Hoppa till innehåll

Flugfiskets framtid?


Lusen

Recommended Posts

Har inga personliga erfarenheter från flugfiske köp utomlands men läser va andra skriver som är kritiska mot utlandshandel är det just garanti ärenden som "motståndarna" argumenterar med.

 

Har dock handlat mycket annat utomlands, tex. dator prylar och har inte haft problem med garanti ärenden. Även handlat projektor utomlands som gick sönder, var inga problem med garanti där heller.

 

 

Att alla mellanhänder drar upp priset vet nog alla. Men detta är ju inget konsumenten skall beskyllas för när denne väljer det billigare alternativet att handla utomlands. Detta problem torde ligga på den fysiska butiken som bör söka andra alternativ för att få ned priset till en konkurens kraftig prisnivå!

 

Väldigt svårt för oss att spekulera i inköpspris kontra kund pris när vi är konsumenter som skriver här inne.

 

Vore intressant att se hur prisplanen ser ut för en butik i sverige.

 

Du kan vara lugn för att det inte bara är konsumenter som skriver här inne. Det finns många handlare på denna sida. Säljare mm. Du får alla sidors syn på saken.

 

Och jag tycker inte heller att konsumenten skall beskyllas för att välja billiga alternativ. Men konsumenten skall vara medveten om konsekvensen för andra och i slutändan sig själv om han väljer det alternativet. Och det tror jag att vi ofta inte är...

 

Den lilla fysiska butikens möjligheter att förhandla ner priser när det handlar om så mycket mer än att bara göra en deal med sin grossist är ganska små tyvärr. Vi har höga skatter till exempel, högre än de länder vi så gärna handlar billigt ifrån. Vi har höga arbetsgivaravgifter, försäkringar, lokalhyror mm. Massvis av kostnader som är mycket svåra att och ofta omöjliga att göra något åt.

Möjligtvis kan vi kräva av den lokale handlaren att engagera sig politiskt och avkräva honom att genomföra politiska reformer såsom att minimera invandringen, minimera sjukvården, sänka social trygghet för utsatta människor och så vidare så att vi kan sänka skatter och därmed handla fiskeprylar lite billigare. Kanske en bra idé?

 

Det handlar väl egentligen inte om att handeln ska skärpa sig och möta upp framtiden och den globala konkurrensen? Det handlar väl om att skapa utrymme politiskt genom att kapa kostnader från vissa sektorer och tillföra andra.. Lite tillspetsat. Sorry, men med lite överdrift kan det vara lättare att få fram ett budskap. :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag trodde tråden handlade om flugfiskets framtid, och inte flugfiskehandelns. För ni menar väl inte att det är samma sak?

;)

 

Åter ontopic:

Flugfiske och fiske generellt liksom andra sporter och hobbys har upp/ned gångar. Framtiden ser ljus ut. Nya generationer flugfiskare föds och många vill nog se sina barn glädjas lika mycket som vi gör :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan vara lugn för att det inte bara är konsumenter som skriver här inne. Det finns många handlare på denna sida. Säljare mm. Du får alla sidors syn på saken.

 

Och jag tycker inte heller att konsumenten skall beskyllas för att välja billiga alternativ. Men konsumenten skall vara medveten om konsekvensen för andra och i slutändan sig själv om han väljer det alternativet. Och det tror jag att vi ofta inte är...

 

Den lilla fysiska butikens möjligheter att förhandla ner priser när det handlar om så mycket mer än att bara göra en deal med sin grossist är ganska små tyvärr. Vi har höga skatter till exempel, högre än de länder vi så gärna handlar billigt ifrån. Vi har höga arbetsgivaravgifter, försäkringar, lokalhyror mm. Massvis av kostnader som är mycket svåra att och ofta omöjliga att göra något åt.

Möjligtvis kan vi kräva av den lokale handlaren att engagera sig politiskt och avkräva honom att genomföra politiska reformer såsom att minimera invandringen, minimera sjukvården, sänka social trygghet för utsatta människor och så vidare så att vi kan sänka skatter och därmed handla fiskeprylar lite billigare. Kanske en bra idé?

