Jump to content

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 01/25/2020 in all areas

1. 30 points
    Jag skulle vilja tacka min pappa som efter maskspö och bäckmete satte ett Arjon glasfiber i händerna på mig. Typ Klass 7-8 någonstans, med tennislindning i handtaget. Själv stod han med först splitcane och sedan ett Karpens Streamline kolfiber bredvid. Gav tips, elva till ett, sträckt tafs, och resten lät han åt mig att upptäcka. Det visade sig att det fanns massor att upptäcka. Jag fångade öringar. Började binda flugor. Fick hjälp att bygga ett kolfiberspö. Och hamnade på nya platser där öring fanns att fånga. Sista sommaren han levde, skogsbrandssommaren, talade jag med honom direkt från övre delarna av Ransarån på mobiltelefonen och kunde rapportera om sagolikt fiske och lika fint väder. Han visste mycket väl var jag var någonstans. Ända sedan andra numret av FIN hade han velat åka dit. Pappa och jag har fiskat tillsammans i många vatten och bland fiskekompisar saknar jag honom mest. Enkelheten och samvaron bland fisk och fjäll. Och befriande då han med ålderns rätt lagt det mesta av intresset för nya grejor på hyllan! Det var inte längre en materialsport för honom. Bara kärleken till ån och lyckan att få befinna sig där. Inför framtiden ska jag försöka ta med mig och föra vidare så mycket jag kan av det han visade mig. För den behållningen jag har av fiske, fjäll och det livet är något jag inte skulle klara mig utan. Att plocka upp flugbindningen efter trettio år är magiskt! Det är ju så här (gissar jag för oss alla) att I samma stund som sommaren är över börjar planerna för nästa äventyr. Där jag hoppas få med mig mina söner som börjat undra och är nyfikna på vad jag håller på med. Framför allt fick jag lära mig att ta det lugnt vid vattnet vilket jag ska kämpa med även i sommar. Behövde skriva av mig detta. Peace! /Henrik
  2. 14 points
    Nyfikenheten kring hur kvaliteten på dagens ”nybörjargrejer” står sig gentemot mer påkostade grejer gjorde att jag beställt hem två kit för att testa under kommande säsong Det är två 9 fots #6, fyrdelade spön i kit kompletta med rulle och lina: https://www.skittfiske.se/greys/209030/greys-ørret-sjøørret-kombo-grc-9--hash-6-stang-snelle-og-line https://www.outnorth.se/pool-12/powerfly-combo-9ft-klass-6#Nocolour Valde #6 (istället för standardfemman) då de kommer användas på västkusten en del. Min hypotes är att jag kommer få två fullt funktionsdugliga och trevliga utrustningar där finishen kanske inte är på topp (vilket den inte alltid är på dyrare nya grejer heller). Har själv fiskat fluga sedan tiden då nybörjarkiten paradoxalt nog var så in i bänken dåliga att man behövde vara en otroligt duktig kastare/fiskare för att kunna hantera dem. Det var väl kring -95 eller så jag började. Nu fiskar jag mest med lite äldre ”premiumgrejer” där jag tycker prestanda, finish och prisvärdhet är svårslagen. Det hade givetvis varit kul att testa även ett kit i mellansegmentet (2000-4000 kr) gentemot dessa men riktigt den budgeten finns inte för såna här utsvävningar. När havsöringsfisket börjar 1 april räknar jag med att kunna ge ett skarpt utlåtande. Tills dess blir det lite okulär besiktning och kanske några kast på gräsmattan. Nu väntar jag på att få hem grejerna /Mikael
  3. 10 points
    FRISLIPP AV DVD------------------ØRRETBOMS 5 - DEL 2.1 om fiske med store og små døgnfluer KLIKK LINK TIL FILMEN HER - ØRRETBOMS 5 Jeg legger nå ut filmen fra 2013 gratis for den som vil ha langfilm om fluefiske. Her får du også en komplett gjennomgang av fluebindingen av Micro Dun og CdC & Sparkle, som er mine to absolutt favoritter for å imitere døgnfluer til sær og stor ørret.
