Hoppa till innehåll

Bråviken


rensvind

Recommended Posts

Redan idag kunde man märka av det som komma skall. Det blåste en kraftig västlig vind men det var fullt möjligt att bedriva ett någorlunda seriöst flugfiske. Årets första dag blev helt ok fiskemässigt och det var Pering som stod för fiskarna idag samt hade ett missat hugg. 

 

All is var borta och vi hade möjlighet att fiska på heta ställen för dagen. Första fisken tog tidigt på förmiddagen och var en lekfärgad hane kring 2 kg skulle jag tro. Öringen bjöd upp på bra kamp med hopp och rusningar som för ett ögonblick fick oss att tro att det var blänkare på g. Detta har varit lite karaktäristiskt för denna höst/vinter. 

Den andra öringen högg på en vindpinad strand med rak pålandsvind, en liten blänkare under måttet. 

 

Med andra ord har havsöringsåret börjat bra för Per.

post-4412-0-09598600-1420127410_thumb.jp post-4412-0-82280500-1420127443_thumb.jp

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behöver lite experttips inför i morgon. Det kommer ju säkert blåsa en hel del, ska man söka sig till lite lugnare ställen eller ska man nöta på i blåsten.

Vad tror ni?

Som ett sent svar på din fråga(hann inte se meddelandet innan vi åkte ut idag). 

Taktiken var att fiska läsidor idag. Men efter att ha nött länge på lite lugnare vatten utan att känna någonting begav vi oss ut på en vindpinad udde. Bakom vitskummet av vågen högg det omedelbart en färgad fisk kring 55 cm. Några kast senare högg en blänkare under måttet. 

Annars hände inget mer under denna blåsiga historia. Havsöringen är verkligen en kämpe som krusar omkring bland skyhöga vågor. Kul!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagens pass började trögt för mig och leopardbotten. Vi fiskade av en plats på morgonen som nyligen levererat men inget hände denna gång. Västvinden höll fortfarande ett hårt grepp om Bråviken. Trots detta var taktiken att fiska där vinden låg på då detta gav resultat under gårdagen. Vid nästa spot låg det på kraftiga dyningar som vid första anblicken fick oss att tveka en aning. Trots detta så beslutade vi oss för att fiska av stället vilket visade sig vara vinstgivande. Jag fiskade mig närmare en fläck med intressant bottenstruktur som har gett fisk tidigare då det plötsligt sög tag i flugan. Ett aggresivt hugg mitt i hemtagningen och jag kände genast att det var en finare öring. Fisken bjöd upp till bra kamp och en blänkare på 2.5 kg kunde landas.

 

Lyckat slut på en fin och solig dag!

post-6701-0-23507700-1420309833_thumb.jp  post-6701-0-44225100-1420309882_thumb.jp

 

/Per 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Heldag idag. Svinkallt på morgonkvisten så det var svårt att manövrera flugspöt med stelfrusna händer. När solen (och haspelgrejjerna) kikade fram så blev det lite behagligare.

Två odlade blankingar under måttet (ca 30 och 40 cm) returnerade. Norra nära Nävekvarn.

Mina första havsöringar, skitkul! Det firar man väl bäst genom inköp av lite nya fiskeprylar eller hur??

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

Jag och vapendragaren Magnus tänkte premiärfiska HÖ i Bråviken i morrn. Har tidigast enbart fiskat HÖ runt Stenungsund, och är båda två rookies på flugfiske överhuvudtaget. Blev dock helt sålda när vi fiskade harr i Härjedalen i somras!  :)

 

Vet ni hur isläget ser ut just nu?

Ni kanske till och med vill tipsa om val av fluga? ;-)

 

Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det fanns ingen is där jag var i går (långt in i viken på norra sidan) så det bör vara ok. :)

 

Flugor är jag inte rätt person att sia om då mitt CV bara innehåller spinnfångad HÖ...än så länge. :huh: Men, om du scoutar tråden här så finns det en hel del  tips. Dom som kan det här säger att det ändå inte spelar så stor roll..

