Hoppa till innehåll

Loop Long Distance - linprofil?


Bowmore

Recommended Posts

Jag har kikat lite på Trout Boss:en också. Hur lång klump är det på den? Kommer till 99% användas till sjöfiske och ska sitta på ett Hardy Zenith 590...

 

Tror den linan kommer passa bra på ditt Zenith, jag har provat den på mitt Radian 905 men den var lite för tung med hela klumpen ute på mitt spö, Zenith har väl lite mer ryggrad, annars var linan mycket bra, stabila loopar, hal som en ål och skjuter som en kanon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror den linan kommer passa bra på ditt Zenith, jag har provat den på mitt Radian 905 men den var lite för tung med hela klumpen ute på mitt spö, Zenith har väl lite mer ryggrad, annars var linan mycket bra, stabila loopar, hal som en ål och skjuter som en kanon.

 

Säljer du din? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Opti Flow linan verkar intressant, jag skulle gärna vilja veta mera, se bild på linprofil och klumpvikts angivelser i alla klasser, hoppas den kommer i klass #3 också då jag letar en bra torrflugelina till mitt OptiCreek.

 

Jag har endast en profil som jag gjort efter mätningar med skjutmått på varje decimeter. När jag drar ut ett diagram i excel så får jag profilen, problemet är bara att x-axeln skalas ned så att det inte ger en rättvis bild. Om du läser min beskrivning av linan några poster upp så får du en uppfattning av linprofilen. Den påminner alltså om den undre av dessa. Perfekt för vattenbaserade kast med tillräckligt lång klump så att du kan kasta långt om du vill. Den stora fördelen med den långa fronten är att du får riktigt delikata presentationer. Du ska inte kasta streamer med den, inte heller tunga guldskallar.

 

Linan finns i vårt lager så det är bara ÅF vi väntar på, den har alltså redan kommit. Och flyrod, det är kartongen som innehåller ett litet tryckfel, inte linan ;)

post-5657-0-46210800-1442487342_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå, Ismo, men sällan i ett första skede. Jag gör alltid en analys av det jag redan vet i all form av utvecklingsarbete. Man kan vända på det också, om något blir bra vill jag veta varför, och då kan jag inte gå på känsla initialt. Jaja, det låter mer än vad det är.... Det är inte jag som ritat linan ska tilläggas, det är Kai Finbråten. Jag har bara mätt och testat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har endast en profil som jag gjort efter mätningar med skjutmått på varje decimeter. När jag drar ut ett diagram i excel så får jag profilen, problemet är bara att x-axeln skalas ned så att det inte ger en rättvis bild. Om du läser min beskrivning av linan några poster upp så får du en uppfattning av linprofilen. Den påminner alltså om den undre av dessa. Perfekt för vattenbaserade kast med tillräckligt lång klump så att du kan kasta långt om du vill. Den stora fördelen med den långa fronten är att du får riktigt delikata presentationer. Du ska inte kasta streamer med den, inte heller tunga guldskallar.

 

Linan finns i vårt lager så det är bara ÅF vi väntar på, den har alltså redan kommit. Och flyrod, det är kartongen som innehåller ett litet tryckfel, inte linan ;)

En klassisk TT tapering då. Jepp, har alltid gillat dessa, men kör nu Trout LT som är liknande (bättre coating, stum kärna)... Andra liknande är ju tex GL Fario, men gillar att klumpen på LT linan är längre...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har endast en profil som jag gjort efter mätningar med skjutmått på varje decimeter. När jag drar ut ett diagram i excel så får jag profilen, problemet är bara att x-axeln skalas ned så att det inte ger en rättvis bild. Om du läser min beskrivning av linan några poster upp så får du en uppfattning av linprofilen. Den påminner alltså om den undre av dessa. Perfekt för vattenbaserade kast med tillräckligt lång klump så att du kan kasta långt om du vill. Den stora fördelen med den långa fronten är att du får riktigt delikata presentationer. Du ska inte kasta streamer med den, inte heller tunga guldskallar.

 

Linan finns i vårt lager så det är bara ÅF vi väntar på, den har alltså redan kommit. Och flyrod, det är kartongen som innehåller ett litet tryckfel, inte linan ;)

 

 

 

Den finns i klass # 3 hoppas jag ?