  4. 7 points
    Först exporterar hela västvärlden sin skitigaste industri till Kina och Indien... Sen skall vi "rädda klimatet" här? Jo jo... Dessutom vägledda av en 17-årig klimatexpert som predikar att undergången är nära? Kossorna rapar och fiser och allt är ett elände. Husdjur som katter och hundar hotar nu klimatet för att dom äter kött... Äsch! Gör nåt vettigt för miljön och miljögifterna istället! Sluta konsumera en massa skräp. Både prylar och åsikter. Men svensken nu för tiden maxar kreditkorten och seglar vidare tyngd av skulder. Både klimatskuld och kreditskuld efter Thailandresan. Rent hyckleri.
  5. 7 points
    Den starkaste lagstiftning vi har i vårt rättssystem gäller äganderätten. Det intressanta i det här fallet är att äganderätten inte har varit berörd över huvud taget, enbart nyttjanderätten. Även om miljölagstiftningen skärpts under senare år är den fortfarande ganska svag. Den skulle verkligen behöva skärpas ytterligare. Ofta kommer den i konflikt med ägande- och nyttjanderätt. Det gör inte en skärpning enkel. För mig är det svårt att förstå att så många fiskare är så fokuserade på sitt eget fiske jämfört med på förutsättningarna för detta fiske. Jag tror att det är ganska få fiskare som är medlemmar i Älvräddarna t. ex. Om Älvräddarnas arbete har varit viktigt hittills - vilket det har - befarar jag att det kommer att bli ännu viktigare framöver. Trycket på förnyelsebar el kommer att öka mer och mer. Vattenkraft påstås ju vara miljövänlig, gubevars. El är jämförelsevis billig i Sverige, därför lockas stora internetföretag hit. Det kommer att medföra elbrist, skapad sådan, på kommersialismens altare. I framtiden kommer inga strömmande vatten att var långsiktigt skyddade, oavsett vilken lagstiftning vi har just idag. Därför skulle jag gärna se att engagemanget för att skydda våra vatten skulle handla om mer än enbart den fråga den här tråden handlar om. För övrigt tycker även jag att det skulle vara intressant att se hur olika lagar och regler står sig mot följderna av den här domen. Men jag tycker, som jag tidigare har skrivit, att man inte ska ta ut något i förskott om vad som kommer att hända i fjällvärlden. Beträffande samernas nätfiske - det får mig att tänka på skogsbolagens kal-avverkningsmetoder. Man skördar, ger det tid för återhämtning och sedan skördar man en gång till. Skillnaden är att skogen drabbas hårdare än vattnen eftersom den slutar vara skog och istället blir en trädplantering där många arter försvinner - inte minst i mindre, strömmande vatten. Sett i det perspektivet kanske det även där finns värre hot. Fritidsfiskare kan också vara ett hot. Ansvarsfullt fiske är nödvändigt, oavsett redskap. Framöver kanske samerna kommer fram till att nätfiske är ekonomiskt slöseri, vem vet. För tjugo år sedan åkte jag upp till de där trakterna med två vänner. Vi gick från Nikkaluokta till Tjuonajokk. Anmarschen var en upplevelse i nivå med fisket, som var bra. Ändå har jag haft andra fiskeupplevelser som på sitt vis har varit lika stora. En gång hade jag hand om min brors hund som var ung och vild. Min lekkamrat ville att jag skulle följa med upp till Vanån och fiska. Det gick ju inte så jag tackade ja. Jag hade nyss förvärvat ett Powell Scadinavia 8' #3 som jag inte hade hunnit ens kasta med. Jag satte på en ohacklad Elk Hair Caddis och med hunden i koppel i höger hand gick jag och gjorde korta rollkast med vänster hand. En harr gick upp i en sky av vatten i ett högt hopp och tog flugan på nervägen. Den harren i motljus och i en vattenkaskad glömmer jag aldrig. Jag fiskade ju inte, jag bara kände på spöet. Det finns överraskningar överallt, man behöver bara vara mottaglig för dem...
  6. 6 points
    Brukar vara OK. Blev tillsagd av en äldre herre i mässingen för 20 år sedan då jag fiskad från båt. Löste det med att ta av mig kläderna och fortsätta med att kasta fluga från fören.
