Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jobba i fiske butik? utbildning?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan alla edgare!

Som ni säkert vet så vill jag i framtiden jobba ute i naturen. Dock så har jag tyvärr börjat inse att man kanske iallafall deltid kommer bli hänvisad till att jobba i butik iallafall vintertid. då jag inte vill jobb som t ex målare på vintern.

Guid på sommaren och i fiske butik på vintern. Kan det bli nåt?

Min fråga till er som har kunskap eller kanske till och med jobbar i fiske butik. Behöver man någon speciell utbildning för detta? vilken i såfall?

Jag vore tacksam för svar /joel

fiska bör man annars dör man...
fiskar gör man likfan dör man...

Läs gärna min Flugfiske Blogg.

Både flugfiske äventyr och Flugbindning

http://joelsfiske.devote.se/

Publicerat

utbildning för jobba i butik de kan jag inte tro

de handlar nog mer om dina kunskaper inom fiske i hel het skulle jag tro

Flugfiske Guide / Instruktör i Stavreströmmen / Gimån i Jämtland

Publicerat

Hejsan alla edgare!

Som ni säkert vet så vill jag i framtiden jobba ute i naturen. Dock så har jag tyvärr börjat inse att man kanske iallafall deltid kommer bli hänvisad till att jobba i butik iallafall vintertid. då jag inte vill jobb som t ex målare på vintern.

Min fråga till er som har kunskap eller kanske till och med jobbar i fiske butik. Behöver man någon speciell utbildning för detta? vilken i såfall?

God social kompetens och bra kontakter är väl det som gäller.

Förmodligen extremt sällan en fiskebutik anställer någon som är okänd för butiksinnehavaren.

Känner du någon som driver en butik så får du med andra ord gå dit och be om jobb. Extraknäck på udda tider brukara vara en bra inkörsport till ordinarie anställning.

Utbildning i sig har nog inget direkt värde. Kanske bara ett (halvtaskigt) kvitto på att du inte är ett generalpucko!

Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

Publicerat

Men nog har ganska många i butik gått på Forshaga och liknande?

Inte för att utbildning behövs men det ger ett värde som jag tror kan stärka ens jobbmöjligheter.

Många butiker har ju mer än bara säljande i sitt sortiment. Man har kurser, man träffar tillverkare och agenter och man skall kunna prata om allt med kunderna. Det är ju extra kul i en av butikerna i mitt närområde att veta att en av säljarna har elfiskat skånska vatten under sin utbildning. Det ger ett mervärde!

min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

Min artikel om klädsel i kyla

-Il pescatore pigro non cattura la trota-

Publicerat

Jag misstänker att det kan vara svårt att kombinera fiskeguide med arbete i fiskebutik. Båda jobben har högsäsong samtidigt.

Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

Publicerat

Det är nog skidortskock/barflicka eller liftgubbe eller hotelstädare i fjällen som passar bra då som motvikt. Plogbilsförare?

Publicerat

ta ett vanligt jobb under vinterhalvåret o slit på o tjäna pengar under den tiden för på sommarn lär du ju inte bli direkt rik......

Publicerat

ta ett vanligt jobb under vinterhalvåret o slit på o tjäna pengar under den tiden för på sommarn lär du ju inte bli direkt rik......

amen

Publicerat

Just vintertid är ju inte fiskebutikernas högsäsong precis ;) OM man visstidsanställer så är det Juni-Aug ;)

Målare har oftast inte heller så fett om vintern. Jag tippar på att vanlig julhandel i stormarknadsbutik behöver hjälp ?

En normal social begåvning och utföra arbete utan att ifrågasätta är plus.

Vill du jobba halvt ihjäl dig så kör fiskeguide sommarhalvår, jaktguide och skoterguide och krydda med liftarbete övrig tid.

Kom ihåg att guider är sist isäng och först upp, och utstyr/mat mm förväntas vara i ordning. Efter ett tag så tar rutin vid men tiden innan kan vara kämpig. Fast det är väldigt givande när allt stämmer och man får stifta bekantskap med alla samhällsklasser.

40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.

stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

Publicerat

Just vintertid är ju inte fiskebutikernas högsäsong precis ;) OM man visstidsanställer så är det Juni-Aug ;)

Målare har oftast inte heller så fett om vintern. Jag tippar på att vanlig julhandel i stormarknadsbutik behöver hjälp ?

En normal social begåvning och utföra arbete utan att ifrågasätta är plus.

Vill du jobba halvt ihjäl dig så kör fiskeguide sommarhalvår, jaktguide och skoterguide och krydda med liftarbete övrig tid.

Kom ihåg att guider är sist isäng och först upp, och utstyr/mat mm förväntas vara i ordning. Efter ett tag så tar rutin vid men tiden innan kan vara kämpig. Fast det är väldigt givande när allt stämmer och man får stifta bekantskap med alla samhällsklasser.

Det gäller väl iprincip alla arbetsplatser idag? ...

Redigerad med Cristoffer

Publicerat

Jag menar det med glimten i ögat ;)

Kunskap om fiske och ett bra sätt att ta kunder samt ett visst mått av att vara självgående är önskvärt. Ingen är fullärd från start men ju mer som finns från start ju hetare är man ;)

40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.

stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

Publicerat

Hejsan alla edgare!

Om du vill satsa på något som du gillar så får du gå ner i dina levnads kostnader

Har kolleger som håller på med konst och dom lever på nudlar ajvar och knäcke bröd

det funkar, dom kan hålla på med konst i heltid, berår helt o hållet hur mycket man vill offra

Maten har du ju när du fiskar och lite rötter i skogen och en tält och några timmars jobb i månaden så är det bara att köra på :) :)

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/