Jump to content

Ismopuppa

Guest

Recommended Posts

På 2023-07-06 at 14:56 Bobbilon sa:

Ismopuppan är förmodligen den viktigaste flugan i min ask. Jävulskt grym!!

Balsa kräver sin hantverkare för att lyckas göra ismopuppan rätt, snygg och bra.

Jag är rätt förtjust i foam. Tillsammans med Stefan på mayfly.se har jag bidragit att ta fram en våffeltång för att kunna göra foampuppor och annat. 

Nu har en ny tång kommit, ska inte kladda för mycket om namnet, det är Stefans sak om vad den ska kallas. Men det är ett våffeljärn av större modell. Det finns alltså två modeller, en stor och en liten tång. Perfekt att göra en ismovåffla med på storlek 12 och större.

Bjuder på några bilder. Den här tången säljs på Mayfly.se.

Foam kropp klipps ut i ungefärlig form. Sen bränner man den med stormtändare i tången och nyper försiktigt ihop.

Här har jag gjort en variant av ismopuppan, ismovåffla. Grön och gul foam av samma sort har bränts ihop i tången. 

Det kommer säkert komma kopior snart på andra ställen. Det är ju sjysst att stödja grundidén och köpa orginalet. Måtten är ingen standard utan framtagen för större flugor som nattsländor, Grandis och större dagsländor Vulgata osv.

Jag är sjukt nöjd med konceptet. Hoppas fler blir inspirerad och tycker det är lika kul som jag. 🍻👌

Tack till dig Ismo som bistått med kunskap, ismopuppan, idéer osv. 🍻

6FAA1B78-432C-4CC8-BD07-CF3E52C83039.thumb.jpeg.331aa79580d7d2afb0063b2ec8766439.jpeg

92CA4C76-31E6-4CB5-A2DC-9AB86BC4DA15.thumb.jpeg.825a4194bbab3f030d0ebcd75629f310.jpeg

E4FBB292-F58C-4FA3-A7A9-E3E978FF97BD.thumb.jpeg.1f098acd1a12d14fc9adc98f90e3a526.jpeg
E37299F1-3D32-4D47-9517-E7CB72CF2DCB.thumb.jpeg.4f20653500c6ee6e9cfe5f41b9b5c3fe.jpeg

Sjukligt snyggt! 😍👍

• Thanks 1

7 hours ago, Ismo said:

1a gången jag ser en Sik i denna strl tagen på Puppan!..2.1kg 55 com långa..återsutsatt!.Av min gamla klasskompis 11 år i samma klass..

i Jock strax om Kiruna....

Gamle Thomas Öhlund tog den..

Han som drog mig med till Torneälven engång..där Puppan kom till!

Lyfter på hatten å svålen Thomas.

IMG_63451(1).jpg

En välnärd sik, lite liten bara 😂

• Like 2

7 hours ago, Ismo said:

1a gången jag ser en Sik i denna strl tagen på Puppan!..2.1kg 55 com långa..återsutsatt!.Av min gamla klasskompis 11 år i samma klass..

i Jock strax om Kiruna....

Gamle Thomas Öhlund tog den..

Han som drog mig med till Torneälven engång..där Puppan kom till!

Lyfter på hatten å svålen Thomas.

IMG_63451(1).jpg

Den ska man rensa men ge fan i att fjälla, låta den liga i salt i två dygn sen varmröka den. 😋

9 minutes ago, Ismo said:

Hmmm..vad nöp det på där?

Du är för våldsam...R"unka inte för hårt...

För några år sedan började mina ögleknutar gå av, precis som på bilden. Det började med ett förmodat pb på röding på Island och sen bara fortsatte det. Innan dess hade jag kört med samma ögla sedan 1980-talet utan missöden. Jag fattar fortfarande ingenting. 

• Like 1

6 minutes ago, Bigsalmon said:

För några år sedan började mina ögleknutar gå av, precis som på bilden. Det började med ett förmodat pb på röding på Island och sen bara fortsatte det. Innan dess hade jag kört med samma ögla sedan 1980-talet utan missöden. Jag fattar fortfarande ingenting. 

Det har hänt mig ett gäng gånger när jag slarvat och fiskat lax med lite rostiga krokögon.
Var tafsmaterialet dåligt? Eller var det från flera olika material/spolar? 

5 hours ago Ismo sa:

Kan ju säga!..Rapalknuten har ju en kunna sen tidigare...att skippa det sista en gör knuten..såg hos Henka..gjorda av Danska H-Öringsfiskare...men att använda den till t ex. min Puppa( lr annan fluga)..har aldrig ens tänkt tanken.

Vad är tanken med att skippa sista momentet på knuten?

3 hours ago, Henka said:

Det har hänt mig ett gäng gånger när jag slarvat och fiskat lax med lite rostiga krokögon.
Var tafsmaterialet dåligt? Eller var det från flera olika material/spolar? 

Samma tafsmaterial som alltid; Stroft GTM. Samma krokar som alltid; Gamakatsu, Kamasan och Dohiku. Det har hänt 3-4 ggr de senaste 5-6 åren. Innan dess - ingen gång

1 hour ago, Bigsalmon said:

Samma tafsmaterial som alltid; Stroft GTM. Samma krokar som alltid; Gamakatsu, Kamasan och Dohiku. Det har hänt 3-4 ggr de senaste 5-6 åren. Innan dess - ingen gång

Märkligt. Jag hade förstått om det varit en enstaka spole eller nån speciell fluga (kanske med en grad i ögat eller nåt) men när det hänt upprepat är det väldigt märkligt.

Jag uppskattar dessutom tafsmaterialet på din bild som hyggligt grovt vilket gör det hela än märkligare...

8 hours ago, Ismo said:

För att den är ONÖDIG...svårare att dra ihop knuten..på ett bra sätt.

Många som kör en Ögleknut till Wobblers..skippar den..

Har upptäckt detta också. Tyckte det var krångligt att få till knuten bra och provade att bara gå igenom en gång. Har inte haft några problem med själva knuten. 

• 2 weeks later...
On 7/21/2023 at 2:38 PM, Ismo said:

Det roliga var med min gammle Klasskompis var...han användes sig av en ÖGLEknut!!!(Rapalknut)..fast skippa det sista i knuten..säkert 0,30 mm. nylon.  hade han.

SMART!!!!..då kan en använda sig av tjockare nylon..utan att tjockleken/knuten styr "Puppan" åt ett visst håll...vid användande av tjockare tafs.

Den knut!.. skall jag börja använda mig utan tvekan! framöver..klart som spad.

"Rapalknuten" är en Rapalknut även kallad..tror jag jag såg en Video hos HENKA!! Fiskelust..Danska fiskare som fiskade H-Öring. 2010...så skippa det sista en gör..i /med knuten...förrutom att dra åt...fuktad knut.

Har alltid kört grinnerögla. En vanlig grinner fast man drar inte knuten hela vägen in, utan nyper parten där man vil ha öglan.

Men. Oftast kör jag med grinnern dragen hela vägen in.