Jump to content

Havsöring GBg:s området

Recommended Posts

Hade alla varit konsekventa och rapporterat alla sina pass. bompass också via fiskevårdsnätverket hade man kanske haft någon slags statistik som det gick att använda. Nu är det bara en känsla hos många som kan påverkas av många parametrar/tillfälligheter.

Har fiskat betydligt mindre sen tvåbarnslivet började så själv kan jag inte jämföra med hur det var förr. Iår har jag varit ute 6 gånger, inga bompass men heller inga bra pass 1-2 fiskar varje gång. Tappade dessutom en stadig pjäs kring 60 framför fötterna igår, sjunk 7 lina på djupbrant.

Förra året fick jag 23 fisk på en o samma pass i augusti alla var hyfsad storlek 30-45cm, aldrig haft så bra någon gång tidigare. Vet även folk som hade sjukt bra med mängd o storlek i september här i GBGs närområde. Tror knappast beståndet kollapsat över en vinter utan rör sig kanske på andra platser o jagar andra födoämnen. Att ha bleke, lampa o lågvatten större delen av April gör väl automatiskt att säsongen blir kass(därmed inte sagt att fisken inte finns där)

• Like 3
  • Replies 28.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• HåkanViskafors

2027

• Meritaimen

1799

• Nocke

1024

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det blev en kvällstur efter jobbet då denna sillätare kom upp, 4 kg och 71 cm.

Nordlig vind, väldigt lite ström, lågt vatten. Allt som kan vara fel är fel. Som tur är vet inte alltid fisken om det.   

Var tvungen att revanschera mig idag efter gårdagens misslyckande. Fisket var generellt sett trögt, men dagen började med 2.7 kg västkustsilver fördelat på 61 cm.      

Posted Images

Gött o höra =)... men den statistiken visar väl en tydlgt nedåtgående trend i antal? Visserligen kanske över över antal fiskare som anmält fångster osv, men generellt känns trenden som redovisas där tills d lagt ner sidan negativ... eller?

Jag tog en liten morgontur ner till lilleby idag.  Var i 4 fiskar, 1 landad och ett par följen mellan  ca 8 - 9.30.  Mindre öringar upp till 35cm, men det var kul å se lite liv i havet 😁

God vattenkvalitét i de sydliga vindarna för övrigt.

• Like 1
2 hours ago Grillen sa:

Jag tog en liten morgontur ner till lilleby idag.  Var i 4 fiskar, 1 landad och ett par följen mellan  ca 8 - 9.30.  Mindre öringar upp till 35cm, men det var kul å se lite liv i havet 😁

God vattenkvalitét i de sydliga vindarna för övrigt.

Härligt!!

• 2 weeks later...

Jag tog en kortare tur ut till ett snabbställe i tisdags kväll runt 21.

Lågt och klart vatten och inte speciellt mycket liv i vattnet.

Jag gick runt lite på min korta sträcka och fann en fin djupbrant som jag bara var tvungen till att testa.

Med snabba ben sprang jag tillbaks och hämtade sjunklinan i bilen för att fiska av denna brant innan jag packade ihop för kvällen.

Resultatet kom snabbt och en hygglig öring i god kondition på måttet landades och blev således första fisken hem för i år.

20190611_213152.thumb.jpg.6c59d1311cf73167d2ad6ff3179796c3.jpg

Kommande tid så blir det stort fokus på nattfiske och de djupa branterna vilket jag hoppas kan väga upp en annars lite trög säsong för min egna del här på Hisingen. 

Edited by Grillen
  • Like 5

Riktig tjockis. Snyggt @Grillen👌🏻😎 Fick en i liknande format i en grundare tidvattenström genom ett smalt sund tidigare i veckan

• Thanks 1
2 hours ago Grillen sa:

Jag tog en kortare tur ut till ett snabbställe i tisdags kväll runt 21.

Lågt och klart vatten och inte speciellt mycket liv i vattnet.

Jag gick runt lite på min korta sträcka och fann en fin djupbrant som jag bara var tvungen till att testa.

Med snabba ben sprang jag tillbaks och hämtade sjunklinan för att fiska av denna brant innan jag packade ihop för kvällen.

Resultatet kom snabbt och en hygglig öring i god kondition på måttet landades och blev således första fisken hem för i år.

20190611_213152.thumb.jpg.6c59d1311cf73167d2ad6ff3179796c3.jpg

Kommande tid så blir det stort fokus på nattfiske och de djupa branterna vilket jag hoppas kan väga upp en annars lite trög säsong för min egna del här på Hisingen. 

Fantastiskt fin sommaröring!

