Fiskevatten - Röding
69 topics in this forum
-
Avslöja Hemligjaure gör man nog inte när det kommer till Ransarån, då det är nog relativt välkänt av dom flesta som gillar Röding. Dessutom är vattnet kvoterat och fisket sker under ordnade former. Ligger någon mil från Saxnäs i södra lapppland och är ett kvoterat vatten där man kan lösa 10st kort/dag,varav 8st är bokningsbara i förväg och 2st "först till kvaran" vad jag fattat. Ån sträcker sig från den stora fula dammen vid sjön ransaren ner till där den rinner ut i Gikasjön,fisket efter Röding bedrivs mest i övre & nedre selet som har klart vatten och fisken kan vara både skygg och kräsen men den finns där och håller hyfsad storlek. Närmaste camping finns …
-
-
- 319 replies
- 129.9k views
-
-
Hej ska upp och förhoppningvis drilla en och annan harr/ öring efter midsommar vid kvennan (glomma. Tänkte höra här ifall nån känner till några rödingvatten i närheten när man ändå är uppe i fjällen så att säga. Tack på förhand ! Med vänlig hälsning, Anders
-
- 1 reply
- 2.6k views
-
-
Var nere i Huskvarnahamnen idag och kollade rödingen o det fanns några som inte riktigt var klara än med sina bestyr. Det var roligt o se att dom här var friska o fina iaf, vet inte hur det sett ut tidigare i höst få det var första gången jag var o kollade i år.. IMG_0287.MOV
-
-
- 6 replies
- 2k views
- 1 follower
-
-
Hej på er, I sommar har jag av lite oklara anledningar plats i en helikopter som ska flyga till området norr om Pieske. Min tanke är att göra ett basläger vid typ Varvekälven och göra dagsutflykter. Någon som har tips om fisket i området? Enligt en pilot jag pratat med ska det visst vara bra rödingfiske men jag hittar ingen information alls 😂 Så antingen kanske det stämmer eller så är han ute och cyklar, haha. Är det nå vidare fiske ovanför pieske? tar gärna emot tips i PM tack på förhand
-
- 0 replies
- 1.5k views
-
-
Fick ett plötsligt sug igår kväll🤗 Nån som har koll i det området? Jag är sugen på att reka lite nya vatten i sommar utöver min redan planerade tur i Kirunafjällen. Tänkte ta helikopter ut med Kallaxflyg från Kvikkjokk tillsammans med grabben och en eller två till som vill hänga på och sitter och spanar lite på BD10 bladet. Ex området Hadditjaure 948, Vuolle-Råvvejaure 923 känns ju hett. Högt men hett ska sägas, misstänker det kan vara rätt bistert där om man får vädret emot sig. Lite sugen på att dra typ andra halvan augusti tror jag.
-
-
- 3 replies
- 3.1k views
- 1 follower
-
-
Tjena Vi flyger och ska fiska i Svartijåkkå nästa torsdag den 19e i 3 dagar. Någon som varit där och vill dela med sig om lite tips? Var bör man lägga tältplats, ska man fiska övre eller nedre delarna osv. Tacksam för tips! 😊
-
-
- 4 replies
- 4k views
- 1 follower
-
-
Hej. Nu ska jag göra nått av det mest tabuvelagda en fiskare kan göra. Tänker nämligen be om tips på vatten i Arjeplogsfjällen. Nästa vecka beger vi oss för att flyga från adolfström men i och med den höga temperaturen som varit här uppe har vi börjat tveka på vårt val av vatten eftersom orgibalplanen var en ganska liten å i området. Det lutar åt att vi istället tänker sikta på en större tjärn/sjö ovan odlingsgränsen för att förhoppningsvis kunna fiska lite kallare vatten. Är det någon som sitter på ett bra förslag får man mer än gärna skriva här eller kanske ännu bättre skicka ett pm. PS behöver inte vara exklusivt röding. Öring funkar också …
-
- 2 replies
- 1.3k views
-
-
Hej Är i Gäddede nu och jag och sonen vill fluugfiska i strömvatten eller tjärn efter Röding och öring, någon som har ett snabbt tips då vi tänkte fiska i morgon
-
- 2 replies
- 2.6k views
-
-
Hej! V. 29 är det dags för den årliga helikopterturen. Vi har som mål att hitta ett renodlat rödingvatten då vi tidigare år kommit till sjöar där öringen har tagit över och vi endast fått ett fåtal rödingar. Förra året flög vi från Kvikkjokk och året innan det från Adolfström så vart vi flyger ut ifrån är inte så viktigt. Är det någon som har något tips om någon renodlad rödingsjö med grov röding? Vi har med oss flytringar så storleken på sjön har inte speciellt stor betydelse. Jag önskar även att det finns jokkar som rödingen går upp i men det är inte superviktigt Vill du inte skriva ut ett fint vatten här i tråden så skriv PM! /Linus
-
- 2 replies
- 5.9k views
-
-
Hej, jag ska fiska röding (öring o harr finns också) i sjö från flytring o båt några dagar. Hur kan man gissa att rödingarna beter sig om det är varmt i vattnet? Blir dom passiv och trycker mot botten som öring? Antar att det är nattfiske som gäller? Alla tips och goda råd uppskattas! Tight lines! Per
-
- 0 replies
- 2.7k views
-
-
Åker till Vemdalen inom ett par veckor. Har fiskat mycket i området (+- 7-8 mil) uteslutande i strömmande vatten. Tänkte testa lite tjärn/sjö fiske efter röding, gärna utan båt/flytring. Någon som har förslag?
