Hoppa till innehåll

Guideline Drifter flytring


Mikeyland

Recommended Posts

Provade min kompis Drifter innan jag köpte en Outcast Super Fat Cat o det har jag inte ångrat en sekund, Lätt i förhållande till storleken, du sitter väldigt högt o fint i den även om man väger lite mer. stora fickor och som sagt gummerad under så den är är otroligt lättpaddlad.

 

Mvh

Uffe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en drifter och jag är nöjd. Man sitter högt och det är mycket fickor.

Har man flytringen i saltvatten så är det viktigt att man sköljer av hela ringen och skrubba lite på dragkedjorna men så måste man göra på alla ringar.

Något jag inte var nöjd med är guidelines fenor men det är ju bara att köpa till outcasts :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Önskar att få lite nya positiva eller negativa nackdelar med denna ring!

Man får gärna motivera en annan ring oxå.

Är 193 men väger bara runt 70kg. (Stenhård) ;)

/M

Mer ring behöver man egentligen inte. Den gör det den ska men inte mer.

Jag stör mig ofantligt mycket på plaströret i ryggstödet. Känns som en riktig sista minuten lösning. Dessutom så viker sig ryggstödet när du lutar dig bakåt. Du sitter inte heller lika högt som i en superfat cat. Dessutom är bordet i en sfc mycket bättre än på driftern. På driftern är det ju bara en bit nät som man fäster med kardborreband över knäna men utrymmet mellan ben och bor är så litet att kardborrebandet lätt öppnar sig. Sen då den ser till att fukta dina vadare över knäna så blir det väldigt kallt om knäna på vintern.

Sen finns det ingen ficka i ryggstödet som det finns på sfc:n och utrymmet bakom stolen är gjort i nät på driftern så allt som läggs där blir blöt. Du har heller inga drickahållare på driftern.

Åh andra sidan så har driftern 6 flytelement varav två i varje ponton medan sfc:n bara har 3 (sits, ryggstöd och ponton). Så jag skulle säga att driftern är säkrare mot punkor.

Såhär skulle jag säga vill man inte lägga ut massa pengar på en ring och/eller man inte använder såååå mycket så köp en drifter. Den är stabil, säker, har bra fickor och man sitter över vattenytan.

Fiskar man väldigt mycket, är väldigt bekväm av sig och eller man vill flasha för polarna köp en superfat cat eller prowler. Jag vet inte vad som skiljer prowlern och superfat caten.

Skickat från min telephön...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var nöjd med min Ron Thompson U-boat jag köpte 2001 också, då var det den bästa ring jag hade provat... :P  Satt med vatten till midjan och det tog 30min att få ur luften ur ringen. 

 

Jag har aldrig fiskat ur Driftern men en kompis i fiskegänget vart väldigt missnöjd med sin då vi andra hade Fishcat 4 och var packade och ombytta innan han ens hittat alla ventilerna på sin ring. Det kan ju tyckas vara en säkerhet att ha 6 olika blåsor som ju knappast lär gå sönder samtidigt. Fishcat har ju tjock foam i sits och rygg vilket håller dig flytande om en blåsa mot förmodan skulle svika. Fördel må vara att Driftern tar mindre plats nedtagen då den är helt uppblåst.

 

Jag är inne på min andra Fishcat då blixtlåsen i förvaringsfickorna havererade efter 6 år i saltvatten och dåligt underhåll. I övrigt fungerar ringen som tidigare... (se säljes ; ) 

Redigerad med Andtrax
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var nöjd med min Ron Thompson U-boat jag köpte 2001 också, då var det den bästa ring jag hade provat... :P Satt med vatten till midjan och det tog 30min att få ur luften ur ringen.

Jag har aldrig fiskat ur Driftern men en kompis i fiskegänget vart väldigt missnöjd med sin då vi andra hade Fishcat 4 och var packade och ombytta innan han ens hittat alla ventilerna på sin ring. Det kan ju tyckas vara en säkerhet att ha 6 olika blåsor som ju knappast lär gå sönder samtidigt. Fishcat har ju tjock foam i sits och rygg vilket håller dig flytande om en blåsa mot förmodan skulle svika. Fördel må vara att Driftern tar mindre plats nedtagen då den är helt uppblåst.

Jag är inne på min andra Fishcat då blixtlåsen i förvaringsfickorna havererade efter 6 år i saltvatten och dåligt underhåll. I övrigt fungerar ringen som tidigare... (se säljes ; )

Fiskar på ett stormigt Vättern i december med min drifter. Då är det tryggt att veta att om en blåsa i pontonen spricker så kan jag ändå paddla in i land. I en sådan situation hjälper nog inte sits och ryggstöd så mycket....

Skickat från min telephön...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt tacksam för alla svar! :) fortsätt gärna.

Jag är som sagt inte spec stor i kroppen så bärkraften hos en drifter lär utan problem fungera för mig. Det jag tänker på är priset då ekonomin ska gå ihop oxå. Kommer fiska en hel del men tyvärr räcker inte alltid tiden till. Kommer fiska i Mälaren samt Skärgården i Sthlm/Norrtälje.

