Hoppa till innehåll

Glasfiberspön är fantastiska!


Christian

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Är det någon som har erfarenhet gällande skillnaden mellan scotts Fibertouch och Fiberglas eller Hardys Glass Rod klass 2-3.

Jag gillar "svampiga" spön och söker ett lätt glas spö. Har aldrig riktigt gillat kolpinnar.

Tacksam för alla tips

Redigerad med Gaston
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har det landat :D

Tyvärr,så är det stormbyar ute så det blir inga testkast just nu. Men jag bjuder på några bilder iallafall.

post-7008-0-27310000-1302175769_thumb.jppost-7008-0-31509500-1302175770_thumb.jppost-7008-0-01086800-1302175771_thumb.jp

Ska jag säga något om spöt utan att ha kastat med det så är det att kvaliteten är kanon :wub:

Redigerad med Conny
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad jag har läst så ska de vara väldigt mjuka och fina. Grattis till ett bra köp!!

Själv står jag med ett underbar vacker och skön Mc Farland i handen :) synd bara att det var lite blåsigt annars kunde jag vara ute och kasta med skönheten... Vilken härlig gung det är i spöt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick äntligen tummen loss och testkastade spöt idag.

Och då blev jag genast kär :wub: På kort distans (kast på ca 10-15m) är det helt underbart att kasta med. Känns väldigt mjukt, men ändå inte sladdrigt. Jag körde med en DT2 när jag kastade och det kändes som det passade bra.

Det känns redan som jag har gjort ett bra köp och nu längtar jag bara efter att få landa fisk med spöt :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu får jag väl dela med mig i mitt glasfiberspö-letande :blush:

Kollat lite på Steffen, men frakten därifrån var lite väl saftig. Nu är jag riktigt nära på att trycka på köp-knappen på ett South Fork Classic 6'6'' #2 istället.

Hoppas jag kan bestämma mig snart så jag hinner få spöt innan säsongen drar igång på allvar :lol:

Vad låg frakten på för ett Steffen ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drömmar som aldrig blev av...

På sjuttiotalet jobbade jag ett sommarlov ihop pengar till ett flugset och hade stora ambitioner.

Köpte med stor glädje och en 15-årings stora stolthet ett Abu Scandic Zoom 6-7 och en Olympicrulle.

Men inte fasiken blev det något fiskat med den, det kom massa annat emellan och den blev trots all möda bara liggande.

Och nu hittade jag den på vinden, tamajtusen, i mint condition! Får väl ta ut påken och fiska lite, för skojs skull...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en böj i toppen på min Fibatubeklinga i glasfiber.

Går detta att räta bort som på ett bambuspö eller får man leva med att tillverkaren gjort en krokig klinga?

Och så en fråga till: Vad gör man när spigothanen bottnar i honan?

Kapar av honan någon millimeter, stryker tunt lager epoxy på hanen eller hänger spöt på väggen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute på kusten idag och körde glasfiber hela dagen :) Spöet jag använde är ytterst anonymt (brun klinga som saknar märkning/byggare) men sägs vara från en norsk byggare och troligtvis byggt under sjuttiotalet. Kvaliteten på hantverket kan diskuteras men det har bevisligen överlevt några årtionden. Hursomhaver gick det över förväntan, jag fick ut flugan dit jag ville och lyckades lura fyra öringar. Detta spö kommer jag köra mer med!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På A svarar jag att du inte kan räta det, men att det inte påverkar spöts prestanda.

På B svarar jag att du ska korta honan något. Epoxi funkar säkert också, men låter krångligare.

:)

Då får toppen vara som den är.

Ska man såga av en bit med fintandad såg eller ska man göra på något annat sätt?

