May 10, 201115 yr comment_1432881 Jag har hört att det ska finnas en damm med ett bestånd av bass i södra sveriga. Stämmer detta? Skulle gärna vilja fiska bass. "A bad day of fishing is still better than a good day at work" Swecam Fishing: https://www.youtube.com/user/fisherman993 Report
May 10, 201115 yr comment_1432885 Bass skulle vara skoj att testa Renodlad flugfiskebutik i hjärtat av Göteborg! www.h2o-flugfiske.se Vi finns på Ånäsvägen 19, välkomna in på en kopp kaffe! Report
May 10, 201115 yr comment_1432894 Jag har hört att det ska finnas en damm med ett bestånd av bass i södra sveriga. Stämmer detta? Skulle gärna vilja fiska bass. Har för mig att ABU var inblandaqde i nått försök med Bass som man importerade från USA i slutet av 50-talet el början av 60-talet. borde finnas omnämnt i någon äldre NApp och Nytt. DT Report
May 10, 201115 yr comment_1432896 Googlade lite och hittade detta inlägg, om det stämmer har jag ingen aning om. Förekomst i Sverige: Svartabborren finns sedan 1962 i vilt tillstånd i Sverige. Den har efter ett tidigare misslyckande inplanteringsförsök i Sydsverige införts till odlingsdammar i Blekinge och ovannämnda år även i 2 fria vatten i samma landskap, nämligen Vitavatten och Norra Dämmet. Arten har fortplantat sig där och fanns 1984 med goda bestånd. "There he stands, draped in more equipment than a telephone lineman, trying to outwit an organism with a brain no bigger than a breadcrumb, and getting licked in the process." ~by Paul O'Neil, 1965~ Report
May 10, 201115 yr comment_1432918 Hopptrallalla! -Najs eller bajs är ju den obligatoriska följdfrågan... Edge-presentation http://www.edgeforum...showtopic=91876 Report
May 10, 201115 yr comment_1432921 Hopptrallalla! -Najs eller bajs är ju den obligatoriska följdfrågan... Du menar förstås, najs eller bass.. Edited May 10, 201115 yr by FlyFly Sedge, Drakes & Rocken(snake)RollOne hook, two hookers... Report
May 10, 201115 yr comment_1432924 Hopptrallalla! -Najs eller bajs är ju den obligatoriska följdfrågan... Känns ju dock som om de fanns i goda bestånd skulle de vara mera känt. Jag tvivlar på att beståndet finns kvar. Hade varit kul dock , så svaret blir najs nunca caminarás solo Report
May 11, 201115 yr comment_1433269 Norra Dämmet ligger mitt i Harasjömåla och det finns 2 Vitavatten. En i Råsjö, Olofström och en i Backaryd. Hade ju faktiskt varit intressant att inventera områdena , nästan 50 år senare. -EDIT- Visserligen från -94. Saxat ur https://www.fiskeriverket.se/download/18.1cd8e1d120f9147ace80001311/Info+S%C3%B6lab+Dr+2+1994_web.pdf "Black bass (Micropterus salmonides och Micropterus dolomieu). Två amerikanska arter, stormunnad och småmunnad bass, har prövats i Sverige åtminstone tre gånger, med början på 1890-talet, senast i Vitavattnet och Norra Dämmet, Blekinge genom Göte Borgströms (Svängsta) initiativ. Lek har förekommit men bestånd har ej uppstått (Curt Johansson, muntl. medd.). Enligt kanadensiska fiskeribiologer har den småmunnade arten, som är den nordligaste av dem, sin nordgräns i södra Kanada. Den kräver en julitemperatur på minst 18 grader som dygnsgenomsnitt, vilket innebär att vårt land är för kyligt för den." Edited May 11, 201115 yr by Barra Buster Report
May 11, 201115 yr comment_1433307 Det var som tusan, aldrig hört något om detta tidigare, hade som sagts varit skoj kolla sjöarna. Jag älskar att syssla med struntsaker, påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda, komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst... och bara följa ögonblickets ingivelse. Report
May 11, 201115 yr comment_1433323 Norra Dämmet ligger mitt i Harasjömåla och det finns 2 Vitavatten. En i Råsjö, Olofström och en i Backaryd. Hade ju faktiskt varit intressant att inventera områdena , nästan 50 år senare. -EDIT- Visserligen från -94. Saxat ur https://www.fiskeriverket.se/download/18.1cd8e1d120f9147ace80001311/Info+S%C3%B6lab+Dr+2+1994_web.pdf "Black bass (Micropterus salmonides och Micropterus dolomieu). Två amerikanska arter, stormunnad och småmunnad bass, har prövats i Sverige åtminstone tre gånger, med början på 1890-talet, senast i Vitavattnet och Norra Dämmet, Blekinge genom Göte Borgströms (Svängsta) initiativ. Lek har förekommit men bestånd har ej uppstått (Curt Johansson, muntl. medd.). Enligt kanadensiska fiskeribiologer har den småmunnade arten, som är den nordligaste av dem, sin nordgräns i södra Kanada. Den kräver en julitemperatur på minst 18 grader som dygnsgenomsnitt, vilket innebär att vårt land är för kyligt för den." Ähum... det kan hända att en del småpojkar spontaninventerade just dessa sjöar på 80-talet.. dock utan att dyka på just nämnda bassar! Däremot fanns där regnbåge, abborre, gädda samt olika vitfiskar i rikliga bestånd! ...alltså - det är bara vad jag hört att några KOMPISAR pysslade med på kvällarna, svartklädda och smygande som småninjor över kalhyggena... torrt, smått & grått Report
