Hoppa till innehåll

Nytt spö #4


Kungen

Recommended Posts

Är lite sugen på en ny 4a

Det kommer nog att bli ett Sage , men vilket

Erfarenheter + några förslag så jag får något att fundera på

Har några gamla Rpl #6 , säkert ca 17 år gamla grymma spön enligt mig + nyare xi2 för kusten

men inget i lättare typ 3-4-5

Lite förslag på ett finlirar spö

Mvh K

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är lite sugen på en ny 4a

Det kommer nog att bli ett Sage , men vilket

Erfarenheter + några förslag så jag får något att fundera på

Har några gamla Rpl #6 , säkert ca 17 år gamla grymma spön enligt mig + nyare xi2 för kusten

men inget i lättare typ 3-4-5

Lite förslag på ett finlirar spö

Mvh K

SAGE SLT 490-4 Helt underbart!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Kungen !

Sage håller jag med om att de gör fina spön, men ska du köpa grejor i dom klasserna så glöm inte att titta på de andra märkena också...Orvis Helios-serie, grymma spön, speciellt i deras "midflex" serier, eller kanske Loomis, får ibland lite klagomål på byggfinishen. Har dock aldrig hört någon klaga på prestandan på deras klingor. Stremdance serien väldigt trevliga spön inte mycket att klaga på där! Och inte att glömma Winston..Hmm finns en väldans massa fina spön...blir nästan köpsugen själv...

Ja-ja lycka till med vad det än blir!

/Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är lite sugen på en ny 4a

Det kommer nog att bli ett Sage , men vilket

Erfarenheter + några förslag så jag får något att fundera på

Har några gamla Rpl #6 , säkert ca 17 år gamla grymma spön enligt mig + nyare xi2 för kusten

men inget i lättare typ 3-4-5

Lite förslag på ett finlirar spö

Mvh K

Jag har ett Sage VT2 klass 4 9fot som jag trivs med som torrflugespö. Rulle på spöt är Danielsson FW 2-6 med en guideline presentation klass 4. Linan harmoniserar bra med spöt både vid korta och längre kast. Linan har en markerad kort fronttapering, klumpen är inte längre än ca 8m tror jag.

Spöt kan både presentera bra vid korta kast men det finns bra go i botten för längre kast. God känsla i spöt vid drillning. Kan säga det att rullen är lite för lätt för att balansera spöt den väger bara 108gr enligt spec.

Mvh Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svinga ett z-axis #4 eftersom du gillar snabbare spön (som det verkar på dina tidigare val).

Själv har jag 3 st. 8,5 fot #4.

RST M3, Scott S3 och Scott S4.

S4 är ett mycket trevligt spö men rätt snabbt.

RST M3 är relativt mjukt och presenterar bra (dessutom grymt snyggt). Annars är jag en Sage fan i övriga klassser... <_<

(RPL (596) är också ett av mina favoritspön och har mest fisketimmar utan tvekan :lol: )

Vilket fiske kommer du använda spöt till ?

Långa kast jagande efter vakande röding... eller smygandes efter en liten å ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är lite sugen på en ny 4a

Det kommer nog att bli ett Sage , men vilket

Erfarenheter + några förslag så jag får något att fundera på

Har några gamla Rpl #6 , säkert ca 17 år gamla grymma spön enligt mig + nyare xi2 för kusten

men inget i lättare typ 3-4-5

Lite förslag på ett finlirar spö

Mvh K

Får säkert både på nöten och på tasken av några här på forumet för att jag säger det - men jag använder GL lpxe 8´6´´ #4, 3-del (vet inte om det finns att köpa längre, men upplevde inte att det 4-del var speciellt mycket sämre- dock en aning långsammare än det 3-del när jag testade det) som torrflugespö och är alltjämnt skitnöjd med det. Har testat och fiskat med en massa s.k. "finare" spön och oftast är det mest bara finishen som är bättre på de dyrare spöna (om ens det - loomisspöna har absolut inte varit bättre i finishen). Om det funktionen som är viktigast så bör du nog ta med detta spö i beräkningen om det är en lite mer kraftfull 4:a du vill ha - det går dock alldeles utmärkt att pricka stl. 20-torrisar på röding med spöet också!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...