Röravskärare kanske funkar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Tja!    Jag har några glasfiber spön ifrån Hardys serie ”Hardy Sirrus Sintrix Glass”, någon som kanske intresserar dig.    Beror på klass du är ute efter.  Med vänlig hälsning, 
    • Även här rundar vi av är det började - den andra inspriationskällan till mitt liv: Tänkvärda ord - han tog en master i filosofi, drog väster ut, jobbade som snickare och blev en öringluffande författare och flugfiskare. Jag drog iofs söder ut, men same difference;)
    • Så för att runda av - där allt började nån gång tidigt 90-tal: Har du inte sett filmen - gör det. Har du inte läst boken? Gör det omedelbart... Skaffa sedan en riktig hatt, ett par bra hängslen och gammaldags fiskeskjortror och njut av ett torrflugspö... https://flylordsmag.com/a-river-runs-through-it/#:~:text=Brad Pitt wasn't actually the one casting…&text=In these scenes%2C Gary Borger's,the middle of the river.
    • Varför byter du? Är du nöjd med storleken på originalet köper du förstås ett likadant, annars grövre eller tunnare. Eller hur menar du?
    • Jag ska byta ut korkhantaget på mitt loop greenline #4 men vet inte hur man ska hitta passande storlekar på dem nya handtagen.
    • Har inte följt tråden - men, har du kollat Oakley? Deras 'Prism Shallow Water'-lins är rätt ok och går att beställa 'slipade' - det är ju dock inte glas, per se... Finns en inte försumbar mängd bågar att få dem levererade i.
    • För att försöka få lite ordning på det här med vikterna i på de linor jag testat och ska testa gjorde jag mig en liten tabell: Lina                    6wt      7wt       8wt    --------------------------------------          MPX                   210       260      305        - sannolikt kommer 8wt att sitta bäst, halvklass --------------------------------------       Emerger tip       250       290     -              - ska skaffa en sjua, helklass upp -------------------------------------- Infinity               265       305      350         - misstänker att sjuan kommer att gå bäst, hel klass upp -------------------------------------- Titan Long        280       320      (380)       - tänker passa mig nogsamt för åttan, dubbelklass upp -------------------------------------- Sonar Hover      250      290      -               - finns så det räcker och blir över... -------------------------------------- Gold                   (234)     270       310       - sweetspot med lång klump tycks ligga nånstans 310 + 35 grain tippet = 350gr --------------------------------------   Kollade även upp vikterna för SA Trout - satan vad tung hela klumpen är...                          6wt - 340 (!)                            7wt - 405 (!!!)                          - finns inte som 8wt och tur är det  tur det... Jag tror inte min hjärna klarar av att hantera en 8wt på 450 grain... --- --- Det här med att få rätt på linor - det är ju som att vara på en bushpromenad... Lyckligtvis inte riktigt lika slitsamt som <400' static exit från en C-47 över afrikansk blandskog eller natt-HALO från helikopter över Laos...
    • OK. Då rundar vi av även denna text: Det blev ytterligare två mindre fiskar på spöt idag Nu när jag har vant in mig med det inser jag att det har mer vindpotential än jag initialt trodde och - när man börjar hitta sweetspoten i spöt för kastandet så inser jag att - det är sinnessjukt träffsäkert. Inte på samma sätt som ett Radian som är väldigt enkelt att pricka ganska precis spot on +/1 någon (2/3) dm på 25 meter - här pratar pinpoint på 20 meter (isch). Men i sammarbetsvillig vindrikning så är det som att man tittar där flugan ska landa - och flugan landar där +/- ett par cm (känns det som). Skillnaden mot ett Radian är såklart att det senare gör det i betydligt styvare vind. Men jävlar vad lättkastat det är när det satt sig - och det som är ännu mer imponerande är hur icke-slitsamt det är att gå och kasta stabila 18-20 meterskast (Infinity + 5 meter tafs + lite skjut). Det är fullständigt effortless... Så vad har konsekvenserna blivit av införskaffandet av min försenade femtioårspresent? 1. Jag har återupptäckt kastglädje - att fiska det här spöt är så kul att man inte tänker på att det är kallt som fan och att fisken inte vill samarbeta. 2. Jag har hittat ett spö med vilket en mindre fisk på ett kilo blir ganska kul, samtidigt som det enkelt klarar av att handskas med betydligt grövre fisk. Betänkligt mycket större. Om jag har en .30-35 tippet på spöt känns det just nu som att jag ganska enkelt skulle kunna hantera fisk runt 70-75 cm i stilla vatten utan betänkligheter -ryggraden räcker för att kunna lägga rätt hård press på en fisk. Hur det beteer sig i strömmande återstår att se (och är just nu en akademisk fråga). 3. Jag har sålt min Radian-sexa. Du läser rätt - spöt jag hade mitt livs fiskedag med förra året och som jag dyrt och heligt lovade aldrig skulle avyttras fick respass. Med en Radian-sjua, mitt GS och Exocetten kan jag helt enkelt inte se vad jag ska med Radian-sexan till. Vindfönstret mellan GS-sexan och Radiansjuan där ett Radian sex skulle passa nu när jag dessutom har exocetten är... ja, jag vet inte när jag skulle använda det... Blåser det inget/lite blir det GS. Stökar det en del erbjuder excocetten samma kastlängd ungefär som Radian-sexan, men i ett långsammare stroke då gold-åttan flyger långt utan ansträngning. Radiansjuan klarar allt upp till 10-12/m/s med en Stillwater Hover (som skär genom vinden på ett väldigt enkelt vis) och som kastar snorlångt. Ptja. Som jag nu skrivit upprepare gånger... DET BLIR INTE ALLTID SOM MAN TÄNKT SIG, på gott och på ont... Helt plötsligt så står man där - över femtio och börjar metronomkasta - för eller senare är man i synk med såväl sig själv, som spö oh omgivning - och känner att man inte längre måste vänta in  det långsamma spöt:   Och en liten hälsning till mitt snart f.d. Radian 6wt:  
    • Uppdatering som den som ställs inför samma fråga kanske kan få nytta av. Testat återförsäljare - det går ej att beställa slipade från Costa till Sverige genom dessa. Testat att fråga optiker om de kan slipa ett par Costa - går ej. Nu återstår att använda målvakt i USA eller testa ett par Maui tex. När jag kollade upp USA-lösningen insåg jag att det kostar över USD720 (ink båge) att få slipade Costas. Kanske lite väl saftigt om synen fortsätter förändras.  
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...