  7. 6 points
    Hej! Jag är mellan 25-30 typ (Börjar känna mig gammal). Jag vet inte om min syn skiljer sig så mycket från andras, men vem vet. Däremot så har jag sedan länge börjat tänka på mitt konsumptionsmönster där att köpa många prylar och ofta, nu ersatts med att istället försöka köpa få prylar i hög kvalité väldigt sällan! Som många sportfiskare redan vet så är miljön och ekosystemet redan idag väldigt hårt utsatt, min största skräck är att om 20-30 år sitter man där med flera uppsättningar flugutrustning men ingen fisk att fiska efter längre..... Det vore fruktansvärt, och enligt mig görs inte tillräckligt för miljön idag! Vi hade ju vattenverksamhetsutredningen, men när ska dom egentligen börja riva ut dessa "småskaliga vattenkraftverk" som inte fyller någon speciellt hög funktion annat än att förstöra för miljön! Sådant ligger man ofta och tänker på innan man somnar om kvällarna! /Linn
  8. 6 points
    Så himla fint skrivet och fångar själen i upplevelsen och själva varandet i människans magiska anknytning till naturen men även den magi som ibland infinner sig mellan far / son ( dotter) när man får dela dessa heliga ögonblick av jakt ihop i vacker natur under vår korta tid på jorden, tack för att du delade detta! PS Min äldsta son som nu är 5 var bara 2,5 år på kortet längst ner. Jag finner det fascinerande att man så tidigt kan förstå och koncentrera sig på hur man kan kasta och hålla spöet, notera även den obligatoriska nappen! Vi började övningskasta med Redingtons office flyfishingset året efter vilket har varit en kul grej för honom och det går jättebra att pricka saker på 5/7 meter, amazing children! (Nappen för mig personligen numera är väl en hutt whiskey när man fiskar i fjällen )
  9. 6 points
    Är så trött på detta så måste skriva av mig lite. Har senaste månaden beställt flugbindningsmaterial 7-8 gånger från olika butiker på nätet och HELA 2 gånger har jag fått vad jag beställt!! BRAVO 👏 Flera gånger har det varit produkter bortplockade från ordern för att dom inte hade några i saldo..... ( Men då skall det inte gå att lägga i kundvagnen 😤 ) Ett par gånger har dom bytt ut artikeln mot en någorlunda likvärdig..... ( om jag skulle villja ha denna produkt ni ersatt med så hade jag BESTÄLLT JUST DENNA ARTIKEL 😡 ) Nu idag då slogs rekord, av 10-12 artiklar var 1st bortplockad och 3st ersatta med icke helt likvärdiga produkter! Fan för alla dessa returer man skall handskas med p.g.a. detta, blir ett jäkla flängande med paket. Jag vet 2-3 butiker som alltid är klockrena med leveranserna men dom har ju långt ifrån allt jag letar efter...... tyvärr har ju inte skit butikerna det heller, dom bara framstår att dom har det!! Hur svårt skall det vara?? Man har inte saldo i webshoppen om det inte finns på lager 🤬 Ps jag har tidigare drivit webshop under 5-6 år med fiskesaker så jag vet precis vad jag pratar om!! Skärpning för fanken alla ni butiker som inte sköter detta, förstår ni inte att ni tappar kunder på detta beteende. Så nu har jag lättat lite på trycket 😉
  10. 6 points
    Ett par Silver grey varianter.
