Hoppa till innehåll

Flugfiske - överallt dyker det upp...


mipert

Recommended Posts

Jag tycker jag nästan varje vecka stöter på någon form av referens till flugfiske (nej, att läsa edge räknas inte dit).

I en annan tråd nämner jag om den gången jag köpte en FiN i en Pressbyrå och den unga tjejen i kassan utbrast att "fiske var det roligaste hon visste och gärna skulle testa flugfiske".

För några veckor sedan pratade jag med en kollega och det visade sig att han var gammal flugfiskare.

För två veckor sedan satt vi på personalbussen (går varje halvtimme) mellan de två stora sjukhusen efter ett möte och pratade om hullinglöst. Chauffören lägger sig i och tycker man måste undvika slack. Naturligtvis är han flugfiskare...

Förra veckan såg jag och vackra frun en halvbra film "Blind Horizon" och följande bild syns i en av scenerna...

24901_382649051126_642056126_3872514_2605696_n.jpg

I dag var jag hos läkaren (fick besked om lunginflammation) och beklagade mig över att vårens öringssäsong kunde börjat bättre. Det visade sig att han börjat fundera på flugfiske eftersom han bor precis vid en av vikarna söder om Uddevalla. Jag berättade om säsongen, tekniker, spöval och tyckte han skulle kontakta EPS i Göteborg för en kurs.

Och detta är bara vad jag minns just nu...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe, oerhört roligt! Nån som har den lite mer högupplöst?

Kylskåpsdörren nästa.

Jag har gjort försök att få tag på kontaktuppgifter till Stenmark så jag skulle kunna beställa en sån där flugfisketavla, om så bara en papperskopia.

Jag VILL ha i flugfiskerummet, men jag får inte tag på upphovsmannen :D

Om nån kunde förse mig med relevanta kontaktuppgifter så vore jag väldigt tacksam B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort försök att få tag på kontaktuppgifter till Stenmark så jag skulle kunna beställa en sån där flugfisketavla, om så bara en papperskopia.

Jag VILL ha i flugfiskerummet, men jag får inte tag på upphovsmannen :D

Om nån kunde förse mig med relevanta kontaktuppgifter så vore jag väldigt tacksam B)

Pinnen, hör av dig till mig om du gör framsteg. Jag vill också ha en!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Senaste tecknen.

Min fru ringde och frågade om jag kanske kunde visa henne hur man fiskar/kastar fluga. Hon vill förstå vad det handlar om...

Jag bläddrade i lite gammal reklam från våren här i Uddevalla och fann katalogen om högskolekurser i Uddevalla.

En av sommarkurserna de arrangerar var lite åt trådens ämne:

post-6688-1272636137_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmmm!?!? :blush:

"Tiger Woods spelar som en kratta och nu undrar en hel golfvärld vad som stör honom.

Har han tröttnat?

Har det blivit för mycket kaos och för lite flugfiske?

Har den nya flickvännen stört hans världsberömda koncentration?"

Aftonbladet Sport/Golf 2001-08-17

Redigerad med Thompa
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min favorit TV-serie Twin Peaks är ju full med flugfiskereferenser. En favoritscen är givetvis när Agent Cooper sitter i sängen och läser flugfisketeknik och tränar kast med en sticka med garn på ... Pete Martell (spelad av Jack Nance - R.I.P) lever ju för flugfiske och på väg ut till ån när han hittar Laura Palmers kropp som ju är "wrapped in plastic".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min favorit TV-serie Twin Peaks är ju full med flugfiskereferenser. En favoritscen är givetvis när Agent Cooper sitter i sängen och läser flugfisketeknik och tränar kast med en sticka med garn på ... Pete Martell (spelad av Jack Nance - R.I.P) lever ju för flugfiske och på väg ut till ån när han hittar Laura Palmers kropp som ju är "wrapped in plastic".

I serien Vita Huset åker stabschefen CJ Cregg hem till sin far, finner honom ute i favoritströmmen där han förklarar att han är ute och testar nya flugor från Italien han köpt. Cregg testar motvilligt ett par kast. Scenen handlar dock mer om kommunikationssvårigheter än om torrflugor. <_<

I en av de kommisarie Morse-liknande brittiska serierna (minns inte vilken) förstår en av poliserna att en tavla av en flugfiskare är en förfalskning då speykastet som avbildas uppfanns efter tavlan skulle ha målats.

Jag måste nog ta och skaffa Twin Peaks-boxen vad det lider. Den var ju riktigt bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...