Hoppa till innehåll

Drömfisken 2010?


Sunray

Recommended Posts

  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Drömfisken 2010... ja det är väl bara att välja och vraka bland alternativen, men som nybliven tvåhandsfiskare så ska jag ta min första blanklax i någon av våra norrlandsälvar, sen blir det som vanligt brunöring, harr och röding i fjällen någonstans. Drömfisken är nog den som helt oväntat klipper flugan när man minst av allt anar det och på en plats där man inte förväntar sig att det ska finnas bättre fisk. Överraskningsmomentet är viktigt för att pulsen ska gå upp!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då jag är färsk på flugfisket så finns det många drömfiskar för mig. Jag har bara fått regnbåge, öring och mört (!) på fluga i mitt liv, så egentligen är alla nya arter drömfiskar för mig. Dock skulle jag väldigt gärna landa havsöring, röding och harr. Men över huvud taget är det själva flugfisket det som kommer göra mitt 2010 till ett bra år.

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vild Brunöring/Insjööring i norra Sverige över 8 kg eller 90cm hade varit kul. Ingen kanalöring eller så utan en riktig en.. Och en vulgataöring på torrt över gamla pers.

Inte så lätt nåt av det har jag börjat inse men hoppas kan man ju! ;)

Äsch, barnlek, det fixar du lätt...!

8kg...baggis! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äsch, barnlek, det fixar du lätt...!

8kg...baggis! :(

Jajemen! Man ska se positivt på det hela så löser det sig!! :D:)

Fast så jävla enkelt är det ju inte ändå. ;)

Läste en gammal artikel om Sveriges meste öringfiskare som han kallades, han hade fångat runt 100 öringar i våra strömvatten här i norr över 5kg och det var ytterst få över 8kg, och ingen över 9kg. Det ger lite perspektiv på hur ovanliga dom är.

Gubbarna i Kraddsele med omnejd som fiskat 50 år efter storöring har som pers runt 8kg, men det är ytterst, ytterst få såna som fångats genom åren i Vindelälven. Även det visar ju på hur ovanliga dessa är här uppe.

Störst chans är ju att fånga en dammöring men dom räknas ju inte. Fast det håller nog inte Erik med om... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jajemen! Man ska se positivt på det hela så löser det sig!! :(:)

Fast så jävla enkelt är det ju inte ändå. ;)

Läste en gammal artikel om Sveriges meste öringfiskare som han kallades, han hade fångat runt 100 öringar i våra strömvatten här i norr över 5kg och det var ytterst få över 8kg, och ingen över 9kg. Det ger lite perspektiv på hur ovanliga dom är.

Gubbarna i Kraddsele med omnejd som fiskat 50 år efter storöring har som pers runt 8kg, men det är ytterst, ytterst få såna som fångats genom åren i Vindelälven. Även det visar ju på hur ovanliga dessa är här uppe.

Störst chans är ju att fånga en dammöring men dom räknas ju inte. Fast det håller nog inte Erik med om... B)

Då har jag och Sveriges meste öringfiskare något gemensamt, jag har heller inte fått någon över 9kg.. :D

Erik, hehe, va vad den på 8,...?

Skall ringa han ikväll... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, fy tusan!

Själv har man en hel drös drömfiskar som man har ofått!!!!

Gädda över 15 panner!

Insjööring över 8,3 kg! (En kompis har fått en på 8,3 kg!)

Larry över 15 panner!

Harr på 2 kg!

Abborre på 2 kg!

Sik över 3 kg!

Havsöring över 7 kg!

Fjällröding över 2 kg!

Så här fortsätter det, och det är väl tur på ett sätt att man har ngt att sträva efter, en dröm, annars skulle man väl sluta fiska! ;)

Och Jacob, jag håller med om att en dammtore över 8 kg inte riktigt håller måttet! De gills som inte på någe vis, oavsett vad Erik säger....! :(

Skulle gärna ta en gigantisk dammtore, men ännu hellre en riktig storöring i t ex vindelälven, just för att det är en naturlig fisk som både är född och uppväxt där! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, fy tusan!

Själv har man en hel drös drömfiskar som man har ofått!!!!

Gädda över 15 panner!

Insjööring över 8,3 kg! (En kompis har fått en på 8,3 kg!)

Larry över 15 panner!

Harr på 2 kg!

Abborre på 2 kg!

Sik över 3 kg!

Havsöring över 7 kg!

Fjällröding över 2 kg!

Så här fortsätter det, och det är väl tur på ett sätt att man har ngt att sträva efter, en dröm, annars skulle man väl sluta fiska! ;)

Och Jacob, jag håller med om att en dammtore över 8 kg inte riktigt håller måttet! De gills som inte på någe vis, oavsett vad Erik säger....! :(

Skulle gärna ta en gigantisk dammtore, men ännu hellre en riktig storöring i t ex vindelälven, just för att det är en naturlig fisk som både är född och uppväxt där! :D

Klart inte dammTore räknas! Tyvärr är väl Vindelälven inte rätta stället om man vill ha en RIKTIGT stor öring. :) Jämtland tror jag på. Har några ställen nu som jag tror kan ge resultat. Eller jag VET att de kan ge det, men det gäller ju att lyckas ändå.. Har ett vatten, en ström, där det tagits öring över 12kg och flera till över 8 som jag känner till. DÄR ska jag häcka en hel del i sommar. :)

Förresten Fredrik: Jag tror du kommer lyckas med några av dina mål i sommar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer väl mest fiska på samma ställen som vanligt så det blir väl fisk i samma storlek som vanligt...

Men en lapplandsfångad torrflugeharr, -öring och -sik på 60+ centimeter skulle vara häftigt. Sen skulle en torrflugeröding i samma storlek vara en fin gran-finale...

Men största fokusen kommer nog vara på att få den där torrflugeöringen på 60+cm...

Bara 5 månader kvar, sen börjar dom kläcka! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...