May 11, 201115 yr comment_1433345 Ähum... det kan hända att en del småpojkar spontaninventerade just dessa sjöar på 80-talet.. dock utan att dyka på just nämnda bassar! Däremot fanns där regnbåge, abborre, gädda samt olika vitfiskar i rikliga bestånd! ...alltså - det är bara vad jag hört att några KOMPISAR pysslade med på kvällarna, svartklädda och smygande som småninjor över kalhyggena... Spontaninventring! Det var länge sedan. Det finns dock en liten tjärn som lär skall hålla röding här hos mig efter en utsättning på 70t i närheten... Edge-presentation http://www.edgeforum...showtopic=91876 Report
May 11, 201115 yr comment_1433346 Spontaninventring! Det var länge sedan. Det finns dock en liten tjärn som lär skall hålla röding här hos mig efter en utsättning på 70t i närheten... Samma kompisgäng spontanplanterade små bäckmetade bäcköringar i skogstjärnar medelst cykel och tiolitershink... med mycket klena resultat. Det bidde inga vakfester i tjärnarna... Gäddorna blev dock lite fetare... torrt, smått & grått Report
May 11, 201115 yr comment_1433475 Samma kompisgäng spontanplanterade små bäckmetade bäcköringar i skogstjärnar medelst cykel och tiolitershink... med mycket klena resultat. Det bidde inga vakfester i tjärnarna... Gäddorna blev dock lite fetare... Den siste bäcköringen är nu 25år gammal, 16kg tung och har ätit upp alla gäddorna... "If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct. Fortunately, most people are morons." Report
May 11, 201115 yr comment_1433482 Den siste bäcköringen är nu 25år gammal, 16kg tung och har ätit upp alla gäddorna... :lol: Så kan man ju också se det!! Vilket as den ska vara... gäddskräcken!! torrt, smått & grått Report
August 9, 201213 yr comment_1579127 Och jag sitter på svaret om Vitavatten som inte är ett fritt vatten eller tillhör harasjömåla Två stenkast från Mörrumsån MÖRRUM Fishing Association http://morrumfa.com/ Report
August 9, 201213 yr comment_1579129 Hittade inget om bass i registret över elfiske i sjöar. Hitta däremot två sjöar som ska ha indianlax! There's never enough time to do all the fly fishing you need! Report
August 9, 201213 yr comment_1579132 Hittade inget om bass i registret över elfiske i sjöar. Hitta däremot två sjöar som ska ha indianlax! även om det är sant så är Kokanee smått skit som inte gör en människa glad. Bra mat kanske men kass som sportfisk Super Natural British Columbia Winter Steelhead är det enda som räknas Report
August 11, 201213 yr comment_1579581 OT.. Finns minst en sjö i stockholms trakten med ett mindre bestånd storvuxen koikarp. Går fint att fiska med fluga och som dom flesta karpfiskar goda fighters när vattnet är varmt. Report
August 11, 201213 yr comment_1579628 Paloma. Om det inte är 100% hemligjaure får du gärna pm:a vilken pöl som har koikarp Skickat från min HTC One X -Fishing is not an hobby, its a passion! Report
August 11, 201213 yr comment_1579654 Paloma. Om det inte är 100% hemligjaure får du gärna pm:a vilken pöl som har koikarp Skickat från min HTC One X har inte alla golfbanor karp i dammarna? There's never enough time to do all the fly fishing you need! Report
August 11, 201213 yr comment_1579660 har inte alla golfbanor karp i dammarna? bara åka o fiska mao Skickat från min HTC One X -Fishing is not an hobby, its a passion! Report
August 11, 201213 yr comment_1579661 har inte alla golfbanor karp i dammarna? Karpen som är i dammarna på golfbanor är främst Gräskarp som håller dammarna öppna. Report
August 12, 201213 yr comment_1579713 Paloma. Om det inte är 100% hemligjaure får du gärna pm:a vilken pöl som har koikarp Skickat från min HTC One X Ja kan tyvärr inte säga vart den ligger. Dels för att jag själv fått lova att inte ta dit folk eller avslöja vart sjön ligger. Samt att markägaren inte vill ha fiskare där. Finns kräftor i sjön som han är väldigt rädd om.. Ganska kool sight fishing med 2 kg guldfiskar! Report
August 12, 201213 yr comment_1579715 Häftigt! Jag förstår det. Skulle inte vilja att någon fiskar mina koi heller Skickat från min HTC One X -Fishing is not an hobby, its a passion! Report
August 16, 201213 yr comment_1580777 indian lax i sjö lät ju rätt slappt med... Man kanske borde spana mer i el fiske registren... http://troutfever.wordpress.com Min flugbindningsblogg! Mönster och bilder på allt från storlek 20 till 55mm shanks! Report
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.