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom första Loop Long Distance som kom var tillverkade av 3M. Coatingen var kanon, mjuk, glatt och sköt som en oljad blixt och hållbar. Jag använder fortfarande några av dessa linor som jag inköpte på 90-talet. Senare i tillverkningen så byttes plasten ut. Det var fortfarande 3M som tillverkade linan men förmodligen med en billigare plast. Nu hade linan ett fruktansvärt linminne. Den kändes mer som ett VP-rör än som en fluglina. Linan försvann någon gång i början av 2000-talet men återuppstod senare som Loop Multi Long Distance. Jag har inte mätt upp dom "nya LD" men jag upplever dom inte som samma tapering som dom gamla. Dom nya linorna känns mer som en kastklump med påskarvad skjutlina. Om du letar efter en ersättare till dom gamla Long Distance (och det var väl det tråden handlade om) så har jag gått över till Guideline 4 Cast. Den är ett gram tyngre per linklass och har ca. en meter längre klump per linklass och en avsmalnade bakre tapering. Med den linan håller jag på att fasa ut mina gamla Loop Long Distance.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi får inte glömma bort Loop Long Distance + (alltså ett "plus" på slutet). Den var ännu bättre, och vid närmare eftertanke så är det nog en sån jag har på min #3-rulle, och fortfarande använder.

 

Just det, så hette dem! Det är såna jag har också. Absoluta favoritlinan. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nu en lätt begagnad Loop Opti Distance 165, ska se om den är något att ha...

Det är en lina med en helt annan tapering. Säger inte att den är dålig, tvärtom, men om den lina ni talar om initialt har en speytapering ska den inte jämföras med opti 165.

http://www.loopflyusa.com/wp-content/uploads/2012/12/opti-165-wf-taper.jpeg

Vh

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag sitter och funderar. Det känns som om jag vill börja om från början. Jag tror att Long Distance-linan helt enkelt var en longbellylina med jämntjock klump. Inga konstigheter, typ. Jag vet inte vad jag for efter i början av tråden. Ni som också fiskat med linan - kan jag inte ha rätt? En lina som i så fall är väldigt lik i det mesta är Cortland 444 SL: samma tillverkare, samma tapering, samma klumplängd (ungefär). Möjligtvis har SL en hårdare/styvare coating, vilket kanske är dess främsta kännetecken. Och så är den betydligt grönare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är en lina med en helt annan tapering. Säger inte att den är dålig, tvärtom, men om den lina ni talar om initialt har en speytapering ska den inte jämföras med opti 165.

http://www.loopflyusa.com/wp-content/uploads/2012/12/opti-165-wf-taper.jpeg

Vh

Staffan

 

Jo, det är jag medveten om, sneglade på taperingen... den dök upp billigt så tänkte prova om den passar mitt Zenith. Kanske blir en HTx och en Opti Flow till 2016. En Zimsen hade varit rolig att prova med! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag sitter och funderar. Det känns som om jag vill börja om från början. Jag tror att Long Distance-linan helt enkelt var en longbellylina med jämntjock klump. Inga konstigheter, typ. Jag vet inte vad jag for efter i början av tråden. Ni som också fiskat med linan - kan jag inte ha rätt? En lina som i så fall är väldigt lik i det mesta är Cortland 444 SL: samma tillverkare, samma tapering, samma klumplängd (ungefär). Möjligtvis har SL en hårdare/styvare coating, vilket kanske är dess främsta kännetecken. Och så är den betydligt grönare...

444SL är ju en otroligt fin lina. Varför leta efter annat? <_<

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nu en lätt begagnad Loop Opti Distance 165, ska se om den är något att ha...

 

Har haft en distance 165, eller snarare har fortfarande bitar av den kvar. Tyckte coatingen var 'klibbig' samma som på min Evotec 100. Funkar inte alls på gräs när linan var torr, bättre vid vattnet. Konstigt för jag har också en Evotec 85 där coatingen verkade helt annorlunda (mkt bättre), därav att jag köpte 100:an oxå.

 

I övrigt så var det en väldigt tung lina och kom till sin rätt enbart med väldigt styva spön (En One 790 var det spöet som jag kunde tygla den bäst med). Blev ingen favorit till slut så det slutade med att jag började kapa i den...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft en distance 165, eller snarare har fortfarande bitar av den kvar. Tyckte coatingen var 'klibbig' samma som på min Evotec 100. Funkar inte alls på gräs när linan var torr, bättre vid vattnet. Konstigt för jag har också en Evotec 85 där coatingen verkade helt annorlunda (mkt bättre), därav att jag köpte 100:an oxå.

 

I övrigt så var det en väldigt tung lina och kom till sin rätt enbart med väldigt styva spön (En One 790 var det spöet som jag kunde tygla den bäst med). Blev ingen favorit till slut så det slutade med att jag började kapa i den...

 

Ok, låter ju sådär!  :unsure: Får smörja upp den och se om det händer något.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...