 

Det handlar väl egentligen inte om att handeln ska skärpa sig och möta upp framtiden och den globala konkurrensen? Det handlar väl om att skapa utrymme politiskt genom att kapa kostnader från vissa sektorer och tillföra andra.. Lite tillspetsat. Sorry, men med lite överdrift kan det vara lättare att få fram ett budskap. :blush:

 

 

Tar man det ur ett politiskt perspektiv så blir det 2 budskap. God tillväxt och fler arbetstillfällen. Samtidigt som skatter, hyror och andra omkostnader ökar år efter år.

 

Vet inte hur politikerna är funtade och vill inte sätta mig in i det, risk för mental sjukdom ;) Hehehe..

 

Men håller med dig helt och hållet i det du skriver!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle ju vara intressant att få statistik från fiskeföreningar/förbund angående medlemmars flugfiskande. Samtidigt vet jag inte hur stor föreningsanslutningsgraden idag är - kommer ju garanterat finnas stora mörkertal när det gäller hur många faktiska utövare vi har i landet.

 

Man skulle även kunna undersöka hur konsumtionsmönster sett ut över tid men även där finns säkert en del källkritiska problem..(konsumtionen har ju ökat rätt kraftigt i samhället överlag ex). 

 

Finns säkert många fler aspekter man får undersöka om man vill få en någorlunda rättvisande bild av hur flugfiskets dåtid, nutid och framtid ser ut..

 

Min egen uppfattning är att antalet faktiska utövare (deltidare-heltidare-tillfällare) måste ökat. Men det är bara en gissning..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I vår fiskeklubb börjar fler och fler flugfiska havsöring på kusten. Det faller sig sen naturligt att de testar andra arter och köper annan utrustning i andra klasser. Och när man är ute längs kusten syns fler flugfiskare för varje år!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fisket generellt minskar, är jag helt övertygad om. Vid mina hemmavatten är stigarna otrampade när jag kommer vid midsommar. Förr blankslitna redan då. Vid lågvatten kunde tjogtals med drag plockas ute i forsarna. Idag ser man inte något.

De gamla rävarna håller på att dö av. Nyrekryteringen är usel.

 

Här har branschen, om man alls skall prata om den här, sin stora ödesfråga: Hur slita ungarna från paddor, spelvärldar och sociala medier? Fotboll, hockey och tennis, för att ta några, har i vart fall drömmen om rikedom eller ett par kliv ur skiten som lockbete.

 

Visst är det vemodigt. Samtidigt kan jag utifrån alldeles egoistiska perspektiv undra om det är hela världen....? Varför deppa över att att redan nu kunna fiska på större fiskar än vad pappa gjorde på 50-talet? Behöver grejorna bli bättre? Knappast. Med vad som finns idag kan redan alla gränser sprängas. Faktum är att de grejor jag hade som tonåring skulle funka rätt bra, de med. Ett Farlow EightyEight cane, en Garcia Longbelly lina och en Hardy rulle skulle ta nästan all fisk jag tar med dagens superduper spön. Möjligen med mer värk i handleden.

Räddningen är att hitta åter till sagan om fisken. Att låta barnen tidigt få känna av suget efter ett napp från en ett väsen man oftast knappt tror finns förrän det hugger. För ungar är drömmen alltid större än prylarna som behövs för att uppfylla den.

 

Marlodge/Royal Grumpy

Redigerad med Marlodge
  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det är rätt många flugfiskare som börjat spinn fiska gädda istället?.. för det fiske har ju ökat lavin artat men jag kanske har fel?

 

Är det inte tvärtom? Flugfiske efter gädda känns väldigt hett, något vi kanske har att tacka fly vs jerk -filmerna för? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller kustfisket efter havsöring så kan iaf jag konstatera att flugfisket tar stora framsteg och att fler och fler börjar för varje säsong. Skulle man välja att besöka nån av de mer kända ställena under säsong så får man vara beredd på att ta kölapp, ibland är det trångt.

Jag tänker främst på västkusten, men det gäller säkert de andra kusterna också.

Surgubbevarning

Trångt o kö =framsteg?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan ju även fråga de som jobbar med fiskepressen. Antalet prenumeranter borde väl förändras i direkt proportion med antalet fiskare?

