Hoppa till innehåll

Vem är landets 10 viktigaste flugfiskpersonligheter?


tomgustavsen

Recommended Posts

Då ligger väl Johan Klingberg mkt närmare till än William, om vi skall kora ngn enligt dina funderingar.

William kommer ljusår efter Klingberg ;)

Absolut kan man använda Klingberg. Jag tyckte bara från början att William avfärdades lite väl lätt utan något relevant argument.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här landet har inte 10 betydande flugfiskepersonligheter.

 

De få jag kan lista är:

 

  • Hans Lidman, för glöden och den längtan han spred ut i fiskeleden med sina böcker
  • Färnström, ärkenörden. Den förste som lärde oss att fisket kan ske via prylar i katalogen lika gärna som ute vid vatten.
  • Andersson/Karpenstam/Sjöberg som via Karpens och sedan Loop visade vägen till att först smart import via täta mässbesök ute i vida världen och sedan egenproduktion med bra design kan leda väldigt långt. Utan dom kan vi glömma att Guideline, Vision eller andra "copy cats" ens skulle ha startats. Danielsson underbara rullar hade dessa förutan sannolikt slutat som ännu en excentrisk garageprodukt redan för 25 år sedan. Lagpris.
  • 70-80-tals gänget som via blylinor och stora tuber utvecklade vid Mörrum och Em förde in en ny växel i det norska laxfisket. Norling, Frödin, Abelsson, Holmberg etc. Lagpris till dem med.

Sedan dess ser jag inga giganter. Följer några noga - men de platsar inte min lista än.

 

M

 

PS. Bergqvist borde nog vara med..... DS

Redigerad med Marlodge
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Viktigaste, det behöver nog preciseras! De som gjort mest för "sporten" utan att framhäva sig själva eller de som gjort en hel del för "sporten" men också marknadsfört sig själva hårt? I dessa tider när devisen "syns du inte så finns du inte" är det svårt att komma med enkla svar. Jag tycker att en del kändisar inte är värda den uppmärksamhet de får medan en del doldisar gör ett mycket bra jobb i det fördolda, En del lyckas faktiskt kombinera sin "egen-marknadsföring" med goda budskap. En del får uppmärksamhet genom utpräglad självhävdelse och ibland egendomliga budskap.....

 

För en vecka sedan var jag och hörde på Hans Rosling som finns på Time Magazine´s (USA) lista 2012 över värdens 100 mest inflytelserika personer. Han lyckades fylla universitetsaulan här i Uppsala till brädden.* Han fick flera applåder av majoriteten av åhörarna. Själv kände jag mig lite tvehågsen; skicklig javisst, men budskapet? Kändes förenklat och det var för mycket underhållning i stället för ett kanske tråkigare men mer vetenskapligt budskap. Men i det senare fallet hade det nog inte blivit så trångt....

 

Här är professor Rosling i farten i ett annat sammanhang.

 

 

* (någon föreläsning på nätet hade 4 miljoner tittare, så inflytelserik; visst.)

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...