• Thanks 1
7 hours ago, losmopedo said:

Bra där Grillen👍

Hoppas på att få till några nattpass nu i slutet av juni, var några år sen jag prickade in ett mask-race...

Ja den var fet å fin grabbar, tänk om det ändå vore en 70+😁

Losmopedo, jag önskar de samma.. de sista åren har jag tajmat det helt åt pipan nattfisket.

Det hade varit kul att uppleva "lampknappsfisket" igen.  Då någon trycker på ON/OFF knappen och man hör hur "kullerstenarna" plumpar  i vattnet för att sen avtaga lika fort som det uppstod - på repeat😍

• 2 weeks later...

Polarn och jag var ute en vända inatt och provade lyckan.

Trots att det var endel mask i farten så var det dåligt med fisk inne å körde.  Vi fick varsin på måttet som fick friheten åter, men utöver detta så var det trögfiskat som attans! 

Däremot... 

Så var jag ute på en rikigt kort fisketur ikväll.

Det var egentligen lite mys vid havet med sambon.

På invevning och precis innan fluglyft från vattnet så kom denna 2fotare som en torped upp ur branten och klippte flugan.

20190623_204442.jpg

Edited by Grillen
  • Like 6
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hur har fisket varit den senaste tiden?

För egen del så hade jag som bäst fiske 2-5 september i förra veckan, när det blåste och regnade som värst. 

Jag gick med sjunklinan dessa dagar och fiskade av ett par, ganska korta sträckor.

Trots S5 så höll jag mitt fiske ytnära eller i mellanskiktet, snabb hemtagning, vilket triggade ett flertal fiskar i blandad storlek till hugg.

Hygglig fisk runt 40, ett par över måttet 🙂

Första dagen brände jag den största fisk som jag har varit i de senaste 2 säsongerna.

70+-.. Det kändes surt.

Lätt färgad å fet som få!

Det var detta som gav mig mersmaken till dårfisket därefter.

Därefter följde helgen med lugnare väder och huggen avtog rejält.

Nu de sista dagarna, när vinden har kommit tillbaka så här jag lyckats finna fisk på nytt.

Denna varianten av rigg har jag nästan uteslutande fiskat med, där jag några få gånger har bytt ändflugan.

9/10 gånger har de suttit på upphängaren.

Jag har givetvis även provat att fiska med singelfluga och då är det den brunglittriga märlan som har fallit i smaken 🙂👍

Nu siktar jag in mig på vilodag och planerar helgens turer på kusten.

Sketfiske!

20190905_185932.jpg

Edited by Grillen
  • Like 1
32 minutes ago Grillen sa:

Hur har fisket varit den senaste tiden då?

För egen del så hade jag som bäst fiske 2-5 september i förra veckan, när det blåste och regnade som värst. 

Jag gick med sjunklinan dessa dagar och fiskade av ett par, ganska korta sträckor.

Trots S5 så höll jag mitt fiske ytnära eller i mellanskiktet, snabb hemtagning, vilket triggade ett flertal fiskar i blandad storlek till hugg.

Hygglig fisk runt 40, ett par över måttet 🙂

Första dagen brände jag den största fisk som jag har varit i de senaste 2 säsongerna.

70+-.. Det kändes surt.

Lätt färgad å fet som få!

Det var detta som gav mig mersmaken till dårfisket därefter.

Därefter följde helgen med lugnare väder och huggen avtog rejält.

Nu de sista dagarna, när vinden har kommit tillbaka så här jag lyckats finna fisk på nytt.

Denna varianten av rigg har jag nästan uteslutande fiskat med, där jag några få gånger har bytt ändflugan.

9/10 gånger har de suttit på upphängaren.

Jag har givetvis även provat att fiska med singelfluga och då är det den brunglittriga märlan som har fallit i smaken 🙂👍

Nu siktar jag in mig på vilodag och planerar helgens turer på kusten.

Sketfiske!

20190905_185932.jpg

Bra flugval!

Nu är det bara ett par veckor kvar till vinterdvalan :)

• Like 1
  • 2 weeks later...

September är alkemisten, kapabel att förvandla silver till guld! 

Inte den största men kanske bland de finaste fiskar jag fått. Gyllene gul med fin teckning. Återsläppt för lek såklart.

Fick även två 35-or i nästan lika fin färg på samma pass.

De tog på egenbunden laserräka på cs54 storlek 6 samt orange/brun märla bunden på Tiemco shrimp #6. Första fisken jag får på UV-märlorna jag lärde mig binda i vintras.

IMG_20190924_184520_940.jpg

IMG_20190924_184520_943.jpg

• Like 8