Vill absolut ha en ring jag sitter högt i, värdelöst att sitta nere i vattnet just därför är det driftern eller fishcat jag har som val.

Hur lätt går ryggstödet av på en drifter? Snackar vi 100 pannor ?

/M

Redigerad med Mikael S
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fiskat en hel dröse med ringar sedan 2007. Har haft olika uppfattningar tidigare som pendlat. Tänkte ge mitt utlåtande om dom olika ringarna jag kört hittils. Observera att det här endast är mina egna upplevelser.

Ringar utan säte och ryggstöd T. ex Ron Thompsons kända variant.
+ Billig
- Du blir nerkyld snabbt.
- Ej sjösäker vid strömmar eller liknande.
- Halvdan kvalité i sömmar, dragkedjor och tyg.  

Denna typ av ring skulle jag på min höjd använda i små lugna fjälltjärnar. 

Ringar med säte och ryggstöd T. ex Kinetic goodspeed, Guideline drifter, Pool 12. 
+ Sjösäkra
+ Du blir mest nerkyld om nedre delen av benen.  
- Halvdan kvalité i sömmar, dragkedjor och tyg. En säsongs "hårt" fiske i Stockholms skärgård förbrukar dragkedjor och sömmar på utsatta ställen för mig. 
- Sliter hårt på vadarna vid framförallt knäna då det blir en friktion mot frontbygeln vid paddling. 

Denna typ av ring fungerar fint i hårda väder och gör sitt jobb. Inget snack om saken. Men man får räkna med en hel del underhåll och om man inte underhåller noggrant får man vara beredd på att små saker kommer gå sönder. 

Ringar med säte, ryggstöd och gummerad undersida. T. ex Prowler och Fish cat
+ Sjösäkra
+ Du blir knappt nerkyld, förutom nedre delarna av smalbenen.
+ Grym kvalité på sömmar, blåsor, dragkedjor.
+ Sliter inte på vadarnas knä pga ingen frontbygel.
+ Snabbpaddlade (speciellt Fish cat, frigolitsäte).
- Tar mer plats

Grymma ringar. Tål hårda tag. Visst saftar priset på.

Jag kör en beggad fish cat och det ångrar jag inte en sekund. I början tänkte jag inte på kvalitetsskillnaden mot övriga men ju längre tiden gick desto mer slog det mig. Den känns som en outtröttlig maskin i vattnet stundtals. 

/ John
 

Redigerad med karki
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en drifter och jag är nöjd. Man sitter högt och det är mycket fickor.

Har man flytringen i saltvatten så är det viktigt att man sköljer av hela ringen och skrubba lite på dragkedjorna men så måste man göra på alla ringar.

Något jag inte var nöjd med är guidelines fenor men det är ju bara att köpa till outcasts :)

Jo jag är medveten om att man måste tvätta av saltet.

Min bror har den första utgåvan av drifter, något annorlunda i den grön/bruna färgen, där sitter också en annan typ av dragkedjor med rostfria detaljer(drag-delen) Han har haft sin ring längre än mig, i saltvatten, och alla hans kedjor är hela.

Jag tror att de bytte dragkedjor på de nyare mot någon billigare variant. Dragdelen är i nån förzinkad variant på min. Rätta mig om någon vet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns som att en drifter mer än väl lever upp till förväntningarna ihop med fishcat. RT ringarna , pool 12 etc känns inte lika stabila.

Men att man skulle flyta sittande om fishcaten gick sönder är ju ren BS? De måste mena att man kan använda det som finns kvar som flythjälp vid totalt haveri av ringen.

/M

Redigerad med Mikael S
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt tacksam för alla svar! :) fortsätt gärna.

Jag är som sagt inte spec stor i kroppen så bärkraften hos en drifter lär utan problem fungera för mig. Det jag tänker på är priset då ekonomin ska gå ihop oxå. Kommer fiska en hel del men tyvärr räcker inte alltid tiden till. Kommer fiska i Mälaren samt Skärgården i Sthlm/Norrtälje.

Vill absolut ha en ring jag sitter högt i, värdelöst att sitta nere i vattnet just därför är det driftern eller fishcat jag har som val.

Hur lätt går ryggstödet av på en drifter? Snackar vi 100 pannor ?

/M

Jag tror du kommer bli nöjd. :)

Skickat från min telephön...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min drifter i cirka 10 år, fiskar i ur å skur i östersjön.

Ingen dragkedja är hel och sitt kudden blåste bort för 2 år sen, så ersatte den med en liten uppblåsbar krokodil som jag pressar in å blåser upp så gott de går.

Så komforten e 0 men de går fortfarande att fiska.

Men för pengarna jag gav för den är den väldigt bra.

Men nu i mars när man ska ut igen får jag se, känns den helt kajko får de bli en ny, då lyxar jag dock å tar en fish cat tror jag.

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...