-
-
- 2 replies
- 4.8k views
-
-
Ska till Dalarna i sommar och undrar om tips på bra rödingvatten? Känner till rörsjöarna på fulufjället men finns det något annat av intresse? Ola
-
- 1 reply
- 9.4k views
-
-
Hallå där! Jag ska till vuoggatjålme v29 och har aldrig varit där. Någon som kan ge lite tips och råd om var man ska och flugval mm. Är självklart ute efter röding!
-
- 40 replies
- 63.1k views
-
-
Tjena, vi ska på våran årliga helikopter tur tisdag nästa vecka och utgår från ritsem. Förra året hade vi turen att få åka till till det kvotterade vattnet sorkijokk och hade underbart fiske. I år hade vi inte lika tur och måste hitta ett. Vatten som inte är kvotterat. Vi är inne på valldajåhkå men samtidigt har jag läst att det inte varit så bra där. Har folket några andra tips på strömmar där man kan fånga sig någon fin röding eller öring? Vill ni inte avslöja här så skicka gärna ett Pm lovar att jag tar alla tipps med mig i graven ifall ni inte vill att det ska komma ut!
-
- 8 replies
- 17.6k views
-
-
Hej I augusti ska jag till katterjokk för att vandra och flugfiska. Finns det någon som har tips på ställen där man kan få röding, som ligger max 4-5 timmars vandring från katterjokk. Har även tillgång till bil. Självklart tar jag med mig alla tips till graven om ni vill :-) Tack på förhand!
-
- 2 replies
- 12.6k views
-
-
Någon som har besökt Skitsejokk (sandås) på senare tid? Det vore intressant med lite info om jokken innan besöket. Forslöf
-
- 0 replies
- 10.7k views
-
-
hejsan. jag skall upp till Åre trakten och fiska en hel del under en veckas tid. jag har ännu inte plockat min första röding... skulle uppskatta alla tips på vart jag kan lura den första? gärna fiske från land - Torrt!! Hoppas ni vill hjälpa mig i jakten på min första flugfångade röding =) tack / Jocke
-
- 12 replies
- 20.5k views
-
-
Någon som hittat något vatten i närheten av Leksand med fiskbart rödingbestånd?
-
- 0 replies
- 13.3k views
-
-
Hej! Nu är det dags att göra något som jag egentligen inte gillar igen, nämligen att fråga efter tips och råd om fiskevatten i ovanstående områden. Den 20:e Juli rullar bilen uppöver mot antingen Sandåslandet eller Kirunafjällen från Sandåslandet har vi planerat att utgå från Pulsujärvi och vandra ut över vidderna men i Kirunafjällen har vi inga särskilda referenspunkter. Jag har läst igenom tidigare trådar i ämnet men väljer ändå att skapa en ny tråd, om någon tycker det är opassande är det bara att ta bort den. Det vi som ni förstår är ute efter är Rödingfiske, på Sandåslandet vet vi att Harren dominerar men om någon ville ge tips på vatten områden inom någorlunda r…
-
- 5 replies
- 16k views
-
-
-
Någon som varit där uppe och har några tips? Är ganska säker på att det är mest röding som fiskas men öring finns också. Har aldrig flugat röding, hört att de är lite skyggare? Behövs kanske mindre tafs än vad jag brukar köra med och längre? Små flugor? Tack på förhand.
-
- 0 replies
- 12.8k views
-
-
Ska nu i slutet av Juni upp till Nordnorge, Finnmark. Närmare bestämt Laksefjordvidda som ligger nära tana. Behöver lite tips ang flugor för röding, öring och harr? Kanske någon som har lite koll vad det kläcker för nåt nu i dessa tider? Eftersom det aldrig blir mörkt däruppe så kommer vi fiska på alla dygnets tispunkter.
-
- 0 replies
- 14.4k views
-
-
Goddagens! Nu börjar fiskesuget bli svårt att kontrollera så jag tänkte åka uppåt fjälls och reka några ställen inför sommarens bravader.. tänkte fara en sväng runt midsommar, har blivit tipsad bla om "gretasjöarna" men ni som rört er där kan de vara något eller området däromkring.. Hade tänkt röra mig till fots i sommar. flugtips? Tack på förhand
-
- 6 replies
- 15.5k views
-
-
Hej! Nu är det som så att jag har fått ett jobb uppe i Abisko över sommaren och ända till slutet på september. Jobbet söktes då fiskemöjligheterna frodas där uppe. Fast jag har inte riktigt någon aning om området riktigt. Är det någon som har lite intressant information och vill tipsa om några riktigt härliga små strömmar att fiska med torrfluga i så hör så gärna av dig. Tips på bra flugor - ja tack! Jag kommer främst dregla över Röding, men Harr/Öring kommer jagas ner en hel del de också. Tack på förhand!
-
- 0 replies
- 15.4k views
-
-
Hej Jimmy heter jag och är ny här på forumet. Jag ska på min första flugfiske semester till rörvattnet i Jämtland. Tänkte höra om nån som fiskat eller brukar fiska där har nått bra tips på vilka flugor som går bra i sjöarna och vattendragen? Jag åker vecka 26 efter midsommar helgen. Tar gärna emot tips på hotspots också ;D
-
- 0 replies
- 13.5k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.