Hoppa till innehåll

Hängmatta och tarp!


_tobbe_

Recommended Posts

Jag har kört med en Expeed Dowmat 7 eller ett Thermatrest Deluxe 5 cm. Tycker man ligger hur skönt som helst med den setupen.

Att använda Hammocken utan liggunderlag känns inte aktuellt. Kylan blir garanterat ett problem och jag tror att man riskerar domningar också men jag har inte testat sova utan liggunderlag så det är bara en teori. Tycker det är en kanonbra produkt med hög kvalitetskänsla och man får en väldigt skön närvarokänsla. Myggnätet på sidan gör ju att du ser allt omkring dig. Känslan när man vaknar till på morgonen och direkt kan spana ut över sjön är kanon. Man behöver inte kliva upp och kolla läget utan det är bara att ligga och mysa och invänta att fisken börjar vaka och sen är man påklädd och fiskeberedd på någon minut när det börjar hända grejer :)

 

Ligger man väldigt krökt i en Hammock? Är det svårt att vända sig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ska man bara ligga ute/borta ngn gång så kanske man klarar sig med denna?

man slipper även mygg + att folk verkar va nöjda med produkten

Free-shipping-2015-new-Portable-High-Str

ngt som va verkligen billigt, som jag sprang på, är denna, dock ingen hängmatta.

men bra att ha om man vill ta sig till den heta nacken på andra sidan älven, som inte har bilväg etc.

pump för cigguttag borde kosta nada.

sett liknande kanoter för 3000:-.

såg en film på denna men minns inte vart, verkar okey iaf, frakt 170:-, inom EU = ingen tull m.m

står tyvärr inte Simms på ngn av dessa två så det går kanske bort? ;)

Den mattan har jag oxå sett. Finns ett gäng i den prisklassen som säkert passar om man inte har så höga krav. Hittade en norsk sida som sålde en matta med tarp för 550 norska. Så det finns billigare alternativ. Sen är dom säkert tillverkad i samma fabrik som mattorna som kostar betydligt mer.

http://www.magasinet.no/friluftsutstyr/telt-lavvu/tarp-gapahuk/hengekoeye-dovrefjell-wilderness-m-tarp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Bland det bästa jag har i min uttrusting förutom spöt å min Ghille-kittle så är det Hennasyn.. fy HELVETE vad jag sover skönt i den, lägger man sig lite mera på tvären i den så rättar den ut sig å man ligger planare, hänger upp bra å ha saker i snöret i trybags som jag snätter runt, skorna binder jag upp i linann med skosnörerna så jag slipper få kryp i skiten. Älskar den verkligen finns inget bättre sätt å sova å skydda sig på hehe speciellt för den med snake skins är jätte lätt å spänna upp sen med tree huggers samt dom där ringarna går det på mindre än en minut när vädret är framme. å med snake skins kan man bara linda den runt ryggsäcken så den inte tar plats i och man kan som sagt få upp den snabbt om det skulle behövas. tål oxå att ligga utanpå myggnätet om man vill vila en snabbis haft den i säkert 6 år nu absoluta favorit å sova i tält är värdelöst i gemförelse hehe sen att den är billig är ju bara grädden på moset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag undrar lite över dessa hammocks. Har aldrig stött på en själv, bara sett bilder så hoppas det inte är alltför dumma frågor..

 

Vad behövs förutom själva hängmattan? Liggunderlag har jag förstått att man lär ha, men kör ni sovsäck i eller har ni någon annan lösning? Är det något mer som måste köpas till för att det ska funka bra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med liggunderlag är lurigt för det blir blött av din avdunstning. 4seasonsystemet är fint till hennesey för då kan man ha liggunderlag, filtar, extrakläder, granris eller vad som helst som isolering.

När jag fulcampade i BC hade jag två billiga näthammockar i varandra, just för att kunna isolera underifrån och slippa bli blöt på ryggen.

Med en värmereflekterande filt eller tarp over "ås-snöret" blir det en varm och skön boning även vid kallt väder

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Redigerad med rensvind
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En stor fördel är bla att man kan sätta upp det i eländig terräng. 4säsong och över/under är ju bara när det är riktigt utmanande förutsättningar. I svenskt terräng kanske ett tält funkar bra på de allra flesta ställen men i andra delar av världen vill man gärna komma upp från marken pga djur och horribel terräng. Man slipper krypa omkring på marken, är inte beroende av torr mark etc. Jag tycker det är skönare att sova i en och det känns bättre när det är dyngsurt ute att slippa vara på marken. Det går även bra att sätta upp hammocken som ett vanligt tält på tex sandstrand med snedställda pinnar, skidstavar eller cyklar.

Dessutom är det lite roligare än ett tält. Men visst, någon superrevolution som är perfekt överallt är det ju inte och man måste ju inte ha en om man trivs med tält.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Redigerad med rensvind
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte en hängmatta med myggnät och en Tarp från eBay. Inget spec märke eller något. Tror jag gav 300kr för hängmattan och 100kr för tarpen. Funkar skitbra. Är jättelätt och kompakt och rymms i ryggan hur enkelt som helst. Ett tips är dock att även ha liggunderlag i hängmattan. Det blir jävligt kallt om ryggen/röven vid minsta vind, även om man har en bra sovsäck.

Man kan säkert isolera med granris om man vill dey men har inte provat.

https://instagram.com/p/2fwL3wmRtP/

Så här såg det ut 5maj förra året på premiärturen. Notera att jag inte använde myggnäten (eftersom det var i maj). Pressningen på bilden hittade jag faktiskt i skogen samma dag för tarpen hade inte hunnit komma än haha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Satt och kollade på olika uppsättningar idag och hittade en beskrivning som jag tyckte våra vettig. Prövade med vinkeln dom rekommenderade och det blev bättre. Kunde använda repen som jag hänger mattan i till att fästa tarpen i och nätet blev bättre sträckt. 

enhanced-buzz-19984-1371051037-29.jpg

IMAG5591.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...