  11. 5 points
    Då så! Några bilder och ett första omdöme: Pool12: Spöt: Något styvare aktion än Greys och känns som att det är detta som kommer funka bäst under lite tuffare förhållanden på kusten. Lackad klinga. Komponenter/finish känns bra! En finsmakare kanske hade önskat mindre snakeringar i toppen. Har fortfarande kvar plasten över korken men den ser ut att vara av lägre kvalitet med mycket fyllningar. Rulle: Nån slags komposit ”midarbor” med ganska högljudd broms. Ingen broms att stoppa tåg med utan mer ett uppbiffat övervarvningsskydd. Jag är van vid Danielsson Dryfly så det är inget som bekommer mig. Rullen är för övrigt i stort sett glappfri. Lina: har i princip bara dragit ut några meter och konstaterat att den har något brantare framtapering och tjockare klump än Greys. Coatingen känns glattare. Undrar om det inte är linan ”SA Hot fly line”. Linminnet försvann efter att ha rätat linan med handkraft. Linan har en nålknutad nylontafs som jag antagligen kommer vilja byta helt eller delvis till något med kraftigare spets. Utrustningen i sin helhet känns mycket bra! Greys Spöt: Aktionen är något mjukare än Pool 12, olackad klinga. Antar att det kommer kännas mer hemma vid sjöfisket med torrisar än vid kusten. Bortsett en lindning med en vass kant (filades ned något med nagelfil) är finishen något bättre framförallt ser det ut att vara lite bättre kork och rullfästet känns lite rejälare. Rulle: Mer ”large arbor” och rejälare broms än Pool12. Finns glapp men inget jag tror kommer störa under fisket. Rullen känns mer påkostad än Pool12. Lina: Kanske komponenten jag är mest skeptisk mot såhär långt. Konstaterar dock att linminnet inte är något problem. Känns dock som att coatingen inte är så glatt, i varje fall i torrt tillstånd. Får se om det känns bättre under praktiskt fiske. Längre framtapering gör även att den verkar passa mindre flugor bättre (om man inte vill korta ned den själv). Linans diameter är också såpass tunn att jag undrar om den kommer kännas tillräckligt tung vid kast. Ögla finns men tafs verkar inte ingå. Utrustningen känns mycket bra men jag är lite fundersam kring hur den kommer funka till kusten pga det lite mjukare spöt och linan. Såhär långt får jag säga att Pool12 känns mest lovande, men det har mest med mitt tänkta användningsområde att göra.
  12. 5 points
    Som du vet har vi en mängd olika arter i våra vattendrag, bland annat abborre, gädda, mört. Med ett lättviktsspö kan det bjuda på spännande upplevelser. Jag har inte någonstans nämnt i mitt inlägg att jag är ute efter att fiska på specifikt havsöring. Dock finns ju havsöring i en del bäckar. Det är två vitt skilda saker det här. Vad jag undrade är huruvida det är tillåtet att fiska överhuvudtaget utanför perioden 15/9-31/12, ja till exempel om man skulle vilja fiska borre. Leif, om du inte kan hålla en trevlig ton utan att bete dig dumförklarande och respektlöst när du besvarar oss nybörjare så behöver du inte ens svara.
  13. 5 points
    Var ute idag vid Hedströmmen/Bernshammar. Inte alltför högt vatten, helt ok. Lyckades fånga några öringar på 6-7hg. Trevlig dag.
  14. 5 points
    Biot & Wally Wing-kläckare
  15. 5 points
    Ja i mitt fall var det lite annorlunda, Jag lärde både Farsgubben och lillebror att flugfiska. Vi har haft många fina stunder ihop alla 3 sedan dess och då med flugspöt i handen. När vi var små var det inte tal om solsemester! Nä husvagn och upp till någon älv det blev vår melodi på semestern. Morsan stod för markservice och vi andra tre fiskade. Sedan dess har det blivit islandsresor och dylikt där just detta med fisket alltid har varit vår gemensamma nämnare. Nu när farsan blivit lite till åren och vill ha det lite bekvämt så blir det i alla fall 1 ordentlig fiskeresa årligen när alla 3 är med och senaste åren och även detta år bär det av 85 mil upp till Ransarån. Det lyser verkligen om gubben varje gång han får spendera 1 vecka med sina två pojkar, för i hans ögon är vi fortfarande 12 bast verkar det som! 😀 Ps ( jag är 44år ) Förstår att dessa resor är viktiga för honom att få tid att umgås och det är det även för mig.
  16. 5 points
    Ni verkar ha tråkiga jobb. 😄 Lite från mina jobb. Rik blir man inte men tråkigt är det sällan.
  17. 4 points
    Hoppas att så många som möjligt kan kolla lite extra på olika säljsajter, Tradera, Blocket m fl om det dyker upp nåt som kan misstänkas härröra från stöldgodset.
  18. 4 points
    Hjälper en vän i Bosnien att sälja sina målningar för att han ska kunna finansiera sin hobby. Han är en utbildad konstnär och målningarna har hög kvalitet. Samtliga är oljemålningar på målarduk. Fotograferat dem med mobil, som tyvärr inte ger målningarna den rättvisa avbilden (de är vackrare i verkligheten). De är inte inramade. Tänkt pris är 1500:- per målning eller bud. Har inte lagt ut dem på Tradera eller Blocket än, utan bara här, där de riktiga entusiasterna finns 🙂 Mått på de större är 70x50 (målad yta + några cm till inramning) och de mindre 50x50 cm
  19. 4 points
    Tillväxt. Global marknad. Wish. Billiga teknikprylar. Olaks. Transporter, transporter, transporter. Just in time, minimala lager, täta snabba transporter. Survival of the cheapest. Kvartalsekonomi. Billigt är bra, men vem betalar det verkliga priset? Rea-tråden. Prylhysteri. Köpcentra. Statusjakt. Urbanisering. Är problemet bostadsbrist i storstäderna, eller är det att så få vill bo kvar på landet?