 

Lycka till!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag fiskat i Bråviken (dock Stenungsund! ;) ) men rörlighet för att hitta fisken är väl A och O när det gäller havsöringsfiske i allmänhet, och i kallt vatten i synnerhet.

 

Mitt tips, som kan vara lite "flängigt" men brukar ge resultat är att lägga 30 min - 1h per ställe och fiska av av en stor yta då, hittar ni ingen fisk prova en annan plats.

 

Flugvalet tror jag man tenderar att ge större betydelse än vad det har. Hittar ni öringar som är i ätartagen funkar det mesta. För att ge något konkret alternativ- en större mer synlig fluga längst bak (ex Pattegris, Wolly Bugger, Baitfish) och en lite mindre framför som upphängare (haröra, liten stf-räka, märla).

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vår premiärtur slutade också med bom. Vi hade dock några känningar. Stod 5h i vattnet tills vi kände oss som isglass. Vapendragaren svor att han såg en isbjörn i vattnet. Tror han hallucinerade. Ändå inte så kallt om händerna som jag befarade, men is i spöringarna ställde till det lite under den kalla morgonen och förmiddagen. Trots allt en mycket bra första fisketur i nya, spännande vatten!

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vår premiärtur slutade också med bom. Vi hade dock några känningar. Stod 5h i vattnet tills vi kände oss som isglass. Vapendragaren svor att han såg en isbjörn i vattnet. Tror han hallucinerade. Ändå inte så kallt om händerna som jag befarade, men is i spöringarna ställde till det lite under den kalla morgonen och förmiddagen. Trots allt en mycket bra första fisketur i nya, spännande vatten!

Skickat från min iPad med Tapatalk

Det var inte en vit Pattegris han såg? :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första turen på länge idag. Kylan fick både tår och fingrar att domna. Tog med spinngrejerna också, har lite svårt med fluglinan när det blir för kallt...

Mycket is i spöringarna och en tappad fisk är dagens resultat. Den tog en vicke vid en stenrevel och släppte precis innan landning. Nu får det snart bli helg igen (och gärna någraplusgrader :) !!!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Missbedömde rejält läget/vindriktning på första stoppet idag. Det blåste rejält in i viken och hade dessutom samlats en jävla massa vass och bråte (mycket tyska/holländska förpackningar! :angry:), efter stormen. Försökte envist att fiska, för att få valuta för promenaden, men gav upp efter att ha fångat ett fleeceöverdrag till en cykelsadel.! Basta!  :lol:  Gjorde ett kort stopp på hemvägen, men resultatet blev en bomtur, som vanligt.

 

Nästa gång då jäääävlar.! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ute en heldag med Per igen. Vi tacklade upp i lugn och ro och planen var rörligt fiske på ett antal olika platser. Det är kallt i vattnet och det mesta handlar om att hitta den köldstela öringen. Inte alls som på våren då öringen helt plötsligt dyker upp på arenan. 

 

Vi började fisket strax efter gryning. Vattenståndet var fortfarande extremt högt och vi började kasta medan vi sakta tog oss utåt mot de rätta fläckarna. Efter kanske 6 - 7 kast blir det tvärtungt i grejerna. Fast fisk och Per ser en vit buk plaska omkring i ytan. Jag känner direkt att det är en stor öring. Fisken bjuder på en tung men ganska lugn drillning i det kalla vattnet. Första riktiga rusningen kommer innan första håvningsförsöket. Efter några misslyckade håvningar ligger öringen i nätet och glädjen är total. efter några snabba fotograferingar väger vi öringen i håven och vågen visar 3,3 kg. 

 

Efter denna start trodde vi att fisket skulle bjuda på mera. Men inte alls. Är mer än nöjd ändå och laddar upp för morgondagen!

 

post-4412-0-80189700-1421510358_thumb.jp

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...