Hoppa till innehåll

2019 4-weight Shootout


Ixoye

Recommended Posts

Jag skulle vilja se en jämförelse mot Zenith 8,6 fot 4

jag har otroligt svårt att se att det kan bli några avgörande skillnader i prestanda.

sålde det spöet och ångrar mig sen dess. Som tur var lyckades jag tjata till mig ett som jag aldrig släpper mer:)

nästa steg i spöteknik blir grafen.

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago bratteus sa:

Jag skulle vilja se en jämförelse mot Zenith 8,6 fot 4

jag har otroligt svårt att se att det kan bli några avgörande skillnader i prestanda.

sålde det spöet och ångrar mig sen dess. Som tur var lyckades jag tjata till mig ett som jag aldrig släpper mer:)

nästa steg i spöteknik blir grafen.

Jag skulle också gärna vilja se en sån jämförelse. Kollar man deras deflection chart i testet är det inte direkt stor skillnad. Har ett Zenith 486 idag och Zephrus ska vara väldigt bra för att jag ska motivera ett byte. 

I #5 har jag haft Zenith 586 och 590 men har nu Zephrus 590 och det upplever jag som lite snällare än framförallt Zenith 590, lite djupare flex och lite lugnare. Ser man till beskrivningarna i det där testet verkar det nästan tvärtom gällande 486.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Senaste är inte alltid bästa.

Sålde Zenith 486 i tron att Radian 490 var bättre, big mistake, åter till Zenith 486 och även 490 men 486 är riktigt riktigt bra och otroligt precis, det finns extrakrafter utan att bli styvt.

Kul att dom lovordar Winston igen, äntligen, antar att Winston har fått designa om mot trenden fast/feel för att inte halka efter, undrar om den där fluffiga Sköna Winstonkänslan finns kvar?

 

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago henkeflash sa:

Du kan få prova min Zephrus 486:a i Hemsila nästa år. Jag har både Zenith och Zephrus. Det är stor skillnad, enligt mig. Zephrus är mjukare och perfekt för de tunna tafsarna som krävs i vårt fiske där. Jag gillar båda spöna, men Zephrus är förstavalet i Norge numera.

Precis vad jag inte ville höra ;). Synd att jag inte ska till Hemsila bara... 

Min enda invändning mot Zenith är att jag skulle vilja ha det lite mjukare så jag kompletterade det med ett Hardy Artisan 486... Underbart spö det också men min känsla är att ett Zephrus skulle ligga någonstans mittemellan dem.

Jag använder #4 så pass lite numera att ett spö skulle vara smidigare än att växla mellan två.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gillar att läsa Yellowstones tester. Visst - Anderson har tydliga preferenser - men det är samma preferenser genom åren och testerna kan läsas med det filtret. Jag brukar läsa de andra testpersonernas utvärderingar noggrannt, de är ofta intressanta och brukar inkludera någon med ungefär samma preferns som jag själv (och närmare min egen kastförmåga). 

Att det till stora delar är marknadsföring av årets/senaste modellerna av prestigespön är ju givet, men de är inte ju inte sena att såga prylar som inte håller måttet.

...undrar hur många sålda SA-linor de är orsak till genom åren... :D

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig provat Zenith 486 men har ägt Zephrus 486, jag har svårt att tro att Zenith skulle vara bättre, Zephrus är väl en förfinad variant av Zenith.

 Vad jag förstått så är Zephrus bättre i dom lägre linklasserna och Zenith bättre i dom högre, jag är sugen på en Zenith #6 själv, jag sålde mitt Zephrus för att jag behöver ett kortare spö för det fiske jag i huvudsak bedriver idag, hade jag inte behövt pengarna till det så hade jag aldrig sålt det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago Ixoye sa:

Jag har aldrig provat Zenith 486 men har ägt Zephrus 486, jag har svårt att tro att Zenith skulle vara bättre, Zephrus är väl en förfinad variant av Zenith.

 Vad jag förstått så är Zephrus bättre i dom lägre linklasserna och Zenith bättre i dom högre, jag är sugen på en Zenith #6 själv, jag sålde mitt Zephrus för att jag behöver ett kortare spö för det fiske jag i huvudsak bedriver idag, hade jag inte behövt pengarna till det så hade jag aldrig sålt det.

Vv definiera bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago bratteus sa:

Vv definiera bättre.

Det är väl ingen större skillnad, Zephrus har en något mjukare topp och är lite lättare, lite förfinad helt enkelt, Zenith har väl lite mer ump och är troligen bättre i vind och med stora flugor, men den platsen har väl Wraith tagit över i Hardys sortiment.

Redigerad med Ixoye
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-11-23 at 21:43 Sahlberg sa:

Precis vad jag inte ville höra ;). Synd att jag inte ska till Hemsila bara... 

Min enda invändning mot Zenith är att jag skulle vilja ha det lite mjukare så jag kompletterade det med ett Hardy Artisan 486... Underbart spö det också men min känsla är att ett Zephrus skulle ligga någonstans mittemellan dem.

Jag använder #4 så pass lite numera att ett spö skulle vara smidigare än att växla mellan två.

Artisan 8'6'' #4 är fortfarande det spöt jag håller högst i den längden/klassen bland hardyspöna. Det är ett ruggigt fint spö. Ska få mig en HBX 8'6'' #4 till nästa vår tänker jag. Med lite flyt kanske den är bättre?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...