kolla in en 4 kg hona som uppvaktades av flera mindre hannar på 2 meters håll! MAn kan parkera bakom Konsum i Åby och följa en stig ner till bäcken sen är det bara att leka indian och smyga nerströms. Minsta klamp eller rörelser och dom sticker i väg.

 

Kommunen planerar en guidad 'lekvandring' vid Torshagsån i Åby den 11:e Oktober.! Varmkorv som bonus! :D

 

http://www.norrkoping.se/kultur-fritid/nyheter/2014/folj-med-pa-en-guidad-nat/naturutflykter-14.pdf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte tillåtet att fiska efter lekvandrande havsöring i Torshagsån. Övrig tid står ingen större öring i ån. Dessutom har allmänheten inte rätt att fiska i ån. Däremot kan man under en kort tid på hösten se lekande havsöring. Jag har själv ett tidigare år sett havsöring på 3 till 5 kg leka i närliggande Pjältån (samma regler där). Det är en mäktig syn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är det någon som har varit och kikat i någon av bäckarna i bråviken om det har stigit upp nån fisk än ?

Jag var i kvarsebobäcken förra helgen och kollade men hade inte turen med mej.

Inte vart o kollat än!! Tänkte vänta tills typ mitten/slutet av oktober.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är nog fel person att svara då jag bara vadad en säsong i Bråviken!.

Har i mitt tidigare liv hållit mig torr o fin på land med haspelspö och vantar.! :ph34r:

 

Hursom...

-Jag är riktigt klent byggd så jag får plats med : ett underställ + 2 fleecebrallor, alternativt 1 par fleecebrallor och ett par sunkiga gamla fodrade termobrallor under vadarna. :D

-Linerstrumpor + 1 par tunna + ett par tjocka syntetsockar.

 

Inget fancy =  billiga grejor (typ XXL) och ett djupdyk i egna garderoben. Funkar. 

 

 

Frusna ben o fötter  kommer inte att döda mig....men händerna...fy faaan.! :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg årets första leköringar idag. Ganska bastanta hannar som höll till i en djuphåla under grenar och sly. Det var stundtals aggressiv aktivitet vilket gjorde att de rörde sig en hel del. Inga små öringar direkt. Kul! 

 

Fortfarande lite vatten och jag tror att de större stegen dröjer nån vecka...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg årets första leköringar idag. Ganska bastanta hannar som höll till i en djuphåla under grenar och sly. Det var stundtals aggressiv aktivitet vilket gjorde att de rörde sig en hel del. Inga små öringar direkt. Kul!

Fortfarande lite vatten och jag tror att de större stegen dröjer nån vecka...

Vad roligt! Vet du om det går att se nån aktivitet inne i den omtalade Strömsparken? Har du nåt tips på platser att ta sig till för att få en skymt av leken annars? Vet att kommunen har en guidad tur i Åby i helgen men den missar jag tyvärr (pga gäddfiske så jag har en giltig ursäkt ;-) Redigerad med dubbel-v
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...