  20. 4 points
    Kan nog funka på storöringen hoppas jag.
  21. 4 points
    Bunden på foam från barnens pyssel.
  22. 4 points
    Inte ska jag klaga idag. Jag fick se solen för första gången på väldigt länge!
  23. 4 points
    Vill bara varmt rekommendera denna knuten, enkel och stark om man vill göra en ögla.
  24. 4 points
    Kul, mycket bra initiativ! Idag verkar måttstocken vara att nivån på vår förmåga/kunnande mäts i om man fiska med dyra "bra" grejer (killen fiskar med Sage = han vet vad han gör). Det borde ju egentligen vara tvärtom, ju duktigare man är ju "sämre" grejer ska man klara av att fiska med! Så se till och ta nytt PB på grejerna ✌️
  25. 4 points
    För mig var det faktiskt morsan. Hon böjde till en liten nål, fick fram björntråd och hittade mask. Under den gamla träbron över ån höll ett litet stim med abborrar till... och jag var 5 år... Sen var det kört. Så tack morsan!
  26. 4 points
    Eller så köper du helt enkelt en ”Trout Boss” till ditt befintliga gamla spö så är saken biff vad jag har förstått..?😜
  27. 4 points
    Var en sväng ut till stugan. Nollgradigt och öppet vatten.
  28. 3 points
    Kanske en av flugfiskets mest uppskattade rullar- Danielsson/Loop LW 4seven. Numera tillverkas den bara i begränsad upplaga ibland. Har en till som bara går å går även efter 10- 15 år på kusten. I mitt tycke perfekt för #5 eller #6. Det här exemplaret har borttagen knarrfjäder (tyst både vid invevning/broms). Kosmetiska bruksmärken men inget att oroa sig för. Extraspolen är i nära nyskick. Pris rulle & extraspole 2500:- inkl. spårbar frakt inom Sverige eller affär på plats i Gbg.
  29. 3 points
    Hänger i norrbyströmmen idag med Magnestam, @Bigsalmon och @Christian Mfl
  30. 3 points
    Ja... visst har du rätt i att journalisten Markus uppenbart inte är nån av de otaliga forskare vars rapporter han åberopar i ovan nämnda debattartikel. Misstänker att du missat poängen med det Markus säger i artikeln... han poängterar ju att den jättejätteöverväldigande majoriteten av forskarna och deras rapporter talar sitt tydliga språk och att precis som vi gör när det gäller brobyggen å annat potentiellt farligt så vore det dumt att inte följa de råd som majoriteten av forskarna är ense om. Det var framförallt det som var min poäng här också. Sedan får du ju gärna tycka att Markus är hur köpt eller PK du vill - han har ju inte tagit fram någon klimatdata eller skrivit rapporter så jag förstår inte hur det skulle kunna påverka sakfrågan? Han har ju bara en åsikt om hur samhället bör hantera situationen. En sund sådan om du frågar mej. Om du vill ifrågasätta sakfrågan - dvs hur överens forskningen är på området så är det bara att börja med t.ex. Powells (2017) metastudie av dryga 54000 forskningsrapporter. Den är inte jättesvår att hitta - eller James L Powell heller för den delen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/James_L._Powell Han gjorde en liknande om dryga 11000 första artiklarna på området under 2019 och resultaten verkar bara bli tydligare.
  31. 3 points
    Det står öppet och ärligt redovisat redan i ingressen att Rosenlund är Svenska YLEs Vetenskapsredaktör, dvs. journalist. Som journalist redovisar han på ett övertygande och vederhäftigt sätt att i stort sett är hela den vetenskapliga världen samstämmigt om att en global uppvärmning pågår, och att den är orsakad av människan. Sedan för han också ett eget sunt och tänkvärt resonemang om försiktighetsprincipen. För mig är "politiskt korrekt" enbart ett slaskord utan verkligt innehåll som används för att okväda sin meningsmotståndare i brist på bättre argument.