 

Frågan är vad som är bäst. Om antalet flugfiskare växer så är det såklart kul, eftersom hantverk, produkter, tidskrifter etc kan fortsätta utvecklas. Dessutom har vi en potentiellt större grupp som kan arbeta med fiskevård, miljöarbete och allmän upplysning kring fiskeindustrin.

 

Å andra sidan är det trist om antalet fiskare blir fler, för det blir trängre vid vattnen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Surgubbevarning

Trångt o kö =framsteg?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

 

Det är ett framsteg för flugfisket i sig att fler börjar med fluga, jag tänkte då främst på handlare, produktutveckling m.m.

 

Att ett det blir ett högt fisketryck på vissa platser är väl dock inget större framsteg för själva fisket eller för den ro man annars kan känna vid en ensam kuststräcka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller antalet medlemmar på ett flugfiskeforum? ^_^

Haha ja ser man på dom siffrorna så fanns det ju inga flugfiskare alls så sent som på 90-talet. Glasklart, flugfisket ökar i rasande tempo ;)

När det gäller ökat tryck på kända fiskespots, kan inte det ha att göra med att information om platser blivit lättare att hitta pga internet? Förr kanske folk va mer spridda?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dels är det lättare att hitta på nätet idag och sen tror jag det ofta är så att man tipsar nytt folk om kända ställen för att dem allt som oftast är lättåtkomliga  och för att dem ska ha en rimlig chans till att få fisk och sist men inte minst... Man vill ju inte avslöja var det riktiga kanonfisket bedrivs egentligen :D

 

Jag tror lättåtkomligheten till många kända platser spelar roll, då många idag har svårt att annars finna tid till sitt fiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är medlem i en sportfiskeklubb med mest inriktning på flugfiske, startad 1959. Medlemsantalet är satt till maxantal på 50 st. När jag kom med på sjuttiotalet o även 80-90 talet var det lång kö för att komma med, förtillfället är vi 45st . Förr var det bara folk boende i kommunen som fick vara med nu har det tagits bort men ändå ingen kö. Vi jobbar inte så hårt för att fylla på men det gjordes inte innan heller! Fanns en ungdoms avdelning innan nu nerlagd. Vi har flugbindning varje tisdag och förra säsongen fick vi nöjet att det kom tre killar i åldern 12-13 år. Nyfiken på och höra vilka erfarenheter ni andra har, finns det yngre som fyller på i leden osv. Det är ju fantastiskt roligt att få vara med o se dom unga , nyfikna och vetgiriga lära sig att umgås med naturen och en hobby som ger så mycket tillbaka!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt intryck är att det kanske inte är fler som flugfiskar än tidigare men att de som gör det satsar mer och energi och pengar på det. Det finns väldigt mycket större utbud av utrustning inklusive lokala och regionala märken än tidigare. Det är billigare med utrustning än vad det har varit tidigare och det går inte längre att sälja dålig utrustning. Det borde bli en utslagning av åtminstone regionala märken om det var en starkt minskande trend. Alternativet är att alla som håller på lägger mer pengar och satsar på flugfisket än tidigare. Där flug- och spinnfiske känns som det verkligen skiljer sig åt är att det inte känns som det är lika många som har en flugfiskeutrustning som fiskar en eller ett par gånger per år till skillnad från spinnfiskare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker att det verkar som om betydligt fler flugfiskar än tidigare, däremot verkar det som om sportfisket generellt sett har minskat. Innan -79 fanns det ingen flugfisketidning i landet och när FiN slutligen kom var den ensam i många år, men nu finns det väl 4 eller 5 flugfisketidningar på  svenska och det bör ju vara en indikator.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fisket generellt minskar, är jag helt övertygad om. Vid mina hemmavatten är stigarna otrampade när jag kommer vid midsommar. Förr blankslitna redan då. Vid lågvatten kunde tjogtals med drag plockas ute i forsarna. Idag ser man inte något.

De gamla rävarna håller på att dö av. Nyrekryteringen är usel.

 

Här har branschen, om man alls skall prata om den här, sin stora ödesfråga: Hur slita ungarna från paddor, spelvärldar och sociala medier? Fotboll, hockey och tennis, för att ta några, har i vart fall drömmen om rikedom eller ett par kliv ur skiten som lockbete.

