Hoppa till innehåll

GL Tricast till kustfiske


Sunqan

Recommended Posts

Jag har ett gammalt Guideline TriCast 9fot #6 som jag använt mest till harrfiske i många år nu. Köpte för en tid sedan ett GL Lpxe #5 att ha till detta fiske istället.

Jag fiskar dessutom en del havsöring vid kusten och där vill jag oftast bara kasta så långt som möjligt. Jag har inte provat så många olika spön, och när jag gjort det har jag inte jämfört och upptäckt skillnader så jag känner inte spontant vad som är skillnaden på spöna mer precis. Upplever dock att jag nästan kastar längre med mitt Lpxe, där jag använt en GL force-lina. Att jag kastar längre kan kanske bero på att linan på mitt tricast (tror det är en SA air cel WF) är sju år gammal eller nåt. Dessutom har jag en viss misstanke om att det är en klass 5-lina som sitter på. tycker mig minnas att killen i butiken sa att det kunde vara bra eftersom jag mest skulle fiska typ harr. Kan det ha varit vettigt gjort?

Vilket av dessa spön tror ni har förutsättningen att vara det bästa kustspöt? Skulle jag kunna hotta upp tricastet med rätt lina och få ett långkastande spö som klarar lite vind eller borde jag se mig om efter en mer renodlad kastkanon i #7 t.ex? Skall jag rent av hellre använda mitt Lpxe till allting?

Vilken lina rekommenderar ni om jag skulle byta på mitt tricast? Vad händer om jag köper en lina i klass 7? Kommer jag att kasta längre eller viker sig spöet då?

Om ni tycker att jag behöver ett nytt spö till kusten, vad skulle ni rekommendera då i rimlig prisklass?

Mycket frågor, jag vet. Förväntar mig inte svar på allt!

/Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guideline har kommit med ett nytt budget spö som visst ska va riktigt bra! kostar runt 1200 tror ja, sen en guideline Coastal DC lina till det, då snackar vi kastkanon. (Finns givetvis bättre spön men då snackar vi en annan prisklass) Är grymt imponerad av coastal linan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja, jag var inne och kände på det spöet för några dagar sedan. Det kändes bra, men lite tungt. Fick också höra mycket positivt om coastallinan. Undrar hur den skulle bli på mitt tricast? Någon som har erfarenhet?

Jag minns inte ens vad för typ av aktion Tricast sades ha när det fanns?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du behöver iaf inte köpa ett nytt spö.

Satsa pengar på en vettig lina som ändå klarar lite vind. Tex en intermediatelina.

Och du nämner att du ville kasta långt, men börja inte med masa klumpar och jobbig skjutlina som kladdar.

Köp en "hellina" som funkar för det fisket, tex med en lina som har en märkbar klump och en integrerad skjutlina, som alltså sitter på.

Kan rekommendera bla just Coastallinan som du nämner eller en annan ypperlig kustlina som heter Rio Outbound.

En annan lina som laddar snabbt och har lite kortare "klump" är Guideline Bullet.

Även Vision Extreme Distance eller SA Expert Distance är 2 bra linor för det fisket du beskriver.

Men du klarar dej med linor i samma klass som ditt spö.

Och en klass 6 är inte för klent för kustfiske.

Mvh//Jon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Coastal rekommenderar jag iallafall, jäkligt skön lina på kusten. Dock ganska tung så se till att du kanske kan få pröva innan så du får rätt klass på linan.

Har testat Rio Outbound Intermediate linan på kusten innan, men den är helt för mycket sjunkande tycker jag.

Redigerad med marr
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv ett tricast spö och köper du en lina från Gl till detta så gå på samma klass som spöt.

Skulle skjälv rekommendera:

GL Tricast Hoover/interm 6:a

GL Coastal 6:a

Har testat båda linorna på detta tricastspö o det funkar kanon med båda.

T.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

Så svårt att veta när jag själv inte vet hur bra det kan vara eller hur ett riktigt långkastande spö beter sig. Lutar nog åt att jag skaffar mig en ny lina så länge och så köper jag en ny 6:a istället för en 7:a om jag skulle tröttna på spöt. Då har jag ju redan linan.

Ska kolla in de linor ni tipsat om, Men att mixtra med olika klumpar och sånt känns lite överkurs ännu. tack än en gång!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...