Hoppa till innehåll

Skarva fluglinor!


_tobbe_

Recommended Posts

Jag ska prova den metoden eftersom jag hjälpte kompisen att byta till en lång lina häromdagen, det var en SA ED så om man är skitslarvig så märker man inte klumpen eftersom den inte är så parant. Den fick inte plats på rullen så jag klippte bort de bakersta 8 metrarna som visade sig vara de främsta 8 metrarna... Naturligtvis var det en sprojtans ny lina!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske det här kan vara till hjälp om någon vill prova. En gammal och beprövad metod som fungerar.

Se bifogad PDF fil.

 

PS. längden på runninglinen skall vara så lång (ca 15 meter) som det får plats på rullen + backing ( ca 40-50 meter) som vanligt. Detta gäller vanligt harr och öringsfiske.

Med laxlinor är det en längre running och mer backing

fluglinor.PDF

Redigerad med rydda
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jupp har provat limma och diverse men smälta är överlägset smidigast och blir bäst resultat.

Går det att laga en sjunklina?

Drog av klumpen runt några stenar, räknat med att de är bara att kasera, men hör gärna förslag ifall det går.

Fick upp hela i efterhand alltså,men i två delar...

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Går det att laga en sjunklina?

Drog av klumpen runt några stenar, räknat med att de är bara att kasera, men hör gärna förslag ifall det går.

Fick upp hela i efterhand alltså,men i två delar...

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ja det  brukar inte vara några problem, vad jag upplevt så under sjunk4 kan det vara svårt och även på för lätta klasser så linan är för tunn så det inte är nog med plast att smälta. Men oftast är det inga problem

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kanske det här kan vara till hjälp om någon vill prova. En gammal och beprövad metod som fungerar.

Se bifogad PDF fil.

 

PS. längden på runninglinen skall vara så lång (ca 15 meter) som det får plats på rullen + backing ( ca 40-50 meter) som vanligt. Detta gäller vanligt harr och öringsfiske.

Med laxlinor är det en längre running och mer backing

Jag brukar gör som du (första exemplet) men viker linändarna tillbaka så att skarven blir är än mindre benägen att glida. Använder bara CA lim (superlim) som blir lite hård och ojämn, men det går bra att skarva i fält oxå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag ska prova den metoden eftersom jag hjälpte kompisen att byta till en lång lina häromdagen, det var en SA ED så om man är skitslarvig så märker man inte klumpen eftersom den inte är så parant. Den fick inte plats på rullen så jag klippte bort de bakersta 8 metrarna som visade sig vara de främsta 8 metrarna... Naturligtvis var det en sprojtans ny lina!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

 

Skarvade du linan någon gång? Vilken metod använde du? Hur blev resultatet? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...