 

Visst är det vemodigt. Samtidigt kan jag utifrån alldeles egoistiska perspektiv undra om det är hela världen....? Varför deppa över att att redan nu kunna fiska på större fiskar än vad pappa gjorde på 50-talet? Behöver grejorna bli bättre? Knappast. Med vad som finns idag kan redan alla gränser sprängas. Faktum är att de grejor jag hade som tonåring skulle funka rätt bra, de med. Ett Farlow EightyEight cane, en Garcia Longbelly lina och en Hardy rulle skulle ta nästan all fisk jag tar med dagens superduper spön. Möjligen med mer värk i handleden.

Räddningen är att hitta åter till sagan om fisken. Att låta barnen tidigt få känna av suget efter ett napp från en ett väsen man oftast knappt tror finns förrän det hugger. För ungar är drömmen alltid större än prylarna som behövs för att uppfylla den.

 

Marlodge/Royal Grumpy

Bra skrivning, delar dina tankar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag har en känsla av att antalet fritidsfiskare ökat men det kan också bero på att jag flyttade för några år sedan och fortfarande inte hittat mina egna pärlor långt från mer allmäna platser.

 

Jag tror fiskets överlevnad inte har så mycket med priserna i butikerna att göra. En bra butik kan dock göra skillnad lokalt för fisket genom attt förmedla kunskap. Det kan röra sig om vatten, vad som fungerar var, var lämpar det sig för familjen respektive den äventyrslystne med mera. Genom god service kan butiken både lyfta lokala fisket och sig själva då kunden förhoppningsvis kommer tillbaka för fler tips och utrustning.

 

Vidare har jag känslan av att Sverige har mängder med potentiellt bra vatten för alla typer av fiske och fiskare men de kräver förvaltning. Många föreningar fungerar så att de tar ut avgifter för ett år eller ett dygn, sätter ut lite regnbåge i en tjärn och bryr sig inte så mycket om resten av området. Jag tror också att P/T-vatten behövs eller att vissa vatten kan behöva stödutsättning för att möte fisketrycket dock finns möjligheten att se varje vattens styrka och bygga på det. Man kan även jobba mer med CnR, fönsteruttag, återställning, tillgänglighet med mera. Tyvärr kräver flera av dessa åtgärder pengar, arbete, förhandling med markägare och annat som kan göra det tungrott även om viljan finns. 

 

Det var lite om mina tankar om fisket upp eller nedgång i allmänhet. Den ursprungliga frågan var om flugfiske men jag tror inte flugfisket skiljer mycket från annat fiske när det gäller trender.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan ju även fråga de som jobbar med fiskepressen. Antalet prenumeranter borde väl förändras i direkt proportion med antalet fiskare?

 

Frågan är vad som är bäst. Om antalet flugfiskare växer så är det såklart kul, eftersom hantverk, produkter, tidskrifter etc kan fortsätta utvecklas. Dessutom har vi en potentiellt större grupp som kan arbeta med fiskevård, miljöarbete och allmän upplysning kring fiskeindustrin.

 

Å andra sidan är det trist om antalet fiskare blir fler, för det blir trängre vid vattnen...

 

Intressant Christian, det här kan bli en rolig funktion. Om upplevelsen är bra torde det locka till flugfiske.

 

Upplevelsen ute vid vattnet (vilket är det viktigaste) står i direkt proportion till en rad saker;

 

- Miljö (nedskräpning och sprängsten definierar dålig miljö, den rena fjälljokken en god miljö)

 

- Antal fiskar (lite fisk dåligt, mycket fisk bra)

 

-Antal fiskare (många är dåligt, få är bra.)

 

 

 

Den sista parametern är lite knepig, många fiskare ger mer folk ute vid vattnet men också, som du skriver Christian, fler som engagerar sig. Den har också en självreglerande effekt, ju fler som fiskar, desto större blir minskningen (många tröttnar när det blir trångt). Den påverkar också priset, stor efterfrågan stigande priser med hyfsat konstant utbud. Så, jag hoppar över kostnad i min kalkyl. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...