Hoppa till innehåll

Hur går det i Norge?


Marlodge

Recommended Posts

Nu är det bara en dag kvar innan det bär i väg till Gaula for 3 veckors laxfiske på 3 olika vallar vilket känns riktigt kul.

Min hustru kommer att skriva på min bloggg om vad som händer där vi fiskar.

Detta är adressen till sidan http://www.nogg.se/startPage.asp?idHomepage=25462

Härligt. Hoppas att få se mer sådana bilder.

Skitfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 144
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det är väl förvisso älvarnas älv men jag håller med dig, där verkar bli trängre och trängre för varje år. Förr skulle alla till Orkla, är det helt ute nuförtiden?

Åh fan är Orkla ute, då måste jag byta älv :) ! Fiskar i Orkla v.28. Blir enklast att åka dit då jag jobbat däruppe o lärt känna ställena lite. Men man kanske skulle förnya sig. Gaula nästa år kanske ;) ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick just info om att det tas väldigt få laxar i Orkla. Gaula är ett mycket bättre alternativ trots att de mynnar ut i samma fjord. Geografiskt ligger Gaula närmre havet än Orkla hur stor roll spelar det? Sen är det så att nätfiskarna kommer till start efter midsommar och då har vi stor konkurrens av dem :);) .

Det finns inget som pekar åt ett bottenår hittills, det finns heller inget som pekar på ett bra år för trönderälvarna. Namsen är nog ganska hett då det är få fikare per kilometer älv.

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick just info om att det tas väldigt få laxar i Orkla. Gaula är ett mycket bättre alternativ trots att de mynnar ut i samma fjord. Geografiskt ligger Gaula närmre havet än Orkla hur stor roll spelar det? Sen är det så att nätfiskarna kommer till start efter midsommar och då har vi stor konkurrens av dem :);) .

Det finns inget som pekar åt ett bottenår hittills, det finns heller inget som pekar på ett bra år för trönderälvarna. Namsen är nog ganska hett då det är få fikare per kilometer älv.

Vattnet nu uppe i 380 kubik ca så övre är lite knepigt minst sagt, finns dock bra högvattenpooler på nedre delarna,säkert på "mellan" också.

Ser ut som om det skall fortsätta regna så risken finns att en 2-3 dagar blir ruggigt svårfiskade nu i Gaula.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick just info om att det tas väldigt få laxar i Orkla. Gaula är ett mycket bättre alternativ trots att de mynnar ut i samma fjord. Geografiskt ligger Gaula närmre havet än Orkla hur stor roll spelar det? Sen är det så att nätfiskarna kommer till start efter midsommar och då har vi stor konkurrens av dem :);) .

Det finns inget som pekar åt ett bottenår hittills, det finns heller inget som pekar på ett bra år för trönderälvarna. Namsen är nog ganska hett då det är få fikare per kilometer älv.

Närmare havet? Då är det väl ändå tvärtom. Orkla är ju den östligare och därmed närmare Atlanten om det är så du menar.

Och Namsen lär få ett besök vad det lider. Enda stället jag fick lax förra året.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick just info om att det tas väldigt få laxar i Orkla. Gaula är ett mycket bättre alternativ trots att de mynnar ut i samma fjord. Geografiskt ligger Gaula närmre havet än Orkla hur stor roll spelar det? Sen är det så att nätfiskarna kommer till start efter midsommar och då har vi stor konkurrens av dem :lol::lol: .

Det finns inget som pekar åt ett bottenår hittills, det finns heller inget som pekar på ett bra år för trönderälvarna. Namsen är nog ganska hett då det är få fikare per kilometer älv.

Tror inte avståndet från havet spelar nån roll. Dessutom så är det ingen större skillnad i avstånd från havet om man studerar en karta. Men laxarna kanske föredrar att svänga vänster istället för höger :) . Däremot lockar Gaula mig p.g.a. att den är oreglerad, lite mer levande. Men vanans makt gör att jag återvänder till Orkla och man får allt fisk där också ;) . Men nästa år får jag nog prova ngt nytt.

Redigerad med C.A.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Helljammer. Du får nog lov att skåda en karta så ser du vad jag menar, Orkla flyter ut längst in i gattet av fjordens sydliga del. :)

Nåjå de mynnar väl i varsinn ganska liklång tarm av fjorden.. Den ene är begåvad med ett kraftverk, den andra inte. Nåja, jag är slödder så jag fiskar i varken eller utan håller mig i kreti&pleti-älvar i nordtröndelag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Shit pomfritt! Det var en tjockis! :)

Varifrån?

I en mycket trevlig tröndelagsälv. Där man enligt elveguiden måste vara lottomilljonär för att lyckas ;) .

Tog med ett plask på ett tungtstryk. Sen styrde och ställde han med mig i ca 1.5 tim. Men till sist gick det vägen med hjälp av godafiskekamrater! 16.8 kg helt nystiget lusat kraftpaket. Man måste nypa sig i armen för att förstå att det sant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I en mycket trevlig tröndelagsälv. Där man enligt elveguiden måste vara lottomilljonär för att lyckas :) .

Tog med ett plask på ett tungtstryk. Sen styrde och ställde han med mig i ca 1.5 tim. Men till sist gick det vägen med hjälp av godafiskekamrater! 16.8 kg helt nystiget lusat kraftpaket. Man måste nypa sig i armen för att förstå att det sant.

Stort grattis!! Har du ett längmått??? Marlodge

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Otroligt kompakt fisk - shit!! Undrar också var.......

Denna bjässe från Namsen nu i juni har jag inte sett omnämnd här. 24.7 kg är otroligt stort.

Enligt min bror som håller på med Laxfiske, är det den största Namslaxen på 20, eller om han sa 30 år :)

Redigerad med tårta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åter efter 2 veckor vid Gaulas stränder. Mången och vacker fisk har man fått se fast de flesta tagna på mark och sluk nedanför fossen. Eftersom vi fiskade ovanför Stören så fick vi ligga i som galna i våra försök att få något på land.

Premiärveckan så skulle det visa sig precis omöjligt pga rådande vattenföring och vattentemp men den senaste veckan så började det dyka upp fisk på vår sträcka.

Problemet var bara att de drog förbi här fort som tusan. En eftermiddag och kväll fick vi med en vattentemp/vattenföring som passade vår sträcka och då hände det också grejor.

Miste först en bra fisk på en Sunray som steg av efter en stund. Senare plockade "flygkaptenen" en på 7,4 mitt på sträckan. Efter lite plåtande och allt annat som hör till så lyckades även Daniel lura upp en niokilos på enhands.

Resterande tid fick ägnas åt att försöka lura någon av de fiskar som speedade förbi i högsta fart. Mycket fiske och lite sömn blev det precis som det skall vara men vi lyckades inte lura upp några flera fiskar trots detta.

Nu är det ju ändå så att man kanske vis av tidigare premiärfisken borde vara luttrad och van. Men i år så var förhållandena verkligen fel för att vårt vald skulle fiska bra.

Men, men vi skall ju upp igen och en dryg månad så chansen till att återupprätta äran finns ju :D .

Hade besök av Edgaren och kompisen Olavi innan han skulle börja fiska och han var förväntansfull värre. Och snacka om att han fick en bra start! 2 gånger om dessutom. Men det lämnar jag till honom att berätta då han kommer hem.............

Grattis Ola!

Mvh Judas

Redigerad med Judas
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...