Hoppa till innehåll

Tafsögla


Pering

Recommended Posts

Söker en smidigare knut än perfection loop till tafsens butt. 0.69 mm blir klumpigt. Knutskolan AoF körde 2010 inkluderade tydligen en sådan knut i nr 5. Har bara kvar nr 3... Har gjort öglor genom att vika buttdelen och lindat med stark bindtråd säkrat med superlim. Litar dock inte på hållfastheten till fullo. Är det någon som har en bildsekvens på en smäcker knut eller kanske rentav artikeln från AoF?

Redigerad med Pering
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kört med samma variant som dig med superlim, dubbelvikt tafsände och bindtråd och inte lyckats dra av den. Plattar gärna det området som skall täckas med bindtråd och limmas med tång för att göra det ännu smidigare.

Vill du göra en perfection loop mindre benägen att haka upp sig i öglor kan det även vara idé att bygga på med lite uv-lim på den så den blir mer "strömlinjeformad". 

Blir spännande att se hur knuten du tänkte på ser ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur ofta byter du tafs - egentligen?

Jag har helt slutat med ögla-till-ögla och binder tafsen vid linan med en omsorgsfullt gjord femvarvs nålknut där tafsen går genom linans kärna. Med lite superlim på knuten blir den fantastiskt smidig i spöringarna, t.o.m. när butten är 0,69.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Bigsalmon sa:

Hur ofta byter du tafs - egentligen?

Jag har helt slutat med ögla-till-ögla och binder tafsen vid linan med en omsorgsfullt gjord femvarvs nålknut där tafsen går genom linans kärna. Med lite superlim på knuten blir den fantastiskt smidig i spöringarna, t.o.m. när butten är 0,69.

Fast jag skippar alltid superlim och sen sparar jag typ 2-3mm lina som jag smälter in mot knuten med tändare innan knuten är klar. Knuten siter som berget och ger en absolut perfekt övergång mellan lina och tafs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...