  32. 3 points
  33. 3 points
    Jo och sanningen är ju att du bara är 57 fast du får det att låta som att du är 157 och död och begraven sedan länge med alla dina tankar på sjukdom och död. 😛
  34. 3 points
    Ja du, ska jag ge mig! ? Jag står för följande som var tankemeningen med mitt inlägg: Det finns bra billiga grejor PUNKT! Och min "attack på laxfiskare" ja du...Jag fiskar lax så attackerar mig själv då? Att det finns många prylgalningar som ska ha det nyaste finns visserligen inte bara i laxfiske, och inte bara inom fiske är min åsikt, det gäller det mesta då vi lever iu ett konsumtionssamhälle, och jag VET att många håller med mig. Det kunde lika gärna gällt skotrar eller TV-apparater där fantasterna ofta ska ha det nyaste som är det bästa! Om det är bra eller dåligt med dagens konsumtionssamhälle är en annan fråga som jag inte kommer ta upp i denna tråd! Att det finns många laxfiskare som fiskat med ett spö i 10 år förändrar inte det faktumet. Att jag har en skoter från 1995 och flera kompisar har gamla vrak, förändrar inte det läget att det finns överraskande många som "måste " ha en ny skoter varje eller vartannat år, då det är mer att "köra med"' Att detta faktum däremot gör att andra får chansen till bra rätt nya grejor till bra pris är för mig bara bra! Var är det negativa med det? Vi är nog ganska många som plockar upp dom grejorna, och utan folk som konsumerar prylarna oavsett vad det är så blir det svårt för oss..😀 Så jag tackar! Nog många med mig! Vad ska jag ge mig för att jag uttrycker min åsikt? När man har en åsikt om köpvanorna hos konsumenter och detta anses vara en ATTACK blir i alla fall jag lite orolig. Däremot vet jag sedan tidigare att det är svårt att gå in i en debatt där det tydligen ligger många känslor inblandade och bokstäver och ord läses ordagrant och missförstås. Tyvärr blev detta inlägg också långt och jag är helt övertygad om att det går vända på något till min nackdel, men vill man missförstå så gör man också det, så jag blev påminde om det i dag, och det tackar jag för ändå Så ber om ursäkt om någon missförstått det jag skrev utöver det jag egentligen åsyftade: Det finns bra billiga grejor PUNKT! I övrigt stannar jag där och önskar gott fiske till samtliga! 😀
  35. 3 points
    Kanske nåt sånt här du letar efter? :-D Ett Powell Scandinavia som Berndt tipsade om ovan. Inte helt lätt att hitta sådana numera tyvärr.
  36. 3 points
    Nu blev man rörd... 👍 Jag har aldrig haft någon att tacka för mina intressen...har alltid fått finna dom själv o hitta utrustning.. Ofta fått höra även i vuxen ålder att de kostar bara onödiga pengar.. Om dom bara viste vad detta o alla andra intressen kostat.. 😁
  37. 3 points
    Efter en sådan beställning/sändning gick jag ner på Böjda Spön ( 10 min promenad) i går och upptäckte att de har ett bra sortiment. Trevlig och levande personal har de också, till och med så man kunde snacka lite skit. Väl investerad halvtimme!
  38. 3 points
  39. 3 points
    Hela diskussionen om att svenskar behandlat samer illa kan man ju släppa, på 16oo-talet var staten inte snäll mot nån utan fin stamtavla. Rennäringen får idag ca 115 miljoner per år i stöd och sen tillkommer väl katastrofstöd o liknande direkt det kommit mycket snö. De har rättigheter utöver oss andra och de skulle nog inte vilja leva på samma sätt de gjorde innan "svensken" dök upp. De gillar ju också att bo i hus, ha elektricitet, vatten och avlopp, kabel-tv, internet, sjukvård, barn- och äldreomsorg etc etc. Vi kan väl låta dom testa att klara sig själva ett tag så skulle de nog komma med hatt i hand inom en månad eller två. Att fortsätta hävda "vi var först" är ju ganska efterblivet. Jag har bara bott i sthlm sen 2006, ska inte jag ha samma rättigheter som de som bott här längre? Ska inte nyanlända invandrare få promenera i skogen? Man är så himla upprörd över att apartheid gjorde skillnad på folk o folk och direkt nån missgynnas pga etnicitet blir det ett jäkla liv men i fallet med samerna så är det nånting positivt? Vi är alla lika oavsett, religion, kultur, sexuell läggning, hudfärg, förutom medlemmar i en sameby, de är nånting annat? Min misstanke ang när samebyar tar över fisk och jakträttigheterna är att vanliga svenssons som jag inte kommer kunna fiska i samma vatten längre men däremot kommer det byggas fina stugor vid vattnen som fylls med rika utlänningar som kan betala helt andra summor.
