Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag tycker kastning, enl "ffftänk", känns så jäkla enkelt :lol: ju mer man sätter principerna ju enklare blir det att förklara. Till slut kan man i princip träna i huvudet, till viss del.

Posted

Träningen sitter nog i huvudet till stor del! Oj, nu gjorde jag fel nr 19 i regelboken kan ju poppa upp. Visst är det enkelt när man förstått det. Är det nödvändigt att vara medveten för att utvecklas? Tror det.

Det här är ju också enkelt när man väl greppat det.... http://www.fedflyfishers.org/Portals/0/Casting/Master%20study%20guide%20articles/Bruce%20Richards/Rod%20Tip%20Path.pdf

Posted

Ok.

Har den utskriven och den ligger på sängbordet som kvällslektyr :)

Inte slösa med naturresurserna ! <_<

Jag tar laptopen till sängen, hoppas jag fattar hälften, och somnar med ett leende ! ^_^

Posted

Riktigt kul med en kastanalystråd Håkan, hopas många hakar på. Jag har följt Sexy Loops en hel del genom åren och de är duktiga på det. Vad som gjorde att jag tröttnade är att ett fåtal grottar ner sig totalt och majoriteten hamnar utanför själva diskussionen. Jag är helt övertygad om att utan att göra det svårt går det att diskutera detta med kastning, fysik och teknik. Det svåraste, och viktigaste, är nog att kunna genomföra och förklara i praktiken. Snacket och diskussionerna blir förkovring. Hoppas att tråden lever länge :)

VH

Staffan

Posted (edited)

Går tom att öppna i telefonen :)

För övrigt så är det mesta sånt man önskar man skrivit själv, alltså ruggigt bra :lol: De två längre posterna vill jag läsa på dator eller i pappersform.

Edited by sempai
  • 3 months later...
Posted

Hej Jens, FFF har fått en ny sida och därmed bröts länken. Jag ska kika på det även om jag inte exakt vet vilka kastmekanikskrifter Magnolia hänvisade till. Som Tony skriver, det mesta kan kokas ner till Bill Gammels "five essentials". Det är fem enkla regler att ha i bakhuvudet när ett flugkast ska genomföras.

S

Posted

Jag letar också men finner inte och undrar som ovan :(

Hej Nils-Ingvar :) Jag jobbar på detta i skrivande stund men måste börja med att reda ut några problem med den nya sidan, jag har inte den access jag ska ha och kommer inte åt alla delar. Väntar på svar från FFF. När jag fått det ordnat så kommer jag att fråga var Al Kyte's 'paper' om casting mechanics tagit vägen. Han har släppt en bok och kanske har de medvetet tagit bort innehållet därför. Som sagt, vet ej men lovar att höra av mig här igen då jag fått klarhet i det.

Ha nu en skön söndag, det ska jag ha.

/Staffan

PS Kommer du på mässan till veckan?