Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har hört att det ska finnas en damm med ett bestånd av bass i södra sveriga. Stämmer detta? Skulle gärna vilja fiska bass.

Har för mig att ABU var inblandaqde i nått försök med Bass som man importerade från USA i slutet av 50-talet el början av 60-talet. borde finnas omnämnt i någon äldre NApp och Nytt.

DT

Posted

Googlade lite och hittade detta inlägg, om det stämmer har jag ingen aning om.

Förekomst i Sverige: Svartabborren finns sedan 1962 i vilt tillstånd i Sverige. Den har efter ett tidigare misslyckande inplanteringsförsök i Sydsverige införts till odlingsdammar i Blekinge och ovannämnda år även i 2 fria vatten i samma landskap, nämligen Vitavatten och Norra Dämmet. Arten har fortplantat sig där och fanns 1984 med goda bestånd.

Posted (edited)

Hopptrallalla!

-Najs eller bajs är ju den obligatoriska följdfrågan...

Du menar förstås, najs eller bass.. -_-:P

Edited by FlyFly
Posted

Hopptrallalla!

-Najs eller bajs är ju den obligatoriska följdfrågan...

Känns ju dock som om de fanns i goda bestånd skulle de vara mera känt. Jag tvivlar på att beståndet finns kvar. Hade varit kul dock , så svaret blir najs :)

Posted (edited)

Norra Dämmet ligger mitt i Harasjömåla och det finns 2 Vitavatten. En i Råsjö, Olofström och en i Backaryd. Hade ju faktiskt varit intressant att inventera områdena :P, nästan 50 år senare.

-EDIT-

Visserligen från -94.

Saxat ur https://www.fiskeriverket.se/download/18.1cd8e1d120f9147ace80001311/Info+S%C3%B6lab+Dr+2+1994_web.pdf

"Black bass (Micropterus salmonides och Micropterus dolomieu). Två amerikanska arter,

stormunnad och småmunnad bass, har prövats i Sverige åtminstone tre gånger, med början på

1890-talet, senast i Vitavattnet och Norra Dämmet, Blekinge genom Göte Borgströms

(Svängsta) initiativ. Lek har förekommit men bestånd har ej uppstått (Curt Johansson, muntl.

medd.). Enligt kanadensiska fiskeribiologer har den småmunnade arten, som är den

nordligaste av dem, sin nordgräns i södra Kanada. Den kräver en julitemperatur på minst 18

grader som dygnsgenomsnitt, vilket innebär att vårt land är för kyligt för den."

Edited by Barra Buster
Posted

Norra Dämmet ligger mitt i Harasjömåla och det finns 2 Vitavatten. En i Råsjö, Olofström och en i Backaryd. Hade ju faktiskt varit intressant att inventera områdena :P, nästan 50 år senare.

-EDIT-

Visserligen från -94.

Saxat ur https://www.fiskeriverket.se/download/18.1cd8e1d120f9147ace80001311/Info+S%C3%B6lab+Dr+2+1994_web.pdf

"Black bass (Micropterus salmonides och Micropterus dolomieu). Två amerikanska arter,

stormunnad och småmunnad bass, har prövats i Sverige åtminstone tre gånger, med början på

1890-talet, senast i Vitavattnet och Norra Dämmet, Blekinge genom Göte Borgströms

(Svängsta) initiativ. Lek har förekommit men bestånd har ej uppstått (Curt Johansson, muntl.

medd.). Enligt kanadensiska fiskeribiologer har den småmunnade arten, som är den

nordligaste av dem, sin nordgräns i södra Kanada. Den kräver en julitemperatur på minst 18

grader som dygnsgenomsnitt, vilket innebär att vårt land är för kyligt för den."

:blush: Ähum... det kan hända att en del småpojkar spontaninventerade just dessa sjöar på 80-talet.. dock utan att dyka på just nämnda bassar! Däremot fanns där regnbåge, abborre, gädda samt olika vitfiskar i rikliga bestånd! ...alltså - det är bara vad jag hört att några KOMPISAR pysslade med på kvällarna, svartklädda och smygande som småninjor över kalhyggena...

• Like 1
Posted

:blush: Ähum... det kan hända att en del småpojkar spontaninventerade just dessa sjöar på 80-talet.. dock utan att dyka på just nämnda bassar! Däremot fanns där regnbåge, abborre, gädda samt olika vitfiskar i rikliga bestånd! ...alltså - det är bara vad jag hört att några KOMPISAR pysslade med på kvällarna, svartklädda och smygande som småninjor över kalhyggena...

Spontaninventring!:lol: Det var länge sedan. Det finns dock en liten tjärn som lär skall hålla röding här hos mig efter en utsättning på 70t i närheten... :ph34r:

Posted

Spontaninventring!:lol: Det var länge sedan. Det finns dock en liten tjärn som lär skall hålla röding här hos mig efter en utsättning på 70t i närheten... :ph34r:

Samma kompisgäng spontanplanterade små bäckmetade bäcköringar i skogstjärnar medelst cykel och tiolitershink... med mycket klena resultat. Det bidde inga vakfester i tjärnarna... Gäddorna blev dock lite fetare... :lol::blush:

Posted

Samma kompisgäng spontanplanterade små bäckmetade bäcköringar i skogstjärnar medelst cykel och tiolitershink... med mycket klena resultat. Det bidde inga vakfester i tjärnarna... Gäddorna blev dock lite fetare... :lol::blush:

:D

Den siste bäcköringen är nu 25år gammal, 16kg tung och har ätit upp alla gäddorna...

Posted

:D

Den siste bäcköringen är nu 25år gammal, 16kg tung och har ätit upp alla gäddorna...

:lol: :lol: Så kan man ju också se det!! Vilket as den ska vara... gäddskräcken!! :lol:

• 1 year later...
Posted

Och jag sitter på svaret om Vitavatten som inte är ett fritt vatten eller tillhör harasjömåla :)

Posted

Hittade inget om bass i registret över elfiske i sjöar. Hitta däremot två sjöar som ska ha indianlax! :blink:

även om det är sant så är Kokanee smått skit som inte gör en människa glad. Bra mat kanske men kass som sportfisk

Posted

OT.. Finns minst en sjö i stockholms trakten med ett mindre bestånd storvuxen koikarp. Går fint att fiska med fluga och som dom flesta karpfiskar goda fighters när vattnet är varmt.

Posted

Paloma. Om det inte är 100% hemligjaure får du gärna pm:a vilken pöl som har koikarp

Skickat från min HTC One X

Ja kan tyvärr inte säga vart den ligger. Dels för att jag själv fått lova att inte ta dit folk eller avslöja vart sjön ligger.

Samt att markägaren inte vill ha fiskare där. Finns kräftor i sjön som han är väldigt rädd om..

Ganska kool sight fishing med 2 kg guldfiskar!