  40. 3 points
    Ja men asså den ser mer ut som en rödingål med torskskalle. Förlåt!😉
  41. 3 points
    Till helgen skall jag köpa lösgodis till ungarna.Kassörska får väga in dom styckvis.😀
  42. 3 points
    En dansk studie visade nyligen att tygkassen var betydligt sämre för miljön än plastkassen, man var tvungen att använda en tygkasse 5 gånger i veckan under 50 år eller något i den stilen för att komma ner till samma miljöavtryck som användning av plastkassar. Problemet med plastkassar är om de hamnar i naturen, men mer 90 % av all plast i haven kommer från 10 floder i Asien och Afrika. I Sverige och Nordeuropa kastar vi normalt sett inte plastpåsar i naturen. Skatten är bara ett sätt att mjölka oss på pengar för att finansiera annat. Hur mycket av det vi betalar i olika miljöskatter går tillbaks till miljövård? Det skulle vara intressant att veta.
  43. 3 points
    "Where technology and performance meet" AMEN 🖤
  44. 3 points
    Kan så tyckas förutom att det snarare var Liberalerna som var drivande och "fick igenom" förslaget i Januariöverenskommelsen eller va det heter... Kan ju tyckas som en struntsak då det numera inte är så noga med fakta!
  45. 3 points
    Jag hittar mer och mer plastskräp längs med fjällsjöarnas stränder för varje år som går. Det bryts ju inte ner, så VARJE gång någon slänger plast i naturen så blir det MER plast i naturen. Bästa sättet att minska mängden plast i naturen är att se till att det köps mindre plast. Det spelar ingen roll var vi minskar mängden. All minskning av plastköpen minskar mängden plast i naturen. Man måste börja någonstans. Nu har dom valt att börja med kassar. Det var kanske inte smartaste stället, men dom har i alla fall börjat. Skitbra, säger jag.
  46. 3 points
    Tur att en repar loken inomhus!
  47. 2 points
    Väldigt tidigt för vettigt fiske! Thingvallavatn öppnar väl i mitten på April tror jag och då i nationalparken. Billigt fiske, årskort ca 800kr Minni kan funka i april men lite tveksamt hur fisket är så tidigt. Vi har varit där Maj, Augusti, September och Oktober. Vi var uppe i norra delen sent April början på Maj och fiska i älven Litlaa, fisket helt ok fick ett gäng Öringar på 2-3kg och farsans största röding var runt 2.5kg. Dock var det svinkallt och några dagar snöa det också. Älven är dyr att fiska i ca 2300kr/dygn. fiska även i älven Brunna som ligger någon mil därifrån men där var det väldans dött, dock några halvkilos öringar. Men vi visste att det var en sommar älv men var sugna att testa denna älv!! Nej vore jag dig skulle jag titta på någon havsöringsälv för det funkar i mitten på April. Dom är oftast väldigt dyra dock så jag hoppas du har en tjock plånbok, 3000-6000kr per dygn är inte ovanlig när det gäller havsöring 😲 Hoppas du hittar något vettigt fiske på eran resa. Jag blev helt såld på denna häftiga Ö första gången jag var där 2013 👍
  48. 2 points
    Vojmån i en mycket märklig februariskrud, detta i övre oreglerade delen. Fortfarande ordentlig vattenföring, det är så överallt, mycket vatten och varmt vatten. Ovanligt.
  49. 2 points
    Kul.... ett av dessa nybörjar kitt från tidigt 90tal döda allt av intresse för flugfiske... tills för fyra årsedan då jag köppte ett nytt nybörjar kit i den prisklassen du köper i... å vips så kunde jag kasta å fick fisk....